#21
 3,109     Norge     0
Dess kaldare det er dess høgre ladespenning trenger du, men ikkje høgre enn MAX 14,7 v

13,7 er nok om vår sommar og haust, men forlite om vinteren. på mange bilar vil ABS og liknande "koble ut" for å beskytte elektronikken, og då spesielt airbag.

Dersom spenninga er lav (ca 13,2) og straumstyrken er høg, får du ikkje samme efekta på ladinga som ved 13,9 og samme straumstyrke.

Sjekk spenningsfall frå generator til batteri, det er eit vanlig problem på desse bilane.
seier ikkje det berre fordi eg har fagbrev som bilmekanikar men har vore teknisk ansvarlig på bilverksted i over 10 år.

   #22
 10,486     Akershus     0

Har fagbrev som bilmekaniker også og, dårlig kontakt kan forårsake spenningsfall. Sopp jeg tror kanskje det er børstene som er slitt . Det er riktig at batteriet er på 12.6 v, men å manipulere dynamoen til lade mere en 15v er ikke bra .Har selv hat en opel astra og den fikk for høy ladespenning og hva sjedde jo to dynamoer og to batterier ble ødlagt. Det som skjer da er at batteriet ikke tåler høy spenning over tid og da blir batteriet ødlagt. Og da batteriet blir ødlagt fungerer det ikke som en buffer for dynamoen og da kan dynamoen plustlig gi 150v og da går den dundas . Har aldrig opplevd problem med japsebiler ikke har gitt høy nok ladespenning. Og ser at noen vil manipulere slik at dynamoen gir høyere ladespenning
det er ikke det smarteste man kan gjøre .Skal man ha høyere ladespenning er det bedre å skifte regulatoren med en som har høyere ladespenning. Det som lader et batteri er strømstyrken ikke spenningen. Ja man må ha en hvis spenning for at batteriet skal ta i mot strøm men det er ampstyrken som avgjør hvor fort batteriet blir ladet fullt. Det er mange som får problemer på vinterstid p.g.a at de har småkjøring ,da klarer ikke dynamoen å lade opp batteriet fullt . Da er det å anbefale å montere en warmup pakke og da kan være garantert start uansett hvor kaldt det er


Ser ikke OVER 15V nevnt noe sted. Det jeg jo også har sagt mange ganger, er at så høy spenning vil ikke fungere hvis man kjører langt. Hvis dette er en liten nr.2-møkkabil, så er det vel ikke så ofte den luftes i lange strekker nedover autobahn og sånt heller, vel?

Japsebilene har generelt god ladespenning (13,6V er ikke god ladespenning, men akseptabelt når alt av forbrukere er på). På min gamle mercedes tar det 10 min å bytte laderegulator/børster. Det sitter i en 14,6V nå, noe som gir ca. 14,3 på batteriet. Ned mot 14,0 ved høyt forbruk. Det er ikke veldig bra, men greit nok, siden jeg kjører ca. 5 timer hver mandag, og ellers nesten ingenting. Ved en del bruk av webasto og småturer utover uka kobles c-teken til.

Jeg har hatt 3 japsebiler, og alle hadde regulatoren innebygget i dynamoen. Forsket ikke allverden på det, men det var ingen åpenbar, enkel måte å bytte den ut på.

Husk at med 13,6V vil ikke batteriet være fulladet om du så starter bilen, kjører en tur til Roma og tilbake igjen.

Hvordan er spenningen ved litt turtall og uten så mye strømforbrukere på?

Som andre har nevnt, få byttet batteriet og mål igjen da. Jeg byttet ut et gammelt batteri i min med et tilsvarende som har stått i campingvogna, og da spratt ladespenningen opp en del.
Signatur
   #23
 10,486     Akershus     0

Dess kaldare det er dess høgre ladespenning trenger du, men ikkje høgre enn MAX 14,7 v

13,7 er nok om vår sommar og haust, men forlite om vinteren. på mange bilar vil ABS og liknande "koble ut" for å beskytte elektronikken, og då spesielt airbag.

Dersom spenninga er lav (ca 13,2) og straumstyrken er høg, får du ikkje samme efekta på ladinga som ved 13,9 og samme straumstyrke.

Sjekk spenningsfall frå generator til batteri, det er eit vanlig problem på desse bilane.
seier ikkje det berre fordi eg har fagbrev som bilmekanikar men har vore teknisk ansvarlig på bilverksted i over 10 år.



Strøm og spenning henger veldig nøye sammen.

Ved 13,2 er det knapt lading uansett. Det hjelper ikke om du har en zillion A i ladekapasitet om ikke spenningen er høy nok. Styrken på dynamoen sier bare noe om hvor mye den KAN levere, ikke hvor mye den faktisk leverer. 13,9V på batteriet er 0,7V mer enn 13,2 uansett. Hvis ikke dynamoen hadde greid å levere den strømmen som batteriet får i seg ved 13,9V, ville bare spenningen gått ned.

Bilelektro skiller seg vesentlig fra huselektro ved at man har så mye mindre kapasitet. I huset er spenningen tilnærmet 100% stabil uansett hva man setter på av strøm.

Signatur
   #24
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg er rimelig sikker på at en 2002 Mazda 323 ikke har intelligent lading.
Og da er den satt for at den ikke skal svi av batteriet selv på en tur til Roma. Dette blir en masse teori, praksis er en middels gammel familiebil. Det blir tull å forvente teoretisk optimal lading i en slik når den ikke var konstruert slik i utgangspunktet. Det ruller millioner av slike biler som starter hver morgen uten et ladelaboratorium innebygget.

Her søker sOPp råd for et praktisk problem.
Mitt råd er: Putt inn det nye batteriet og følg med på tilstanden. Litt ofte til å begynne med, men sjekk syrenivå alltid (om det er løse korker).

Kjøp så en flaske dyserens, hell den på en full tank med bensin. Sammen med etpar desiliter totaktolje om det er dieselmotor. Ofte vil dette gi en mer lettstartet og piggere motor.
Signatur
   #25
 10,486     Akershus     0
En 1998 suzuki baleno var det jeg målte 14,8V på en kald vinterdag. En ordentlig møkkabil, men det tok faktisk 11 år å bruke opp batteriet på den.

Hvis bilen primært brukes til småturer, bør den tilpasses det, ikke Romaturer.

Japsenbilene har normalt ganske grei ladespenning, mens tyskerne er helt på trynet, siden de gjerne kjører mange timer i strekk, og uten lys, lav vifte, ikke varmeseter, varmetråder osv.

Mitt tips til et greit kompromiss som funker sommer som vinter, er å få ladespenningen til ca. 14,3-14,6V, bruke minst mulig strøm (vifta suger overraskende mye strøm på høy hastighet), og hive på en vedlikeholdslader hvis det har vært ekstra mye småkjøring og kaldt vær.

Selv de minste vedlikeholdsladerne på rundt 3A fungerer helt fint.
Signatur
   #26
 22,342     Akershus     0

men å manipulere dynamoen til lade mere en 15v er ikke bra .
Selv 15 volt er for mye.
Og da batteriet blir ødlagt fungerer det ikke som en buffer for dynamoen og da kan dynamoen plustlig gi 150v og da går den dundas .
Da kan du lade 11 batterier om gangen ;D
  (trådstarter)
   #27
 21,481     Enebolig     0
Er det rart man blir forvirret?  ;D Selvsagt er jeg i tvil om jeg skal sette inn det nye batteriet når noen sier det vil reduseres betraktelig hvis ikke dynamoen fikses først, mens andre mener 13,6v er helt greit. Min bil skal på verksted om 6 uker, gidder ikke sette inn nytt batteri hvis det "ødelegges" ved å sette det inn nå.

Har googlet masse og fant vel ut akkurat det. Noen mener det er flott, spes ved langkjøring. Andre mener det dreper batteriet og må fikses omgående.

Noen sier også at batteriet ikke er årsaken til startproblemene jeg har hatt, og det tror ikke jeg heller. Da ville jeg (som antatt) ikke fått startet på andre forsøk.

Denne bilen er ikke en gammel familiebil, det er min nr 1 bil  Wink Og den brukes til mye småkjøring.

Som tidligere nevnt, så gir den 13,6v uansett om det er last eller ikke, og uavhengig av turtall.

   #28
 10,486     Akershus     0

Noen sier også at batteriet ikke er årsaken til startproblemene jeg har hatt, og det tror ikke jeg heller. Da ville jeg (som antatt) ikke fått startet på andre forsøk.


Det er jo egentlig enkelt å finne ut av.

Hvis du vrir om nøkkelen, og motoren ikke drar rundt, så er det for lite strøm.
Hvis den snurrer villig rundt uten å ville tenne, så er det nok strøm, og du har et annet problem.

Med 13,6V og mye småkjøring kan du ikke regne med at batteriet lever mer enn 3-4 år. Hvis det er originalbatteriet, så er det langt på overtid.

Du dreper det ikke umiddelbart ved at det lades dårlig. Måten å drepe det er å lade det helt ut, og ikke lade det helt opp igjen.

Har du elektrisk motorvarmer på bilen? I såfall, kan det være en grei investering å koble lader til den.

Tørt batteri tyder på at det har kokt, noe du ikke vil oppleve med 13,6V. Hvis batteriet også har overlevd siden 2002, så kan det tyde på at ladespenningen har sunket, enten fordi dynamoen ikke leverer som den skal, eller fordi batteriet er i ferd med å kortslutte. Dynamoen din kan i hvertfall ikke være helt oppbrukt, siden den fortsatt leverer strøm når du setter på alt av strømforbrukere. Først når spenningen går under 12,6V er det batteriet som leverer strømmen. Inntil det er det dynamoen som leverer.

Hiv inn det nye, og mål ladespenning da.
Signatur
  (trådstarter)
   #29
 21,481     Enebolig     0
Jeg kan fint leve med å kjøpe nytt batteri hvert 3-4 år. I motsetning til mange andre vet jeg at ting slites og går istykker  :D

Ved googling var det endel som mente at batteriet ville reduseres nærmest umiddelbart ved 13,6v lading, men man hører så mye rart.

Ingen motorvarmer. Og de som lurer påhvorfor jegikek har settpå dynamoen, så er det fordi den er underst, innerst, bakerst....og bak der igjen. Må løfte opp bilen for å komme til tror jeg.

Da jeg kjøpte bilen var "pluggene" på batteriet litt løse, jeg gjetter på at det kan ha fordampet litt. Selve tilkoblingen ser ren og pen ut.
   #30
 4,110     Akershus (Follo)     0

Er det rart man blir forvirret?  ;D Selvsagt er jeg i tvil om jeg skal sette inn det nye batteriet når noen sier det vil reduseres betraktelig hvis ikke dynamoen fikses først, mens andre mener 13,6v er helt greit. Min bil skal på verksted om 6 uker, gidder ikke sette inn nytt batteri hvis det "ødelegges" ved å sette det inn nå.

Hvis du setter inn batteriet får det jevnlig lading. Mål batteriet der det står, jeg tipper 12,5-12,7V.
Da er 13,6V en høyere spenning og dermed lading, så enkelt er det. Lar du batteriet stå så selvutlader det (ettersom vi er inne på teoretisk flisespikking her nå).

Signatur