5,863    10    2  

Batterisyre og irr på bilbatteri

 2,264     0
Har et problem med bil og bilbatteriet.

Det legger seg store mengder irr på toppen av batteriet og på metalldeler i nærheten!
Polene i seg selv irrer ikke i det hele tatt. Batteriet virker som det skal og syra dekker blyplatene.
Hvis jeg vasker bort irren med vann, kan hele toppen av batteriet og braketten som klemmer det ned være dekket av et lag med irr (1 cm tjukt) bare få dager etterpå.
Braketten som holder batteriet er snart avrustet, og metallplata som batteriet står er også hardt rustangrepet, og tildels begynnende rust på karosseri under plata. (Bilen er 2002 modell, litt smårust ellers, men rundt batteriet er det virkelig ille).
Når bilen er varm, (motoren trenger ikke å gå, holder at den står i sola) blir batteriet fuktig på toppen rundt alle vannpåfyllingshullene, selv om pakninger på proppene ser i orden ut. Det virker som batterisyre "kryper" ut gjennom luftehullet i proppen?

Er dette feil på batteriet eller kan det være feil på ladekretsen som gjør at batterisyra/vannet fordamper/koker?

Hva slags batteri anbefaler folket til en bil som ikke trenger det dyreste som finnes? (Men som fortsatt er til å stole på).

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0

Er dette feil på batteriet eller kan det være feil på ladekretsen som gjør at batterisyra/vannet fordamper/koker?

Det kan være for høy ladespenning. Det er enkelt å sjekke. Alt over 14,4V vil kunne føre til nevnte symptom.
De fleste regulatorer ligger godt under dette.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 2,264     0
Antar man kan måle ladespenningen over batteripolene?
(Når bilen går selvsagt).
   #3
 1,062     Lindesnes     0
At du opplever å få masse irring er mest sansynlig en dårlig jording, vil annbefale deg å sjekke jordingskablene dine, er ikke alltid en ser om det er dårlig jording før en skrur av jordingskabelen, kan ligge mye rust mellom skruer og kabler.

Når det gjelder lekasje av batterisyre så er det mest sansynlig som Einar_S sier
Signatur
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     2
Ja, du måler over batteripolene med motor på høy tomgang, ca. 2500 RPM eller øk turtall til spenningen slutter å stige.

Når du først er i siget så mål også mellom minuspol og et godt jordpunkt. F.eks. topplokket. La hovedlys stå på og motor av når du måler dette. Denne målingen skal vise så lite som mulig. Over 0,1V og det er mistanke om dårlig jord.

Irr kan også skyldes skadet batteri. Irr er nok feil betegnelse. Det er vel snarere saltutslag etter syre på avveier. Ta ut batteriet og vask det i rent vann. Vask også batterikassen og området rundt grundig for å unngå rustangrep.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 2,264     0
Tenkte irr ble feil ja, men det hørtes riktig ut :)

Vasket batteri og kasse for 2 uker, nå er det like ille, så det hjelper ikke mye, må finne årsaken til problemet. Batteriet ser gammelt ut, så det kan være greit å bytte det, men trodde egentlig at batterier bare dampet syre når det var noe feil med ladinga.
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det kan være overlading selv om ladespenningen er riktig. Om en av cellene er kortsluttet så vil det bli for mye lade spenning på de gjenværende.

Der de selger batterier bør de også ha instrument til å teste både ladespenning og tilstand på ditt batteri.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 2,264     0
Hvis jeg stopper bilen og lar den stå med lysa på, da burde jeg måle ca 12v? Og hvis en celle er kortsluttet; ca 10v?

Plukka ut girkassa i dag, så får ikke testet før jeg klarer å sette sammen herligheten igjen.

   #8
 296     Tromsø     0
Du bør måle 12V med motor stoppet og alt avslått.
Med motor igang og litt turtall bør du måle 13.5V - 14.4V.

En kjapp måte å sjekke batteri på:
1 Steng drivstofftilførsel.
2 Kjør startmotor og mål spenning over batteriet mens startmotor kjøres.
3 Dersom spenning faller under 10v, lad batteri til neste dag og gjenta punkt 1 og 2.
4 Dersom lading ikke hjelper på batterispenning er batteri defekt.

Hvis det er normale syrebatterier sjekker du syrevekten på alle cellene.
Ved ulik verdi, sett på lading til neste dag. Fortsatt ulik verdi er batteri defekt.
  (trådstarter)
   #9
 2,264     0
Av ren nyskjerrighet:

Hva er forskjellen på calsium-calsium batteri og sølv-calsium?
Sølv-calsium er vel vedlikeholdsfritt, men er det andre fordeler eller ulemper?

(Manualen sier at bilen skal ha calsium-calsium, men en del leverandører foreslår sølv-calsium til bilen).
   #10
 10,486     Akershus     0
Hvis batteriet er i god stand, og 100% ladet, så skal det etter noen timer uten lading holde ca. 12,7V ubelastet.  Spenningen vil synke en del når det tappes strøm. Er det helt nede på 12V, så kan det kastes.

Ladespenning kan man krangle om i årevis, men 14,4V er et greit kompromiss mellom hva som ikke koker batteriet på en langtur sommerstid, samtidig som man får en viss lading på småturer med høyt strømtrekk vinterstid. Det beste er en regulator fra f.eks. ladac, som justerer ladespenningen etter temperaturen og ladetilstand på batteriet. Da vil ladespenningen i mange tilfeller overstige 15V.

Ladespenning måles med et enkelt multimeter mellom + og - på batteripolene.

Som andre har sagt, kan det også være lurt å måle mellom minuspol og et jordingspunkt annet sted på bilen med et visst strømtrekk.
Signatur