#21
 3,277     I huset mitt     0
Jeg står ved utsagnet mitt.Cool

Saken er at du treng ikke mothold med den unbrako-pinnen ved bruk av muttertrekker. En god muttertrekker på luft banke muttern både av og på igjen uten at støtdemperstanga snurre.
Motholdet er kun ved manuell skruing som på den video.

Flere veier til Rom som det heter.

  (trådstarter)
   #22
 24,668     Akershus     0
Er med på det, men det er rett og slett ikke plass til pipe med mindre en demonterer hele vindusviskersystemet.

Ellers, noen grei måte å freshe opp «rustne bremseskiver? Dvs de er rel nye, glatte, men har et svak skimmer av rust grunnet lite bruk. Skal forsøke noen unnabakker med mye bremsing og rallybremsing, men om det ikke er nok? Pusseskive på drillen mens en kjører skiva rundt?
Signatur
   #23
 3,277     I huset mitt     0
Akkurat, de armene til vindusvisker står over/ i veien ja.Da er det vel som i videoen da.

Jeg ville brukt stålbørste enten manuelt eller på drill/vinkelsliper.
-Problemet med å ta mye rust med bremseklosser er at all rusten legger seg mellom kloss og skive og lager sånne flotte furer, som de fint kan klage om på PKK, etc.
   #24
 5,111     Sørnorge     0
Det finnes kraftunbrako. Både lange og korte. Kan være verdt et forsøk i kombinasjon med muttertrekker om det er mulig å komme til med noe langt og tynt.


Har man rust på skiver, funker det veldig fint å fjerne med bremseklossene om man først har gitt skiven en god dynking med wd40.
  (trådstarter)
   #25
 24,668     Akershus     0
Takker for gode forslag, men enkele har jeg litt problemer med å forstå:

En 7 mm kraftunbrako er på plass, med 1/2-tom drive. Nå kan jeg tre en krafthylse på 21mm utenpå. Hylsa drives av en 1/2-tom forlenger av en muttertrekker.
Nå fremstår to 1/2-toms forlengere som en coax-kabel:-S. Ok en kunne tenke seg en rørnøkkel, dagår forlengeren til unbrakoen inni og kan holdes med en latmannsarmem, men hva med rørhylsa? En muttertrekker der akslingen er rørformet og slopper gjennom unbakoen og som samtidig driver toppen av rørhylsa? Helt klar mulig, men hvor får en kjøpt noe slikt? Grin


WD40 skal prøves. Skivene er bare 2 år gamle, hele og glatte, men litt for brune til at jeg tror de glipper gjennom kontrollen uten litt polering. Er snart så jeg vurderer «visningsskiver .
Signatur
   #26
 5,111     Sørnorge     0
Man holder vel ytre mutter med en fastnøkkel mens muttertrekkeren banker på unbrakoen? Ser ut som det er det som gjøres på videoen du linket til (den bilen var jo rustfri så han klarte seg med skralle på unbrakoen).
  (trådstarter)
   #27
 24,668     Akershus     0
Det er mulig jeg husker feil nå, men tror hele fjærbenet snurrer hvis du dreier på støtdemperakslingen.

Ellers så er den bilen preppa. Den er også feil sammensatt, boltene nederst på fjærbenet står feil vei.
Signatur

   #28
 5,111     Sørnorge     0
Spiller det noen rolle om det er den ene eller andre som bankes rundt? Det er jo bare for å løsne mutteren. Når den er løs klarer du jo å skru med fastnøkkel med skrallefunksjon.
På mine støtdempere holdt jeg demperakslingen fast med wisegrip tang mens muttertrekkeren jobbet på skruen. Men da skulle jeg jo bytte demperen, så det gjorde jo ingenting om den fikk riper. Men det skjer vel aldri at du bunner demperen? Fjæra kan jo ikke komprimeres mer enn materialtykkelsen. Altså bør en wisegrip kunne festes helt øverst uten at det får noen funksjonelle konsekvenser.

Uansett er det lurt å børste rust, smøre og friske opp gjengene der mutteren skal passere så du ikke risikerer at den kiler seg fast over et rustområde etter at du har fått den løs.
   #29
 3,277     I huset mitt     0
Har byttet noen fjærbein opp i gjennom årene, og har aldri vært nødt til å holde fast demperakslingen for å få av eller på ny toppmutter. Alltid brukt en god luft-muttertrekker, trikset er jo at denne banker såpass at mutter kjører tur uten mothold.
Bør gå fint å løsne toppmutter iht forslag fra petterg.
-Demperaksling rotere jo naturlig litt nedi demper, hvis ikke så hadde jo svingingen blitt noe interessant.Wink

   #30
 767     0
Tror ikke du skal banke for mye med muttertrekker på umbrakoen. runder den før du vet ordet av de.
ellers går det normalt greit med rørtang eller lignende helt oppe på demperaksling som nevnt.

Kjenner ikke til disse bilene så mye, men kan du ikke kjøre visker i en annen posisjon? absolutt det greieste vist du får muttertrekker direkte på mutteren. trenger ikke holde igjen noe da. vist ikke, går det kanskje å demontere mer rundt fjærskåla, sånn att du får ned hele "pakken"?

Vist alt er prøvd, er de en mulighet å slipe ned eller kutte av siden på mutteren nesten inn til gjengene, så løsner/sprekker den.

Finnes mange løsninger. er bare å bruke fantasien, så løser det seg alltids til slutt Smile