176    11    0  

bil: Radiatorlekkasje - bytte eller tette?

 5 025     Sørnorge     0
Noen som har erfaring med slike kvikkfikser for radiatorer? Er det verdt å prøve eller bare risiko for at det skal tette seg andre steder i kjølesystemet?

   #1
 18 469     Akershus     0
Et gammelt råd fra en radiatorbygger i Oslo: bruk kanel! Ikke noe lurium, da blir det umulig å lodde.
Nå er det vel ingen radiatorer som er loddet lenger, men kanel som tettemiddel funksjonerer fortsatt.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 5 025     Sørnorge     0
Har googlet meg til at slike tettemidler kan skape mange problemer, så jeg tror jeg avstår fra å prøve det. Men jeg har også googlet meg til at de fleste radiatorlekkasjer er hull i en av ribbene. Det er ikke der jeg har lekkasje....
Fant også noen som hadde sprekk i plasten på toppen av radiatoren, som ble fikset med loddebolt (smelte plasten og dra den mot hullet til det er tett). Men det er heller ikke der jeg har lekkasje.

Min lekkasje er i overgangen mellom den blanke delen med ribber og den svarte delen i bunnen. Det er som om disse delene ikke sitter godt nok sammen. Finnes det en pakning mellom disse delene? Hvordan sitter de fast i hverandre?

Edit:
Her fant jeg svaret....

Det finnes en pakning i den overgangen. Hvor får man tak i en slik da tro? Eller kan man lage det selv med litt marintetting?
   #4
 83     Rogaland     0
Min anbefaling: Hvis det er en bil du har tenkt å ha i flere år fremover og ønsker å stole på. Bytt Radiator.
Hvis bilen er på slutten av levetiden, og snart skal vrakes, så kan du prøve med noen tettemidler.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 5 025     Sørnorge     0
Det å finne ny radiator var kanskje ikke så rett frem.
Noen modeller sier de er for biler med automatgir. Noen sier de er for biler med manuelt gir. De fleste sier ingenting om girtype.
Noen sier de er for biler med AC. Ingen sier de er for biler uten AC. De fleste sier ingenting om AC.
Alle som sier de er for biler med AC, sier ingenting om girtype.

Jeg har automat og AC.

Alle sier de erstatter det samme utvalget av OEM-nummere, og burde altså være like.

Noen som vet om det faktisk er forskjell på disse radiatorene?

bil: 2001 pajero 3.2DID, automat, ac, 7-seter.
   #6
 18 469     Akershus     0
Jeg baregetter:
Kan være noe med størrelsen eller at det har vært varianter med flere stusser eller alternative stussplasseringer. Bilen er såpass gammel at en kanskje nå operer med én type som dekker alle modeller?

Uansett, å tukle med selve radiatoren og forsøke å få til noe med ny pakning mellom selve registeret og samleboksen i bunnen, tror jeg er utfordrende. Gitt en mindre lekkasje, så tror jeg mest på lurium og en reservekanne i bilen.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 5 025     Sørnorge     0
Det var ikke så greit å forstå seg på dette utvalget av radiatorer. Alle er oppgitt med samme ytre mål. I tillegg til de forskjellige versjonene nevnt over, er det noen som er merket med "for vehicles without towing equipment". Det kan jo høres ut som om det er mengden luft igjennom radiatorene som varierer.

Det er flere radiatorer i bilen. Jeg antar at den som står foran er AC. Så kommer den som lekker, motorkjøling. Så kommer en jeg ikke klarer å følge slangene på som jeg vil tippe har med automatkassa å gjøre, og bakerst/under tror jeg er intercooler. Google har gitt meg noen hint om at radiatorer for automatkasser har en egen del satt av for transmisjonsoljekjøling. Da gir det jo ikke mening at den 3. radiatoren i grillen skal ha noe med girkassa å gjøre....

TDJ
   #8
 721     Buskerud     0
Det å finne ny radiator var kanskje ikke så rett frem.
bil: 2001 pajero 3.2DID, automat, ac, 7-seter.

Antar bilen din har et VIN nummer ?!
Med dette burde det være greit å lete fram en passende radiator.

Finnes flere radiator servicefirmaer på østlandet. De fleste reparerer gamle metall-radiatorer, men det er verre med moderne plast-radiatorer.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 5 025     Sørnorge     0
Alle de nevnte alternativene kommer frem ved søk på regnummer, som jo er knyttet opp til vin-nummer. Det ser ikke ut som at girtype og evt AC er informasjon som kommer frem ved oppslag (det står blankt på bilinfo hos enkelte butikker).
TDJ
   #10
 721     Buskerud     0
Om bruk av "quick fix" vil virke eller ikke er det bare én måte å finne ut på.... , også om den også gir en "fix" i motorens øvrige kjølesystem. 

Blir litt usikker på hva TS ønsker; å finne en grei (dvs riktig) erstatnings-radiator til bilen (burde ikke være så vanskelig) eller å finne deler for å reparere selv (som jeg tror vil kan være veldig vanskelig).
Signatur