Virker som om Jula alltid har tilbud på denne, men i følge Jula er den ikke til selvmontering og da blir alternativet fra Netthandelen mer aktuellt.
Tull og tøys. Det er klart du kan montere denne selv, men hvis du er så klønete at du ødelegger noe så står du selvsagt ansvarlig for skadene selv. Det samme gjelder hvis du mister det nyinnkjøpte speilet i trappa slik at det knuser.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Harald1966 Vær forsiktig med å bruke dei to orda du startar innlegget med, eg fikk så hatten flagra av Admin ved eit tilfelle (men det var vel for en av dei hårsåre anmeldte meg)
Garanti bortfaller, men reklamasjonsretten består :) Reklamasjonsretten kan du ikke si ifra deg. De kan dog nekte deg reklamasjon hvis en feil under montering medførte at pumpe sluttet å virke. Men de kan ikke nekte deg reklamasjon på grunnlag av manglende kvittering alene. Det skal være årsakssammenheng mellom feil og feil utførelse under montering. Samme som ved feil på ny bil, de kan ikke nekte deg nye hjullager etter 5000km hvis du har montert hengerfeste selv.
Garanti bortfaller, men reklamasjonsretten består :) Reklamasjonsretten kan du ikke si ifra deg. De kan dog nekte deg reklamasjon hvis en feil under montering medførte at pumpe sluttet å virke. Men de kan ikke nekte deg reklamasjon på grunnlag av manglende kvittering alene. Det skal være årsakssammenheng mellom feil og feil utførelse under montering. Samme som ved feil på ny bil, de kan ikke nekte deg nye hjullager etter 5000km hvis du har montert hengerfeste selv.
Støtter deg helt i denne tolkningen, men jeg ville ikke tatt for gitt at de butikkansatte som skrev denne lappen skjønner forskjell på garanti og reklamasjon osv...
Forøvrig har jeg aldri reflektert over at Jula har noen garantier utover reklamasjonsretten på luft/luft pumper (som jeg også har kjøpt selv).
Noen som har oversikten over hva Jula tilbyr ekstra som garanti utover reklamasjonsretten på luft/luft pumper?
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
-------------- Garantien dekker feil som forårsakes av material- eller produksjonsfeil. Slitasje, feil bruk, forbruksmateriale (lyspærer, høveljern, bor osv.) dekkes ikke av garantien. ------------
Altså ingenting utover det en har gjennom reklamasjon (villedende å snakke om garanti som i praksis er 0 verdt??)... og ingenting spesifikt ifht luft/luft pumper.
Så da er det i praksis bare å forholde seg til reklamasjonsretten. Om Jula påstår at en kan miste en garanti ved selvmontering så er det en garanti som ikke har noe innhold, altså ikke noe å bry seg om og ikke noe tapt.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Virker nesten som Jula ikke har lyst til å selge så mange av disse pumpene lenger. Hvem er det som betaler 5000,- for en billigpumpe og 3-4000 for å få en "fagmann" til å plugge rørene? Da begynner jo prisen å nærme seg tilbudene obs har for ferdig montert panasonic-pumpe, så hva er da vitsen med å kjøpe billigmerke.
Enten det eller så har Jula fått såpass mye reklamasjoner på disse pumpene at dette er et forsøk på å fraskrive seg ansvaret hvis de feiler. Er nok enig i det Pingle skriver over, reklamasjonen gjelder nok rent rettslig, men hva hjelper det hvis Jula setter seg på bakbeina, da blir det _mye_ jobb før man får byttet.
Virker nesten som Jula ikke har lyst til å selge så mange av disse pumpene lenger. Hvem er det som betaler 5000,- for en billigpumpe og 3-4000 for å få en "fagmann" til å plugge rørene? Da begynner jo prisen å nærme seg tilbudene obs har for ferdig montert panasonic-pumpe, så hva er da vitsen med å kjøpe billigmerke.
Enten det eller så har Jula fått såpass mye reklamasjoner på disse pumpene at dette er et forsøk på å fraskrive seg ansvaret hvis de feiler. Er nok enig i det Pingle skriver over, reklamasjonen gjelder nok rent rettslig, men hva hjelper det hvis Jula setter seg på bakbeina, da blir det _mye_ jobb før man får byttet.
Men så er det nok sikkert ulik praksis også. Kjøpte en coolix pumpa der for 2 år siden. Den fungerte en stund så konka den ut. Ringte jula og fikk beskjed om å sende inn klistremerkene med serienummer på inne og utedel for å så hente ny pumpe på Lørenskog. Ingen spørsmål om montering overhodet.
Monterte så opp ny pumpe men den virket ikke i det hele tatt. Samme greia på nytt bare at denne gangen ville de at jeg skulle levere fjernkontrollen. Fikk tilgodelapp og ingen spørsmål stilt, dette var da senhøst 2011.
Og greia bunner jo ut i følgende, det er jo umulig å gjøre feil når man monterer en coolix eller zibro pumpe (har zibro nå). Det eneste jeg kan forestille meg er at man bøyer rørene i innedelen der de ikke skal bøyes, eller forøvrig bøyer røra for mye/ofte slik at de sprekker og lekker. Men det vil jo være temmelig åpenbart om man prøver å reklamere.
Selve koblingen er jo så idiotsikker som overhodet mulig. Har man klart å kjøre bil til Jula for å kjøpe ei pumpe så er man kvalifisert til å montere en zibro luft/luft pumpe.
Alle skjønner at en betalt montør på en selvmonteringspumpe er et urimelig krav og jeg tror nok Jula sliter med å kunne forlange det også.
De krever jo ikke fagbrev for at en skal opprettholde garantien ved bruk av verktøy heller. Etter mine begrep driver Jula med tull her.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Det er klart du kan montere denne selv, men hvis du er så klønete at du ødelegger noe så står du selvsagt ansvarlig for skadene selv.
Det samme gjelder hvis du mister det nyinnkjøpte speilet i trappa slik at det knuser.
Harald1966
Vær forsiktig med å bruke dei to orda du startar innlegget med, eg fikk så hatten flagra av Admin ved eit tilfelle (men det var vel for en av dei hårsåre anmeldte meg)
Reklamasjonsretten kan du ikke si ifra deg. De kan dog nekte deg reklamasjon hvis en feil under montering medførte at pumpe sluttet å virke. Men de kan ikke nekte deg reklamasjon på grunnlag av manglende kvittering alene. Det skal være årsakssammenheng mellom feil og feil utførelse under montering. Samme som ved feil på ny bil, de kan ikke nekte deg nye hjullager etter 5000km hvis du har montert hengerfeste selv.
Luftvarmepumpe SC 1332 3200 W
• Energiklasse A • Varmeeffekt 3200 W • Virkningsgrad COP varme-/kjølemodus: 3,23/3,61 • Enkel installasjon - hurtigkoblingssystem • Frostvaktfunksjon +8 °C
Støtter deg helt i denne tolkningen, men jeg ville ikke tatt for gitt at de butikkansatte som skrev denne lappen skjønner forskjell på garanti og reklamasjon osv...
Forøvrig har jeg aldri reflektert over at Jula har noen garantier utover reklamasjonsretten på luft/luft pumper (som jeg også har kjøpt selv).
Noen som har oversikten over hva Jula tilbyr ekstra som garanti utover reklamasjonsretten på luft/luft pumper?
http://www.jula.no/kundeservice/kjopebetingelser/
--------------
Garantien dekker feil som forårsakes av material- eller produksjonsfeil. Slitasje, feil bruk, forbruksmateriale (lyspærer, høveljern, bor osv.) dekkes ikke av garantien.
------------
Altså ingenting utover det en har gjennom reklamasjon (villedende å snakke om garanti som i praksis er 0 verdt??)... og ingenting spesifikt ifht luft/luft pumper.
Så da er det i praksis bare å forholde seg til reklamasjonsretten. Om Jula påstår at en kan miste en garanti ved selvmontering så er det en garanti som ikke har noe innhold, altså ikke noe å bry seg om og ikke noe tapt.
Enten det eller så har Jula fått såpass mye reklamasjoner på disse pumpene at dette er et forsøk på å fraskrive seg ansvaret hvis de feiler. Er nok enig i det Pingle skriver over, reklamasjonen gjelder nok rent rettslig, men hva hjelper det hvis Jula setter seg på bakbeina, da blir det _mye_ jobb før man får byttet.
Men så er det nok sikkert ulik praksis også. Kjøpte en coolix pumpa der for 2 år siden. Den fungerte en stund så konka den ut. Ringte jula og fikk beskjed om å sende inn klistremerkene med serienummer på inne og utedel for å så hente ny pumpe på Lørenskog. Ingen spørsmål om montering overhodet.
Monterte så opp ny pumpe men den virket ikke i det hele tatt. Samme greia på nytt bare at denne gangen ville de at jeg skulle levere fjernkontrollen. Fikk tilgodelapp og ingen spørsmål stilt, dette var da senhøst 2011.
Og greia bunner jo ut i følgende, det er jo umulig å gjøre feil når man monterer en coolix eller zibro pumpe (har zibro nå). Det eneste jeg kan forestille meg er at man bøyer rørene i innedelen der de ikke skal bøyes, eller forøvrig bøyer røra for mye/ofte slik at de sprekker og lekker. Men det vil jo være temmelig åpenbart om man prøver å reklamere.
Selve koblingen er jo så idiotsikker som overhodet mulig. Har man klart å kjøre bil til Jula for å kjøpe ei pumpe så er man kvalifisert til å montere en zibro luft/luft pumpe.
Alle skjønner at en betalt montør på en selvmonteringspumpe er et urimelig krav og jeg tror nok Jula sliter med å kunne forlange det også.
De krever jo ikke fagbrev for at en skal opprettholde garantien ved bruk av verktøy heller. Etter mine begrep driver Jula med tull her.