#11
 230     1
Etter mitt syn er dette helt innafor. Det vanlige i dag, som også er trafikksikkerhetsmessig riktig, er å signalisere med kantstein at her går fortauet langsetter og vær obs på myke trafikanter. Ved avkjørsler er kantsteinene nedsenket så klart.

Så lenge ikke veiarealet er utvidet er det ikke krav til byggemelding etc.

   #12
 3,587     1
Her derimot: https://www.klikk.no/motor/bil/trafikkregelen-ingen-kan-3170491

Krysset Gullhaugveien/Nydalsveien i Oslo. To bygater, ingen forkjørsskilting. Leif N Olsen har sitt syn: betyr ingenting. Min påstand: uheldig med en så tydelig markør i veien som er uten noen betydning. Bør fjernes ASAP.

Jeg har faktisk aldri kommet på tanken at en stripe nedsenket kantstein tvers over ei gate fra høyre skulle oppheve vikeplikten min!

Den "gentlemanns-regelen" det refereres til flere ganger i videoen er i all hovedsak et Oslo-fenomen. Jeg lærte da jeg tok lappen at "I Oslo må du være forberedt på at når du kjører inn på en markert større vei, vil ikke bilene på den veien stoppe for deg". Jeg har møtt diverse Oslo-boere som blir forbannet over at andre steder i landet "tviholder folk på sin forkjørsrett", uansett hvor mye mindre veien er.

Så min reaksjon på videoen var at "Dette er et rent Oslo-problem".
   #13
 10,486     Akershus     0
Det er ingen fortau som ikke har kantstein mot veien forbi private utkjørsler.


Jo. Helt vanlig her.
Signatur
HSt
   #14
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er vel slik at uten kantstein har de problem med å få det definert som fortau men noen kommuner har sikkert lurt seg til noen billig løsninger
  (trådstarter)
   #15
 748     0
Det hadde vært mye bedre om de kunne ha lagt stråstein der, eller støpt en kant med vinkel.
Ikke 100% rett-opp-og-ned slik det er nå. Kanten er forresten 7cm høy. Mistenker at dette er høyere en hva som er "standard". Klage er sendt, og naboen nedenfor har også klaget. Vi får se hvordan dette tullet ender..
   #17
 24,668     Akershus     0
Her får alle med nyanlagt fortau nedsenket kant som her, men høyden er gjerne ca 3-4 cm. Kan de ha planlagt for re-asfaltering av gata?

I Lillestrøm er det skråkant. Si at synlig fortausstein er 12*25cm. Da starter skråkanten på ca 3 cm over gateplan og stiger til 12 cm over 25cm til full fortaushøyde. Dette gjelder private innkjørsler og inn på off p-plass. Det er masse spor i fortau og kantsten etter skvettlapper, eksosrør og tilhengerfester.

Noen som forstår hvorfor elbilen parkeres og dieselspyeren luftes når en skal inn i tettbygd strøk?
Signatur

   #18
 5,336     Tromsø     0
Kanten er forresten 7cm høy. Mistenker at dette er høyere en hva som er "standard".

Ja, det var høyt. Over fire cm bør være reklasjonsgrunn. Er vegen utenfor ferdig asfaltert? Hvis det legges fire til seks cm asfalt utenfor, blir det bra.

Jeg kjenner ikke kommunaltekniske standarder for Bergen, men i Tromsø er en standard fortauskant 14 cm, og senkes helt ned til en "vis" på null cm der fortauskant krysser sykkelveg. Noe høyere (maks fire cm?) for private innkjørsler. Og betong godtas ikke, granitt tåler brøyting bedre.
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 748     0
Tja det er ikke godt å si om veien skal asfalteres. Det tror jeg ikke da den er "brukbar" i dag. 3-4 cm kant hadde vært helt akseptabelt og det føles sikkert mye mer riktig en å klatre opp et fjell på 7cm hver bidige dag.
Som sagt, denne høyden her er kommunen nå informert om i klagen. Får håpe det her bærer noen vei. Er så forbanna på hele oppkjørselen nå.
   #20
 24,668     Akershus     0
Du får støpe på en utjamningskant når de er ferdige.
Signatur