På Passaten var det en liten stein på et veldig dårlig sted på innsiden av skiven som laget lyden. Vanskelig å oppdage uten lommelykt og ordentlig se på innsiden. Brukte dekket med felg som sikkerhet under bilen ved siden av jekken når dette ble gjort på en bussholdeplass siden jeg ikke hadde med meg noe annet og en måtte ordentlig tre hode inn for å se den.
Da ble det litt mildere og feilen er funnet, dessverre! Fjærbrudd, og det tok med seg et nytt vinterdekk. Hadde målt standhøyden på forhånd, den var lik på alle 4, så her ble jeg overrasket.
Skulle flytte bilen ca 3 m for å få frem garasjejekken jekken og plassere bilen, klarte 2,5 m før— pfuuuuhhy. Synd det ikke var bare en stein i bremseskjoldet.
Hva slags bil? Hadde en Golf tidligere, der tok det 5 minutter å bytte bakfjær da denne var separat fra støtdemper. Handler dekk hos Dekkmann, konkurransedyktig pris når Nafrabatten er trukket fra. Full garanti første året uansett årsak.
Diverse rundt vindusviskere må bort. 2 bolter til navgruppen. 1 bolt til torsjonsstag. En 21mm ringnøkkel med nøyaktig rett vinkel til toppmutter fjærben. Fjærben ut og komprimere inn ny fjær.
Plunderet er ev rust, men boltene til navrguppen kan skjæres bort. Torsjonsarbolten er mer styr.
Usikker på om camber-justeringen på Peugot er på fjærbeinet, men alltid lurt å ev risse/markere posisjon i feste ned imot spindelen for å sikre at det kommer på plass igjen på samme sted.
Kyllingbein må oftest bare kuttes av pga rust, veldig lett å ødelegge kula/gummien uansett når man skal ha av kyllingbein. Disse er normalt ikke dyre, ofte max ca 250.- pr stykk.
Toppmutter støtdemper er enklest å ta av og stramme med muttertrekker.
Fjærbrudd, og det tok med seg et nytt vinterdekk. Hadde målt standhøyden på forhånd, den var lik på alle 4, så her ble jeg overrasket.
Skulle flytte bilen ca 3 m for å få frem garasjejekken jekken og plassere bilen, klarte 2,5 m før— pfuuuuhhy.
Synd det ikke var bare en stein i bremseskjoldet.
Diverse rundt vindusviskere må bort. 2 bolter til navgruppen. 1 bolt til torsjonsstag. En 21mm ringnøkkel med nøyaktig rett vinkel til toppmutter fjærben. Fjærben ut og komprimere inn ny fjær.
Plunderet er ev rust, men boltene til navrguppen kan skjæres bort. Torsjonsarbolten er mer styr.
Kyllingbein må oftest bare kuttes av pga rust, veldig lett å ødelegge kula/gummien uansett når man skal ha av kyllingbein.
Disse er normalt ikke dyre, ofte max ca 250.- pr stykk.
Toppmutter støtdemper er enklest å ta av og stramme med muttertrekker.
Tja, ta en titt her https://m.youtube.com/watch?v=rc6b8FSToXo&t=611s ca på 6 min. Det er så trangt at en knapt får ned en unbrako-pinne, en hylse til mutteren ser jeg ingen mulighet for.