#11
 1,076     1484     0
Kontanter har også sine sider, f.eks svart omsetning.
Jeg syns regning og kort er helt greit, har generelt lite behov for å skjule hva jeg bruker penger på.

Signatur

hro
   #12
 1,574     Trondheim     0
Det finnes ingen lovbestemte regler for lengden på en betalingsfrist. I enkelte tilfeller er frist samme som utstedelsestidspunkt. Les uten ugrunnet opphold.

Når det er sagt, har jeg selv overtalt flere til å heller benytte betalingsterminaler for småjobber. Dette da det for mange håndverkere er langt mer krevende å fakturere via giro.

Lite tips i så henseende er izettle (uten at jeg har bindinger her). For småjobber inntil 5000,- er dette veldig greit. Man oppnår enighet med kunde der og da og faktura er ikke diskuterbar i etterkant.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 294     Oslo     0
Spørsmålet som jeg er litt usikker på, er om trådstarter ønsker lengre tid fordi det er vanskelig å få betalt på 2 dager, eller ønsker han lengre tid fordi det er behagelig at leverandør er bank, så man slipper maltraktere sin egen bankkonto med en gang, men heller kan vente litt til ?


Som du ser av hva jeg skrev, så betalte vi med en gang (det vi mener var rett). For syntes det jo egentlig er rimelig å betale med en gang en har fått noe. Men lurte på om det egentlig var noen form for lov som styrte dette, og om purregebyrer kunne danne grunnlag basert på så korte frister.

Var innom Forbrukerrådet i dag for å få tips om hva vi kunne gjøre, og om vi eventuelt hadde noe å "fare med". Og ikke bare var vi som var sære når vi mente prisen var urimelig.
De ville ikke si så mye før eventuelt alt fra begge parter var kommet inn. Men etter å sett hva vi baserte oss på fikk vi bare "Dere burde ha et veldig godt grunnlag der videre".


Spurte også om betaling, og fikk til svar:
Det finnes egentlig ikke noe regler for betaling. (Eneste er som jeg egentlig trodde, at inkassoloven er det som slår inn og er styrende.) En håndverkertjeneste er som alt annet en kjøper: Få varen, og betal.
Håndverkeren kan gjerne komme med kortautomaten å ta betalt på stedet. Men det ville være en litt spesiell praksis i Norge, der håndverkeren da mest sannsynlig ganske fort kunne risikere å fått et rykte, og kanskje svikt i kundegrunnlaget.
Men vanlig kotyme var "innen rimelig tid". Og 2 dagers frist, med forfall i en helg, heller var en litt dårlig kotyme. Men heller ikke noe galt.
Så da var den delen grei.


Men glemte å høre om den andre delen av spørsmålet mitt jeg hadde:
Det finnes vel ingen lov som sier hva fristen minimum skal være? Bare god praksis. Men har en i realiteten 14 dager på seg? Siden i de første 14 dagene er det en form for Limbo før inkassoloven trer inn?
Eller har firma da rett til å sende ut ny faktura med purregebyr, behandlingsgebyr etc etter kun 2 dager?

   #14
 1,076     1484     0
Jeg klarer fortsatt ikke med min beste vilje å forstå hva du forsøker påpeke; er du uenig i kravet ?
Et omtvistet krav kan ikke kreves betalt i det hele tatt, iallefall ikke sånn helt uten videre. Da er det jo bare å melde fra om det, og la være betale.

Og nei, man har IKKE 14 dager på seg, om selger har satt 2dagers betalingsfrist. Fristen er to dager den, problemet for selger er at det ikke er mulig å reagere med sanksjoner før det er gått 14 dager. Er ikke sanksjoner varslet på første faktura, er de heller ikke lovlige kreve inn etter 14 dager, da sanksjoner / gebyrer må varsles i forkant, og med 14dagers varsel.
Signatur
   #15
 1,076     1484     0
Dobbelpost
Signatur
   #16
 2,018     Strømmen     0
Jeg klarer fortsatt ikke med min beste vilje å forstå hva du forsøker påpeke; er du uenig i
kravet ?

Slik jeg forstår det så er det saken, men TS vil ikke gå i detalj om det her.

Så lenge TS har betalt det som var avtalen, innenfor betalingsfristen,
så er det bare twist om beløpets størrelse som gjenstår.
Dersom han ønsker meninger om det her på forumet, må han legge
ut mer info..
Generelt om kredit, så er jeg enig i at når jobben er gjort, så skal
kunden betale, to dager kan være litt snaut, men fem dager burde
være greit...
Signatur
   #17
 10,486     Akershus     1
Lite tips i så henseende er izettle (uten at jeg har bindinger her). For småjobber inntil 5000,- er dette veldig greit. Man oppnår enighet med kunde der og da og faktura er ikke diskuterbar i etterkant.


Hvem skal da betale de kr. 137,50- det koster å ta i mot 5000,- via izettle ?
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 294     Oslo     0
Som nevnt tidligere. Glem det at vi bestrider beløpet. Vi har betalt hva vi mener er rett innenfor fristen, og varslet om dette. Så håndverker kan ikke sende restkrav videre til inkasso før tvisten er løst.
Men dette har ingen ting med selve spørsmålet. Ser det er bare forvirrende for enkelte at jeg tok det med ser jeg.

Dum-it-down:
Når betalingsfrist er på f.eks. 2 dager, og ingen innbetaling finner sted. Kan da fakturautsteder sende ny purring med pålagt purregebyr, med f.eks. nye 2 dager.
Og om det uteblir sende inkassovarsel (som må ha 14 dager varsel), også med påbeløpt purregebyr. (eventuelt ekspedisjonsgebyr)
Etter 14 dager kan han da med inkassoloven i hånd kreve hele beløpet + alle ekstra gebyrer dekt via inkasso?

-Bare et generelt spørsmål jeg sitter igjen med etter saken våres.

   #19
 2,435     Hordaland     1
En håndverker kan utstede en faktura med 2 dagers betalingsfrist, detter strider ikke mot noen lov, men er en dårlig praksis.

Dersom fakturaen ikke er betalt innen fristen, så kan håndverker ta inkassoloven til anvendelse dagen etter fakturaen er forfalt (som da blir dag nr 3 i dette tilfellet). Inkassovarselet skal være utformet etter lovkrav og kan ikke sendes pr. epost, inkassovarselet skal være utformet på papir og ha minst 14 dagers betalingsfrist.

Dersom håndverker venter i 14 dager etter det opprinnelige fakturaen er forfalt, som da blir dag nr. 17, så kan håndverker legge til gebyrer og forsinkelsesrenter (etter egne lovkrav) på inkassovarselet. Fortsatt er de øvrige lovkravene ved inkassovarsel gjeldene, ved at inkassovarselet skal være utformet på papir og ha minst 14 dagers betalingsfrist.

Dersom inkassovarselet ikke er betalt innen fristen kan saken registreres som et inkassokrav.
Signatur
   #20
 28     Buskerud     0
Jeg vil anta at det nærmeste som regulerer betalingsfrister er inkassoloven. Den sier noe om frister for å kunne ta purregebyr, betalingsfrist i inkassovarselet og muligheten for å sende et krav til inkasso.
To dagers betalingsfrist, er i mine øyne helt innenfor. Foreldelsen på ett krav begynner å løpe fra den dagen man tidligst kunne forvente å få betalt. Dvs når varen eller tjenesten er levert, dersom ikke annet er avtalt (fakturering med avtalt antal dagers betalingsfrist).
Det er også korrekt at man skal betale det beløpet man er enig i for deretter å opprette tvist på overskytende. Merk at en tvistet sak ikke kan sendes til inkasso-selskap for inndriving. Det inkassoselskapet derimot kan gjøre er å bistå kreditor med å sende en tvistet sak videre til Forliksrådet. Det skal da ikke påløpe inkasso-salærer. Rettsgebyr og gebyr for å skrive klage vil bli lagt på kravet og vil bli avkrevd den part som 'taper' saken i forliksrådet eller ihht inngått forlik