3,312    50    10  

Bilmotorstopper

 25,388     Akershus     0
En bil på tomgang ble stjålet i Trondhjem. 
Hva med en "bilstopper"? Gitt at du trekker til håndbrekket og armerer "motorstopperen" med en bortgjemt bryter. Motoren går og holder bilen varm mens du handler, måker snø... Hvis noen hopper inn og slipper brekket, så stopper motoren. Alternativt, den stopper straks du bremser, blinker... 

Har noe slikt noe for seg? 
Signatur

   #1
 5,416     Langhus     0
Det er vel i praksis det mange av de nøkkelløse gjør allerede, så skulle vel tro det har noe for seg Smile

De andre sidene ved bil på tomgang var kanskje ikke tema for tråden?
Signatur
   #2
 2,297     Ski     0
Det er vel i praksis det mange av de nøkkelløse gjør allerede, så skulle vel tro det har noe for seg Smile

De andre sidene ved bil på tomgang var kanskje ikke tema for tråden?


De nøkkelløse har kun en alarm inni bilen som setter i gang når nøkkelen er for langt borte. Noen har bare ett varsellys også. Bilen stopper ikke ved fravær av nøkkel, kun altså lyd og/eller lys varsel. En på jobben kom helt til butikken og slo av bilen, når han skulle starte igjen så skjønte han at nøkkelen var hjemme, kun lysvarsel og ingen piping.
   #3
 5,416     Langhus     0
Mener å huske at Top Gear gjorde noe slikt og kjørte til bilen stoppet midt i veien.
Signatur
   #4
 1,060     Jevnaker     0
Det er vel i praksis det mange av de nøkkelløse gjør allerede, så skulle vel tro det har noe for seg Smile

De andre sidene ved bil på tomgang var kanskje ikke tema for tråden?


De nøkkelløse har kun en alarm inni bilen som setter i gang når nøkkelen er for langt borte. Noen har bare ett varsellys også. Bilen stopper ikke ved fravær av nøkkel, kun altså lyd og/eller lys varsel. En på jobben kom helt til butikken og slo av bilen, når han skulle starte igjen så skjønte han at nøkkelen var hjemme, kun lysvarsel og ingen piping.

Skjedde hos en bilforhandler jeg jobbet hos også. Kunde skulle prøvekjøre bil og dro avsted. Selgeren stod igjen med nøkkelen i lomma. Kunde ringte tilbake litt seinere og sa hun hadde desverre rotet bort nøkkelen Tongue

P.s: Jeg var ikke selgeren Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 25,388     Akershus     0
"Man overboard" er jo en slik funksjon for påhengsmotor.
Signatur
   #6
 15,496     0
De fleste nøkkelløse stopper IKKE når bilen "forlater" nøkkelen. Men de gir signal om at nøkkel ikke finnes, dvs at du reiser fra nøkkelen. KjellG har rett, vi har trådløs dødmann på vår båt og det blir også som en elektronisk startsperre når enhet monteres skjult slik at vi har den også av den grunn. De kan sette på manuelle dødmannen på kontrollboksen men den vil ikke starte allikevel selv om den tjukobles i boksen.

   #7
 6,009     Finnmark     0
Vet at nye Ford Transit stopper etter visst antall meter uten nøkkelbrikke......
Tror mange har det slikt!
Signatur

   #8
 194     Søgne     0
Vår Toyota Auris(2012) kan ikke settes i gir hvis ikke nøkkelen er i bilen. I tillegg piper det både inni og utenfor hvis man går ut av bilen med nøkkelen i lomma.
Signatur
   #9
 5,111     Sørnorge     0
Det piper så mye i moderne biler at ingen lenger aner hvorfor det piper, og langt mindre bryr seg med det.

Kan man ikke på nøkkelfrie biler la motoren gå, ta med seg nøkkelen ut og trykke på låseknappen slik at dørene er låst? (Tror jeg gjorde det med en Discovery en gang.) Med låste dører burde sjansen for stjeling bli betraktelig mindre.

(Det sies at et utbredt problem med nøkkelfrie elbiler er at folk glemmer å skru av motoren når de parkerer)
   #10
 15,496     0
Til petterg, det gjelder også biler med start/stop system. Hvis motoren har stoppet av seg selv er det let å glemme å slå den av. Men dette lærer en av siden her brukes så mye batteri at det plutselig vil være tomt.
  (trådstarter)
   #11
 25,388     Akershus     0
Det var jo en tanke: bruke to nøklene. Starte og la gå med nr 1, låse med nr 2. Kanskje litt tungvint, men tryggere en en stoppautomatikk. Den kan etterlate bilen uten brekk og i fri.
Signatur
   #12
 2,297     Ski     0
(Det sies at et utbredt problem med nøkkelfrie elbiler er at folk glemmer å skru av motoren når de parkerer)


Det var vel ett problem eller noe med vanlige biler hvor man kom hjem, gjorde ett aller annet så motoren slo seg av (automatisk motorstopp), gikk ut av bilen og inn i huset, når motoren ble kald så startet den igjen (for å holde varmen i bilen) og bilen kjørte av seg selv. Husker ikke helt forklaringen på det, men ikke så veldig lenge siden det var ett oppslag på noe slikt.
   #13
 2,265     0
Har du gammel nok bil med slitt nøkkel er det bare å dra ut nøkkel fra tenninga mens motoren går og låse døra. Så får det være at både dør og tenningslås kan vris om med ispinne.
   #14
 682     0
Kan man ikke på nøkkelfrie biler la motoren gå, ta med seg nøkkelen ut og trykke på låseknappen slik at dørene er låst? (Tror jeg gjorde det med en Discovery en gang.) Med låste dører burde sjansen for stjeling bli betraktelig mindre.


Går ikke på min pathfinder ihvertfall. Men tror jeg kan låse døra manuelt med nøkkelen som ligger inne i fjernkontrollen, det har jeg ikke fått prøvd ennå.
   #15
 194     Søgne     0
Det piper så mye i moderne biler at ingen lenger aner hvorfor det piper, og langt mindre bryr seg med det.

Kan man ikke på nøkkelfrie biler la motoren gå, ta med seg nøkkelen ut og trykke på låseknappen slik at dørene er låst? (Tror jeg gjorde det med en Discovery en gang.) Med låste dører burde sjansen for stjeling bli betraktelig mindre.

(Det sies at et utbredt problem med nøkkelfrie elbiler er at folk glemmer å skru av motoren når de parkerer)


Dels enig, spesielt pipelydene inni bilen. Men her har faktisk toyota gjort noe smart, nemlig å ha en pipelyd på utsida av bilen. Det er såpass spesielt at man skjønner at "noe" er galt, og denne lyden er alltid relatert til nøkkel/låsing/tenning.
Signatur
   #16
 15,496     1
Mange nekter å låse når tenningen ikke er slått av så min kan i allefall ikke låses utenifra med motoren igang. Piper som et uvær bade inne og ute når en forsøker å låse.  Så det som en skal gjøre er nok også det tryggeste - slå av tenning og ta med nøkkel og lås bilen.

På Alvdal i masse minusgrader en gang oppdaget jeg at jeg var tilnærmet den eneste som slo av motoren og låste.
   #17
 5,111     Sørnorge     0
Mine biler er av det gamle slaget. Vinterstid har jeg med to nøkler på tur. Da kan en stå i tenninga og en være med ut for å låse opp bilen igjen. Jeg låser med låseknappen inni bilen mens førerdøra er åpen og smekker igjen døra - det er den enkleste måten å låse dørene på uten å slå på alarmen.
Under enkelte temperaturer vil man veldig unngå å stoppe motoren.
   #18
 629     Bergen     2
Har du gammel nok bil med slitt nøkkel er det bare å dra ut nøkkel fra tenninga mens motoren går

Nå fikk du meg til å tenke på en artig historie fra en gammel kollega;

-Han var på bilferie i tyskland med kjæresten og fikk et eller annet problem med å starte sin Audi 100. Det ordnet han galant med å krype under panseret og tjuvkoble starteren.
Vel utpå landeveien begynte han å briljere med sin mekaniske innsikt for kjeiet, og avsluttet med å ta nøkkelen ut av tenningen med et "denne har ingen funksjon lenger", og kastet den elegant over skulderen.

Så kom de til en sving.

Grin
   #19
 349     Vestlandet     0
(Det sies at et utbredt problem med nøkkelfrie elbiler er at folk glemmer å skru av motoren når de parkerer)


Mitt problem er litt annerledes: Etter en tid med nøkkelfri bil, inntreffer følgende når jeg benytter en bil med ordinær nøkkel: Når bilturen er over forlater jeg bilen og leter forgjeves i lommene etter nøkkelen når jeg skal låse bilen. Løsningen er alltid den samme: Nøkkelen står igjen i tenningslåsen. D'oh.
   #20
 5,570     0
Mitt problem er litt annerledes: Etter en tid med nøkkelfri bil, ......


Hehe jeg sliter med samme problemet. Kjører nøkkelfri bil til vanlig og tenker ikke på nøkkelen - den ligger i en lomme.

Så låner jeg fruen sin bil av og til, og da blir jeg stående og røske i døren og forstår ikke hvorfor den ikke låses opp. Vel inne i bilen slenger jeg nøkkelen i passasjersetet og fomler etter start/stopp-knappen som ikke er der. Etter kjøreturen går jeg ut av bilen, lukker døren, åpner døren, henter nøkkelen (som står i tenningen), og får låst bilen.

Nøkkelfritt er foretrukket...
   #21
 10,486     Akershus     1
Jeg har diverse biler, og alle har en bilmotorstopper. Den kan fort forveksles med en nøkkel. Bare å vri på den, så stopper bilen. Da kan man gå og handle eller hva som helst, uten at noen rapper bilen.
Har man behov for å brenne drivstoff uten å kjøre, så kan man lage bål i hagen f.eks.

Tomgangskjøring er en uting, og er vel strengt tatt ikke lov en gang. Utrolig nok så gir forsikringsselskapene bare delvis avkorting hvis man har gått fra bilen på tomgang, ulåst, og den blir stjålet.
Signatur
   #22
 1,323     Østlandet     0
Jeg har bestilt ny bil, og krysset av på alt i utstyrslista utenom TO ting:
- Soltak og nøkkelfri.

Derimot har den start/stopp, slik at den ikke bryter loven og går på tomgang.
MEN den har parkeringsvarmer, slik at den kan fortsette å bruke bensin og forurense minst like mye Angel

Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med nøkkelfri, og langt mindre den "revolusjonerende" nyheten til Volvo; at man kan benytte mobilen som "nøkkel".

(Det har sikkert med alderen å gjøre Smile )
   #23
 104     1
Har volvo med parkvarmer jeg kan starte fra app på mobil eller i bilen før jeg går inn i butikken. Alltid god og varm bil de kaldeste dagene 😊
   #24
 10,486     Akershus     0
Gjør seg absolutt med parkeringsvarmer. Jeg ettermonterte det i min i 2006 eller så, og har hatt stor glede av den.
Signatur
   #25
 5,337     Tromsø     2
En bil på tomgang ble stjålet i Trondhjem.
Hva med en "bilstopper"? Gitt at du trekker til håndbrekket og armerer "motorstopperen" med en bortgjemt bryter. Motoren går og holder bilen varm mens du handler, måker snø... Hvis noen hopper inn og slipper brekket, så stopper motoren. Alternativt, den stopper straks du bremser, blinker...

Har noe slikt noe for seg?

Nei. Skal man holde bilen varm når den står har det minst siden Boblas dager eksistert drivstoffdrevne tilleggsvarmeapparater, som brenner en brøkdel av hva motoren brenner på tomgang. Eberspächer og Webasto.
Signatur
   #26
 531     Sarpsborg     0
Nei. Skal man holde bilen varm når den står har det minst siden Boblas dager eksistert drivstoffdrevne tilleggsvarmeapparater, som brenner en brøkdel av hva motoren brenner på tomgang. Eberspächer og Webasto.


Nja, på tomgang vil vel en bilmotor stort sett bare opprettholde varmen.
Dvs. vil tilleggsvarmere brenne en ganske stor brøkdel av hva en motor vanligvis gjør.

Verdt å ha i bakhodet når det er kaldt, så bruker tilleggsvarmere en god del strøm til drift av kjølevannspumpe/kupevifte og styring av seg selv. Kjedelig med varm bil, som er tom for strøm i -30...
  (trådstarter)
   #27
 25,388     Akershus     0
Ettermonterte en bensinvarmer, holdt i to år.

Naboens VW har dieselvarmer. Den stopper når bilen startes. Dersom varmeren stoppes før den er driftsvarm, så kokses den igjen. Upraktisk. Naboens holdt i fire år.

Tror tomgang er enklere og mer driftsikkert.
Signatur
   #28
 10,486     Akershus     1
Min har holdt 8. Brukes mye.
Signatur
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har bestilt ny bil, og krysset av på alt i utstyrslista utenom TO ting:
- Soltak og nøkkelfri.

Derimot har den start/stopp, slik at den ikke bryter loven og går på tomgang.
MEN den har parkeringsvarmer, slik at den kan fortsette å bruke bensin og forurense minst like mye Angel

Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med nøkkelfri, og langt mindre den "revolusjonerende" nyheten til Volvo; at man kan benytte mobilen som "nøkkel".

(Det har sikkert med alderen å gjøre Smile )


Jeg ser poenget med nøkkelfri hvis det innebærer at man slipper å ha med seg en ekstra dings (nøkkel). Altså er Volvos nye tilnærming endelig en nøkkelfri som har noen nytte. Men hva skjer hvis man parkerer bilen på hytta eller et annet sted uten mobildekning? Må man da gå til et sted med dekning og ringe etter veihjelp hos Telenor, som kommer med en mobil mobilmast og lager mobildekning der bilen ble parkert? Eller hva om man kommer sent til hytta, lot bagasjen ligge i bilen gikk og la seg. Neste morgen er mobilen tom for strøm, og lader ligger i bilen. Løper man da til nærmeste bonde og håper han har en passende lader liggende?
   #30
 2,865     0
Men hva skjer hvis man parkerer bilen på hytta eller et annet sted uten mobildekning? Må man da gå til et sted med dekning og ringe etter veihjelp hos Telenor, som kommer med en mobil mobilmast og lager mobildekning der bilen ble parkert?

Du trenger selvsagt ikke mobildekning for å bruke mobilen som "nøkkel"! Dette går garantert over Bluetooth mellom mobil og bil, slik at bilen vet at "nøkkelen" (altså mobilen) er innen rekkevidde. (Sikkert med en app på mobilen for å låse/låse opp; ellers ville vel bilen være ulåst om mobilen din befinner seg innenfor BT-rekkevidden på 10/100 meters avstand...) Akkurat som du kan streame musikk fra mobilen til bilradioen uten mobildekning...

Edit: problemet med strømtom mobil, derimot, er i høyeste grad aktuelt.
   #31
 5,570     0
Bluetooth? Eller NFC? Mine Volvo-nøkler har så vidt meg bekjent ingen aktiv sender som hele tiden er på. Bilen merker når nøkkelen er i nærheten.
   #32
 340     0
på bla noen lastebiler i dag kan du få restvarme funksjon, sånn at man kan bruke restvarmen fra motoren etter att den er stoppet. mulig det allerede finnes på personbiler også?
relativt enkelt prinsipp med sirkulasjonspumpe +div. skal sies de har ca 80ltr kjølevann, kontra en personbil som gjerne har 10.. men igjen er vannet 90 grader, bør dette kunne utnyttes en tid etter stopp uansett..

Varmepumpeteknologi er vell også på vei inn i nye biler.

Ellers bruker en typisk 5kw webasto kankje 0,5ltr pr time på full load. men tror det er veldig sjelden den trenger å gå på max en hel time for å varme opp motor og kupe, eventuelt for å opprettholde varme.
Brukes de rett kan de holde ganske mange år før de trenger service.

Nye moderne dieselmotorer klarer heller ikke å oppretholde driftstemp ved tomgangskjøring eller lett kjøring. så hvordan produsenten har løst det, er litt forskjellig, men diesel eller bensinvarmer, eventuelt ellvarme av noe slag er ganske normalt i dag.

Vet ikke om alle biler er oppgitt med forbruk på tomgangskjøring, men det er på de aller ffleste biler å motorer generelt, overaskende høyt.. kjører man økonomisk på landevei kan forbruket være tilnærmet likt som ved tomgangskjøring.

Videre er de, gjerne spesielt på nyere dieselmotorer ikke anbefalt med tomganskjøring. motoren er ikke konstuert for det rett å slett. vibrasjoner er en ting som sliter mye. dette forplanter seg videre til clutch å gir, gjelder seg både automat og manuell. videre er for eksempel partikkelfilter å avgassrensing generelt veldig lite glad i tomganskjøring.
Er ikke gunstig på bensin heller, men de får ikke den ekstreme slitasjen en diesel får.

Vet en del taxier har fått redusert eller ingen garanti ved motorhavari der det har blir påvist mye tomganskjøring.
Start stop kan vell deaktiveres med ett knapp stort sett..

Kanskje greit å nevne, at selv om man har diesel eller bensinvarmer som også varmer motor, er det vell ingen som har vannsløyfe i bunnpannen, sånn at selv om man har varm kupe og tilsynelatende varm motor, er oljen i bunnpannen fortsatt kald ved start.

Har selv webasto dieselvarmer og kan anbefale de på de sterkeste. koster ofte ikke mye ekstra ved kjøp av ny bil. ettermontering trenger heller ikke være veldig dyrt vist man gjør det selv. prinsippet er samme både bensin og diesel

Til det som ts spør om så er det sikkert ganske "umulig på en nyere bil, men noe eldre biler bør være kurant å få laget noe opplegg selv.
   #33
 10,486     Akershus     0
på bla noen lastebiler i dag kan du få restvarme funksjon, sånn at man kan bruke restvarmen fra motoren etter att den er stoppet. mulig det allerede finnes på personbiler også?


Øh?
Det var tilgjengelig som ekstrautstyr på min 1986-modell, og mer eller mindre standard på konas 2004, så helt nytt er det ikke.
Fin funksjon, men det må være litt varme i motoren.
Signatur
   #34
 10,486     Akershus     0
Webasto drar 0,7 liter pr time på max. Min går det meste av tida på max, men da har jeg da også 60-70c i motoren ved oppstart.

En diesel bruker "ikkno" på tomgang. Sammen med noe venner hadde vi en kort natt på tomgang i en Passat 1,6 for noen år siden, og da viste den 0,4 L/time når vi skrudde av alt, 0,5 med litt varmevifte. I 100 km/t brukte den 0,6 eller så, godt og vel 10 ganger så mye.

Høres ut som du kanskje synser litt mer enn du VET?
Signatur
   #35
 531     Sarpsborg     0
Jeg glemte en nissan navara på tomgang en gang, var 20-25 minus og hadde akkurat vært å fylt diesel. Når jeg kom på jobb dagen etter, (16 timer senere) fylte jeg den på nytt. Resultat var 12 liter forbrukt (0,75l/time), så Frodes tall er nok ganske presise.
Til sammenligning hadde en 6kW webasto brukt ca. 0,6l/time, men batteriet hadde vært flatt.
   #37
 531     Sarpsborg     0
Jepp, dieselpumpe + styring til webasto, kjølevannspumpe til sirkulasjon, + kupevifte.
Kvalifisert gjetning: ca 100-150W - 8-12A. Absolutt strøm man vil beholde på et batteri når det er kaldt...
  (trådstarter)
   #38
 25,388     Akershus     0
Bluetooth? Eller NFC? Mine Volvo-nøkler har så vidt meg bekjent ingen aktiv sender som hele tiden er på. Bilen merker når nøkkelen er i nærheten.

Hvordan kan bilen merke om nøkkelen er i nærheten uten at nøkkelen sender? At bilen sender energi slik at nøkkelen aktiveres ref gamle Køfri med passiv SAW-brikke? Eller?
Signatur
   #39
 10,486     Akershus     0
Jepp, dieselpumpe + styring til webasto, kjølevannspumpe til sirkulasjon, + kupevifte.
Kvalifisert gjetning: ca 100-150W - 8-12A. Absolutt strøm man vil beholde på et batteri når det er kaldt...


Webasto drar litt i oppstarten, 4A mener jeg å huske. Deretter bare vifta i den, og det bør ikke være rare greiene. Sirk.pumpe kanskje 1A. Kupévifta kan man gjerne stille litt selv, men 2-20A. De fleste biler kjører den veldig lavt med webasto.

Det går litt, men si man drar 4A i 30 min, så er det 2Ah. Det er "ikkno. Brukbar ladespenning, så er det fort tilbake.
Signatur
   #40
 5,111     Sørnorge     1
VW 1,9tdi 2007modell med DSG bruker 0,8-0,9l/time i drive (stillestående), 0,7-0,8l/time i park.
Uansett hvor økonomisk man kjører vil man ikke komme under tomgangsforbruket per tidsenhet, med mindre det er hjulene som driver motoren i en nedoverbakke.

Volvo reklamerer med at man uten å være i nærheten av bilen skal kunne fortelle den at en annen persons mobil skal få lov å fungere som nøkkel. Det vil nødvendigvis kreve en datatilgang på et vis. Men det kan jo tenkes at det er løst ved at appen på telefonen mottar en kode som den sender til bilen over en annen kommunikasjonsform på et senere tidspunkt. Da igjen ønsker man kanskje ikke at den man lånte bort bilen til skal beholde nøkkelkopien til evig tid, så det må nødvendigvis være en måte å fjerne mobilens tilgang igjen. Hvis det ikke sendes som datatrafikk til bilen direkte, vil man kunne omgå dette ved å skru av datatrafikk på mobilen så fort man har fått koden første gang. Så om ikke bilen får nøkkelinfo via mobilnett, ser jeg for meg at man relativt enkelt kan hakke til seg en volvo i fremtiden. Dette kan man antagelig finne ut av ved å prøvekjøre en Volvo hos en forhandler som har demobilen stående utenfor butikken om natten, og avlegge samme sted et besøk påfølgende kveld.
   #41
 5,570     0
Jeg kan jo låse opp min Volvo med telefonen i dag også, men det er via app og det tar litt tid. Her går kommunikasjon opp via en server. Trenger ikke være i nærheten av bilen. Man kan ikke starte bilen på denne måten.

Bruk av mobil som nøkkel fortsetter direkte kommunikasjon mellom bil og mobil. Bluetooth er vel et alternativ, men NFC høres mer fornuftig ut.
   #42
 10,486     Akershus     0
I 2006 eller så hadde jeg en Sony Ericsson K7ooi elns. Den låste opp pc'n hver gang jeg var innenfor BT-dekning, og låste igjen når jeg gikk unna.
Signatur
   #44
 3,412     Akershus     0
Mange steder er det forbudt å la bilen stå på tomgang over ett minutt.

Det synes jeg er en god ide, med unntak for når man skraper is fra rutene.
Signatur
   #45
 531     Sarpsborg     0
Mange steder er det forbudt å la bilen stå på tomgang over ett minutt.

Det synes jeg er en god ide, med unntak for når man skraper is fra rutene.

Som regel er det unødvendig tomgangskjøring som er forbudt, mens defrosting av bil er å regne som nødvendig tomgangskjøring.
   #46
 627     Tromsø     0
Jeg bruker turbotimeren om jeg ønsker at bilen skal stå å gå.. Turbotimeren er en del av chipen som lar motoren stå å gå til eksostemperaturen har gått ned til en bestemt verdi, selv etter at tenningen er skrudd av og bilen låst.. Normalt stopper motoren etter 10-15 sekunder, men om jeg stiller ned grenseverdien til under tomgangstemperatur så går den evig. Turbotimeren er touchskjermen til venstre i vinduet.

Det er sjeldent jeg lar den stå å gå da motoren bråker noe grusomt, faktisk hele 95 desibel på 1200 o/min, så normalt brukes webastoen for å holde temperaturen...

Bilmotorstopper - 20150810_185832_zps554frcim.jpg - KjellG
   #47
 1,323     Østlandet     0
Joda Webastoen bruker mindre drivstoff, og desto mer strøm!
Har ikke tall på hvor mange ganger min kollegas Passat har vært god og varm - men strømtom Laughing
   #48
 194     Søgne     0
Det er fordi VW (og dens søsken) har kronisk underdimensjonerte batterier og lading. Min Transit Custom har to digre batterier og et beist av en dynamo(originalt) og har aldri gått tom for strøm. Den styrer også strømforbruket selv, og vil ikke la meg slå på dieselvarmeren hvis det er fare for at det er for lite strøm. Dette har skjedd en gang, da hadde bilen stått i ei uke i kulda. Startet selvfølgelig fint uansett. Merkelig at VW ikke klarer å få til dette.

Parkeringsvarmer brukes hver morgen i hverdagene, og ofte i lunsjpausen hvis jeg spiser i bilen.
Signatur
   #49
 705     0
Jeg brukte webastoen til opptining i -25 på x5en første vinteren vi hadde den. Øvelsen tok 1,5time før jeg hadde lunk i bilen og tomt batteri.. Nå har denne bensinmotor, så temp i kupeen kommer etter 10-15min med normal kjøring på de værste dagene, men når den ikke står i oppvarmet garasje går jeg nå klok av skade ut og starter bilen istedet for å bruke webastoen. Peugeoten med diesel bruker minst 1time før jeg kan ta av luen inni bilen hvis ikke jeg dekker til radiatoren.. Dette med defaen tilkoblet, hvis ikke den er plugget i, starter den ikke..

   #50
 10,486     Akershus     1
Det er lov å bruke hue også, da. Etter 10' ish år med webasto har jeg ikke opplevd å gå tom for strøm pga den, men jeg lar den ikke gå halvannen time i -25C. Da får den 20-30 min, med kupévifta av, og så om nødvendig 5 min på tomgang så ikke pusten min fryser til is på vinduene.
Høy nok ladespenning og litt vetug bruk av strøm er viktig.
Signatur