426    8    0  

Bygget nytt hus, reklamasjoner og klaging når ikke frem

 112     0
Vi bygget nytt med Hellvik Hus, flyttet inn Januar -20. Prosessen dit var sikkert som alle andre sin, noe motgang, litt forsikelse, og litt uenigheter. 

Ved overtakelse hadde vi 16 punkter som skulle rettes. Det gjenstår 7. Det er snakk om avretting av kledning i bunn(det ble gjort med håndsirkel på frihånd, og det synes), de rettet på nytt(samme måte) og det ble marginalt bedre. Et par feilskjær gjør at to av hjørnekassene har påbegynte kutt som er rygget ut av(2-3 cm). Listearbeid(dørlister som ikke møtes likt, gulvlister som ikke henger inntil veggen), fuging rundt skap til VBV i stedet for list(det er ca 10 cm fra gulvet, og det er en 1,5 cm fug som nå er helt gul). Verst er badet i 1. etg hvor betongfugene/flisefugene har porer over alt, og flisarbeidet er ganske stygt. Så har vi blinkende spotter og ørtenogti andre småfeil, noen enkle å rette andre dyre. For eksempel er det ikke mulig å åpne døra til ventilasjonsanlegget så man kan bytte filter, da SSS er i veien, og anlegget er montert helt inntil veggen, og har buet dør- burde stått på veggen døren åpner mot. Vi har også en 4mm forhøyning langs hele kjøkken og stuegulvet, som de kanskje ønsker å rette, da det er i strid med NS. Vi hadde også mye mus i hus på grunn av dårlig arbeid med musebånd, og manglende tetting av rør fra sikringsskap og ut. 

Hellvik Hus vil kun rette feil som er i strid med Norsk Standard, og henviser til de ulike entreprenørerene for å rette andre avvik (flisarbeidet menes å være innenfor NS). 

Vi har hatt inne en tredjepart som tok en kikk, og sa at det nok ikke er veldig mye som er direkte mot NS, men at det "ikke oser av yrkesstolthet, og at det er fryktelig mange små feil, som er dårlig håndtert". Hellvik Hus har stått for hele leveransen, vi skulle bare ha med tannbørsten. 

Det jeg lurer på er om det det finnes et punkt hvor man kan si at det må kunne forventes at de som utfører en jobb kan utføre den til en normal, forventet håndverksmessig standard? Norsk Standard tar vel mest for seg tekniske krav, ikke fagmessig utførelse. 

Det tar også vinter og votter å få Hellvik Hus til å ta tak. Jeg tok opp det med ventilasjonsanlegget i Januar -21, og de har fortsatt ikke foreslått en løsning, bare avvist å snu det  fordi det er mye jobb. Vi har måttet dra lasset vel mye synes vi, og vurderer nå rettslige skritt. 



   #1
 1 659     Trondheim     0
1) dere skal IKKE henvende dere til underenteprenører-dere har slik jeg skjønner det totalenteprise med nøkkelferdig leverans dvs dere har kun taotalleverandøren som part i saken.
2) filter må kunne bytes- leder i lengden til feil i systemet når motstand i systemet blir for høyt.
3)skadedyr i hus på grunn av dårlig utførelse/slurv... er dette rettet? Man kan jo lure på hva mer skjuler seg...

Samlet set blir det jo mye penger av å rette opp alt dette. Er ganske sykt at "livets største investering" som man betaler noen for å få til ikke blir kvalitetsmessig rett.

Høres ut som advokat må inn...
men alt er jo vurdering av cost/benefit...

Mvh
Sakke
   #2
 548     Oslo     0
Det jeg lurer på er om det det finnes et punkt hvor man kan si at det må kunne forventes at de som utfører en jobb kan utføre den til en normal, forventet håndverksmessig standard? Norsk Standard tar vel mest for seg tekniske krav, ikke fagmessig utførelse.

Hvilken standard er det du snakker om? Det finnes standarder for det meste som f.eks. finish på maling og flislegging men de er ikke pliktig å følge dette med mindre det er kontraktsfestet. Det er sjeldent dette gjøres i standardkontraktene som brukes mot forbrukere. Som regel er det beskrivelsene som legges til grunn, og hadde dere ikke en detaljert beskrivelse stiller dere ganske tynt.

I utgangspunktet er de kun pliktig å følge norsk lov ved Plan- og bygningsloven, og derav også byggteknisk forskrift (TEK17).

Hvis de henviser til andre entreprenører tyder det på at dette var en delt entreprise? Kanskje dere gikk i "ferdighusfella" og bare hadde kjøpt et byggesett, og dermed selv stod som ansvarlig for å koordinere de forskjellige fagområdene?
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 112     0
Det jeg lurer på er om det det finnes et punkt hvor man kan si at det må kunne forventes at de som utfører en jobb kan utføre den til en normal, forventet håndverksmessig standard? Norsk Standard tar vel mest for seg tekniske krav, ikke fagmessig utførelse.

Hvilken standard er det du snakker om? Det finnes standarder for det meste som f.eks. finish på maling og flislegging men de er ikke pliktig å følge dette med mindre det er kontraktsfestet. Det er sjeldent dette gjøres i standardkontraktene som brukes mot forbrukere. Som regel er det beskrivelsene som legges til grunn, og hadde dere ikke en detaljert beskrivelse stiller dere ganske tynt.

I utgangspunktet er de kun pliktig å følge norsk lov ved Plan- og bygningsloven, og derav også byggteknisk forskrift (TEK17).

Hvis de henviser til andre entreprenører tyder det på at dette var en delt entreprise? Kanskje dere gikk i "ferdighusfella" og bare hadde kjøpt et byggesett, og dermed selv stod som ansvarlig for å koordinere de forskjellige fagområdene?



Ikke delt. Hellvik stilte med alt, inkludert byggeleder. Kontrakten sier ingen ting om standarder.

Rettsoppfattelsen deler jeg med Sakke, vi kjøpte jo et hus av et stort firma som bygger hus. Regnet med at de kunne bygge gode hus da. Sånn er da ikke som jeg oppfatter HanFar.
   #4
 1 659     Trondheim     0
Dessverre er det jo slik at rettsoppfattelsen ikke altid går i et med juridikken. Så dette må ses nøye gjennom og ALlE mangler vurderes før man går i sak med dette- det blir fort dyrt hvis ikke man har forsikring/medlemskap som dekker slikt.
Mvh
Sakke
   #5
 548     Oslo     0
Ikke delt. Hellvik stilte med alt, inkludert byggeleder. Kontrakten sier ingen ting om standarder.

Rettsoppfattelsen deler jeg med Sakke, vi kjøpte jo et hus av et stort firma som bygger hus. Regnet med at de kunne bygge gode hus da. Sånn er da ikke som jeg oppfatter HanFar.

Hva er kontrakten basert på? Er det f.eks. byggblankett 3425, 3426 eller 3427? Hvis det er 3425 tilsvarer det totalentreprise for forbrukere og da er det helt riktig som DrSakke skriver at du kun skal forholde deg til totalentreprenør. Det er hele poenget med en totalentreprise at du betaler ganske mye ekstra nettopp for å slippe å forholde deg til flere parter og økt risiko. At rørleggeren skylder på flisleggeren og flisleggeren skylder på snekkeren er ikke ditt problem.
Det er dermed ikke sagt at mange allikevel prøver seg siden de vet at dette går langt over hodet på mange forbrukere. Det finnes råtne epler også blant ferdighusleverandørene, bare søk på Fiskarhedenvillan her på forumet f.eks. Det ser dog ut som de fleste her har gode erfaringer med Hellvik Hus så det kan være du har vært uheldig med en lokal leverandør hvis det du skriver stemmer.
Signatur

   #8
 252     Oslo     0
Vi kjenner noen som bygde med Hellvik (et helt boligområde i Viken). Har vært så mange problemer at naboene valgte å involvere med advokat til slutt.

En gjenganger var visst at Hellvik er umulig å få tak i, temmelig arrogante og det tok ca 5 år med krangling (og advokat) før de rettet opp….i det verste.

Av manglene Hellvik ikke så noe ansvar i, var maling som flasset av husveggene etter bare 3-4 år.

Dokumenter alt (bilder og tekst). Skriftlig kommunikasjon på alt. Vær tydelig på at du anser det som en reklamasjon. Verdsett alt (også egen tid), og få med alt av kostnader (ofte skal man "møtes på midten" i en forhandling, og da trenger man i alle fall ikke være snill i regnestykket).

En kjent taktikk er å trenere/svare vagt/ikke svare, med formål at man blir utslitt og lei. Eneste språket enkelte snakker er penger.

Utrolig at det er så mange der ute som gir fullstendig blanke i yrkesstolthet og kvalitet. Det skal ikke lønne seg.
Signatur