712    41    0  

Bil: Hul lyd - hjullager, girkasse eller annet?

 4 677     Sørnorge     0
200 mil hjemmefra og begrenset tilgang til verktøy, på et sted hvor folk knapt kan si hei på engelsk....
Bil: Primera P12, 1.9dci, 2004modell, 435.000km

Det har dukket opp en hul lyd med snev av korte pulser som er hastghetsbestemt. Den starter ved ca 50km/t, er mest intens ved 80km/t og demper seg litt mot 130km/t (som er det høyeste jeg har testet).
Lydfrekvensen blir høyere ved økt hastighet.
Lyden er helt uavhengig av om man kjører rett, svinger jevnt eller kjører sikksakk.
Lyden er helt uavhengig av hvilket gir man kjører i, eller om man setter bilen i fri, og/eller holder kløtsjen inne.
Lyden er helt uavhengig av om man gir gass eller bremser.
Med åpene vinduer overdøves lyden av vindsus slik at det ikke har latt seg gjøre å høre lyden "utenfra".
Eneste sted jeg har hørt en lignende pulsering i hul lyd har vært i Discovery4, noe jeg har tolket som normal transmisjonsstøy fra en slik bil.
Fra førersetet høres lyden ut til å komme fra høyre siden foran. Ved å lytte fra andre steder i bilen mens den kjøres, klarer jeg ikke  å peke ut i hvilken retning lyden kommer fra.
Det er ingen unormale vibrasjoner i ratt eller bil forøvrig.

Lyden blir ikke hørbar på lydopptak med mobil.

Jeg la merke til lyden først for ca 50mil siden. Den har ikke endret karakter på disse 50 milene. Det skal sies at de 200milene hit ble kjørt på under to døgn. Med delvis lav veistandard tatt i betraktning er dette den mest intense slitasjen bilen (untatt motor) noen gang har blitt utsatt for. Og planen er at den skal hjem igjen.

Hvor kan denne lyden komme fra? Kilder jeg anser som sannsynlige kilder (listen er neppe komplett):
1) Bare innbillning, eller jeg har bare ikke lagt merke til den før

Medbrakt reisefølge (som mangler bilinteresse, men som har kjørt bilen mye) hører ingen ulyd og forstår ikke hvilken lyd jeg reagerer på. Det kan altså være en mulighet for at lyden er innbilt, men jeg tror mest på at jeg kjenner bilen så godt at jeg reagerer på lyden før den har blitt så ille at bilen ikke er kjørbar.
Hvis jeg ikke har lagt merke til lyden før, har den kommet gradvis, eller er det bare at det er lenge siden jeg har kjørt langtur med denne bilen? De siste 3000km før turen jeg er på nå har bilen blitt kjørt av vedkommende som nå er med som reisefølge.

2) Hjullager venstre bak
Hjullager høyre bak ble byttet for 30.000km siden. Det er jo ikke unaturlig å tro at venstre side vil være klar for utskifting ganske snart. Men så høres jo lyden ut til å komme fra høyre foran....

3) Hjullager foran
Disse er pressfit og umulige å bytte med verktøy jeg har tilgjengelig både her og hjemme. Men på den annen side så standard deler at lokale verksteder kan tenkes å ha den liggende, hvis tegnspråk og google translate klarer å formidle hva jeg vil.

4) knute på drivakslinger
På begge sider er det et lite hull i mansjettene over knutene. Her har det kommet ut litt fett de siste 100.000km, minst. Mengden er så liten at jeg har tørket av med en klut i forkant av hver EU-kontroll, og det har aldri blitt bemerket i kontroll. Men det kan jo tenkes et ledd her trenger tilførsel av nytt fett? Kan mangel av fett her gi en slik lyd?

5) Resonans, vind- eller vibrasjonsgenerert
Jeg la merke til lyden først etter å ha fylt på spylervæske. Omtrent samtidig med spylevæskepåfylling var veien vaskebrett i flere mil. Kan det tenkes at 'noe' har klart å komme i en posisjon etter åpning av panseret som gir en slik resonans på vinden eller vibrasjoner under kjøring? Å dytte rundt på deksler og andre potensielle vibrasjonsobjekter har ikke gitt utslag. At lyden ikke har endret seg på 50mil kan jo tyde på at dette er forklaringen. Og kom lyden plutselig, styrkes jo også denne forklaringen.

6) Lite olje i differensial og girkasse
Det burde være en smal sak å sjekke, men likevel ikke. Noen peilepinne finnes ikke. Nivået sjekkes ved at det skal renne over i påfyllingshullet når bilen står vannrett. For å komme til hullet må bilen jekkes opp. Jekke opp og stå vannrett er en vanskelig kombinasjon med bare en jekk tilgjengelig. Da jeg hadde ut girkassa på den andre primera'n tok det 3 uker å få tak i girolje med produsentens spesifikasjoner, så det er ikke bare å gå på nærmeste oljesjappe og kjøpe noe å fylle på heller. Spiller det noen stor rolle at girolje ikke er helt etter produsentens anbefaling?

7) Lager i diff eller girkasse
Da er det vel bare å håpe at bilen holder hjem igjen, og pensjonere den når man kommer hjem.


Hvordan kan man finne og evt utelukke mulige kilder til lyden?

Ikke utført ennå:
-Jekke opp og lete etter slark i hvert av hjulene. Dette bør kunne bekrefte eller utelukke både 2) og 3).
-Jekke opp, ta av hjul, åpne giroljepåfyllingshullet, sette en teip løst over hullet (hindre skitt fra å komme inn), jekke ned og se om det kommer ut noe olje. Kommer det olje ut, er i hvertfall ikke nivået lavt.

HSt
   #1
 19 273     Sørum     0
Ikke lett å tippe, men minner meg om vår tur med den gamle Volvo 145 for mange 10 år siden, vi fant ut at tikkelyden fulgte farten på bilen, etter 3. Stopp nordover E6 oppdaget vi at tripptelleren sto på null, vi pleide å resette denne før Trondheimstur og klikkelyden var plasttannhjulene som hoppet over en fastkilt teller. En ny reset fikk den løs og klikkelyden var borte
   #2
 17 051     Akershus     0
Lyder i bil er ofte en rebus. Du har allerede nevnt det meste. Drivknuter vil vanligvis holde lenger enn hva du orker åhøre på, så de holder nok hjem.
Ellers bør du tenke gjennom om det er noe som bør forberedes mens den fortsatt går, mhp tiltak for det tilfellet at du er så uheldig at den må oppgis. Høres dog ikke ut til å være akutt.

Vi fkk feil på forhjulslager på en Opel, få ferie en lørdag ettermiddag, i min barndom. På Gol ble navet tatt ut. Verkstedet hadde nytt lager, men setet i navet var gnagd ut. Resultatet ble at nytt lager ble sveiset inn, trolig med god oppvarming fra gassveis. Det holdt 35 mil hjem.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 4 677     Sørnorge     0
Jeg har 200mil hjem også, med den samme tildels dårlige veien. Kunne vært greit å finne ut av dette før turen starter, for evt å gjøre noen utbedringer. Om man må finne alternativ transport er det greiere å ordne her enn på et tilfeldig øde sted hvor bilen velger å bryte sammen underveis.
   #4
 733     0
kan jo jekke opp å snurre litt fart på hjulet å høre om det rumler i lageret. er vell mest nærliggende å tro vist lyden er høyre framme. mulig du kan kjenne om det blir varmere på navet også?
ikke alltid man kjenner noe slark med det første på kompaktlager. veldig sjeldent de totalhavarerer. da har man som regel kjørt lenge med ulyder mye verre en det du beskriver. men normalt lager de jo mere lyd i sving..

drivknuter lager helst lyd i skarp sving. noen ganger også med litt ubalanse i visse hastigheter. men er mer kneppe eller bankelyder de lager.

gearkasse er vell på venstre side? selv om det ikke er peilepinne, er det jo bare å peile med hva som helst, så får du jo en indikasjon på hvor nivået er. en pinne eller hva du har tilgjengelig.

alltid lurt å sjekke lufttrykk også
   #5
 1 057     Jevnaker     0
Sjekk dekka. Har vært borti at corden har løsnet/røket og da blir dekket urundt. Ikke så urundt at du kjenner vibrasjoner, men nok til å lage lyd. Se på kjørebanen på dekket om det er flatt. Er corden ødelagt er det ujevnt på tvers av kjørebanen.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 4 677     Sørnorge     0
Hvordan man sjekker corden er et godt tips.
Lufttrykk ble sjekket på første bensinstasjon etter at jeg la merke til lyden. Venstre bak var litt lav, resten var bra. Det ble ingen endring av å pumpe opp. Men det kan jo være et hint om å sjekke corden grundig på dette hjulet.

@O'en mener du at man kan jekke opp, sette bilen i gir og la motor snurre hjulet? Hvor trygt er det på en jekk? ESP har en OFF-knapp, men jeg har aldri testet hvor OFF den blir. (Er veldig imponert over hvor godt ESP virker på denne bilen.)

Girkassen er på venstre side, ja. Påfyllingshullet er horisontalt. For å peile den må man finne noe som har L-form, og som passer inn i skruehullet. Mener å huske at det er M12 bolt der.

Drivknuter høres ut som man kan utelukke da.

Kan det også være noe så enkelt som at mønsteret på (bak)dekkene har blitt slitt til 3mm markeringen? De hadde ca 3,5mm da jeg satt dem på i høst.
   #7
 733     0
Nei bare snurre for hånd. er ikke altid det er så lett vist bremseklosser ligger inntil, men det må du nesten bare prøve. eventuelt sammenligne begge sider om det er noe merkant rumlelyd fra lager/nav

Kan også bli lyd av feil hjulvinkler, men det burde du jo sett på dekket. får sånn saw tooth slitasje. tilfeldig eksempel fra google. https://www.oponeo.co.uk/tyre-article/saw-tooth-tyre-wear

vist en kord ryker, blir det ofte missfasong på dekket. enn byll ut eller lignende. er ikke alltid det blir vibrasjoner, så lurt å sjekke alle visuelt som det nevnes over. ser som oftest ujevn slitasje på ett vist sted på dekket da.

  (trådstarter)
   #8
 4 677     Sørnorge     0
Nå har det blitt nesten 100 lokale mil til. Ingen tegn til slark i hjullagere. Ingen tegn til missfasong på hjulene og jevn slitasje. Bremseklossene slipper fint og hjulene ruller lett når de er jekket opp. Eneste jeg har funnet av feil er slark i ytre styreledd høyre. Etter hva jeg kjenner til gir dette en klakk-klakk-lyd, ikke en jevn hul lyd. Kan det tenkes at slark i ytre styreledd kan gi slik hul lyd?

Det jeg også har merket meg er at lyden ikke kommer de første ca 5km med kjøring etter kaldstart. Når den først kommer holder den seg jevn ved konstant fart. Det er ingen lyd i hastigheter under 50km/t. Ingen forskjell i lyd på kjøring rett frem eller i sving. Ingen følbar varme om man kjenner etter stopp ved motorbrems/motbakke. (Selvsagt er det varme ved stopp med brems.)

Dekkslitasjen er ikke synlig mer enn da jeg satt dem på i høst. Det er fortsatt 3,5mm på bakdekkene. Framdekkene har litt over 6mm - og det er ikke continental dekk, som er kjent for å lage hul lyd etter et par år.
  (trådstarter)
   #10
 4 677     Sørnorge     0
Clutch inne og gir i fri = ingen endring. Har også prøvd å slå av motoren.
Hvordan skal man klare å bruke stetoskop på varierende steder når lyden bare finnes når bilen er i fart over 50km/t? Med stetoskopet trenger man kanskje ikke like mye fart, men må jo fortsatt ha bevegelse.