1,395
11
0
bil: Radiatorlekkasje - bytte eller tette?
5,111
Sørnorge
0
Noen som har erfaring med slike kvikkfikser for radiatorer? Er det verdt å prøve eller bare risiko for at det skal tette seg andre steder i kjølesystemet?
Nå er det vel ingen radiatorer som er loddet lenger, men kanel som tettemiddel funksjonerer fortsatt.
Fant også noen som hadde sprekk i plasten på toppen av radiatoren, som ble fikset med loddebolt (smelte plasten og dra den mot hullet til det er tett). Men det er heller ikke der jeg har lekkasje.
Min lekkasje er i overgangen mellom den blanke delen med ribber og den svarte delen i bunnen. Det er som om disse delene ikke sitter godt nok sammen. Finnes det en pakning mellom disse delene? Hvordan sitter de fast i hverandre?
Edit:
Her fant jeg svaret....
Det finnes en pakning i den overgangen. Hvor får man tak i en slik da tro? Eller kan man lage det selv med litt marintetting?
Hvis bilen er på slutten av levetiden, og snart skal vrakes, så kan du prøve med noen tettemidler.
Mitsubishi L/L varmepumpe
Noen modeller sier de er for biler med automatgir. Noen sier de er for biler med manuelt gir. De fleste sier ingenting om girtype.
Noen sier de er for biler med AC. Ingen sier de er for biler uten AC. De fleste sier ingenting om AC.
Alle som sier de er for biler med AC, sier ingenting om girtype.
Jeg har automat og AC.
Alle sier de erstatter det samme utvalget av OEM-nummere, og burde altså være like.
Noen som vet om det faktisk er forskjell på disse radiatorene?
bil: 2001 pajero 3.2DID, automat, ac, 7-seter.
Kan være noe med størrelsen eller at det har vært varianter med flere stusser eller alternative stussplasseringer. Bilen er såpass gammel at en kanskje nå operer med én type som dekker alle modeller?
Uansett, å tukle med selve radiatoren og forsøke å få til noe med ny pakning mellom selve registeret og samleboksen i bunnen, tror jeg er utfordrende. Gitt en mindre lekkasje, så tror jeg mest på lurium og en reservekanne i bilen.
Det er flere radiatorer i bilen. Jeg antar at den som står foran er AC. Så kommer den som lekker, motorkjøling. Så kommer en jeg ikke klarer å følge slangene på som jeg vil tippe har med automatkassa å gjøre, og bakerst/under tror jeg er intercooler. Google har gitt meg noen hint om at radiatorer for automatkasser har en egen del satt av for transmisjonsoljekjøling. Da gir det jo ikke mening at den 3. radiatoren i grillen skal ha noe med girkassa å gjøre....
Antar bilen din har et VIN nummer ?!
Med dette burde det være greit å lete fram en passende radiator.
Finnes flere radiator servicefirmaer på østlandet. De fleste reparerer gamle metall-radiatorer, men det er verre med moderne plast-radiatorer.
Blir litt usikker på hva TS ønsker; å finne en grei (dvs riktig) erstatnings-radiator til bilen (burde ikke være så vanskelig) eller å finne deler for å reparere selv (som jeg tror vil kan være veldig vanskelig).