#11
 21,481     Enebolig     0
Er det nå elektrikeren endelig skal få skrike ut lobbyvirksomhet?  Grin Hvor lang tid det tar avhenger vel av type bil.

   #12
 2,264     0
Norge er høykostland, det koster.

Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg brukte "en kveld" på å bytte regreim selv, men tipper bilverksteder operer med rundt 3 timer for et bytte?
Mulig de tar noen på 2 timer, men i dag operer mange bilmerker med "standardtider", så du betaler for en fastsatt tid som er satt fra bilprodusent. Noen biler går lett, andre er et helvete med bolter som ryker, men du betaler en fast sum. Denne ligger da noe i mellom "raskest mulig" og "7 timer helvete".

Si meg hva du gjør, så skal jeg klage over hvor dyrt det er Smile
   #13
 22,342     Akershus     0

Er det nå elektrikeren endelig skal få skrike ut lobbyvirksomhet?  Grin Hvor lang tid det tar avhenger vel av type bil.
Ja det er avhengig av type. Jeg har kun gjort dette på Escort og Passat bensimotorer. Der var det enkelt å skifte.
   #14
 22,342     Akershus     0

Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg ga ca 750 for spennrulle og rem(+ noe mer?) til Passat og 400 og noe for rem til Transporter Diesel. Hvis verkstedet tar 1000 kr timen kan de bruke ca fem timer hvis delene koster 1500 kr og prisen er som forespeilet. (6500) Tviler på at de bruker så lang tid.
   #15
 2,264     0


Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg ga ca 750 for spennrulle og rem(+ noe mer?) til Passat og 400 og noe for rem til Transporter Diesel. Hvis verkstedet tar 1000 kr timen kan de bruke ca fem timer hvis delene koster 1500 kr og prisen er som forespeilet. (6500) Tviler på at de bruker så lang tid.


På Biltema? :)
Mekonomen er sikkert ikke billigste, men de er billigere enn å kjøpe originalt, og fører hvertfall tilsvarende kvalitet. Regreim til 2005 Touran koster 1119,- og spennrulle 762,- til 1.9 tdi.

Jeg hadde vært mistenksom til deler som koster 1/3 av hva verksteder bruker, av samme grunn som at jeg har sluttet å kjøpe verktøy som koster 1/3 av hva håndtverkere bruker.

Jeg skjønner at du får tak i billige deler, men du kan ikke forvente at profesjonelle bilverksteder bruker dette på nye biler som de innstår garanti for? Jeg har hvertfall til gode for å se et bilverksted som handler alle sine slitedeler fra Biltema og regner med det er en grunn til det.

At det på enkelte biler tar 5 timer å bytte regreim tviler jeg ikke på, men snittet ligger sikkert noe under dette.
   #16
 10,486     Akershus     0
Reg. reim skulle vært byttet for 50k siden, og du planlegger ferietur til Tyskland med bilen??

Det er en grunn til at det er fastsatte serviceintervaller på de reimene, og det er ikke nødvendigvis bare for å dra inn mest mulig penger på service.

Bilen ble vasket for 3 år siden, alle bremsesklossene går på stålet og dekkene har ca. 0,1 mm mønster igjen også, eller?
Signatur
   #17
 22,342     Akershus     0



Men at du har deler til "et par hundrelapper" er vel å pynte litt på sannheten. Regreim til min tilårskomne Mitsubishi med liten motor koster 750 hos mekonomen. Regner med det ikke er noe billigere på nybil, så si 1000 for ei regreim og 1000-1500 for ei vannpumpe + litt fortjeneste, så ligger du mellom 2000-3000 kroner i deler. Regner med de bytter kjøleveske og ikke heller på den gamle?

Jeg ga ca 750 for spennrulle og rem(+ noe mer?) til Passat og 400 og noe for rem til Transporter Diesel. Hvis verkstedet tar 1000 kr timen kan de bruke ca fem timer hvis delene koster 1500 kr og prisen er som forespeilet. (6500) Tviler på at de bruker så lang tid.


På Biltema? :)
Mekonomen er sikkert ikke billigste, men de er billigere enn å kjøpe originalt, og fører hvertfall tilsvarende kvalitet. Regreim til 2005 Touran koster 1119,- og spennrulle 762,- til 1.9 tdi.

Jeg hadde vært mistenksom til deler som koster 1/3 av hva verksteder bruker, av samme grunn som at jeg har sluttet å kjøpe verktøy som koster 1/3 av hva håndtverkere bruker.

Jeg skjønner at du får tak i billige deler, men du kan ikke forvente at profesjonelle bilverksteder bruker dette på nye biler som de innstår garanti for? Jeg har hvertfall til gode for å se et bilverksted som handler alle sine slitedeler fra Biltema og regner med det er en grunn til det.

At det på enkelte biler tar 5 timer å bytte regreim tviler jeg ikke på, men snittet ligger sikkert noe under dette.
De delene kjøpte jeg der jeg helst ikke vil kjøpe noe: Hos Møller. Kanskje med svimlende 10% avslag. Om Møller skifter remmer de har tatt betalt for er en annen sak. De har ihvertfall meget god avanse. Regremmer kjøper jeg kun originalt, og disse hadde VW merke. Kan godt hende de er av en billigere type enn de du kjøpte, men uansett slike remmer er billige å produsere.


  (trådstarter)
   #18
 620     Hordaland     0
Reg. reim skulle vært byttet for 50k siden, og du planlegger ferietur til Tyskland med bilen??

Det er en grunn til at det er fastsatte serviceintervaller på de reimene, og det er ikke nødvendigvis bare for å dra inn mest mulig penger på service.

Bilen ble vasket for 3 år siden, alle bremsesklossene går på stålet og dekkene har ca. 0,1 mm mønster igjen også, eller? 


Ikke vær nesevis nå ;D

Det har vært tatt servicer jevnlig på bilen, men reima har liksom bare blitt glemt. Selv trodde jeg at intervallet var på 150k, men nå ser det altså ut til å være 105k. Dette fant jeg ut rett etter forrige service som ble tatt på 140k. Jeg er forresten ikke så redd for at reima skal ryke helt plutselig på en stund ennå. Disse skiftintervallene blir jo bare lengre og lengre på nyere biler, men jeg tror ikke det er fordi de har funnet opp en ny type reim av et vidundermateriale, snarere at det har vært ganske store sikkerhetsmarginer på intervallene tidligere. Kjenner en som skiftet på samme type bil første gang etter 300k, og reima var like fin. Men da strekker man jo strikken litt! Det som antakelig vil skje først er ikke at selve reima ryker, for disse er generelt veldig sterke, men strammemekanismen kan bli litt sliten. Jeg hadde kommet til å skiftet den selv hvis jeg ikke drev med denne altoppslukende husbyggingen...
   #19
 4,110     Akershus (Follo)     0
På min forrige bil (AR GTV) sprakk strammehjulet. Full ventilsalat og bytte av 16 ventiler. Det ble ganske dyrt selv om jeg gjorde jobben selv! Det er ofte hjulene eller vannpumpa som er bakenforliggende årsak når reima ryker. Den hadde ikke gått for langt, men hadde opplevd for mange vintre. På den bilen ble intervallet faktisk satt ned til det halve av opprinnelig, og med tidsbegrensing i nordiske land. Det samme har vært tilfelle på endel andre merker også.

Jeg byttet nettop på en av bilene, en Volvo rekkesekser. Det kom på under 2000 i deler og tok en drøy time. Og da har jeg aldri gjort det før på denne motortypen. Det var SKF reim med strammehjul og vannpumpe. Om du får en SKF eller Pirelli Isoran rem så er nok kvaliteten den samme som originalremma.

Men har den gått 50´over tiden så ikke kjør på jobben engang! Skift nå! Om en ventil knekker så ryker gjerne stempel råde(r) og veiv.

Signatur
   #20
 489     0
At skifte av registerreim kan variere i arbeidsmengde, og hvor mye duppeditter osm må byttes samtidig kan illustreres av vedlagte tilbud fra VW verksted i Østersund. 12000 svenske for å skifte regreim og vannpumpe og tilhørende herligheter på en VW Caravelle med 2,5 TDI. (Jeg endte med å bytte på merkeverksted i Norge til 9000,- ei god stund før reima var gått riktig antall km - den var derimot 5 år gammel, og dermed tok jeg ikke sjansen på å kjøre lenger.

På den gamle volvoen kostet regreimskifte 1500 på verksted.
Bilreparasjoner i utlandet - kan man få momsen refundert ved hjemreise? - Skjermdump 2011-05-05 10.29.jpg - Alhan