Korleis vurderer ein talet på bueiningar i nybygg? Talet på bueiningar i eit nybygg må vurderast konkret i kvar enkelt sak. Vurderinga må bli grunngitt i saklege planmessige forhold, eller i viktige bygningsmessige forhold. Når kommunen set seg ut over søkjaren si vurdering av talet på bueiningar, må kommunen kunne vise at bruk og belasting av eigedommen er meir omfattande eller av ein annan art enn talet på bueiningar som det blir søkt om. Departementet har sagt noko om korleis vurderinga skal gjerast i ei utsegn 16.12.2003 (saksnummer 03/3724). I utsegna seier departementet at ein må vurdere om einingane blir brukte heilt uavhengige av kvarandre, slik at plankrav og myndigheitskrav til brann og lyd osb. bør vere oppfylte. Vidare skriv departementet at dersom einingane kan sjåast som to økonomiske einingar, finst det normalt to sjølvstendige bueiningar i plan- og bygningslova sin forstand. Dette kan for eksempel vere ein tomannsbustad med einingar av omtrent lik storleik som blir brukt av to familiar eller husstandar.
TS vil søke om én stk selvstendig boenhet inneholdende flere rom/arealer for utleie; dvs dette er "søkjarens vurdering". Bygningsetaten i kommunen vil selvfølgelig benytte innlevert tegningsunderlag for å vurdere om "bruk og belastning av eiendom er mer omfattende eller av en annen art.... osv"
Slik jeg har forstått dette vil kommunens vurdering avhenge av reguleringstekniske bestemmelser og infrastruktur (VA/PE/EL osv) for tomte-område boligen er planlagt i. I mange byer (har selv erfaring fra Trondheim) finnes det boligområder med store eneboliger hvor de fleste har én eller flere hybler/hybelleiligheter uten at disse nødvendigvis er definert som egne boenheter.
Mao, hvor "strategisk" en byggesøknad bør utformes er etter mitt syn rimelig avhengig av hvor tomten ligger. Rammebetingelsen rundt en eller flere boenheter er som gjentatt mange ganger i denne tråden imidlertid klare (§ 2-2 i SAK10). Dersom TS har blinket ut tomt vil vel det mest naturlige være å be om et møte for å få råd fra relevant etat i kommunen ? TS sier jo selv at de skattemessige forhold han ønsker å oppnå er helt avklart.
Du kan jo fint ha et bad til hver soverom om du vil. Men de vil spørre om hvorfor du skal gjennom teknisk rom, en bod, et bad for å komme til et oppholdsrom, skjønner du problemet ?
Hvis jeg byggemelder på denne måten (forandrer navnene i tillegg), så må jeg vel også bygge det slik, hvis kommunen kommer for å gi ferdigattest? Jeg må ha alle dørene som jeg byggemeldte? Jeg må altså fjerne dem etter at jeg har fått ferdigattest.
Det blir da disse to dørene som fjernes etter ferdigstilling. Det er jo litt av en jobb, da, siden disse veggene skal være såpass tjukke for å hindre lyd. Har skutt meg selv litt i foten, da, siden jeg er ganske så avhengig av å ha teknisk rom på den plassering jeg har det, nå, så vanskelig å lage ekstra ganger for å gjøre det på en annen måte.
Du må ha en permanent layout som ved å låse opp døren(e) så er arealet igjen egnet som en del av din boenhet.
Min bekjente som har en selvstendig og en uselvstendig boenhet fikk brev fra kommunen han oppga bare at husbygger, forrige eier, ikke hadde satt inn den byggemeldte trappen men at han vil gjøre det.
Og ikke kall rommene leilighetstue osv du inviterer kommunen til å begynne å tvile
Nei, hadde aldri tenkt å fjerne alle dørene, bare de ekstra dørene som ble satt inn, slik at man kunne gå til alle oppholdsrom, uten å gå via bod og bad.
Dessuten kan jeg jo fjerne dem (1 og 2), altså fjerne dem etter ferdigstillelse, siden disse dørene bare er på plass for selve søknaden til Kommunen. Det er jo fortsatt forbindelse via de andre interne dørene, så det blir ikke en Selvstendig Boenhet av den grunn, siden vi da modifiserer en eksisterende bolig.
Korleis vurderer ein talet på bueiningar i nybygg?
Talet på bueiningar i eit nybygg må vurderast konkret i kvar enkelt sak. Vurderinga må bli grunngitt i saklege planmessige forhold, eller i viktige bygningsmessige forhold. Når kommunen set seg ut over søkjaren si vurdering av talet på bueiningar, må kommunen kunne vise at bruk og belasting av eigedommen er meir omfattande eller av ein annan art enn talet på bueiningar som det blir søkt om. Departementet har sagt noko om korleis vurderinga skal gjerast i ei utsegn 16.12.2003 (saksnummer 03/3724). I utsegna seier departementet at ein må vurdere om einingane blir brukte heilt uavhengige av kvarandre, slik at plankrav og myndigheitskrav til brann og lyd osb. bør vere oppfylte. Vidare skriv departementet at dersom einingane kan sjåast som to økonomiske einingar, finst det normalt to sjølvstendige bueiningar i plan- og bygningslova sin forstand. Dette kan for eksempel vere ein tomannsbustad med einingar av omtrent lik storleik som blir brukt av to familiar eller husstandar.
TS vil søke om én stk selvstendig boenhet inneholdende flere rom/arealer for utleie; dvs dette er "søkjarens vurdering". Bygningsetaten i kommunen vil selvfølgelig benytte innlevert tegningsunderlag for å vurdere om "bruk og belastning av eiendom er mer omfattende eller av en annen art.... osv"
Slik jeg har forstått dette vil kommunens vurdering avhenge av reguleringstekniske bestemmelser og infrastruktur (VA/PE/EL osv) for tomte-område boligen er planlagt i. I mange byer (har selv erfaring fra Trondheim) finnes det boligområder med store eneboliger hvor de fleste har én eller flere hybler/hybelleiligheter uten at disse nødvendigvis er definert som egne boenheter.
Mao, hvor "strategisk" en byggesøknad bør utformes er etter mitt syn rimelig avhengig av hvor tomten ligger. Rammebetingelsen rundt en eller flere boenheter er som gjentatt mange ganger i denne tråden imidlertid klare (§ 2-2 i SAK10). Dersom TS har blinket ut tomt vil vel det mest naturlige være å be om et møte for å få råd fra relevant etat i kommunen ? TS sier jo selv at de skattemessige forhold han ønsker å oppnå er helt avklart.
Hvis jeg byggemelder på denne måten (forandrer navnene i tillegg), så må jeg vel også bygge det slik, hvis kommunen kommer for å gi ferdigattest? Jeg må ha alle dørene som jeg byggemeldte? Jeg må altså fjerne dem etter at jeg har fått ferdigattest.
låse opp døren(e) så er arealet igjen egnet som en del av din boenhet.
Min bekjente som har en selvstendig og en uselvstendig boenhet fikk brev fra kommunen han oppga bare at husbygger, forrige eier, ikke hadde satt inn den byggemeldte trappen men at han vil gjøre det.
Og ikke kall rommene leilighetstue osv du inviterer kommunen til å begynne å tvile
Men tror fortsatt ikke din layout vil fungere,
Kanskje kalle bodene for gang, eller fjerne dem, for så å sette dem inn senere?
Sett inn skikkelige branndører, så vil den i praksis fungere som en selvstendig boenhet.