3,386    123    0  

4wd til 75k, hva ville du kjøpt?

 8,022     Bærum     0
Hvis du skulle brukt 75k (eller mindre  Smile ) på en bruktbil (på hvite skilter) med 4wd, hva ville du kjøpt?

   #1
 1,076     1484     0
Subaru.
Signatur
   #2
 785     Vestfold     0
Subaru med minimum 2 liters motor og høy/lav serie (veldig kjekt når man skal kjøre med henger).
Hadde en Impreza 2 liter med lavserie som jeg kjørte fra 150' til 300'. Solid bil med lite trøbbel.
Har en Outback diesel. Denne er for høyt giret (1 og revers) og mangler lavserie. Tror uansett ikke man finner en diesel til 75k (diesel kom i 2008).
   #4
 785     Vestfold     0
Ut ifra min erfaring så vil en A6 til 75k være midt i blinken hvis du liker å bruke mye penger på verkstedregninger. Seff, mindre kjedelig bil enn Subaru
X trail; ingen erfaring bortsett fra at 4wd systemet er mye dårligere enn Audi og Subaru. Svogeren min kjøpte en til ca 50k. Oppdaga ganske raskt at toppakning var gåen og vann i olja. Fikk heldigvis levert den tilbake ganske raskt uten problemer.
  (trådstarter)
   #6
 8,022     Bærum     0

Ut ifra min erfaring så vil en A6 til 75k være midt i blinken hvis du liker å bruke mye penger på verkstedregninger. Seff, mindre kjedelig bil enn Subaru
X trail; ingen erfaring bortsett fra at 4wd systemet er mye dårligere enn Audi og Subaru. Svogeren min kjøpte en til ca 50k. Oppdaga ganske raskt at toppakning var gåen og vann i olja. Fikk heldigvis levert den tilbake ganske raskt uten problemer.


Trodde ikke A6 var så verst? Fra 2005 er A6 noe av det beste man kan kjøpe i følge statistikken til det tyske kontrollorganet Dekra. http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article678024.ece Til 75k får man ikke en 2005 modell, men man får en 04. Mulig at det skjedde enorme forbedringer fra 04 til 05.

Angående X-trail har den mulighet for å kjøre på ren forhjulsdrift, så vel som å låse fast driften til 50/50. Fordelen med dette fremfor Subaru sin permamente 4wd er at man kan koble ut 4wd når det ikke trengs og spare drivstoff.
Men ser at Subaru ellers scorer veldig bra i Dekra sin feilstatistikk.
   #7
 360     Røyken     0
Audi med 4WD til 75K gir deg en 10-12 år gammel Audi med 2.5 Tdi.

DET kan bli en dyr og en frustrerende affære...
Styr unna.

Jeg ville enten kjøpt bil til mye mindre penger, som bare kan stå når du ikke skulle bruke den til annet enn det som måtte være grunnen til 4WD-kravet ditt.
Eksempelvis en gammel driter av en HiLux eller en L200/300, Patrol, LandCruiser, Tahoe/Suburban...

Eller kjøpt mer bil.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 8,022     Bærum     0

Audi med 4WD til 75K gir deg en 10-12 år gammel Audi med 2.5 Tdi.



Ikke at jeg er noen ekspert, men på finn.no ligger det mange 2.4 V6 bensin og 1.8t med quattro som er 10-12 år gamle til nevnte pris.
Har skjønt at 2.5TDI er bare å skygge unna. Men 1.8t er jo velprøvd også ellers i VAG konsernet og burde være ganske safe?
   #9
 6,009     Finnmark     0
Subaru ; Forrester eller Outback.......klarer man seg med lavere bakkeklaring: Legacy......

cozmo:
4 hjulstrekk systemet til x-trail(spesielt de første årgangene) er bare søppel,  det fantes utgaver hvor 4wd koblet seg ut over 30km/h.......håpløst på vinterføre med tilhenger......ikke noe å bruke penger på :o


Signatur
   #10
 360     Røyken     0


Audi med 4WD til 75K gir deg en 10-12 år gammel Audi med 2.5 Tdi.



Ikke at jeg er noen ekspert, men på finn.no ligger det mange 2.4 V6 bensin og 1.8t med quattro som er 10-12 år gamle til nevnte pris.
Har skjønt at 2.5TDI er bare å skygge unna. Men 1.8t er jo velprøvd også ellers i VAG konsernet og burde være ganske safe?


Ja du har rett. Jeg var litt kjapp... Diesel er liksom eneste alternative i mitt hode.

-ja det er bensinalternativer.
Jeg tenkte ikke at det ville være interessant.

En V6 bensin med Quattro, som skal brukes for å trekke henger med (?) blir tørste greier :)

Hvis målet er AWD eller 4WD og ikke hengertrekking, så er jo bensin et alternativ. Og 1.8t er jo grei.
V6'n og er fin.

Men begge er forholdsvis tørste i forhold til en turbodiesel.
Erfaringsmessig bruker 1.8t i en Passat med 4M omtrent en liter på mila (blandet kjøring).
Audien vil jo bruke omtrent det samme.

Forskjellen på det og en Tdi som bruker 0,6 er omtrent halv pris. Bensin koster jo i tillegg fra 1-1,50kr mer pr liter.

Er ingen fasit på dette med bilkjøp. Jeg blir like frustrert nå som for 20 år siden... Valgets kvaler :)

Jeg skal gjøre noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre, ganger tre...
VW Passat
1.6 liter 105 hk
Lease

Så får vi se hvordan det blir :)

Lykke til Cozmo!


Signatur
   #12
 129     0
Ikke glem luftbelger på A6 hvis den er utstyrt med automatisk nivåregulering. Ymse utgifter kommer nesten garantert. 2,5TDI er ikke nødvendigvis et dårlig motoralternativ hvis nødvendige oppgraderinger er utført. Jeg har et nært familiemedlem som handlet seg en 03-04(?) til rundt 150000kr. Alt var såre godt ved anskaffelse med tanke på vedlikeholdshistorikk og bruk, men den har krevd hyppige løsepenger for videre bruk.
  (trådstarter)
   #13
 8,022     Bærum     0

Subaru ; Forrester eller Outback.......klarer man seg med lavere bakkeklaring: Legacy......

cozmo:
4 hjulstrekk systemet til x-trail(spesielt de første årgangene) er bare søppel,  det fantes utgaver hvor 4wd koblet seg ut over 30km/h.......håpløst på vinterføre med tilhenger......ikke noe å bruke penger på :o

Har du noen lenker til dette? Har lest det jeg kan om x-trail, men dette har jeg ikke lest om.
Derimot er systemet by-design laget slik at den popper ut av locked 4wd mode når du passerer 38km/t. Det er jo fornuftig, da du på landeveien sjelden står fast.
  (trådstarter)
   #14
 8,022     Bærum     0

Ikke glem luftbelger på A6 hvis den er utstyrt med automatisk nivåregulering.

Ikke aktuelt med luftfjæring, nettopp av nevnte årsak.

Ymse utgifter kommer nesten garantert.

Jepp. På en 10-12 år gammel bil kommer det utgifter, uansett om merket heter Audi eller Subaru.

Jeg skrur alt selv på bilene mine, så det er delepriser det er snakk om for min del.
   #15
 682     0
a6 får du vel også med 1.9 tdi? Denne er jo ganske skuddsikker. Ellers er kanskje a4 et alternativ.

Personlig ville jeg gått for Patrol y60. Trekker tungt, kommer seg fram, japansk kvalitet. Dog deler er generelt dyre på nissan, ihvertfall hos norsk forhandler. Men nå skal det også nevnes at Nissan ligger mitt hjerte nærmest da.. Smile

Men det er kanskje 4wd, og ikke skikkelig 4x4 du er ute etter. Patrolen er litt "traktor".
   #17
 785     Vestfold     0


Ut ifra min erfaring så vil en A6 til 75k være midt i blinken hvis du liker å bruke mye penger på verkstedregninger. Seff, mindre kjedelig bil enn Subaru
X trail; ingen erfaring bortsett fra at 4wd systemet er mye dårligere enn Audi og Subaru. Svogeren min kjøpte en til ca 50k. Oppdaga ganske raskt at toppakning var gåen og vann i olja. Fikk heldigvis levert den tilbake ganske raskt uten problemer.


Trodde ikke A6 var så verst? Fra 2005 er A6 noe av det beste man kan kjøpe i følge statistikken til det tyske kontrollorganet Dekra. http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article678024.ece Til 75k får man ikke en 2005 modell, men man får en 04. Mulig at det skjedde enorme forbedringer fra 04 til 05.

Angående X-trail har den mulighet for å kjøre på ren forhjulsdrift, så vel som å låse fast driften til 50/50. Fordelen med dette fremfor Subaru sin permamente 4wd er at man kan koble ut 4wd når det ikke trengs og spare drivstoff.
Men ser at Subaru ellers scorer veldig bra i Dekra sin feilstatistikk.


Dekra tester bare opp til 150' km og relativt nye biler. De tester ikke 10+ år biler med 200' + km på meteret.

Jeg anser et skikkelig permanent 4wd system som hele poenget med å ha 4wd på en personbil. Jeg skal hvertfall ikke ha et sånn system med viskoseclutcher (VAG (de fleste quatro har ordentlig Torsen diff.) Volvo etc. bruker dette) som kobler inn når du spinner, men gir seg når det får virkelig motstand. Det er mulig de nye generasjonene Haldex koblinger er bedre.
Har hørt at x trail sitt system ikke var helt patent. Husker ikke helt hva det var, men det var noe ala det finnmark referer til.

Imprezaen jeg hadde brukte 0,7-0,8 på mila, men de gamle 2 liter motorene til Subaru var kjent for å være tørste.
Outbacken min bruker 0,55-0,56 (iflg. kjørecomputer) gjennomsnittmålt over 10' km og har fått den hårfint under 0,5 på langkjøring (østlandet-trøndelag). Tror ikke den hadde brukt så mye mindre om jeg kunne slå av 4wd, men selvfølgelig er det mer som skal dras rundt.

Både Subaru og Audi har dyre deler, men forhåpentligvis trenger man å bytte mye færre deler på Subaruene.
Hadde den Imprezaen i nesten 10 år og brukte den opp skikkelig (min samboer ville til slutt ikke bli sett i den bilen. Wonder why, gaffa reperasjon av revnet bakfanger er jo dekorativt Shocked). Foruten vanlige slitedeler (skiver, klosser, dempere, eksos etc.) bytta jeg bare luftmengdemåler og simering forran på veiva. Når jeg bytta reg. reim hos en kompis som driver bilverksted syns jeg det var så billig. Kompisen min som er bilmekaniker sa at lager i løpehjul og vannpumpe var så godt dimensjoert på Subaru at man ikke trengte å bytte ved hver reg. reim skifte. På VAG bil derimot var ting derimot så spinkelt dimensjonert at lagre som regel var utslitt når det var på tide å bytte reg. reim.

Har en kollega som har en A6 2,7t Allroad fra tidlig 2000 tall. Dette er en forsiktig mann i 50 åra uten unger som har hatt bilen fra den var nesten ny, bilen er strøken og med lav km. Denne bilen er hyppig på verksted og det er heller regelen enn untaket at regningen havner på 30k+. Aner ikke hva som ikke er bytta, men girkasse, turboer, katalysatorer etc. har tatt kvelden. Lista er lang og regningen er større.

Audi V6 er gode motorer, men den ekstra vekten har en tendens til å "spise opp" forstillinger mye fortere.
VAG 1,8t 20V motorene hadde problemer med at toppene røyk (i hvertfall de tidlige versjonene). 2,5 tdi... say no more.

Den finn.no linken er nok veien til et problemfritt, billig og lykkelig bilhold. ;D
Prøvde en sånn "tysklandsombygd godkjent" S2 en gang. Det var som å kjøre en rattkjelke dratt fremover av en sånn dampkatapult de har på hangarskip.
   #18
 6,009     Finnmark     0
Outbacken vår(2,5 bensin,automat))bruker ca 0,9 på blandet kjøring,  og lavere på langkjøring ( dersom under 100km/h)
Legacy til min mor(2,0 bensin,manuell høy/lav gir) bruker alltid under 0,8 år hun kjører selv :D
Syns det er ok på gamle biler ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 8,022     Bærum     0

a6 får du vel også med 1.9 tdi? Denne er jo ganske skuddsikker. Ellers er kanskje a4 et alternativ.

Personlig ville jeg gått for Patrol y60. Trekker tungt, kommer seg fram, japansk kvalitet. Dog deler er generelt dyre på nissan, ihvertfall hos norsk forhandler. Men nå skal det også nevnes at Nissan ligger mitt hjerte nærmest da.. Smile

Men det er kanskje 4wd, og ikke skikkelig 4x4 du er ute etter. Patrolen er litt "traktor".

Patrol og evt Pajero er geniale biler. Men til nevnte pris har de fort 300k km på klokka.....Men det er kanskje ikke noe stort problem? Skal jo være evighetsmaskiner  Cool
  (trådstarter)
   #20
 8,022     Bærum     0

Dekra tester bare opp til 150' km og relativt nye biler. De tester ikke 10+ år biler med 200' + km på meteret.

Vet. Men kan jo anta med ganske stor sannsynlighet at de som klarer seg ålreit frem til 150k ikke plutselig blir vesentlig mye dårligere enn konkurrentene ved passerte 200k.

Har hørt at x trail sitt system ikke var helt patent. Husker ikke helt hva det var, men det var noe ala det finnmark referer til.

Noen referanser til hvor dette er utdypet? Selv etter mye googling finner jeg ikke noe dokumentasjon på dette.

Kompisen min som er bilmekaniker sa at lager i løpehjul og vannpumpe var så godt dimensjoert på Subaru at man ikke trengte å bytte ved hver reg. reim skifte. På VAG bil derimot var ting derimot så spinkelt dimensjonert at lagre som regel var utslitt når det var på tide å bytte reg. reim.

Subaru er sikkert bra det, men det som er synd og taler i mot å kjøpe en brukt Subaru er alle problemer med toppakninger som ryker.  Utifra det man kan lese er det ikke et spørsmål om hvis, men derimot når den ryker.
http://kentbrothersautomotive.com/an-explanation-of-common-subaru-head-gasket-problems/
http://users.sisna.com/ignatius/subaru/headgasket.html
   #21
 6,009     Finnmark     0
Tror ikke 2 literen til Subaru har problemer med toppakninger......men i så tilfelle er det  jo mulig å finne en bil hvor dette er byttet.........
Outbacken vår har byttet toppakning for 60000 km siden, den runder straks 300k....
..........kun endel rust på den siden den kommer fra Oslo -gryta, med mye salt på veiene......
Signatur
   #23
 6,009     Finnmark     0

Etter mye googling ser det ut som du har rett ja, 2.0 literen er den som er minst berørt, mens 2.5 literen har store problemer.

Fikk byttet på verksted i Russland for 3år siden ;D.........de bare løftet ut motoren  :o
Bytte av toppakninger,  registerrem, noen lager og div, planslipt begge toppene, bytte av væsker(olje mm) og filter.......
.......kostet 8700 kr med arbeide og delene...
.......fikk startpris i Norge på 21900 kr ( kun toppakninger) altså uten plansliping /væsker mm
Signatur
   #24
 785     Vestfold     0


Dekra tester bare opp til 150' km og relativt nye biler. De tester ikke 10+ år biler med 200' + km på meteret.

Vet. Men kan jo anta med ganske stor sannsynlighet at de som klarer seg ålreit frem til 150k ikke plutselig blir vesentlig mye dårligere enn konkurrentene ved passerte 200k.

Har hørt at x trail sitt system ikke var helt patent. Husker ikke helt hva det var, men det var noe ala det finnmark referer til.

Noen referanser til hvor dette er utdypet? Selv etter mye googling finner jeg ikke noe dokumentasjon på dette.

Kompisen min som er bilmekaniker sa at lager i løpehjul og vannpumpe var så godt dimensjoert på Subaru at man ikke trengte å bytte ved hver reg. reim skifte. På VAG bil derimot var ting derimot så spinkelt dimensjonert at lagre som regel var utslitt når det var på tide å bytte reg. reim.

Subaru er sikkert bra det, men det som er synd og taler i mot å kjøpe en brukt Subaru er alle problemer med toppakninger som ryker.  Utifra det man kan lese er det ikke et spørsmål om hvis, men derimot når den ryker.
http://kentbrothersautomotive.com/an-explanation-of-common-subaru-head-gasket-problems/
http://users.sisna.com/ignatius/subaru/headgasket.html

Har ikke noe referanse til statistikk, men de jeg vet om som har har og har hatt eldre Audi A6 generelt sett har brukt mye penger på reparasjoner, og han kompisen som driver bilverksted mener det er ofte omfattende og dyre reperasjoner på disse bilene. Men det er også mulig at Audi tok seg selv i nakken og forbedret modellene fra 05 vesentlig i forhold til de fra tidlig 2000 tall.
Husker ikke hvor dette med X trail sitt problem kom fra annet enn at det var noe jeg ble fortalt og ikke noe jeg leste. Hadde uansett ikke lyst på en sånn bil, så det jeg beit meg merke i om bilen, var argumenter for ikke å kjøpe den.
Google: x trail 4 wd overheating så finner du noe om problemer.

Den 2 liter 16V motoren på Imprezaen gikk fra 150' til 300' og nesten 10 år uten større problemer. Foruten slitedeler (olje, plugger, filtre) var det eneste jeg bytta på motoren en simering og luftmengdemåler.

Av tipsene du har fått tror jeg nok en Corolla 4wd er mest "bang for the buck".
   #25
 204     Østlandet     0
Jeg hadde en X-Trail T30 (facelift av første årgang). Meg bekjent er det ingen revolusjonerende oppgraderinger i grunnfunksjonaliteten til Nissans 4x4 etter dette.

Den fungerte og fungerer slik at den er av, auto eller låst. Av er selvforklarende. Låst er som Cozmo antar 70/30 opp til 38 km/t og deretter slipper driften bak. Auto er i utgangspunktet forhjulsdrift frem til antispin eller ESP sier at den trenger noe annet. IKKE kjøpe en X-Trail uten ESP. Det var ikke standard før T31, altså den stygge versjonen som nettopp rullet av samlebåndet. Uten ESP var 4x4 dårligere, og bilen hadde dårligere resultat i elgtesten.

Det står klart beskrevet i instruksjonsboka at dette ikke er en offroad-bil, men jeg har til gode å sette meg fast med den, inkludert en god tur ned i en høy grøft i skikkelig styggvær på fjellet. Måtte riktignok til med spade, men det var så mye snø at jeg brøytet veien både før og etter grøfteturen uansett Grin
   #26
 5,432     Akershus     0
Jeg kjenner ikke til A6, men har hatt A4 Quatro 1,8 T i mange år. Det var utgaven hvor forstillingskomponenter måtte byttes på ca hver 75k km, og det jevnlig var litt forskjellig som måtte byttes. Aldri de helt store opp til 200 k km, hvor den ble solgt.

Kun en ting å si om den bilen  ;D ;D ;D, særlig på vinterføre og særlig om du skrur selv. Slitedeler til Audi er ikke spesielt kostbare og vi er rimelig nære Tyskland.

Jeg tror ikke det er mange biler som slår denne mht komfort og kjøreglede, kongebil om vinteren. Muligens litt lite bagasjerom med stor familie, men med takboks er mye gjort.

1,8 literen til VAG er så vidt jeg vet temmelig skuddsikker. Har kjørt 2 stykker 150 hk turbo fram til 200 k km og har bare positive erfaringer.

For de som ikke skrur selv, er det nok høyere driftsutgifter enn på en subaru. Jeg tror ikke disse to har noen reelle konkurrenter i 4 wd segmenet i denne størrelsen.

   #27
 5,337     Tromsø     0

IKKE kjøpe en X-Trail uten ESP. Det var ikke standard før T31, altså den stygge versjonen som nettopp rullet av samlebåndet. Uten ESP var 4x4 dårligere, og bilen hadde dårligere resultat i elgtesten.


Jeg kjøpte Subaru Legacy 2002 2l manuell med lavserie for snaut 70000 kr for nokså nøyaktig ett år siden. Knallgod bil, god plass, og oversiktlige hjørner når man skal parkere.
Men ingen ESP. Og erfarte det noen advarer mot, firehjulstrekk holder seg godt på veien til det plutselig går galt. Ser ikke bort fra at ESP hadde vært nyttig da bakenden plutselig slo ut på sporete vei i Pasvik der det er så mye telehiv at det ikke nytter å høvle sporete is. Jeg endte langt inni brøytekanten. Men jeg byttet til Nokian 8, masse pigger. Det gjorde bilen klart mer stabil.

Jeg har også kjørt de samme veiene med Toyota Rav4 fra 2009 med ESP som jeg avogtil følte at jobbet mens bilen var stabil som et lokomotiv. 4x4 og ESP er ikke noen dum kombinasjon. Men i den aktuelle prisklassen er vi sannsynligvis på en alder der man mente at 4x4 ikke trengte ESP, uansett om det er Subaru, Nissan eller Toyota?
Signatur
   #28
 360     Røyken     0
ESP ville jeg aldri vurdert å droppe.

Hvis Subaru ikke hadde ESP i 2002 så er det litt skuffende.
Signatur
   #31
 6,009     Finnmark     0
ESP er bra å ha,  men man kjører ikke ut om man tilpasser fart og føret :D
Men tror mange overvurderer slike systemer og "glemmer" å være en skjerpa sjåfør bak rattet 8)

Ser på vår store Subaru at man kjører temmelig aggressivt før ESP begynner å arbeide..........
Den har piggdekk,  Outback med piggfritt kjøres roligere på vinterføre  Wink ;)

KjellTS: for stor fart?  ;D

X-trail og 4wd, her var det vel slik at 4wd ble utkoblet over en viss fart, og med ESP ble den tvangskoblet inn igjen............... Derfor var det viktig å ha!
Samme som at ESP hjalp mercedes A-klasse å klare "elgtest", noe som de fleste biler klarer uten problemer....
......så dette er eksempler på at ESP kan være billigste virkemiddel for bilfabrikant å løse konstruksjonsfeil :o

Signatur
   #32
 5,337     Tromsø     0

KjellTS: for stor fart?  ;D


Ja. Selv om farta ikke var mer enn mellom 40 og 50 km/t var det for mye den dagen på den veien på det føret med de dekkene.

Siden du muligens er lokalkjent: Svingene langs Skrukkebuktvatnet, føret var issvuller. Både grønnkledde og sivile lokale er vant til å taue biler opp av grøfta deromkring. Noen har skiltet veien "Norges dårligste vei". Og dekkene var piggfrie Nokian R som nok var en sesong over best-før-datoen.
Signatur
   #33
 785     Vestfold     0
ESP er veldig greit å ha. I dag er vel det et must i en bil som man har tenkt å forflytte familie med på vinterføre.

De gangene ESP har slått ut på Outback'en er stort sett begrenset til kjøring på is (jeg kjører piggfritt). På snø må man provosere for å få ESP til å begynne å jobbe.
Med ordentlig 4wd er det også et pluss å ha en ESP som det går ann å slå av når man skal more seg på vinterføre (for de som har slike ønsker).

Imprezaen jeg hadde ble tredd sideveis inn i snøfonner ved flere anledninger (mye av grunnen til gaffa reperasjoner), men det var 100% sjåførens skyld og hans uvørne omgang med ratt, gass og brekk. ;D Har så godt som lagt av meg denne kjørestilen, og uansett er diesel mye mindre egna for slik kjøring.
Kjørte kun piggfritt, stort sett på østlandsområdet, og når jeg kjørte normalt så slapp aldri bilen. De hårete opplevelsene jeg hadde med plutselig å "oppdage" hvor glatt det egentlig var begrenset til nedbremsinger. 
   #34
 6,009     Finnmark     0


KjellTS: for stor fart?  ;D


Ja. Selv om farta ikke var mer enn mellom 40 og 50 km/t var det for mye den dagen på den veien på det føret med de dekkene.

Siden du muligens er lokalkjent: Svingene langs Skrukkebuktvatnet, føret var issvuller. Både grønnkledde og sivile lokale er vant til å taue biler opp av grøfta deromkring. Noen har skiltet veien "Norges dårligste vei". Og dekkene var piggfrie Nokian R som nok var en sesong over best-før-datoen.

Er kjent der, men unngår kjøring dit mest mulig.....fort å ødelegge bilen >:(
Kan jo informere om at mesteparten av pengene som skulle brukes på pasvikveien ble omprioritert til Ifjordfjellet.......
4wd til 75k, hva ville du kjøpt? - DSC_0079~2.jpg - finnmark4ever
Signatur
   #35
 5,432     Akershus     0
Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?

Neida, bare kødder (litt). På vår Audi A4 1,8 T Quatro 1996 modell med piggfrie dekk har jeg eller kona aldri, jeg gjentar aldri, hatt behov for EPS i løpet av ca 125.000 kjørte km. Vi har riktignok stort sett kjørt i Østlandsområde, men har hytte på fjellet hvor veien dit ofte var temmelig isete (dårlig skrapte og vedlikeholdte bygdeveier i Valdres). Ingen av oss skaper køkjøring, men vi er heller ikke tullinger bak rattet som tar unødige sjanser.

Jeg har tung 4wd med EPS nå og må si det er rimelig sjelden EPS lampa lyser. Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.





   #36
 6,009     Finnmark     0

Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?

Neida, bare kødder (litt). På vår Audi A4 1,8 T Quatro 1996 modell med piggfrie dekk har jeg eller kona aldri, jeg gjentar aldri, hatt behov for EPS i løpet av ca 125.000 kjørte km. Vi har riktignok stort sett kjørt i Østlandsområde, men har hytte på fjellet hvor veien dit ofte var temmelig isete (dårlig skrapte og vedlikeholdte bygdeveier i Valdres). Ingen av oss skaper køkjøring, men vi er heller ikke tullinger bak rattet som tar unødige sjanser.

Jeg har tung 4wd med EPS nå og må si det er rimelig sjelden EPS lampa lyser. Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.


;D ;D  ;D

Signatur
   #37
 296     Tromsø     0
Suzuki Vitara i en eller annen form.
Kjørte Vitara i 10år, før jeg byttet den inn i en Grand Vitara XL7 som jeg har nå på tredje året.
Ingen problemer, leverer på service en gang i året og ellers bare virker den.
Startproblem en gang, men da var det 25 minus og et dårlig batteri.
Det er strengt tatt ikke bilen sin feil, men en brukerfeil...
   #38
 5,337     Tromsø     0

Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?
...
Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.


Det kan man si om alle sikkerhetshjelpemidler, fra sikkerhetsbelte til siste nytt i bremser koblet til radar som bremser for deg når den ser en hindring. Ideelt sett kjører jeg sånn at jeg ikke trenger verken sikkerhetsbelte, ESP eller ABS. Ja, jeg kjører så fornuftig at jeg knapt nok trenger bremser i det hele tatt. Men noen ganger kan det oppstå en situasjon der det er bedre å ha dem enn å ikke ha dem. Jeg er f.eks. ganske sikker på at ABS-bremsene mine bidro til å redde livet til tre reinsdyr sist vinter.
Signatur
   #39
 5,432     Akershus     0


Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?
...
Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.


Det kan man si om alle sikkerhetshjelpemidler, fra sikkerhetsbelte til siste nytt i bremser koblet til radar som bremser for deg når den ser en hindring. Ideelt sett kjører jeg sånn at jeg ikke trenger verken sikkerhetsbelte, ESP eller ABS. Ja, jeg kjører så fornuftig at jeg knapt nok trenger bremser i det hele tatt. Men noen ganger kan det oppstå en situasjon der det er bedre å ha dem enn å ikke ha dem. Jeg er f.eks. ganske sikker på at ABS-bremsene mine bidro til å redde livet til tre reinsdyr sist vinter.

Bilbelter er ren passiv sikkerhet og har vel ikke noe med EPS ABS og annet stæsj og gjøre. Jeg skrev "utstrakt behov" og mener temmelig overbevist at om lampene på dæsjbordet som indikerer at disse hjelpemidlene stadig er i bruk, så er det noe galt med kjørestilen.

Når det gjelder ABS, sier det litt om hva dagens sjåfører venner seg til og som står ganske hjelpesløse den dagen slikt utstyr svikter. Jeg har hatt 3 biler i forskjellige vektklasser med ABS (har fremdeles 2 av dem), og nær et dusin uten ABS. Jeg vil påstå at jeg føler meg tryggere med en uten ABS hvor jeg kan styre bremsingen selv, med aktiv bruk av pumpebremsing, uten unntak.

Det samme med traction control, som riktignok på enkelte biler kan kobles ut. Når du venner deg til å kjøre med slikt, vil du etterhvert uvilkårlig presse grensene for hva de fysiske lover tillater, helt til du en dag passerer disse og sitter enten i grøfta eller i fronten på en møtende bil.

Tilbake til min betraktning vedrørende Audi A4 1,8T Quatro. Den var så behagelig å kjøre på vinterføre, til tross for fravær av alle elektroniske hjelpemidler så nær som ABS (som forøvrig hadde blitt koblet ut hadde det vært en bryter for dette), at den kunne være farlig. Den satt så godt på veien at vi måtte innføre obligatorisk bremseprøve med jevne mellomrom, da det kunne være livsfarlig glatt uten at man forsto det. Forøvrig noe jeg anbefaler alle å gjøre jevnlig på vinterstid, 4 hjulstrekk eller ikke.
   #40
 10,486     Akershus     0

aldri, hatt behov for EPS i løpet av ca 125.000 kjørte km.


Så bra for deg. Jeg har aldri hatt behov for sikkerhetsbelte de 4-500.000 km jeg har kjørt siden jeg fikk lappen, men ville ikke kjøpt, eller kjørt, en bil uten for det.


På tide noen kommer opp med ordentlig bil, blant corollaer (grøss), subaruer og annet rask Smile

HER har du bil som tar seg frem over alt, raskt, sikkert og elegant, langt under pristaket ditt.

Enda en

Jeg tror begge de der har ESP (knappen lengst frem, til venstre for girspaken). Hvis ikke jeg husker helt feil, så var ESP option i 1998, og standard i 1999 på de der.
Signatur
   #41
 3,042     Akershus     0
Bilbelte er akkurat like passivt som airbag, ESP, TCS eller ABS. Det slår ikke inn før du trenger det. Og akkurat som for bilbelte og airbag, som øker sjansene for at du overlever en ulykke, så kan folk misbruke ESP, ABS og TCS. Det er ikke dermed gitt at disse systemene gjør oss til dårligere sjåfører. Jeg kan trikse en tohjulsdrevet bil opp ganske fæle bakker på vinteren, men det betyr jo ikke at firhjulstrekk er bortkastet. Det er et hjelpemiddel, akkurat som ESP.

Uansett hjelpemiddel eller verktøy så har man en andel som misbruker dette eller ikke forstår begrensningene. Enkelte Darwin award-kandidater trodde cruise control var autopilot når det kom. Noen tror lane assist er dette i dag. Det sier mer om disse individene enn teknologien.
   #42
 5,432     Akershus     0
Det blir rimelig tullete å trekke inn bilbelte i diskusjonen, da dette ikke har noe med kontroll over bilen og gjøre. Det er klart alle er tjent med "passivt" sikkerhetsutstyr som belter, sikkerhetskarosseri og airbags den dagen ulykken inntreffer.

Når det kommer til aktivt utstyr, som tar over kontrollen og styringen av bilen, er det helt andre parametere som slår inn. Jeg sier ikke at man overhodet ikke trenger disse, men mener at man bør gjennomgå kjørestilen hvis man til stadighet får "lampa til å blinke". Det er klart man kan ønske seg slikt utstyr den dagen det virkelig røyner på, men jeg er redd veldig mange % av befolkningen kun trykker bremsepedalen til bunns når en episode inntreffer.

Det er snakk om å kjøpe en bil til godt under 100 k, da mener jeg det er andre ting som er vel så viktig som å ha med hele alfabetet som ekstrautstyr. Gamle biler har det til felles at mindre ekstrautstyr, mindre problemer.

Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil  ;)

   #44
 10,486     Akershus     0

Det blir rimelig tullete å trekke inn bilbelte i diskusjonen

Poenget var at "har aldri hatt bruk for..." ikke er noen grunn til at det ikke er bra å ha. Vi kan nok alle nevne mange ting vi ikke har hatt bruk for, men som vi fortsatt ikke ville vært foruten. Det gjelder både når det kommer til bil, og ellers. Røykvarsler f.eks.? Jeg har aldri hatt bruk for det, men det er ikke aktuelt å ikke ha det.


Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil  ;)


Neivel? Noe statistikk å vise til?
Signatur
   #45
 10,486     Akershus     0

Hva med en 2000-ish pajero med 300.000 på telleren?  8)


Neppe dumt, men selv om pajero er av de bedre, så er det fortsatt litt traktor. De bilene har vært utsatt for et nærmest ekstremt verditap de siste årene, så det er sikkert muligheter for en god handel.
Signatur
  (trådstarter)
   #47
 8,022     Bærum     0
Primært kunne frakte unger og undertegnede til jobb/skole/barnehage uavhengig av tragisk dårlig brøyting og dermed høye brøytekanter, samt problemfritt ta oss frem på dårlig brøytede parkeringsplasser for ymse ski-aktiviteter vinterstid.
   #48
 5,432     Akershus     0




Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil  ;)


Neivel? Noe statistikk å vise til?


He, he. Regnet med den. Nei ingen statistikk, mulig jeg er litt forutinntatt, men synes det ligger et skjermbilde i hodet mitt med slike stjernebiler på planet til Viking. Har også lest om turbohavarier, girkasser, gjentagne elektronikkfeil, registerkjeder som havarerer..... Vet at det ikke gjelder alle modeller, men går du inn på nettet og leser om w 210, w 211 og w 212, går det ikke lenge mellom skrekkhistoriene.

Mest av alt, på Mercedeser, er vel de store rustproblemene eierne har slitt med opp gjennom årene. Skriver bevisst eierne, da importør ikke har vedkjent seg ansvaret. Rust er allikevel ingen grunn til at de skal hentes med redningsbil da.

4wd til 75k, hva ville du kjøpt? - Stjernebil.jpg - snektriker
   #49
 10,486     Akershus     0
Du kan finne hva som helst på bergningsbil hvis du ser etter det. Vi har selv hatt får 2004-modell på bergningsbil da en luftfjær punkterte. Jeg har også hatt den på henger da en bremseslange røyk. Det er sånt som kan skje på alle biler, forskjellen er at på 2004-modellen vår, så kjører bilen selv en test med fullt trykk på alle bremsene når døra låses opp. Den fant da feilen, og nektet meg å kjøre videre i stedet for at det drøyer til den dagen man virkelig trenger å bremse, og slangen ryker. Den du viser bilde av er 2 generasjoner nyere enn de to jeg linket til.
210 har vært mye plaget med rust, men ... modellene med 4matic er skrudd sammen hos [url=http://www.magnasteyr.com/capabilities/vehicle-engineering-contract-manufacturing Magna Steyr [/url] i Østerrike. Det er samme fabrikk som lager G-klasse, og i sin tid Saab cabriolet og ganske mye annet. Dette fritar fortsatt ikke biler som har vasset 15 år i saltlake for rust, men de er mye bedre. Forøvrig er jeg enig i at veldig mange av bilene Mercedes laget i perioden ca. 1995-2003 er triste greier, og ansvarsfraskrivelsene fra fabrikk/importør gjorde det bare enda verre. Alt var allikevel ikke håpløst, og finner man en sånn bil som er i grei stand, så er sjansen for å få seg veldig mye bil for en relativt liten neve penger ganske god. Deletilgangen er også god, og de koster normalt sett ikke allverden å holde gående. V6 bensinmotorene har få kjente feil, og skaper vanligvis ikke plunder. Tidlige utgaver av 5-trinnkassa har det vært plunder med converterne på, jeg vet ikke om det gjelder 98-modeller. Fordelerkasse og drivverket ellers er "skuddsikkert", men det skader ikke å sjekke drivakselmansjettene innimellom. Ryker drivakslingene foran, så er det langt fra gratis for nye.
Det er også mye aktivt miljø rundt bilene, og lett å finne hjelp om noe skulle være i veien.
Signatur
   #50
 785     Vestfold     0

Mest av alt, på Mercedeser, er vel de store rustproblemene eierne har slitt med opp gjennom årene. Skriver bevisst eierne, da importør ikke har vedkjent seg ansvaret. Rust er allikevel ingen grunn til at de skal hentes med redningsbil da.


Hæ??? Min onkel hadde en 1996 W210 sedan. Dette var norsk bil kjøpt brukt, men forholdsvis ny hos BOS forhandler. Mercedes bytta alt av dører etc. som hadde rustproblemer og lakkerte uten å kny, og det kosta ikke et rødt øre.

Det ble jo bruktimportert en haug slike biler, og kan se for meg at de som hadde dette problemet på slike biler, ikke møtte samme velvilligheten hos BOS, men ble hensvist til å ta saken via den de hadde kjøpt bilen av.

Hvis man kjøper en W210 bil må man forsikre seg om at dører etc. er byttet på de årgangene som hadde dette rustproblemet. Jeg mener å huske at det var en design/produksjonsfeil med at MB hadde brukt en tettemasse som ble hard, sprakk og sørget for at de ble liggende vann i falser etc.
   #51
 6,705     Akershus     0

Primært kunne frakte unger og undertegnede til jobb/skole/barnehage uavhengig av tragisk dårlig brøyting og dermed høye brøytekanter, samt problemfritt ta oss frem på dårlig brøytede parkeringsplasser for ymse ski-aktiviteter vinterstid.


Kjøpte ikke du en barnehage-SAAB for en stund siden? Da ville du ha automat for behagelig køkjøring, nå er det firehjulstrekk for snøføre - hva er det neste? Wink Kabriolet for hete sommerdager? ;D

Mye å skru på etter hvert! Smile
   #52
 5,432     Akershus     0


Mest av alt, på Mercedeser, er vel de store rustproblemene eierne har slitt med opp gjennom årene. Skriver bevisst eierne, da importør ikke har vedkjent seg ansvaret. Rust er allikevel ingen grunn til at de skal hentes med redningsbil da.


Hæ??? Min onkel hadde en 1996 W210 sedan. Dette var norsk bil kjøpt brukt, men forholdsvis ny hos BOS forhandler. Mercedes bytta alt av dører etc. som hadde rustproblemer og lakkerte uten å kny, og det kosta ikke et rødt øre.

Det ble jo bruktimportert en haug slike biler, og kan se for meg at de som hadde dette problemet på slike biler, ikke møtte samme velvilligheten hos BOS, men ble hensvist til å ta saken via den de hadde kjøpt bilen av.

Hvis man kjøper en W210 bil må man forsikre seg om at dører etc. er byttet på de årgangene som hadde dette rustproblemet. Jeg mener å huske at det var en design/produksjonsfeil med at MB hadde brukt en tettemasse som ble hard, sprakk og sørget for at de ble liggende vann i falser etc.


Nå er det helg og jeg har ikke mer PC tid, men jeg får svare denne først....

BOS Bertel O. Steen, importør av Mercedes, nektet lenge å vedgå seg ansvaret de hadde med rust på Mercedes. Eierne trodde de kjøpte en bil med 30 års rustgaranti, som reklamen lovet, men der hadde de ikke regnet med en importør som brukte alle midler for å fraskrive seg ansvaret. Først etter massiv kritikk og rettssaker ble det forandring på dette.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/u-sving-fra-mercedes/a/238184/

"Den sannsynligvis største rustskandalen i moderne tid, sto Mercedes for. Rundt årtusenskiftetble det kjent at produsenten som akkurat hadde innført en rustgaranti på 30 år, hadde produsert prestisjemodller som rustet.Særlig E-klasse, men også C-Klasse ble brunflekket av skjemmende rust."

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/rustproblemer-sender-mercedes-til-bunns/a/174326/
  (trådstarter)
   #53
 8,022     Bærum     0


Primært kunne frakte unger og undertegnede til jobb/skole/barnehage uavhengig av tragisk dårlig brøyting og dermed høye brøytekanter, samt problemfritt ta oss frem på dårlig brøytede parkeringsplasser for ymse ski-aktiviteter vinterstid.


Kjøpte ikke du en barnehage-SAAB for en stund siden? Da ville du ha automat for behagelig køkjøring, nå er det firehjulstrekk for snøføre - hva er det neste? Wink Kabriolet for hete sommerdager? ;D

Mye å skru på etter hvert! :)

God hukommelse du! Desverre var 9-3'en et mindre bra kjøp. Står nå uten skilter med lekkasje fra motor og girkasse. Orker ikke fikse den før det blir sommer og varmt....
   #54
 785     Vestfold     0
OK, var ikke klar over at BOS hadde satt seg på bakbeina i den rustsaken.
Bilen til onkelen min var vel blant de som ble fikset i skjul før 2003, samt at han hadde kanskje et godt kundeforhold med tidligere MB kjøp.

En kollega hadden en W210 med automat. Han sølte et par dråper kaffe i midtkonsollen når bilen var forholdsvis ny. 1 dråpe fant veien til elektronikken som styrte automatkassa. Denne konka ut og han ble avkrevd å betale en hel masse penger for å få bilen på veien igjen. Han tok med seg delen og fikk den analysert slik at han kunne bevise at det var snakk om 1 dråpe kaffe.
Etter helsides oppslag i Drammens Tidende med tittel noe sånn som "Luksusbil stoppet av 1 dråpe kaffe", snudde BOS, la seg flate, beklaget og betalte hele kalaset.
I dag kjører han Landcruiser...
   #55
 544     Nedre Romerike     0

God hukommelse du! Desverre var 9-3'en et mindre bra kjøp. Står nå uten skilter med lekkasje fra motor og girkasse. Orker ikke fikse den før det blir sommer og varmt....

Den var for ny  Tongue
   #57
 6,705     Akershus     0



Primært kunne frakte unger og undertegnede til jobb/skole/barnehage uavhengig av tragisk dårlig brøyting og dermed høye brøytekanter, samt problemfritt ta oss frem på dårlig brøytede parkeringsplasser for ymse ski-aktiviteter vinterstid.


Kjøpte ikke du en barnehage-SAAB for en stund siden? Da ville du ha automat for behagelig køkjøring, nå er det firehjulstrekk for snøføre - hva er det neste? Wink Kabriolet for hete sommerdager? ;D

Mye å skru på etter hvert! :)

God hukommelse du! Desverre var 9-3'en et mindre bra kjøp. Står nå uten skilter med lekkasje fra motor og girkasse. Orker ikke fikse den før det blir sommer og varmt....


Nesten litt flaut å huske såpass godt! Men da skjønner jeg hva du driver med.
   #58
 3,042     Akershus     0

Trolig ;D Nei, etter et par epoker m Saab og Citroën er det kanskje like greit å komme seg tilbake til japse.  Da er det bare å fylle bensin og kjøre  8)
Nå er jeg forutinntatt, men dette er et rykte, ikke sannhet. Toyota, Honda og Mazda eier ikke tronen på feilstatistikk.
   #59
 394     Strömstad     0
Jeg har en xc70 fra 2003 som jeg egentlig liker väldig godt. Den har 2,5 l bensin og er dermed ganske törst, men morsom bil. Det ser ut som om man må tillbaka til 2001 modellene hvis man ikke skal over 75k. Det kan kanske bli en dyr affäre det også, men kan jo vurderes?
Signatur
  (trådstarter)
   #60
 8,022     Bærum     0


Trolig ;D Nei, etter et par epoker m Saab og Citroën er det kanskje like greit å komme seg tilbake til japse.  Da er det bare å fylle bensin og kjøre  8)
Nå er jeg forutinntatt, men dette er et rykte, ikke sannhet. Toyota, Honda og Mazda eier ikke tronen på feilstatistikk.

Du har rett. Kanskje det heller skyldes at man stadig kjøper gamle biler og tror de er like bra som nye?  8)  ;D
   #61
 5,745     0


Trolig ;D Nei, etter et par epoker m Saab og Citroën er det kanskje like greit å komme seg tilbake til japse.  Da er det bare å fylle bensin og kjøre  8)
Nå er jeg forutinntatt, men dette er et rykte, ikke sannhet. Toyota, Honda og Mazda eier ikke tronen på feilstatistikk.


Denne statistikken her er jo relativt klar når bilene blir nokre år:
Det kan jo være at Toyotaeigere er like nitidig opptatt av bil som 911 og SLK eigere.
Resten er her: http://www.dinside.no/907728/de-beste-og-verste-bruktbilene
4wd til 75k, hva ville du kjøpt? - Skjermbilde.JPG - oblygre
4wd til 75k, hva ville du kjøpt? - Skjermbilde.JPG - oblygre
   #62
 373     Hordaland     0
4wd til 75k er vel en tikkende utgiftsbombe uansett merke. Lest hele tråden, og det har vært mye snakk om passivt sikkerhetsutstyr. Lurer noen på om det alltid virker etter så mange år? Og vil fortsette å gjøre det videre? Det staves d y r t.  :)

Hadde gått for noe mer basic, og tenker at Pajero ikke er det verste da. Ramme. God skrutilgang (les plass), og ikke spesielt dyrt å serve selv, om en vet om rockauto.com og tilsv. nettsteder og kun betaler delene. Hadde selv en topp utstyrt 96 3,5 V6 for et par år tilbake. Bil.  ;D Tørst ja, men kjører ikke så mye. Og mye mer moro enn samme i diesel. God kombo av aut. og lavgir-serie. Ville tenkt litt på denne;

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50734137

Og evt. prutet. 3,0 så ikke like tørst som den jeg hadde. Regn med 1,2. (so what?). Bare vær obs på at dette er en overligger. Prod. 99 eller 2000. Er bilen bra under og føles tight er dette noe å vurdere.  Wink
Signatur
   #63
 10,486     Akershus     0
Mitsu billig å serve??

Et forhandlernett som gir beng, dyre originaldeler og få uoriginale deler.
Signatur
  (trådstarter)
   #65
 8,022     Bærum     0
Tok noen stikkprøver på delepriser på Mitsu...

Dieselpumpe til Pajero 3.2 tar Mitsu Norge 24.000 kr for. Billigste jeg har sett på ebay - 16.000kr (refurbished).

Hallo liksom....
   #66
 373     Hordaland     0
3,2 did er vel strengt tatt over budsjett. Og helst godt brukt i nærhet av budsjett.Ikke mye dieselpumper på bensinere heller. Eller glødeplugger... eller dieselfiltre, eller dieseldyser. (les utgift).

Kjøpte to calippere, br. klosser, olje- og luftfilter og det kom på 2.400,- inkl. tollbeh. frakt og mva. lev. på døra. Synes ikke det er så verst til en doning på nesten 2 tonn. Som kostet over 900 k. ny...

3 literen kostet 630k. (pluss) i 99. Da er det litt bil for pengene. Etter min mening da. Broom har  forøvrig A6 allrad -04  (+ eldre A6 2,5 tdi) på lista over bruktbiler fra helvete.
Signatur
  (trådstarter)
   #67
 8,022     Bærum     0

3,2 did er vel strengt tatt over budsjett. Og helst godt brukt i nærhet av budsjett.Ikke mye dieselpumper på bensinere heller. Eller glødeplugger... eller dieselfiltre, eller dieseldyser. (les utgift).


http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=4561315&finnkode=52073054

Ser jo fin ut.

Pajero med bensinmotor blir vel en smule underdimensjonert dreiemomentmessig, samt at forbruket blir tilnærmet uendelig hvis man drar henger  ::)  ???
   #68
 215     Sortland     0
Har tre biler, alle med 4wd. Den eldste er en Pajero 1992 2,5TD som vi kjøpte i 2002. Da var bilen kjørt 200000 km. Nå har den rundet 418000 km. Det har vært særdeles lite påkost på bilen iløpet av de 12 årene vi har hatt den. Men jeg skrur selv, og i de seneste årene har jeg kjøpt deler hos Milner offroad. Tidligere holdt jeg meg til originaldeler, som er ca. 30% dyrere enn for andre bilmerker..
Det man bør se etter på Pajero 1992-1999 er rust i ramme da dette var et problem der veiene saltes. Ellers er det en veldig holdbar bil.

Ellers så begynner vel Landcruiser 90 å komme ned mot 75K, iallefall under 100K..
   #69
 472     Asker     0



Trolig ;D Nei, etter et par epoker m Saab og Citroën er det kanskje like greit å komme seg tilbake til japse.  Da er det bare å fylle bensin og kjøre  8)
Nå er jeg forutinntatt, men dette er et rykte, ikke sannhet. Toyota, Honda og Mazda eier ikke tronen på feilstatistikk.


Denne statistikken her er jo relativt klar når bilene blir nokre år:
Det kan jo være at Toyotaeigere er like nitidig opptatt av bil som 911 og SLK eigere.
Resten er her: http://www.dinside.no/907728/de-beste-og-verste-bruktbilene


Jeg kjørte videobil i politiet en kort periode år for mange år siden. Da jeg avsluttet den tjenesten, så gikk jeg gjennom loggene for hele perioden og lagde min egne, lille statistikk fordelt på bilmerker.

Mener det var 700-800 linjer totalt i loggene. Ikke èn av dem var Toyota.

Det forteller veldig mye om Toyota-eierne. Det forteller også mye om slitasjen Toyotaene er utsatt for.

Signatur
   #70
 10,486     Akershus     0


Det forteller veldig mye om Toyota-eierne. Det forteller også mye om slitasjen Toyotaene er utsatt for.


Helt klart. Bilene skrotes fordi eierne ikke orker å kjøre dem lenger Smile


Ei jeg kjenner hadde en 1998-modell avensis, gått under 200.000 mener jeg. Den ble skrotet nå i våres. Den har fått normalt med servicer og vedlikehold, men nå var det så mye galt med den at den ikke var noe mer å ha.
Signatur
   #71
 6,009     Finnmark     0

Tok noen stikkprøver på delepriser på Mitsu...

Dieselpumpe til Pajero 3.2 tar Mitsu Norge 24.000 kr for. Billigste jeg har sett på ebay - 16.000kr (refurbished).

Hallo liksom....

Ordentlige biler har ikke dieselpumpe Grin Wink
Signatur
   #72
 6,009     Finnmark     0
[quote author=cozmo link=topic=60581.msg620602#msg620602 date=14
Signatur
  (trådstarter)
   #73
 8,022     Bærum     0

Jeg kjørte videobil i politiet en kort periode år for mange år siden. Da jeg avsluttet den tjenesten, så gikk jeg gjennom loggene for hele perioden og lagde min egne, lille statistikk fordelt på bilmerker.

Mener det var 700-800 linjer totalt i loggene. Ikke èn av dem var Toyota.

Det forteller veldig mye om Toyota-eierne. Det forteller også mye om slitasjen Toyotaene er utsatt for.

Hvordan sier det noe om slitasjen? Filmet dere ikke bare de som foretok seg ulovligheter i trafikken?
   #74
 1,151     Akershus     0


Jeg kjørte videobil i politiet en kort periode år for mange år siden. Da jeg avsluttet den tjenesten, så gikk jeg gjennom loggene for hele perioden og lagde min egne, lille statistikk fordelt på bilmerker.

Mener det var 700-800 linjer totalt i loggene. Ikke èn av dem var Toyota.

Det forteller veldig mye om Toyota-eierne. Det forteller også mye om slitasjen Toyotaene er utsatt for.

Hvordan sier det noe om slitasjen? Filmet dere ikke bare de som foretok seg ulovligheter i trafikken?


Ser stadig politiet sørger for sperringer for bilbergere på større motorveier blandt annet
   #75
 794     Rogaland     0
Mye negativt om Audi her, er absolutt ingen Audi-entusiast, og har kun hatt en A4 (B7, '05), men kan ikke si annet enn at det var en kongebil. 2.0TFSI avant quattro med veldig mye utstyr. Hadde den bilen i over tre år, skifta en ventil til en femhundrings, ellers vanlig vedlikehold. Og denne bilen hadde gått langt og var noen år, enormt tight og fin. Fantastisk fremkommelighet, nabo som bor lenger ute på veien her stod fast med sin fancy Qashqai, og trodde ikke sine egne øyne da jeg kom i godt driv med snø over panseret på en senka stasjonsvogn.

Problemene med herdingen på kamakslingene på 2.5TDI gikk vel over på tidlig 2000-tall, og med den samme modellen gikk også forstillingsproblemene ut. Får komplett forstillingssett til de bilene på Biltema, og det sier jo sitt, men allikevel så betyr det også at det ikke er noen avskrekkende kost for å skifte alt.

Det som er en tragedie med Audi i Norge, det er Møller. Jeg brukte tre forskjellige Møllere, og det var jevnt over en tragedie. Jeg forstår ikke hvordan de klarer å kjøre samme dårlige kvaliteten på forskjellige forhandlere på tvers av landet.
   #77
 472     Asker     0
Hvordan sier det noe om slitasjen? Filmet dere ikke bare de som foretok seg ulovligheter i trafikken?

I disse loggene er det hastighetsovertredelser det er snakk om. Høyere fart, mer energi, mer slitasje er min tanke..
Signatur
   #78
 10,486     Akershus     0
Jeg har ført statistikk de siste dagene, og kan avsløre at 3 av 3 biler jeg har sett på bergningsbil eller bak et tau, var ford ...
Signatur
   #80
 6,705     Akershus     0
At du ikke gjorde forskningen din før jeg handlet Ford, frodes.. De 400 problemfrie kilometerne jeg har kjørt til nå må bare være flaks ;D

Ellers, og fullstendig OT - er det egentlig lov å taue biler lenger? På visse vilkår?
   #81
 10,486     Akershus     0

At du ikke gjorde forskningen din før jeg handlet Ford, frodes.. De 400 problemfrie kilometerne jeg har kjørt til nå må bare være flaks ;D

Ellers, og fullstendig OT - er det egentlig lov å taue biler lenger? På visse vilkår?


Kun flaks, ja. Ingen lagunaer observert på plan eller slep i samme periode, så det hadde nok vært tryggere.

Det er helt greit å taue, men begge bilene skal være registrert.
Signatur
   #82
 6,705     Akershus     0

Ingen lagunaer observert på plan eller slep i samme periode, så det hadde nok vært tryggere.


Laguaen min har vært på bergingsbil to ganger siden august 2012, så egen erfaring tilsier at den er meget risky business ;D

Den ene gangen ble den hentet hjemme og jeg hadde på telefon avklart med Falck at nærmeste verksted i det tilfellet var merkeverksted på Lillestrøm(3 mil unna). Det skulle bare betales egenandel på 500. Betalte med kort da bergingsbilen kom og så bilen trille avgårde. Et par uker senere kom fakturaen på over 5000 kroner. Forsikringen min dekket kun hjelp langs veien, ikke på hjemmeadresse. Jeg skulle selvsagt ha visst det, noe Falck også argumenterte med. Jeg på min side mente at de også skulle ha sjekket litt nøyere før de hentet bilen. Jeg hadde tross alt også underskrevet på "hentelapp" der berging fra min hjemmeadresse stod oppført med en pris på 500. Handelen var med andre ord avtalt, betalt og gjennomført.

Et par uker senere fikk jeg en særdeles knapp telefon fra Falck med beskjed om at de krediterte beløpet :)

Vel, nok OT fra meg!
   #86
 5,432     Akershus     0
Naf har en statistikk som er nesten helt omvendt av tyske undersøkelser. Skulle vært artig å vite hva grunnen til nødstopp på f.eks Toyota Yaris er.

Datteren min kjørte en Yaris tidligere, og hadde riktignok noen nødstopp på denne. Grunnen var ladingen vinterstid, som ble for dårlig pga mye småkjøring uten noen form for tilleggslading. Yaris er en typisk damebil hvor kjøremønsteret antagelig er ganske likt.

I Tyskland med mildere vintere er ladeproblemene færre.

   #88
 5,337     Tromsø     0
NAF konkluderer at Merce er driftsikker fordi Merce-eiere ikke ringer dem når de trenger veihjelp. Men Merce-eiere kan vel ringe til Mercedes for å få gratis veihjelp, da kommer de neppe i statistikken til NAF.
Signatur
   #89
 6,009     Finnmark     0
Statistikk kan leses som man vil.......med biler så ødelegges resultatet av "samler" biler som feks porsche 911 Wink, eller "egen" bilberging som ikke er med i vanlige statistikker......
Regner med at feks Tesla også får eget bergingsbiler snart ;D
Tror alle elbiler her i området har kjørt litt bergingsbil  Grin.............ikke bare bare å dra feks på handletur til Finland om vinteren  ;D ;D







Signatur
   #91
 10,486     Akershus     0

NAF konkluderer at Merce er driftsikker fordi Merce-eiere ikke ringer dem når de trenger veihjelp. Men Merce-eiere kan vel ringe til Mercedes for å få gratis veihjelp, da kommer de neppe i statistikken til NAF.




med biler så ødelegges resultatet av "samler" biler som feks porsche 911 Wink, eller "egen" bilberging som ikke er med i vanlige statistikker......


Leste dere hele artikkelen?



Statistikk kan leses som man vil


Akkurat det er det ikke noen tvil om.

Jeg syns også denne statistikken til NAF er litt snodig, men HELT håpløs ser det i hvert fall ikke ut som e-klassen er. Riktignok er dette e-klasse én generasjon nyere enn den jeg har anbefalt tidligere i tråden.
Signatur
   #92
 10,486     Akershus     0

Noen som har noe å si om Jeep Grand Cherokee 3.1TD? Ser det ligger et par 1999-2000 årsmodeller på finn til hyggelige priser...


Sjekk om 3,1-litern er like skrall som 2,5.
Signatur
   #93
 5,432     Akershus     0
Yaris Verso var Norges mest populære Pizzaracer, men når de nye varebilreglene kom ble den for liten for grønne skilt. Det som fantes av brukte Yariser ble panikkjøpt opp av diverse firmaer da det var den desidert beste bilen i dette segmentet.

Litt rart at den figurerer på 4 siste plass i en slik undersøkelse.

Så lenge det finnes mobilitetsgarantier  for egne merker og det ikke spesifiseres hva som er elektrisk feil, som er den desidert største feilprosenten, faller en slik statistikk fullstendig til jorden.

Dette ble for dumt Naf. Overlat til VG og Dagbladet slike tabloide stunt.
   #94
 10,486     Akershus     0
Her har naf laget en statistikk du ikke liker, og da er det best å avblåse hele greia som tullball?


I artikkelen står det at de kun har med biler der det finnes mange nok til at de har tilstrekkelig statistisk grunnlag, og at bilene er såpass gamle at de faller utenom mobilitetsgarantier.
Signatur
   #95
 5,432     Akershus     0

Her har naf laget en statistikk du ikke liker, og da er det best å avblåse hele greia som tullball?


I artikkelen står det at de kun har med biler der det finnes mange nok til at de har tilstrekkelig statistisk grunnlag, og at bilene er såpass gamle at de faller utenom mobilitetsgarantier.
Neida, jeg har ingen problem med undersøkelser som går imot hva jeg liker, så lenge de er edruelige. Jeg vet faktisk ikke om én person som er mer uhildet enn meg når det gjelder kritikk av egne valg/favoritter. Leser du innleggene mine om Honda snøfreser, f.eks. forstår du at jeg ikke ukritisk verner om egne innkjøp/valg.

Naf skriver "minst 3.000 biler på veien innenfor de nevnte årgangene", jeg leser ikke dette som at Naf har hatt med disse 3000 bilene å gjøre. Såkalt"mobilitetsgaranti" fantes lenge før 2008 for enkelte merker, tar jeg ikke helt feil hadde f.eks Opel, sin Opelassistanse allerede i 90 årene?

Jeg er ikke som deg, drifter av et merkeforum og dermed så genuint opptatt av ett merke, at jeg kun regner det som det aller helligste. Jeg har eid og kjørt mange hundre tusen km med 3 forskjellige Toyotaer, 5 forskjellige VAG produkter og diverse unevnelige franske og engelske merker og leser tester og bruker egne og kollegaers erfaringer for det det er. Verner ikke om erfaringer eller synspunkter.

Et bilmerke er ikke bare produktene, det er også systemet/forhandlerne de blir solgt gjennom. Leser du hvilke forhandlere som har fått mest kritikk de siste tiår, figurerer Møller og Bertel O. Steen som verstingene, Toyota kommer på 1 plass. Spør en bilmekaniker hos et "ikkemerke verksted" hvilke biler det er minst feil med av nevnte årganger, spør en afrikaner hvilke biler det blir importert flest merker av til et kontinent som ikke har Mekonomen og merkeverksteder på hvert gatehjørne. Det er ett bilmerke som skiller seg klart ut. Det er ikke Mercedes, hverken E klasse eller Gelendewagen. Statistikk lyver, det gjør ikke faktiske forhold.



   #96
 10,486     Akershus     0

Jeg er ikke som deg, drifter av et merkeforum og dermed så genuint opptatt av ett merke, at jeg kun regner det som det aller helligste.


Og dette baserer du på? Fakta? Statistikk? Eller tatt rett ut av lufta?

Fått med deg at jeg har hatt flere nissan enn mercedes? Jeg har også slitt med en volvo i mange år, og syns BMW lager fantastiske biler. Selvsagt syns jeg Mercedes er stas, men det betyr ikke at jeg ikke også kan være kritisk til samme merket, eller at jeg ikke liker andre merker, så du kan godt undersøke litt før du bare slenger ut slike påstander.


Vi kan godt se litt på statistikkene for Afrika om du vil. Her er for september 2014 i sørafrika:

VW : 9456
Toyota : 6766
Renault : 1615
Nissan : 1746
Mercedes: 3203
BMW : 2310
Honda : 1216
Jaguar/Landrover : 545
Chevrolet : 2054
Opel : 507
Ford : 4526
Mazda : 123
Jeep : 625
Volvo : 276

Tydelig at de er glade i toyota der, men det selges faktisk enda flere VW.


Toyota sine biler er langt fra så feilfrie som "alle" skal ha det til, men de har et veldig bra forhandlernett. Når toyota ser at det kan komme et problem, er de vanligvis flinke til å bytte tildels store ting (gjerne hele motoren) når bilen er inne til service. Da er alle happy, i stedet for at ting får gå til det stopper opp, og kunden blir sur i stedet. All ære til toyotaforhandlerne, og den jobben de gjør. På denne måten bygger man langsiktige relasjoner, kundene kommer tilbake gang etter gang, bruktbilprisene holdes oppe, og man kan forsvare en høyere nypris enn man kunne gjort om servicen og ettermarkedet var ræva.
Signatur
   #97
 5,432     Akershus     0
He, he. VW har egen fabrikk i Sør Afrika, noe de har hatt i mange år. Golf 1 ble faktisk produsert fram til 2009, mens den forsvant nesten 30 år tidligere i Europa, men idag blir kun Polo produsert der pga skattefordeler ved høyt produsert volum av ett merke. Klart et land preges av at det blir produsert eget merke nærmest kun for dem.

Regner med at Sør Afrika dermed skiller seg ut som et typisk VW land, på linje med Sverige og Volvo.

Gi meg statistikk for hele Afrika, så skal jeg være med.
   #98
 10,486     Akershus     0
Nei, du får google selv.

Det finnes sikkert mye toyota i bushen i USA, men hva har egentlig det å si for forholdene her hjemme? Poenget var at NAF har ført en oversikt over bilene de har berget, og sammenliknet med antallet som finnes av de forskjellige. Dette kan du ikke godta at stemmer?

Du kan også være litt mer forsiktig med å tillegge folk meninger.
Signatur
   #99
 5,337     Tromsø     0

Tror alle elbiler her i området har kjørt litt bergingsbil  Grin.............ikke bare bare å dra feks på handletur til Finland om vinteren  ;D ;D


Vi har warpet litt fra det TS spurte om nå, men:
Hvordan fungerer egentlig batteriene på el-biler og hybrider i Finnmark? Eller indre Østland? Jeg har drept noen mobilbatterier ved å ta med telefonen på skitur om vinteren. Tipper batteriene i en elbil takler kysttemperaturene i Finnmark, men hvis man må parkere ei natt i -40 i Karasjok eller eller Tynset, er det "game over" for batteriet?
Signatur
   #100
 5,432     Akershus     0
Frodes, du må ikke fremstå som hårsår når du er på et forum og spesielt ikke når du faktisk starter ballet med å tillegge folk meninger

"Her har naf laget en statistikk du ikke liker, og da er det best å avblåse hele greia som tullball? "

Jeg har ingen agenda når det kommer til å fremheve eller kritisere enkelte merker, men sier vel ikke noe galt når jeg sier at du er sterkt med i et Mercedesforum? Vil vel tro det er vanskelig å forbli helt upartisk?

Hadde BOS oppført seg som Toypota Norge, hadde mye av kritikken mot Mercedes vært unngått. Det hadde dette bilmerket, som antagelig er noe av det mest behagelige og sikre man kan kjøre, vært tjent med. Alle moderne biler vil være belemret med feil fra tid til annet, ellers så hadde man ikke kunnet ta ibruk stadige nyvinninger som alle vil nyte godt av. Da er det forhandlerleddet som må oppføre seg som den garantisten de bør være. Det har hverken BOS eller Møllergruppen gjort før i det helt siste og etter mye kamp.

Sist jeg var innom et Møllerverksted, slikket de omtrent skotuppene mine, de har tydeligvis tatt alvoret inn over seg og skal prøve å snu på flisa.
   #101
 10,486     Akershus     0

Frodes, du må ikke fremstå som hårsår når du er på et forum og spesielt ikke når du faktisk starter ballet med å tillegge folk meninger

Tullball.


"Her har naf laget en statistikk du ikke liker, og da er det best å avblåse hele greia som tullball? "

Ja, du sa jo at de eneste bilene du så på bergningsbiler var e-klasser. NAF er tydeligvis ikke enig med deg, og du sier at "Dette ble for dumt Naf. Overlat til VG og Dagbladet slike tabloide stunt."
Du avfeier altså hele saken som "tabloide stunt".



Jeg har ingen agenda når det kommer til å fremheve eller kritisere enkelte merker, men sier vel ikke noe galt når jeg sier at du er sterkt med i et Mercedesforum? Vil vel tro det er vanskelig å forbli helt upartisk?


Jeg er formann i Mercedes-Benz Entusiastklubb, så det er neppe noen overraskelse at jeg syns Mercedes er stas. Det er du som mener at jeg er "dermed så genuint opptatt av ett merke, at jeg kun regner det som det aller helligste". Jeg er ingen fanatisk mercedes-idiot, som ikke greier å se lenger enn min egen panserstjerne.
Det betyr også at jeg kjenner litt til bilene, og kanskje vet litt mer enn bare det man har lest i overskriftene i VG. Sånt som f.eks. at 210-bilene med 4matic er laget på en annen fabrikk, og derved har andre styrker/svakheter enn de uten, eller at man kan oppleve trøbbel i fordelerkassa på nyere 4matic, men at det ikke gjelder de med 240 og 280 bensinmotor.
Du la kanskje merke til at jeg skrøt av forhandlernettet til Toyota? Aller merker hadde fortjent like flinke forhandlere.


Hadde BOS oppført seg som Toypota Norge, hadde mye av kritikken mot Mercedes vært unngått.

Helt klart. Særlig dette med 210-bilene som rustet opp, og alle unnskyldningene om hvorfor det ikke skulle dekkes av garanti, har nok kostet dyrt. Heldigvis er det ikke helsvart. Vi fikk byttet bremseenhet på vår 2003/4-modell i 2012 på garanti. Da var den bikket 9 år. Dessverre vet jeg andre har blitt forespeilet regninger rundt 30.000 for samme jobb. Sånn burde det ikke være.



Sist jeg var innom et Møllerverksted, slikket de omtrent skotuppene mine, de har tydeligvis tatt alvoret inn over seg og skal prøve å snu på flisa.

Jeg har fint lite med møller å gjøre, men en kollega som jeg tilbringer 3-4 timer i bil sammen med hver uke, har hatt noen passater. Der har egentlig servicen vært ganske god. De har byttet en del ting på garanti, eller med veldig lav egenandel, som jeg ikke hadde trodd ville gå gjennom.
Signatur
   #102
 5,432     Akershus     0
Frodes, ærlig talt, det er du som bruker tullball om andres innlegg, men som skriver mest tullball selv.

Jeg skrev "Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil  ;)" i en litt spøkefull tone.

Dette her får du til å bli: "Ja, du sa jo at de eneste bilene du så på bergningsbiler var e-klasser."

???

Jeg regner med at TS har forstått både den enes og andres synspunkter og ønsker han og deg lykke til videre.
   #103
 10,486     Akershus     0

Jeg regner med at TS har forstått både den enes og andres synspunkter og ønsker han og deg lykke til videre.


Regner med Cozmo har notert seg dine synspunkter, altså at e-klasse ofte er på bergningsbil, og at jeg er den som skriver mest tullball?  Tongue Godt å "vite".
Signatur
   #104
 1,503     Nordpolen     0
Har  kjørt en eldre(2002, 3 serie) BMW de siste 5 år, har kostet mye å holde den i topp stand, dette tror jeg går igjen på premium merkene, etter siste regning på 11000 så fikk jeg nok, var lenge inne på tanken å kjøpe Merce men feiget ut og endte med 2012 Avensis Smile.Paradokset er at BMW er stillere og mere gedigen  å kjøre selv om den er rullet 160000km
   #105
 6,009     Finnmark     0
KjellTS: når nye elbileiere har fått oppgitt rekkevidde på elbilen og ikke tenker at kapasiteten reduseres om vinteren,  da får man problem................ Og det er ikke bare å fylle tanken heller.....

Traff på en litt oppgitt norsk BMW eier i Sverige. Han var kjempefornøyd med sin 5serie dieselbil som var noen år gammel,  men han fortalte at hver gang han var på verksted( service mm)så kostet det over 10000 kr.........
.........og slikt bør man også tenke på med bruktbilkjøp!

Og denne tråden viser at vi kan være enige om at vi er uenige når det gjelder biler( i Finnmark også snøscootere) ;D ;D
Signatur
   #106
 472     Asker     0
Før jeg ble ferdig med huset, og kunne bruke en del penger på kjøp av bil igjen, så eide jeg en Volvo V70, mens den var åtte til tolv år gammel. Relativt kort kjørelengde, men det ble en dyr affære. Det meste ble ordnet i Sverige, med unntak av siste år. Utgiftene for å holde den noenlunde i orden ble 21', 24', 26' og 36' de fire årene. Bilen var egentlig godt holdt og så fin-fin ut, men det hjalp altså ikke.

Et snitt på 25' i året blir altfor dyrt, og dermed ikke mer Volvo på meg.

Signatur
   #107
 10,486     Akershus     0
Helt motsatt av broderns 2002 V70 2,0 bensinturbo. Riktignok har de røket på ny tannstang nå, men det kom på like over 10k, gjort i Sverige. Ellers ikke noe stort plunder med den, og de har hatt den 5-6-7 år eller så.
Signatur
   #108
 549     Skien     0
Heelt motsatt av min gamle 2000 S80 2.5 turbo også.
Kun service utgifter (pluss div foringer som en uansett må skifte på alle eldre biler) på de 3 årene og de 45000 km jeg eide den.
Har aldri eid bil som har vært billigere å vedlikeholde, dog tok den det igjen i bensinutgifter...

Det gjelder å finne biler som har vært godt vedlikeholdt og har god servicehistorikk, blandet med en lav kilometerstand.
   #109
 10,486     Akershus     0

Har aldri eid bil som har vært billigere å vedlikeholde, dog tok den det igjen i bensinutgifter...

Slettes ikke sikkert at totalregnskapet ble så galt, da. Det er ikke mange tette partikkelfilter eller ødelagte dieseldyser man trenger før det er rimeligere å kjøre litt tørst bil allikevel.
Hvordan er motorene til volvo å kjøre på LPG? Vi har bygget om ene e-klassen, og det fungerer fin-fint. Nesten 2 tonn stasjonsvogn med 4wd, automat og V6, som kjøres på 8-9,- / mila.
Signatur
   #110
 6,009     Finnmark     0
frodes: hvor mange km med LPG? er det montert eget smøresystem også?

Bruktbilen fra he........ ;D ;D
"Men hva består den så av? Jo, vi kan jo starte med motoren. Den kommer fra BMW M5. Understell har Audi RS6 bidratt med. Girkassen kommer fra Jeep Grand Cherokee, mens Mercedes R-klasse står for elektronikken.
Bremsesystemet er hentet fra Fiat Multipla, mens Seat Alhambra har fått den tvilsomme æren av å gi den klimaanlegget. Til slutt kommer styringen fra Chrysler 300C
".

http://www.side3.no/motor/de-har-laget-verdens-darligste-bil/8503164.html

Signatur
   #111
 10,486     Akershus     0

frodes: hvor mange km med LPG? er det montert eget smøresystem også?


Kommer an på bruk. Jeg får på 65 liter. På bensin bruker den 0,8 - 1,2 på mila, med et snitt på 1,1. Da er det en god del kjøring med henger inne i bildet også. På gass bruker den 20% mer, altså ca. 1-1,5. Normalt sett ca. 50 mil mellom hver fylling av gass, men den har også 80 liter bensintank å kjøre på. Vi har lpg-stasjon rett rundt hjørnet.
Denne skal greie seg fint uten smøring, så det er ikke installert. Det varierer med materialene som er brukt i topper og ventiler.
Signatur
   #112
 549     Skien     0
Ikke vært et tema, siden førstegangsinvestering for konvertering til gass er så høy, og det er ikke flust av LPG stasjoner her i området.
   #113
 10,486     Akershus     0

Ikke vært et tema, siden førstegangsinvestering for konvertering til gass er så høy, og det er ikke flust av LPG stasjoner her i området.


Vi ga 28.000 for konvertering. Det er egentlig småpenger, med tanke på alt vi sparer i drivstoff. Jeg har regnet nøye på det, og vi sparte det inn på ca. 42.000 km. Bilen går 25.000 i året. Vi ga 180.000,- for bilen, så med gassdrift, totalt 208.000,- . Billigste tilsvarende diesel lå på samme tiden rundt 340.000,- , og koster mer å kjøre pr. km.
Såpass utbredt som gasstasjonene begynner å bli, så skjønner ikke jeg at ikke flere gjør det samme. Det er en investering som er såpass godt at man fint kunne tatt den på forbrukslån, og kommet godt ut av det.
Signatur
   #114
 3,042     Akershus     0

Det gjelder å finne biler som har vært godt vedlikeholdt og har god servicehistorikk, blandet med en lav kilometerstand.
Her er det lett å gå på en smell. En eldre bil som ikke har gått langt kan bety utelukkende småkjøring og det finnes ingenting mer skadelig for motor utover vanskødsel. En bil som har rullet 300Mm kan godt være i bedre stand enn en som er småkjørt i 120Mm. Bykjøring, som gir mindre kjørelengde, gir mye mer slitasje på drivverk og understell enn langkjøring på penere vei.

Mao. en bil som ligger på 200Mm fra Finnmark(langkjørt, ikke saltet vei, ikke en million parkeringsbulker) vil nesten garantert være i bedre stand enn en fra Oslo på 100Mm.

Ang. LPG så kjører jeg selv en del på bioetanol. Pris per liter på 9-10 kroner. Forbruket øker 10-30% så jeg kjører da 9-5en på 8-9 kroner mila. Oktantall på 103 SVJH så morsomt er det også.  Wink Man kan si mye negativt om SAAB, men konverteringen kostet meg et nytt map og nye dyser. Dette er en bil designet i 96-97!

PS: Du slipper ikke inn på parkeringshuset på Aker brygge, FrodeS. Første og eneste gang jeg har sett LPG-drevne biler forbudt.  Shocked
   #115
 10,486     Akershus     0

PS: Du slipper ikke inn på parkeringshuset på Aker brygge, FrodeS. Første og eneste gang jeg har sett LPG-drevne biler forbudt.  :o


Kjenner at jeg ikke akkurat mister nattesøvnen av det. Jeg prøver helst å holde meg unna Oslo, og det går vanligvis veldig bra.
Signatur
   #116
 744     Verdens navle     0


Noen som har noe å si om Jeep Grand Cherokee 3.1TD? Ser det ligger et par 1999-2000 årsmodeller på finn til hyggelige priser...


Sjekk om 3,1-litern er like skrall som 2,5.

Vel, både 2.5-literen og 3.1-literen er fra italienske VM Motori, og har et dårlig rykte (spesielt 2.5-literen). Dyrt å reparere en sperkt topp.
Ville satset på bensinmotor (tørste, men spiller mindre rolle hvis man ikke kjører den mye), eller en nyere modell med Mercedes-diesel.
Signatur
   #117
 576     0

Vi ga 28.000 for konvertering. Det er egentlig småpenger, med tanke på alt vi sparer i drivstoff. Jeg har regnet nøye på det, og vi sparte det inn på ca. 42.000 km. Bilen går 25.000 i året. Vi ga 180.000,- for bilen, så med gassdrift, totalt 208.000,- . Billigste tilsvarende diesel lå på samme tiden rundt 340.000,- , og koster mer å kjøre pr. km.

Vanskelig å få regnestykket ditt til å gå opp, men mulig du har skrevet noe feil... Stemmer vel neppe at prisforskjellen er så stor mellom bensin og ellers tilsvarende dieselvariant (180k vs 340k)?

Kan ikke helt se at man tjener inn så mye i forhold til litt nyere dieselmotorer heller, E220 CDI (2012) har snittforbruk blandet kjøring ca 0,7 (egen erfaring). Med dieselpris 13,50 vil det altså si rundt 9,50 pr mil. Kjører du 25000 km/år sparer du altså rundt 2500 kr, dvs over ti års tilbakebetalingstid... Mulig ting er helt annerledes for litt eldre biler?

Så jo, jeg kan godt forstå at ikke flere gidder å konvertere Wink
   #118
 10,486     Akershus     0
Jeg vet hva vi ga for bilen, og jeg vet hva tilsvarende diesel (280) kostet da vi handlet. Du får jo nesten selv velge om du vil tro på meg.

Bilen vi kjøpte var en 4matic, gått 140.000 og med greit med utstyr.

Drosjekjørt 220 cdi med 300+ km blir ikke helt det samme.

280 cdi 4matic bruker en del mere enn 220.
Signatur
   #119
 576     0
Joda, om du sier du tjente det inn på et par år med din bil og bruksmønster stemmer nok det, jeg tilbyr bare en forklaring på hvorfor det ikke nødvendigvis umiddelbart virker som en god løsning for "folk flest" Wink
   #120
 10,486     Akershus     0
Sammenliknet med diesel, er det ikke nødvendigvis like gunstig, men småtørste bensinbiler får man gjerne billig, og da kan totalregnskapet bli ganske så hyggelig.
Signatur
   #121
 6,009     Finnmark     0
Her oppe er det mange amerikanere med bensinmotor, vet om en med gass.......som er blitt advart mot slitasje på ventiler mm.........
Noen ganger fint å bo i grenseland........kan kjøpe billigere drivstoff i både Finland og Russland ( 95 oktan,  under 6 kr literen) :D
..........derfor mange "bensinslukere" her oppe Cool
Signatur
   #122
 3,042     Akershus     0
Diesel vs. bensin har også med kjøremønster å gjøre. Småkjøring er langt mer skadelig med EGR-ventil (noe det sies at bensinbiler kan bli utstyrt med i nær fremtid) og partikkelfilter. En kompis fikk beskjed om å dumpe en flaske dieselrenslurium i annenhver tank fordi han måtte innom ofte med igjenkokset EGR-ventil og turbo.

Kjører man langt så er diesel helt supert.
   #123
 10,486     Akershus     0
Lpg brenner med høyere temperatur, noe som kan være tøft for ventiler og ventilseter. Noen motorer tåler det fint, noen må ha ekstra smøring, og noen bør ikke brukes med lpg i det hele tatt. Motorer som er bygget for å vare en stund tåler det gjerne best. Mange av de amerikanske motorene har myke materialer i toppen, og tåler lpg dårlig. Resultatet er gjerne ganske dyrt. Riktignok koster gjerne komplette topper til amerikanske v8 ganske lite, og er enkle å bytte, men litt plunder blir det jo av sånt.

Vi har anlegg fra prins i vår. De er av de aller største på sånt.
Signatur