1,246    35    2  

Krav ved DOA produkt, defekt ved levering

 197     Sandnes     0
Kjøpte meg en terrassevarmer i går, og monterte den i går kveld. Dessverre gikk sikringen med en gang jeg slo den på. Dette er en 16amp kurs uten spesielt mye belastning, og som også hyppig brukes til å lade bilen. Etter å ha tatt sikringen 2 ganger på samme kurs, testet jeg på en annen med samme resultat. Konkluderte med at den må være defekt. 2000W trekker vel rundt 8,5amp på maks effekt, så det er vel innenfor det jeg regner med min 16A sikring skal takle. 

Tok den med i dag, og forventet å få ny vare. Men nei, den måtte inn til testing og evaluering av fagperson, og dama som jeg snakket med var tydelig lite imponert over min elektrokompetanse og var veldig opptatt av å forklare meg hvor mye last det kunne ha vært på disse sikringen. Foreslo de kunne teste den i butikken, men der var ALT så belastet at det var ikke mulig, de kunne ikke koble til noenting der uten at de gikk galt. Jeg prøve flere ganger å si at jeg ville ha med meg en fungere vare ut fra butikken, men det var ikke tale om. Etter en god del kverulering fra begge sider, måtte jeg gå tomhent derfra... Har vært i samme situasjon før, og altid fått ny frisk vare før. Noen som vet noe om min rett, og deres oppi dette?

   #1
 4,258     1
Lovverket er nok dessverre ganske klart, butikken har rett til å få produktet reparert og trenger ikke gi deg et nytt. Men om det er god kundeservice er jo en annen sak.
   #2
 4,258     0
Men, om damen hadde slik peiling på elektro så kunne du jo måle motstanden i varmeren og konstatere at R < 230v/8.5A?
  (trådstarter)
   #3
 197     Sandnes     0
Nei, damen var klar på at kun en mann hos dem hadde kunnskap om dette, og siden han ikke var på jobb så var det tough luck for meg, og ingen hjelp i dag dessverre. Mulig de har rett, men ikke vant med slik behandling, og kommer neppe til å handle derfra mer etter i dag.
  (trådstarter)
   #4
 197     Sandnes     0
Yes, da ringte de og hadde testet. Alt var OK. Hentet, og testet og der gikk sikringen igjen. Skrudde av alt annet på kursen, med samme resultat. Testet igjen på annen 16A kurs, med samme resultat...

Gikk ned og koblet den i stikk for varmtvannbereder, og der funka den faktisk. Så, den krever 10A treg sikring, men 16A vanlig sikring klarer den vist nok ikke. De ville ikke ta den i retur heller, så da står jeg her litt fast. Ikke helt fornøyd må jeg innrømme dessverre

   #5
 25,138     Akershus     0
Fabrikat og modellnummer slik at vi andre ikke går i samme fella.?

B-sikringer?
Signatur
   #6
 5,813     OSLO     0
du har nok en kjapp sikring på den kursen du bruker ute (B karakteristikk), du må få byttet den til en C Wink

   #7
 25,138     Akershus     0
Hvor ligger en gammel UZ, vanlig handelsvare,  sammenlignet med B og C?
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 197     Sandnes     0
CB2000BT-ULG Mills terrassevarmer. Står den trenger 10A C eller D sikring, trodde jeg var vel innenfor med 10A C sikring, men det kan altså vise seg å være feil nå. Hadde jeg kjøpt hos Lefdal eller Elkjøp hadde dette vært en lett sak, men OBS Bygg har vist dårligere returrett dessverre. Men, da vet jeg hvor jeg skal handle neste gang i hvert fall.

Er det vanlig med C sikring for sånt? Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om dette engang før i dag for husholding.
   #9
 4,258     0
Du får bygge slowstart på den Wink

Vet du hvorfor du har sikringer med b-karakteristikk? Er endel som har det av historiske årsaker, men kan også være svakt nett (lav kortslutningsytelse).
  (trådstarter)
   #10
 197     Sandnes     0
Vet strengt tatt ikke at jeg har B, antar jeg har helt vanlige sikringer, og det er vel ikke C og D?