HSt
   #11
 33 204     Lillestrøm kommune     0
TS har rett i at det er mange slipper som er vanskelige da de ofte er veldig bratte. Når en drar til med turtall så får en også hjulspinn og det unngås med 4WD. Men det er mulig å ta livet av en clutch også med 4WD.

   #12
 23 352     Akershus     0
Bratt rampe er egentlig en fordel, båten glir lettere av hengeren uten å bade bremsene i saltvann.
Signatur
HSt
   #14
 33 204     Lillestrøm kommune     0
For båten er bratt rampe ok, men det går å sette ut på slak rampe uten å bade bremser, det må en ikke gjøre. (Dybden utenfor må bare være korrekt).

Bratt rampe er clutch-killer slik TS opplever også.
   #15
 5 995     Finnmark     1
4wd biler har ofte riktig dimensjonert clutch, og dette problemet unngås.
De fleste jeg kjenner som har tilhenger, har også bil med 4 wd!
Påstander om at bare man har stor nok motor og kraftig clutch så går det fint med 2wd, mulig det Angel
.......men ofte er det litt dårlig vei der man vil sjøsette båt, så 4wd er nok beste løsningen Grin
Lavgirserie er mest nytte når man må rygge med henger med mye vekt.....

Ved valg av bil så finnes det mange personbiler med 4wd.....

Signatur
   #16
 23 352     Akershus     0
For båten er bratt rampe ok, men det går å sette ut på slak rampe uten å bade bremser, det må en ikke gjøre. (Dybden utenfor må bare være korrekt).


På flat mark må en dytte bakover til båten vipper over akterste rulle. All vekt av båten kommer i ett punkt.

Når båten skal opp har en ingen sidestøtte, baugen må trekkes slik at den klatrer på bakre rulle. Deretter løftes baugen opp, bunnen presses mot aktre rulle, fotsatt ingen sidestøtte.

Jeg har brukt kran de siste 20 årene, båthenger synes jeg er vanskelig.

Ser enkelte som bruker engelsk metode på 16 fot joller: dobbel henger. Først en jollehenger med hjul med nylonnav. Denne dykkes og båten trekkes oppå. Dette parkeres i jollepark, eller trekkes opp på landeveistilhenger.
Signatur
TSt
   #17
 12 627     0
På bratt slipp med "stup" utenfor bakhjul på henger benyttet de påhengeren nede og båt godt stroppet ned forran. Da var det var å gi på men en må passé på å avbryte hjelpen fort nok og stoppe og tilte opp motor så vet ikke om jeg vil anbefale dette. I tillegg måtte en person være ombord noe som en neppe får noe særlig premie for hvis noe går galt. Ingen ting slår 4WD og ordentlig lavserie i allefall men det begynner å bli skjeldent å få tak i.

  (trådstarter)
   #18
 5 111     Sørnorge     0
Båtplass hjelper lite når man stadig drar mellom flere områder. Subaru legacy (med manuelt gir) er den eneste bilen jeg vet om som har lavgir og lav nok totalvekt til at hengeren kan kjøres med klasse B førerkort. (Outlanders totalvekt er 2kg for høy.) Og så vidt jeg vet har utslitt clutch vært et gjengangerproblem på disse. Andre biler med lavgir har Gjerne totalvekt nær 3 tonn. Da utgjør et tonn på henger vesentlig mindre belastning enn det gjør på en bil som veier det halve. Det er naturlig å tro at en bils tyngde kan gi noen hint om hvor sterk clutch den har.

Bilen jeg bruker i dag er i prisklasse av en "tilhengerbil" uten lavgir, men veldig god å kjøre langt med. Jeg blir ikke mer glad for å slurre clutch av den grunn. Den kunne være kjekt å finne en løsning som opptar litt mindre lagringsplass enn en ekstra bil.

  (trådstarter)
   #19
 5 111     Sørnorge     0
På flat mark må en dytte bakover til båten vipper over akterste rulle. All vekt av båten kommer i ett punkt.

Når båten skal opp har en ingen sidestøtte, baugen må trekkes slik at den klatrer på bakre rulle. Deretter løftes baugen opp, bunnen presses mot aktre rulle, fotsatt ingen sidestøtte.

Jeg har brukt kran de siste 20 årene, båthenger synes jeg er vanskelig.


Det høres ut som om du ikke har fått med deg utviklingen innen båthengere siste 20 år. På min henger treffer, som du sier baugen en kjølrulle først, men så treffer den en til når baugen er dratt 10cm opp. Imellom de to kjølrullene blir to sideruller pakket rundt baugen. Dvs at så fort vinsjen er stram ligger båten helt pakket inn, sentrert og rett. Selv ikke sterk sidevind får den ut av retning.
10cm lenger opp kommer det enda en kjølrull, og disse 5 hjulene justerer seg og holder kontakt med båten herfra og opp. Disse vipper med båten når den vipper ned på hengeren. All tyngde er altså fordelt på 5 punkter. Større tilhengere har enda flere ruller i denne vippemekanismen. Det er nok bare de minste hengerne som fortsatt har fast kjølrull, slik du beskriver.
   #20
 622     Bergen     0
Kan det fungere å lage seg en liten tautalje?
Tau fra hengerfeste gjennom blokk i hengeren og til et passende festepunkt på land?
Tar du med noe tauet kan gli på, kan kanskje bilen stå på flatmark også.

-Aner ikke hvor godt det vil fungere, men det er et forholdsvis enkelt eksperiment å utføre, med få deler. (jeg ville tatt jomfruturen på en folketom kai for sikkerhets skyld.. Laughing )