#61
 3,041     Akershus     0
Kjekt at du fant feilen. For fremtidig feilsøking for andre så sjekker man lager først, alltid! Det er en myte at lager kun lager lyd ved sving og feil i lagre kan lage pulserende lyder, vibrasjoner ved fart og vibrasjoner ved bremsing. Lageret må gå helt fritt for å sjekke det. Akslinger må ut, bremseskive av.

Jeg byttet akkurat et lager som jeg mistenkte, men som virker fin-fint med bremseskive på. Festeskruen til skiva var ødelagt så jeg var usikker på om jeg gadd å borre den ut. Tok meg bryet og da skiva var av så kunne jeg kjenne en ujevnhet i lageret. Skiven gjør at så mye masse er i bevegelse at det er vanskeligere å sjekke.

petterg er koppen laget i herdet stål som en kraftpipe så kan du ta rennefart for å drite i å bore og gjenge den. Den vil være alt for hard. Du kunne gnagd ut hull med noe tungstentippede bor (ingen stålbor har det), men du finner ingen gjengetapper som er harde nok.

Hva sier Biltema-manualen?