#61
 705     1
Ja, jeg mente lavere utveksling.

rettskårne gir brukes i racing fordi det gjør at man kan gire uten å clutche, tennene kan være tykkere, og man trenger ikke synkronisering. De takler også girskift på høyere turtall bedre. Materialkvaliteten er også selvfølgelig av en helt annen kvalitet enn revers i en ordinær bruksbil.

Det er uvesentlig å diskutere girkasser i en tråd som skal omhandle hvordan man kan bruke en underdimensjonert bil til å trekke opp båten med, så jeg gidder ikke bruke mer tid på uvesentlige og lite konstruktive diskusjoner som kommer langt på siden av hva som er problemet til trådstarter.

  (trådstarter)
   #62
 5,111     Sørnorge     0
Jeg tror kjøreramper blir den beste løsningen. De må lages ikke-flytende og med godt grep, og minst mulig bølgefangerflate. Perfekt helling tror jeg er ca 10 grader. En størrelse som bør funke er 70-100cm lengde (implesitt 13-17cm høyde).
Jeg tenker å kappe opp noen bildekk for å bruke som kjøreflate og føtter på rampa. Kanskje piggdekk kan være en fordel til glatte ramper?
Hvordan bør jeg lage det som holder øvre og nedre dekk i posisjon? Treverk flyter jo. Jeg har noen 34mm stålrør liggende som kanskje er egnet (men har ikke sveisutstyr/kunnskap). Finnes det noen smarte måter å lage rammeverk av stålrør med skruer?
   #63
 705     0
Tror du skal måle hvor langt strekk du bruker på å løse bilen i første gir med båten bak på flat mark. Du trenger selvsagt lengre strekk når bilen står i oppoverbakke, og i tillegg trenger høyere fart så bilen ikke kveles når hengeren kommer i oppoverbakke også. Alternativt du må fortsette å slure på clutchen..

Virker som du ikke leser innleggene i tråden din ordentlig. Jeg har hatt mange forslag du ikke har kommentert i tillegg til å forklare nettopp hvorfor rampe ikke vil fungere i praksis før..
  (trådstarter)
   #64
 5,111     Sørnorge     0
Som du selv sier, Haakon, er diskusjonen om girkassers konstruksjon så langt utenfor trådens tema at du ikke vil skrive mer om det - og jeg har latt være å kommentere det av samme grunn. Det er så vidt jeg kan se, etter å ha lest alle dine innlegg igjen, det eneste du ikke har fått kommentar på.

At en kjørerampe er for kort til å være perfekt, kan jeg ikke si imot. Likefullt er 10cm flate til å bygge opp kinetisk energi (moment som du kaller det) veldig mye bedre enn 0cm. Kjøreramper er det eneste alternativet som ikke innbefatter en uhåndterlig sikkerhetsrisiko. Følgelig er det det beste alternativet. 100cm flate vil være 10 ganger bedre enn det igjen.
Skulle rampene skli helt ut, vil tilhengerhjulene komme 13-17cm dypere enn planlagt. Det er håndterbart. I alle tilfeller hvor bil kobles fra henger er risikoen at båt og henger sjøsetter seg selv, og det er langt mindre håndterbart.
   #65
 468     Stavanger     0
Roebba: tilbakemeldinger som ikke er konstruktive kan du spare deg for.

rygge opp har nok ingenting for seg. Utvekslingen er i tilfelle nødt til å være høyere enn første gir, noe det skjelden er. Revers tåler også generelt mindre belastning enn de andre girene pga drevene er rettskåret. Det er trossalt bedre å bytte clutch enn girkasse..

Disse kjørerampene er også en dårlig ide. De må i tilfelle være så lang, at bil+henger har såpass fart før bakken begynner, at bilen har moment(og turtall nok uten og slure på clutchen) til å klare stigningen. Vi snakker i beste fall mer enn en billengde..

For å unngå sluring, må bilen klare å komme opp i nok fart før belastningen kommer, til at den ikke kveles. Dette må også skje uten at det rykker- altså en strikkpatent som fordeler krefter og moment.

Alternativt, må hengeren vinsjes opp, og man kan møte utfordringer med at tilhengeren kan skli når den står på glatt underlag.


HaakonMD: Hva behager? Er du i dårlig humør eller?

Rygge har ingenting for seg sier du.
- Fordi du mener at utvekslingen i revers sjeldent er høyere enn 1 gir? Jeg mener det du sier ikke nødvendigvis er riktig. Eldre biler, men også biler i dag har gjerne noe høyere utveksling i revers enn i 1.gir. (Jeg har uansett forbehold at jeg ikke vet hvilken bil det er snakk om. Straks en vet det er det en teknisk spesifikasjon en da sjekker opp - uten videre diskusjon).

- Har du lest i noen som helst manual/instruksjonsbok at en ikke kan rygge bilen med samme last som en kan benytte i 1.gir, fordi den tåler mindre ved rygging? Her mener jeg du farer med tøys.

At revers tåler mindre pga rettskårene drev er en sannhet du modifiserer noe ja. De rettskårene tannhjulene er kompensert med større tenner for å oppnå økt styrke. Og for å gjøre det klart (og som adeneo nevner først helt korrekt over her): skråstilte tannhjul sløser energi i forhold til rette. Fordelen med skråskårede tannhjul er først og fremst at en langt lettere kan konstruere en girkasse med ett behagelig lydnivå. Så en overfører da gjerne med kraft i revers gir. (Jeg skriver vel langt høyre utveksling, men kraft er mer riktig. Høyere kraftoverføring kombinert med en gjerne høyere utveksling enn 1.gir, eller lik, eller i noen tilfeller ja , mindre!)

Du mener kjørerampen er en dårlig ide. Javel - det er din mening. Du har kanskje regnet på trekkkraften som trengs du da (uten vekt?) - oppover i en "typisk skrå båtslipp" med henger og båt, kontra trekkkraften som trengs for å trekke hengeren rett bortover, eller "nedover", sistnevnte noe som kanskje jeg selv skulle klart å trekke/dytte med bare nevene etter ett godt søndagsmåltid! Jeg kan fortelle deg med en gang uten å regne så mye som ett sekund at vi snakker om 'noe' forskjellig kraft. Vi vet da også at "alle" slurer på klutsjen i en bratt bakkestart (ja noen hevder nok at de aldri hverken har sluret på klutchen eller brukte bleie etter fødselen : ), uansett vi slurer ikke hele veien opp bakken - vi slurer de første desimeterene. At en ungår sluringen helt med rampe, det kan jeg ikke garrantere, men en bør unngå å slure i 10 sekunder i 3000 rpm som TS hevder. Forøvrig er det lite jeg kan garantere i denne tankeleken som TS stimulerer til.

HaakonMD: Du hevder det ikke er en konstruktive tilbakemelding, hva er galt med kjørerampe? (TS går jo også "all in" for dette. Og om det plager deg å lese ett lite sprell av en ide rund revers (da gjerne mer av den teoretiske type som mange av de andre ideene her i denne tråden), hvorfor innleder du det da som du gjør? Ja, noen av forslagene er noe eventyrlig og en kan begynne å lure, men en får leve med det, eller? Mitt siste spørsmål til deg da HaakonMD er: Hva er det som får deg/kvalifiserer deg til å skrive at enkeltes innlegg (her mitt) ikke er konstruktivt nok for saken, og at det dermed ikke skal skrives/postes? Det synes jeg du bør du legge av.

I denne fiffige tråden kommer de fleste med teoretiske innspill, og som jeg skriver selv til TS, vi gleder oss til han skal praktisere og poste Smile Om han kombinerer alle forslagene så blir det jo tidenes båt-trekk video. Jeg stiller med popcorn om du tillater det HaakonMD? Men om du er like grinete da, så vet jeg ikke om du får smake.
   #66
 6,009     Finnmark     0
De fleste biler har litt høyere utveksling i revers enn første gir. Det gjør det vanskeligere å rygge med tilhenger. Hjalp noen kompiser å rygge opp campingvogn, da brukte jeg Legacyen med lavgirserie......

Så utveksling på girkasse er jo litt relevant i en tråd hvor rygging med tilhenger er endel av utfordringen! Man må jo parkere båt også, når den ikke er i bruk......

Signatur
  (trådstarter)
   #67
 5,111     Sørnorge     0
Lavgirserien på legacy er overraskede høy. Den gir bar 1,47 reduksjon. Faktisk er 2lav høyere enn 1høy. Til sammenligning har Land Rover 3,22 reduksjon. Til og med CVT-kassa uten lavgirserie på legacy gir lavere utveksling enn manuell med lavgirserie.

Vedlagt er en skisse for hvordan jeg tenker at en kjøreramp kan lages. Grønt er horisontale stålrør, lysegrønt er vertikale stålrør i funksjon som stoppekloss og tippestøtte. Svart er kjørebane fra bildekk og brunt er gjennomgående bolter. Rørene er 34mm diameter. Jeg tenker å ha 4 rør i bredden av de man ser langsiden av på tegningen, mens de man ser enden av binder de 4 langsgående sammen. De vertikale stopperørene står opp mellom nr 1-2 og 3-4 av de langsgående. Ser det fornuftig ut?
Bakkestarthjelp - båtslipp - boatramp.jpg - petterg

   #68
 705     0
Jeg ville prøvd dette først. Bruddstyrke på 5000kg er nok til at både bilen din med båt henger og dingler. Likevel har du noen tonn til overs. Det er definitivt den letteste og mest skånsomme måten å gjøre dette på. Eventuelt kan du ha to stropper om du er redd den ene ryker.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Sikkerhetsdetaljer/Slepestropp-2000032522/

   #69
 36     0
Hvis jeg husker riktig skrev du i et tidligere innlegg at bilen du trekker henger med har rullet 400 000 km.. Ikke rart du må opp i turtall når du trekker last.
  (trådstarter)
   #70
 5,111     Sørnorge     0
Du husker rett. Bilen passerte 405.000 i natt, og sjelden har jeg vært så glad for å ha dårlige bakdekk og nye framdekk. Det gir en svakt overstyrt framhjulstrekker som er en drøm å kjøre når føret er helt jævlig. Du husker også rett om du husker at turbotrykket på denne bilen er under halvparten av den andre bilen (som fikk ny turbo i sommer og dermed har høyere turbotrykk en originalt). Men jeg har prøvd å trekke opp båten med den andre bilen også, og det er ikke mye forskjell. Problemet ved bakkestart er jo ikke at motoren mangler kraft, men at clutchen ikke klarer å overføre kraften.

Haakon: Alle løsninger som innebærer å koble henger fra bil har det til felles at jeg ikke aner hvordan jeg skal koble hengeren fra bilen på en sikker måte. Hadde jeg hatt en løsning på det, ville jeg bare vinsjet opp hengeren - den har jo vinsj.