61,507
113
4
Råkjøring på privat veg
270
Eidsvoll
1
Jeg er så heldig(?) at jeg bor på en klassisk gammel gård med to driftsenheter på samme gård. Dvs jeg eier en enhet, noen andre eier enhet nr 2. Vi har "rundkjøring" slik at man kommer ut på hovedvegen fra begge sider på gården.
Naboforholdet har vært veldig bra, men nå begynner det å rakne litt på grunn av at naboens gjester kjører som idioter på vår felles veg(på min grunn). For det første vil det jo være farlig når ungene er ute og leker, men det største problemet nå er støy. Unga våkner på kvelden når de kjører forbi. Vegen går ca 2 meter fra veggen på huset....
Jeg har sagt i fra x antall ganger, både til naboen og den verste råkjøreren som er hans datter. Når det ikke nyttet grov jeg en liten grøft over vegen slik at det bumpa litt i understellet ved høy fart. Det nyttet heller ikke.
Etterhvert så jeg at de hadde begynt å kjøre med det ene hjulsettet utenfor vegen hvor det ikke var grøft. Da grøftet jeg enda mer og enda dypere slik at det virkelig slår i bilen ved fart særlig over 10km/t. Så satt jeg opp skilt i starten av vegen med fartsgrense 10km/t. Ved dumpa står det varselskilt om fartsdemper samt skilt med skrifta "kjør sakte, barn leker" samt en oransje varselkjegle.
Og naboen surver. For han har ikke råkjørere på besøk tenk!
Så er spørsmålet. Han har vegrett på min grunn, men jeg mener at som grunneier kan jeg sette premissene for bruk av vegen. Hva sier det juridiske? Hvor mye kan jeg gjøre for å hindre misbruk av veg?
Naboforholdet har vært veldig bra, men nå begynner det å rakne litt på grunn av at naboens gjester kjører som idioter på vår felles veg(på min grunn). For det første vil det jo være farlig når ungene er ute og leker, men det største problemet nå er støy. Unga våkner på kvelden når de kjører forbi. Vegen går ca 2 meter fra veggen på huset....
Jeg har sagt i fra x antall ganger, både til naboen og den verste råkjøreren som er hans datter. Når det ikke nyttet grov jeg en liten grøft over vegen slik at det bumpa litt i understellet ved høy fart. Det nyttet heller ikke.
Etterhvert så jeg at de hadde begynt å kjøre med det ene hjulsettet utenfor vegen hvor det ikke var grøft. Da grøftet jeg enda mer og enda dypere slik at det virkelig slår i bilen ved fart særlig over 10km/t. Så satt jeg opp skilt i starten av vegen med fartsgrense 10km/t. Ved dumpa står det varselskilt om fartsdemper samt skilt med skrifta "kjør sakte, barn leker" samt en oransje varselkjegle.
Og naboen surver. For han har ikke råkjørere på besøk tenk!
Så er spørsmålet. Han har vegrett på min grunn, men jeg mener at som grunneier kan jeg sette premissene for bruk av vegen. Hva sier det juridiske? Hvor mye kan jeg gjøre for å hindre misbruk av veg?
Signatur
Gjengangere stopper jeg og tar en prat med. Det hjelper den neste tre turene, før farten igjen økes til det maksimale.
Vi har forsøkt alt; Dumper, grøfter, leker klask oppe i veibanen, skilt, hindringer. Alt.
Naboene har selvsagt forståelse for problemet, de informerer sine besøkende (virker slik - det går roligere på vei ut enn inn), men altfor mange overser at det er et problem.
Jeg orker ikke en hverdag der bekymringene skal råde og har bestilt graver for å legge om veien utenom tunet for egen regning. 120 meter ny vei vi aldri selv skal bruke,
150 000 kroner vi med stor glede kunne brukt på andre ting, 500 m2 godt dyrkbar matjord er samlet sett en høy pris, men altså, vi ser på det som en investering i massiv økning i livskvalitet.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Når det gjelder vegen ut fra andre siden så er det visstnok veldig vanskelig å bruke den. For da må de jo snu før de kjører ut igjen..... :o
Har ikke fått noen reaksjoner på skiltingen ennå da jeg gjorde det sent i går. Men fikk en sur beskjed om at dumpa blir fylt igjen. Men det har han gjort før og da ble den visst bare større dagen etter... ;D
Jeg har skilta med 25 svarte hvite skilt for privat vei. Uheldigvis kan ikke politi osv gjøre noe da jeg har forhørt meg. Men som far så sønn så har jeg traktor med pallegafler og nøler ikke med å sette de i frontrutehøyde om noen ikke høre
r, da stopper de garantert. Det er min eiendom og da skal de kjøre som jeg bestemmer.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Tenk litt, hvor stor respekt har dere for unaturligt lave fartsgrenser.
Kjør sakte barn leker, gårdstun etc. greit, 20-25 km/t skilting ser jeg som greit nok i og ved tunet, men 10 km/t(gangfart) kommer ikke folk til å respektere, og 4x4 bokser i veien, tja, da hadde du fått den boksen tredd ned gjennom halsen din og utigjen rævva om jeg hadde kjørt på den.
Jeg ser helt greit problemet, og er kjent med det selv, men folk respekterer ikke ting som føles helt unaturlig, og er vel ikke usannsynlig at noen kanskje kjører litt fort på trass også.
Sett opp en bom på veien, og skilt ved den at uvettig kjøring vil ende med at bommen blir låst så de blir innestengt om de ikke tar hensyn.
I utganspunktet gjelder trafikkreglene om hensynsfull kjøring osv men spørsmålet blir jo hvordan man praktisk kan gjøre noe.
Det kan tyde på at en eller annen form for fysisk hindring, som fartsdump el lignende må til, og at de må konstrueres slik at man ikke kan kjøres forbi med ett hjul utenfor dumpen.
Siden det er en privat vei er det vel et veilag som må vedta dette, og kostnadene må fordeles iht til veglovens bestemmelser om dette.
Sørg for å få konstruert de slik at de gjør ønsket nytte, men husk også at man skal kunne passere dem.
En advokat kan være grei å konsultere slik at man vet hvor grense for tvang går, med det mener jeg at du skal vite at du kan tvinge gjennom fartsdumper som fungerer, og som naboer skal tvinges til å godta og tvinges til å betale for.
Lykke til
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Og det er ikke snakk om noe veilag, jeg eier veien. Det er heller ikke tinglyst noen rett til bruk av vei, men her vil hevd kunne brukes da det har vært sånn i 100 år. Så jeg får se hvordan det går. Forhåpentligvis godtar de nå at dump og skilting er der for å bli. Er det plagsomt så får de bare bruke den andre veien, noe jeg ikke ser problemet med i utgangspunktet...
Den er grei, du kan tolke det som du ønsker. Poenget mitt var å jo deg et innspill som kunne brukes, og ikke bare komme med innspill om metoder som vil bli politianmeldt.
Men regner med at du ordner opp i dette selv.
Lykke til
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Politiet bryr seg ikke. Jeg skulle anmelde den værste vi har her. Det som skjer er at begge parter blir kalt inn til avhør. Om vedkommende da løfter på skuldrene og sier nei blir saken henlagt. Politiet vil heller aldri ha kontroll på privat vei, med mindre det er en vennetjeneste. Derfor blir ekstreme tiltak ofte resultatet mange steder.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Min erfaring er at man kommer lengst ved å ha sin egen sti ren.
Men les det jeg har skrevet, og ikke vreng det eller mistolk det som du gjorde nå. Jeg har skrevet det for å hjelpe.
Og uansett om du liker det eller ei så kan du bruke veiloven for å tvinge andre brukere av veien til å være med på å betale for fartshindring.
Detter er første gangen jeg opplever at noen som har hjemmel i loven til tvang ikke ønsker å benytte seg v det.
Rådene er i allefll gitt, de er gratis, men du velger selvsagt om du vil følge disse rådene eller de mer kreative.
Jeg skal iallfall ikke PLAGE deg mer med juridisk holdbare råd.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det er du som misforstår, ikke les det du vil lese. Som sagt er jeg i samme situasjon som ts. Jeg ble rådet av up om å fysisk sperre veien og stoppe de jeg har problemer med. Dette vil garantert lede til hurlumhei da et par av de aldri kommer til å forstå tegninga. Som sagt så har min far som tidligere eier måtte gjøre langt værre ting en hva som er skrevet i denne tråden. Og det har hjulpet. Jeg er ikke for noe som helst av tiltak, men akkurat som ts så driter folk en lang marsj i hva man sier, samme hvor høflig man er. Og regelverket er ei suppe/ikke eksisterende gråsone. Jeg tar heller støyten for å gjøre noe dumt en at sønnen min kanskje ikke får vokse opp. Jeg går ut ifra at du bare har en dårlig dag og ønsker deg en fin kveld.
Og til ts, det var ikke meningen å kuppe tråden din. Sorry.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Jeg skjønner jo dog at lover og regler for mange er bare tull, men i min naivitet skjønner jeg jo ikke at det er machopratet som er det viktigste.
Kveruler i vei, ta dere til rette og gjør det deres fedre synes er fantastisk smart. Da blir det sikkert VELDIG bra.
Jeg er normalt sett opptatt av å finne REALISTISKE løsninger, men skjønner jo at i de fleste tilfellene er det helt uinteressant.
Kos dere videre i planleggingen.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Nå syns jeg du bør lese det du skriver sjøl.
Du vil sette en 4x4" boks tvers over veien, altså en 10 cm forhøyning som ikke er avrundet på noen måte, denne vil du sette opp på ett tidspunkt så det overrasker folk mest mulig, og sette ett symbolsk skilt opp umiddelbart før hindringen.
Om jeg kommer kjørende der klokka 4.30 om morgenen, mørkt ute, trøtt og jævlig, skimter ett skilt og plutselig så kjører jeg på den 4x4" din som sitter festet i bakken tvers over veien.
Sett at jeg ligger i 35 km/t, som er litt raskere enn skiltene dine sier, men mest sannsynlig er rimelig forsvarlig siden ungene dine burde ligge å sove da.
Ja, ett mildt brudd på skiltet fartsgrense, men det du har gjort er nok mange ganger verre.
Forsvare folk som kjører i 80 km/t forbi der unger leker gjør jeg ikke, har tross alt unger sjøl.
Til TS.
Legg noen grove steiner i veien og sperr den, de har egen vei, som jeg tolker til å ikke være noen dårligere vei, du koster og drifter veien din selv, ingen vegrett, og de er nok fryktelig klar over at du er grunneier/vegeier og burde etter min mening ikke ha noen hevd da.
Skjønner godt frustrasjonene her, og er ganske enig i det meste, men man står i risiko for at en som ikke er problemet blir utsatt for skaden og får smellen.
Gjør veien smalere er ett gost tips så lenge man ikke hindrer nødvendig trafikk.
Dette er mye mer effektivt enn fartsdumper, da man er nødt til å svinge unna hindringen også, ikke bare cruise over.
Har sett flere gårdstun hvor de benytter samme opplegg.
Plasser en diger kampestein midt i veien rett før og rett etter gårdstunet (skyld på ras/isbre om noen spør hvor de kom fra). Anlegg så vei rundt steinene, da gjerne litt bratt sving slik at man må senke
farten for å klare den.
Viktig å merke steinene med refleks og evt. maling slik at de syntes godt. (kanskje noen stolper i tillegg)
Og si ifra til naboen og heng opp skilt, slik at ikke nabojenta krasjer i den midt på natta.
Egenlagde fartsdumper på grus har en tendens til å bli mindre og mindre med tiden. I tillegg er den del ungdom ganske hensynsløse med bilen.
Men jeg kan love deg at de bremser når det er en diger stein midt i veien.
Gjør du slik at bilene må ned i 5 km/t rekker heller ikke bilen å få opp noe særlig fart før de må bremse for neste stein igjen.
Det beste hadde selvsagt vært et hundreårig eiketre, men det tar litt lang tid/vanskelig å flytte..
Det irriterende er at jeg er rolig som skjæra på tunet og ønsker ingen konflikter. Men når folk bare driter i hva jeg sier må det jo gjøres noe. Så får jeg håpe det jeg har gjort nå holder foreløpig. Ellers blir det en dump til foran den gamle + slalomkjøring etter. DA er det iallefall ikke stort mer jeg kan gjøre bortsett fra en grind....
God lørdag folkens, prøv å ikke drepe nabo'n!
Du skriver at det ikke er tinglyst veirett. For de som kommer i tilsvarende situasjon der det er tinglyst veirett kan det ofte være slik at det også ligger en vedlikeholdsrett. Dermed har man full anledning til å fylle igjen eventuelle grøfter som blir gravet.
Jeg har tilbrakt en del tid i Dubai, der de har svært fine veier. Men de har også "flat" fartsgrense på 120 km/t omtrent overalt. Der de ønsker å dempe farten har de satt opp svært brutale fartsdumper som ødelegger en bil dersom man kjører for fort. Løsningen blir å stå på bremsen, humpe over dumpen, gi full gass så lenge man klarer før man igjen står på bremsen før neste fartsdump. Taxiturene i Dubai kan være slitsomme... Da har jeg større tro på utforming av veien slik at råkjøring ikke er mulig (svinger, hindringer, etc).
Jeg kjørte forøvrig en gang over to jernbanesviller lagt rett på asfalt i rundt 70 km/t. Dette var med Forsvarets MB240, som tåler en støyt. Jeg satt baki og var helt uforberedt. Det smalt mildt sagt bra i bilen det også! Men i sakte fart går det helt fint.
Altså hvis veien er 3m bred, har du 1m med urørt vei på begge sider, mens den i den midterste meteren er det hull på 50cm radius, 20cm dybde, plassert med 5m mellomrom, på annenhver side av midtlinja.
Hvis du lar bredden være slik at det kommer mellom hjulene på en lastebil, men ikke en vanlig personbil. Da blir det ikke noe hinder for lastebil. Men traktoren din er vell litt smalere mellom hjulene??
Den linken linket videre til en sak som faktisk er ganske smart (helt til noen kommer med kniv eller piggdekk)
http://www.youtube.com/watch?v=2fng6gCjl58
(Hvis man graver en grøft og legger en slik nedi, vil man få en fartsdump som må kjøres fort over)
Denne var lur
Jeg sakker i alle fall kraftig ned der disse er montert, og siden de står med 40-50 meters mellomrom er det lite poeng i å gi gass mellom dem.
De er støpt i betong.
I drammen blur de fjerna nå da det blir groper i asfalten på begge sider. Til slutt er det bråstopp
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Var det bare meg som syntes det var ganske komisk med den dama som hadde stæsja seg sånn opp for å stå og stirre i kamera mens hun dunka på gul gugge oppi et kar :)
2 slike felt med tømmerstokker tett i tett før og etter gårdstunet ville kanskje være verdt og prøve ? Grave dem ned slik at toppen på den første og siste stokken flukter med veien eller er litt over veien og noen store steinner ved siden av som gjør at de må over dette feltet ??
Dette kan jo lages med både 3 og 3,5 meter bredde på :-)
Så kan politiet vurdere om §3 eller fartsgrensen brytes.
Ja, følg alle regler og lover, selv om barna risikerer og bli meid ned! For respekt for barn, og dems foreldres ønske om og beholde(!) dem hele og friske er jo helt unaturlig og tull!
Enig i at en skal forholde seg til lovverket, men er lov og bruke hue!
Finn en måte å måle fart på, send gebyr. Send pengene du drar inn til landsforeningen for trafikksskadde
Informer om dette til brukere av veien så de ihvertfall ikke kan klage på moralen din.
Du stirrer på feil humper i den videoen!
I utgangspunktet er vel fartsgrensen 50km/t forbi husveggen hvis ikke annet er skiltet, men det er jo tusenvis av private veier og parkeringsplasser som har særskilte fartsgrenser. Hvis disse fartsgrensene er godkjent av skiltmyndighetene(eller hvem det er som godkjenner slike skilt) skulle det vel ikke spille noen rolle om veien er privat.
Og filming av kjøringen kan være et like godt bevis som om politiet skulle hatt fartskontroll.
Hva er forskjellen på å lage betingelser for bruk av privat vei, i forhold til bruk av privat parkeringsområde?
Jeg er helt enig i at det må gjøres noe i denne situasjonen, derfor kommer jeg med råd. Dersom man følger noen av disse tullerådene, som å sette opp skilt og gi bot på 10.000,- så kommer man ingen vei. Man kan ikke selv lage en fartsgrense og sette opp skilt. Man kan ikke selv bestemme seg for å bøtlegge noen, man må ha en hjemmel og det finnes ikke noen hjemmel i trafikklovgivningen som gir noen rett til å innkreve slike bøter.
I stedet for bare å komme med tulleforslag og forenklede løsninger MÅ man gjøre det som er lovlig. Jeg forstår frustrasjonen, derfor gidder jeg også å bruke tid for å gi et råd som er realistisk.
Å følge alt det tøyset som en del kommer med vil bare medføre politianmeldelse og ennå mer krig.
At mange synes at lover og regler er tull skjønner jeg, men dersom flere hadde tatt rådet med å følge disse på forhånd, dvs å alliere seg med myndighetene for å finne en lovlig løsning hadde man sluppet en del konflikter.
Men jeg undrer meg over hvor mange lettvindte løsninger som foreslås. Jeg vet det ikke lar seg gjøre, men en del burde ha blitt gjort personlig og økonomisk ansvarlig om noen hadde fulgt de absurde rådene som gis.
Dog så slår det meg hvilken uvilje det er til å følge realistiske råd. Det synes som om de som kommer med de forenklede snarveiene (som er helt på trynet) er de som blir honorert for innleggene. Forstå det den som vil.
Og for den som da lurer på hva jeg mener så er det dette: Man kan ikke selv sette opp skilt og bestemme fartsgrense, man kan ikke selv innkreve bøter, man kan ikke etablere anordninger som ødelegger biler og skader folk, osv.
Jeg forstår argumentasjonen om redsel for at TS sine barn kan bli skadet, og jeg gir råd for å avhjelpe denne faren.
Men fortsatt er det et lovverk rundt dette som må følges, og følger man ikke et risikerer man egne sanksjoner.
Edit: Torango postet innlegget over men jeg skrev og det er helt korrekt det han skriver.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
-Nå kan det være at disse sjåførene sakker ned ved barn langs veien, uoversiktlige partier osv, som folk flest. Da ryker denne taktikken, men til gjengjeld betyr det at det er relativt trygt å ferdes langs veien. ;)
Nå er også lyden et problem for TS. Selv bor jeg ved en tett trafikert vei med kø på dagtid og råning på nattestid. Her har det blitt satt opp disse sinnsvake "fartsputene" i betong som er nevnt leger oppe.
Om noe, har disse forverret støyen pga nedbremsing og akselarasjon ved hver hump.
Fartshumper -spesielt disse kreative typene som er nevnt i denne tråden vil i tilleg gå ut over TS og besøkende sin komfort og ikke minst biler. (spørs om jeg ville kommet i kaffebesøk med trestokker i veien...)
Om farten virkelig er så uholdbar vil jeg si at den beste løsningen er å la veien beholde en normal standard og heller sette opp en port. Plassering nær huset muligjør elektrisk port slik at at TS kan fjernstyre, men "uvedkommende" må stoppe for å trykke på knappen.
NEI, ikke uten av veimyndighetene GJØR jobben, dvs vedtar det og setter opp skilt.
Er ikke bare å kjøpe seg et skilt på Biltema, som vel er det foretrukne butikken.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
..men dette minner meg om når folk skriker etter tiltak på farlige veier som det bør gjøres noe med. Leser jo rett som det er om eksempler hvor folk må omkomme eller bli kvestet før kommuner, jurister og annet lekfolk faktisk setter i gang og får gjort noe.
Om en har vei gjennom eget tun hvor utgangs dør er 2-3 meter fra der biler ferdes så er det en selvfølge i mitt hode at en skal kjøre forbi i gangfart. Husk at barn på slike landelige steder sikkert ikke like obs og vandt med traffikk som et barn som bor mer sentrums nært el.
Ofte så må en ty til litt drastiske tiltak for og verne om sitt og sine! Blir nesten som nødverge om det kommer inntrengere inn i huset en natt.. Følgene kan fort bli de samme, tyv om natten eller råkjører på dagtid.
Men er enig i at en ikke skal skade folk og verdier fordi dem ikke vil senke farten, men dumper og andre fysiske hindringer burde være fint.
Ellers så er jeg så gammeldags at jeg faktisk har litt tro på at en god gammel dags omgang med juling kunne vært til pass for noen få utvalgte...
Men meg om det!
Det var faktisk en genial løsnning da!
Veimyndighetene har vel ingenting med en privat gårdsvei på privat grunn å gjøre?
Hvordan er det hjemlet at det kan kreves bompenger på private veier, og bot for de som ikke har betalt bommen?
Så lenge man kjøper offentlige skilt dvs sort hvit for bruk på privat veiså har man lov til å sette opp dette og etablere fartsgrense. Veimyndighetene og politiet for den saks skyld driteri ts og veistykket hans. Her er du på bærtur.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
En god start er jo å lese forskrift om offentlige trafikkskilt. Og legg merke til det som står om at det er veimyndighete som bestemmer hvilket og hvor et skilt skal settes opp.
Og husk at en privat vei også er en offentlig vei, Dvs alle kan bruke den, og da er det den omtalte skiltforskriften som gjelder.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Du kan da få bekreftet hva du har lov til å lage av hindringer, og om det er noen krav til hindringen. Da har du ihvetfall ditt på det rene.
En god start er jo å lese forskrift om offentlige trafikkskilt. Og legg merke til det som står om at det er veimyndighete som bestemmer hvilket og hvor et skilt skal settes opp.
Og husk at en privat vei også er en offentlig vei, Dvs alle kan bruke den, og da er det den omtalte skiltforskriften som gjelder.
[/quote]
Nop, du kan ha privat vei uten at det er offentlig vei. Det offentlige har da tilgang men ikke automatisk bruksrett. Men du vet jo tydeligvis dette bedre en meg. Om du skilter eller ei har ikke noe å si da det ikke er noen til å håndheve det såkalte regelverket.
Hadde en del av de som har svart her giddi å lese så hjelper det ikke å kontakte myndigheter/politi. Å anmelde har heller ingen ting for seg.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Skal man søke om å ha stengsel med bom kan man selvsagt gjøre det, men normalt sett er det lite sannsynlig at råkjøring vil gi grunnlag for denne type stengsel.
Men ta deg gjerne til rette for meg, jeg opplyser om et regelverk, selv om man synes at lover er noe tull.
Man kan sikkert ta seg mer til rette utenfor bysentra, men jeg vil tro at en viss kjennskap til regelverket aldri er negativt.
Det er dog fascinerende å se at folk mobiliserer så mye følelser mot meg, som tross alt bare opplyser om noe.
Men man vil kanskje være opptatt av regler så lenge det går i ens egen favør?
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Når du feilinformerer må du vel rettes på? Alminnelig ferdsel er fremdeles ikke offentlig vei... Og dermed er det enorm forskjell på hvilke tiltak man har tilgjengelig. Er det en offentlig vei så ringer man jo bare onkel så de fikser en kontroll der. Det kan du ikke på privat vei. Er det så vanskelig å skjønne?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Men jeg aner ikke hvilket regelverk som gjelder for dette, jeg har vanskelig for å tenke meg at det skal være juridiske hindringer for å sperre en privat vei for fri ferdsel.
Dersom det er slik har du helt rett, dvs det er en privat vei som ikke er åpen for almenheten.
Men hvordan hjemler du da muligheten til å sette opp stengsel osv? Det er ikke god nok hjemmel å si at det er privat. Husk privatrettslige regler VS offentligrettslig.
Etter å ha kikket litt på dette kan det synes som om en farbar vei er (uheldig uttrykk ;D) kan være å legge om veien, dvs utenom tunet. Siden det er en privat vei, med flere brukere SKAL det dannes et veglag, og dette veglaget kan bestemme en slik endring, samt fordele kostnadene for omleggingen.
Jordskifteretten er den som nornalt tar seg av noe slikt.
http://www.domstol.no/upload/JORDSKIFTE/JLST/Norsk_landbruk_03_2010.pdf
Men fortsatt er det slik at du på en privat vei ikke kan ta deg til rette og sette opp skilt og gi lekebøter.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Med hvilken hjemmel kan du sette opp et slikt stengsel da?
Det hjemles i veglovas § 56 men....
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hvorfor ikke? Fordi politiet ikke prioriterer ressursbruk på en vei hvor det kjører fem biler per døgn like høyt som som på en hvor det kjører 5000?
Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om den skjer på offentlig vei eller annet sted, og politiet vil rimeligvis kunne gripe inn om man bryter den selv inne i egen garasje...
Har også vært borti flerne tilfeller hvor folk har porter/stengsler til sin boliger, men det blir vel litt anderledes siden det kun er en bolig.
Ellers så er min erfaring at på boligfelt etc. med 30 sone så kan en glemme og få noe kontroll mtp. fart og råkjøring fra politiets side. Både jeg selv og andre jeg vet om har prøvd og ta kontakt med politi pga. uvetig kjøring i slike 30 soner på boligfelt el. Svaret er altid at dem ikke utøver kontroll i 30 sone i boligfelt, og at en da må ta kontakt med kommune for tiltak da det er dem som har ansvaret for dette på disse stedene(!).
Høres rart ut, men er alså min erfaring herfra.
Så at folk gjør egne tiltak har jeg stor forståelse for (så lenge det er med måtehold!). Har ikke noe med at ikke har respekt for lover & regler dette.
I denne saken kommer også hevd inn, men hevd gir ingen rett til at det skal kjøres fort, så om veien lages for slalåmkjøring eller andre hindringer som ikke påfører den som har hevden skader om han kjører sakte. At de samme hindrene er til skade for vedkommende i høy hastighet har ingenting med hevden å gjøre.
Det man derimot må ta hensyn til er tilkomst for brannbil og ambulanse, som kanskje er et krav for å kunne bruke stedet som bolig.
Fordi de aldri utfører kontroller på private veier uansett. Ergo du kan ringe deg grønn og bli nedprioritert. Vegtrafikkloven gjelder men onkel har ikke ressurser til å håndheve den på privat vei. Dette er bekreftet av lensmann og up.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
1. Dialog
2. Dialog
3. Dialog
4. Dialog
5. Advarsel
6. Lett handling
7. Lett handling
8. Tung handling
Neste: 9. Enda tyngre handling
Fasit er vel at det ikke finnes noen fasit. Mitt neste trekk er å sette opp port. Dette skjer hvis naboen fyller igjen grøfta i mens jeg er på jobb. I og med at det ikke er noe veilag - ei heller noen bruksrett da naboen har sin egen vei - driter jeg LANGT i de juridiske problemstillinger. Jeg handler.
Nå har du havnet der jeg er også. I stad sa leieboern min fra til et svin. Reaksjonen var hånlig latter mens han spant avgårde i enda høyere hastighet. Vi får se hvor tøff han er når pallegafla står i frontrutehøyde neste gang han kommer i samme fart.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
[flash=420,315]http://www.youtube.com/v/jPVTdjiDyrM?version=3&hl=nb_NO&rel=0"[/flash]
Er ikke tilhenger av å tøye strikker og lovverk, men å sette liv på spill er uholdbart.
Sliter litt med samme her men kommunen har satt opp fartshumper så det har hjulpet litt, hører jo en og annen bil som får blankslipt understell til tider.
Ved at innlegget avsluttes med "Alt jeg lirer av meg her på forumet som ikke gjelder geologi eller sikkerhetsbransjen må tas som uttalelser fra en amatør", burde det vel ikke være rom for tvil?
Siden det synes å være uklarhet om moderatorenes rettigheter på ByggeBolig poster jeg dette sitatet fra tråden hvor moderatorene introduseres:
Administratoren på ByggeBolig.no
Det må være enstemmig i veilaget. Og å kulte opp og fikse ny vei koster mange 100 tusen. Derfor vil veilaget si nei og man er tilbake til start. ( har prøvd).
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Nå begynner dette å ligne foruroligende mye på kommentarfeltene i tabloidpressen. Tror ikke det er noe vits i å delta på denne tråden lenger da det tydeligvis er viktigere å ta mannen enn ballen.
Håpet er jo at gubben gir opp. Han er jo snart 80 år og trolig bare livredd for forandringer. Alt har gått etter hans vilje helt til jeg ble drittlei.
I åpningsinnlegget etterlyser du det juridiske, men når du får svar så sier du at du driter i det juridiske.
Administratoren på ByggeBolig.no
Det er mye uoverenstemmelser om eventuelle skader på kjøretøy og hva hvem skulle gjort med hvem. For å ta det først:
"Du skal til enhver tid som fører av motorkjøretøy akte deg, og kjøre etter føre og forhold" (min versjon, gidder ikke google den nå. Sikkert ikke ordrett korrekt i hht loven, men den funker). Det medfører også at skulle du komme kjørende, og det så eksempelvis er skiltet for hindringer i veibanen, og du IKKE bremser ned nok, slik at du skader deg selv eller bilen er du selv å betrakte som skyld i dette. Selvsagt, står det spiker opp av dekket, eller det er gravd åpenbare huller er det jo sabotasje, men eksempelvis en halvt nedgravd 4x4 på privat vei er faktisk å betrakte som fartshinder (spesielt om den er lagt der for å beskytte et rør eller noe annet viktig....)
Jeg har akkurat samme situasjon som deg, men det er tinglyst gjennomgangstrafikk hos oss. Ikkeno veilag, men de innenfor står for vedlikeholdet. Jeg bruker ikke = bidrar ikke. Nå har vi fått nye naboer innerst i veien, med tydelige interesser for bil og motor. De kjører selv som engler, men iogmed interessen, får de endel besøk av biler jeg selv anser som artige, men som ikke er så artige i hastighetenn de holder forbi plenen.
Så: Den kommunale vegen slutter halvveis innpå tomta, der overtar grusveien, og der begynner også mine tiltak. De er små og subtile, og utgjør ingen direkte risiko eller fare for skader på ordinære (og også senka) biler i rolig hastighet (det vi kaller sunt folkevett når det leker barn ved siden av). Jeg har foooooorsiktig begynt å grade veien, slik at den blir høyere på midten. Og så har jeg pirka litt her og der på hver side. Slik at høy hastighet etterhvert gir små groper, som i seg lager litt lyd og slag i opphenget ved "over anstendig" høy hastighet. Om noen deretter skulle hører fortere, vil etterhvert understell/bunnpanne slå nedi, og lage enda deiligere lyd uten å gjøre alvorlig skade. Og grisekjører du, så slår du i så det synger. Jeg har mitt på det tørre, rett og slett fordi jeg kan kalle gradinga for "drenering for å hindre at det står vann i veibanen". Dette gjorde jeg i all åpenlyshet med traktorn, og svarte også som så da de spurte. Hva angår de små hullene, så har jeg bare vært borte og pirka litt med en hakke, resten ordner naboene selv når de kjører forbi. Og om dette blir plant når vinteren kommer, og de fortsetter å kjøre gris da, legger jeg store steiner tett langs kanten, slik at faren for skader er tilstede om farten er for høy. Kjører du pent, går det bra!
Så, mine forslag:
1. Grad veien
2. Krafs litt opp her og der i kjørebanen. De andre ordner resten. Denne biten er på kanten av lovverket, men egentlig ikke annet en å fremskynde prosessen de selv har satt igang.
3. Virker ikke dette, grav ned flere 4x4 med jevne mellomrom. Legg vannrør under, og si at det er for drenering.
4a. Sett opp port. Har du gjerde langs tomtegrensen, sett opp porten der, sett skit med "barn/hunder/elefanter løse" innenfor.
4b. Har du ikke gjerde, sett opp port allikevel. Ikke låst, men man må ut av bilen og åpne den (irritasjonsmoment/påminnelse). Skriv så til naboen (gjerne med kopi til lensmannen) og si at "porten forblir til de viser at de kan kjøre roligere. Dette fordi du ønsker en minnelig løsning, men at naboen ikke har vist seg interessert. Og at du ikke ønsker at han/hans familie/besøkende plutselig skal måtte stå ansvarlige for skade på deg/dine/din eiendom, og derfor ser deg nødt til å sette opp fysiske stengsler for fremtvinge nedsatt hastighet". Det er ikke stengt for fremferd, det er bare midlertidige tiltak for å bidra til å konstant minne naboen på at han må endre adferden sin.
Alle de tingene jeg nå har ramset opp anser jeg helt innenfor lovverket, og i tillegg helt ordinære tiltak som politimester Bastian ville ha godkjent. Du er i din fulle rett til å utføre alle disse, og også uten å informere noen på forhånd. Som noen skrev tidligere, hevd på bruk er ikke det samme som hevd på å kjøre som de vil...
Ingen kan hindre deg i å anlegge normale fartsdumpar på din eigen, private veg. Halvt nedgravde telefonstolpar eller liknande med få meters mellomrom vil effektivt redusere hastigheita på typiske rånersleder utan å hindre lastebilar og traktorar.
Men det opstår altid problemer. For eksempel hadde store problemer å pusse opp huset fordi nabo mente at lastebil kan ødelege veien. Noen ganger han sette stein og bloker på veien fordi han mener er veien er for bred (ca. 2 meter), o.s.v...ekstremt stygt når han stoper mine venner og avhører de.
Ja, jeg forstå hans frustasjon, når noe kjøre forbi hans inngangen til huset. MEN, harre gud hvorfor komunne tilatte slik fradelinger på tomter at det ville altid kommer bråk?
Og hvilken er min feil at hans familie ville tjenne "litt" penger, og fradelte tomtene slik?
Har sett på finn.no, og oppdaget at det ekstremt mye eindomer som har slik løsning her i Stavnger. Forstår ikke hvordan politikene/burokratene kan ødellege livet til vanlige folk...
I Thailand bruker de noe som for mitt øyemål så ut som 2"x8" med litt avrundete kanter boltet fast i veibanen utenfor skoler. Selv disse må man ned i gangfart for å komme forbi. Så ingen grunn til å bruke noe tykkere enn 2" hvis man skal bruke treverk til fartsdump.
Det er nemlig det som er poenget med 4x4. Klarer de ikke å høre, neivel. Da får de også takke seg selv for at den 4x4'en ligger der.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
http://www.youtube.com/watch?v=5PVJaeyJslM&NR=1&feature=endscreen
Det skal være et irritasjonsmoment i for høy hastighet, ikke en fare for liv og helse.
Og til alle dere som fortsatt tviler på lovligheten i dette. Dette er ikke sammenlignbart å kunne saksøke Vegvesenet for følgeskader etter hull og gupp i veibanen på en riksvei som er skiltet til 60-70-80 osv. Dette er privat vei, og skiltes dennne "OBS, fartshinder. Hold lav hastighet" e.l. er man innenfor... Bare se på alle borettslag og annet hvor de anlegger asfaltpølser oppå veibanen. Det lar seg gjøre for postmann og søppelbil å ta seg fram, men det oppfordrer ikke til ekspressfart.
Når den er halvt nedgravd er det 2" som stikker opp. Hvilken bakkeklaring er normalt på bilene i ditt nabolag?
Jeg skrev jo da også "hvis den ikke er mer enn halvt nedgravd". Det var Tavlebyggern som svarte sånn at jeg forsto det som om den skulle stoppe trafikken. Og da mener jeg at et skikkelig stengsel som man ser er et stengsel er mer redelig.
Det er feil. Etter loven kan et medlem i veilaget utbedre veien selv så lenge det er en åpenbar utbedring av veien. Men du kan ikke tvinge andre til å betale for det. Ergo trenger man ikke noe flertall for å utbedre veien.
Edit: Men om veien har flere brukere og utgjør et veilag så kan man jo ikke dra i gang med fartshindringer osv uten videre, da må man ha en avgjørelse tatt av veilaget.
Dog lurer jeg på om den juridiske statusen til veien faktisk er avklart i alle sakene her? Selv om en vei er brukt over langt tid så betyr ikke det noe ifht hevd så lenge alle vet at veien og grunnen er eid av en annen person. Foreligger det ikke noe skriftelig så har man et flott utganspunkt for en varig nabokonflikt. Hevd er basert på god tro, vanlig bruk kan like gått være basert på "tålt bruk", og da kan man jo dra ut pluggen om de ikke har vett til å innrette seg.
Feks kan "god tro" oppstå når naboen "vet" at han rett til å bruke veien og "vet" naboen dette ubrutt i feks 30 år så kan man ha hevd. Men om eier av veien har opplyst at bruken på en eller annen måte ikke må tas for gitt eller bestrider den på annen måte så er grunnlaget for hevd ødelagt så lenge den kunnskapen eksisterer.
Så om feks det en eller annen gang har eksistert en eller annen form for avtale om at bruker skal brøyte, vedlikeholde eller på annen måte betale for bruken av veien så ville jeg ta for gitt at de skjønner at bruken er "tålt bruk" og ikke hevd.
Ser at jeg var uklar her ja. Om en velger å koste omleggingen selv er det ikke noe problem.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Aha sorry, da misforsto jeg deg. Jeg har ikke planer om å grave ned 4x4 ivertfall. Den blir liggende på topp og ankres med armeringsjern.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Selv med 2" stikkende opp ville jeg nok kjørt svært sakte over. Men nå hadde nok ikke jeg kjørt fort på en krøttersti i utgangspunktet. ;)
2", også kjent som 48mm på bildet..
Med den bakkeklaringa der vet jeg om mange offentlige fartshumper du ikke ville klart å kjøre over... Så det blir relativt feil å bruke den som mål for fartshumper.
Skal prøve å ikke spore helt av her....:
Ja, det er noen offentlige fartshumper som er litt uheldige i utformingen for min del.
Men den er godkjent slik.
Her sitat fra Vegvesenets generelle retningslinjer for diverse ombygginger i forhold til kjøretøyforskriftens kapittel 7
Så litt on-topic:
Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende tiltak", har krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm.
(jeg jobber selvsagt ikke i vegvesenet)
Eventuelt klarer du å få lagt veien med litt sving? Doser den i så fall radikalt i feil retning, og gjerne med mye ujevnheter (hull og hump) i innersving. Ikke noe stress i lav fart, men feildosert sving i høy fart med mye hull føles som du skal bli kasta av veien. Fartsdump på halv bredde i innersving med kantet form vil jo ogås kunne gi ekstra sprett-effekt.
På vår private vei er det dumper i skrapasfalt.
Og kanskje kommer den til å gå ennå mer ned, dersom dere ikke gjorde dyyyrt grunnarbeid med tjukk såle med frostsikre masser men asfalterte rett på en grusvei. Blir det telehiv etter at det er asfaltert, blir de stående. De jevner seg ikke ut ved slitasje eller kan høvles som på grusvei...
At bilen din er tåpelig senka er din egen feil
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Samme triks vi brukte i Forsvaret i gamle dager med spanske ryttere, for å senke fart inn mot sjekkpunkter.
Etter sigende er det god tilgjengelighet på irske ryttere i disse tider. Noen av dem kan sikkert på seg samme oppgave som de gamle spanske.
Funker det.
Her lagde kommunen en fartsdump i asfalten etter å ha skiftet kloakkrør hos naboen. Uten skiltvarsling.
Da var det en stund det gikk etpar spoilere i uka. Det var ingen problem å høre når de ble lagt igjen der heller.