1,467
26
1
Biodiesel!
3,997
Oppland
0
Er det noen andre enn meg som har laget biodiesel her inne?
Jeg laget ganske mye biodiesel i 2007-08, men måtte sette bort biodiesel prosessoren etter samlivsbrudd og ingen plass å lage diesel.
Men nå som kjelleren reiser seg i vår, så skal denne fram fra lagring og få noen oppdateringer og nytt arbeide med biodieselproduksjon.
Og av ren nysjerrighet lurer jeg på om det er andre med samme interesse, evt som oså produserer Biodiesel her inne.
En ting jeg er spent på er hvordan de nye biodieselavgiftene påvirker oss som lager egen biodiesel.
Kan myndighetene kreve oss for avgifter nå, selv om dieselen bare er til privat bruk?
Jeg innbiller meg at de faktisk kan gjøre det, det er få ting som blir straffet hardere enn å kjøre med avgiftsfri diesel i en personbil, det er værre enn å slå ned en tilfeldig person på gata fordi du innbilte deg at han sa noe stygt om mammaen din.
Noen innspill?
Jeg laget ganske mye biodiesel i 2007-08, men måtte sette bort biodiesel prosessoren etter samlivsbrudd og ingen plass å lage diesel.
Men nå som kjelleren reiser seg i vår, så skal denne fram fra lagring og få noen oppdateringer og nytt arbeide med biodieselproduksjon.
Og av ren nysjerrighet lurer jeg på om det er andre med samme interesse, evt som oså produserer Biodiesel her inne.
En ting jeg er spent på er hvordan de nye biodieselavgiftene påvirker oss som lager egen biodiesel.
Kan myndighetene kreve oss for avgifter nå, selv om dieselen bare er til privat bruk?
Jeg innbiller meg at de faktisk kan gjøre det, det er få ting som blir straffet hardere enn å kjøre med avgiftsfri diesel i en personbil, det er værre enn å slå ned en tilfeldig person på gata fordi du innbilte deg at han sa noe stygt om mammaen din.
Noen innspill?
Signatur
Går det an å lage sin egen E96 med det anlegget?
"påvirker oss" er vel eit spørsmål om praktisering.... og det må du sikkert prøve ut for å finne svaret på.
Men du har rett. Lov om særavgifter http://www.lovdata.no/all/hl-19330519-011.html , og tilhøyrande forskrift http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20011211-1451.html#2-1
fortel at avgiftsplikta i prinsippet gjeld all produksjon og import av bensin og
mineralolje og biodiesel til framdrift av motorvogn
for innanlands bruk (med unnatak for visse typer bruk, som også gjeld mineralsk autodiesel) -altså også drivstoffet du produserer og brukar sjølv.
Om det kan vere ei trøyst: Eg kan ikkje sjå at det er noko avgift på knott; altså flis til gassifiseringsreaktor på bil - sånn dei brukte under krigen.
Tja, har et destilleringsapparat for å destillere metanol fra Glyserinen ("avfallstoffet" fra biodieselproduksjonen), kan brukes til å lage høykvalitet etanol, men det er igjen i strid med norsk lov.
Mulig, men ulovlig ;)
Yeah!
Får begynne å fyre med gassen fra treflis!
Hadde vært morro å gjøre det, bare fo prosjektets skyld, men ikke spesielt praktisk ;D
Jaja, jeg kommer nå til å fortsette å kjøre biodiesel til veivesenet kan bevise at jeg kjører med egenprodusert biodiesel ;)
Ser fram til E85 kommer her i distriktet, da skal Minien og Marinaen konverteres i allefall.
http://www.gengas.nu/
http://www.vedbil.se/
http://www.woodgas.nl/GB/index.html
Jeg føler meg rimelig sikker på at biler drevet LPG og andre gasser samt elbiler blir avgiftsbelagt i neste budsjett.
Staten bruker argumenter som at biler som bruker biodiesel har samme sjense for å skape ulykker,kø, støy osv, dette gjelder jo også biler drevet av gass, og til dels elbiler.
Elbiler lager riktignok noe mindre støy, men elmotor og dekkstøy er fortsatt der.
Nå som fokuset kommer på elbiler som kan konkurrere med bensin/diesel biler så ser Stoltenberg at her er det penger å hente, og da er han ikke sen om å avgiftsbelegge.
Derfor kan jeg nærmest garantere at de kommer til å avgiftsbelegge disse farkostene i nær fremtid.
Kunne du forresten tenke deg å fortelle noe nærmere om hvordan du går frem med produksjonen? Går ut i fra at du får tak i gratis gatekjøkken-olje? for deretter å blande inn litt metanol og kaustik-soda? muligens varme opp litt? Har du laget utstyret selv? Har hørt at det kan være et problem å få kjøpt metanol...
Jeg kommer ikke til å få tid til å prøve dette selv på et par år pga forestående husbygging, men det kunne vært interressant å forsøke på litt sikt.
Legger ved en skisse jeg laget i 2007, så er det enklere å skjønne, et bilde sier mer enn 1000ord.
Det jeg gjør er å samle inn frityrolje, den er det overflod av de fleste plasser, denne varmer jeg opp til ca 40grader og sender den gjennom en myggnetting for å fjerne mest mulig matrester og større partikler.
Deretter tilsetter jeg 20% metanol og 5g/L kastisk soda (+ en mengde jeg må ha for å nøytralisere frityren, kalt titrering), dette varmes opp til 50grader og får sirkulere i tanken i ca 2t.
Deretter har jeg tilsatt 5% vann som sirkulerer i 15min, for at glyserin og biodiesel skal skille seg mye raskere. Så lar jeg det hele stå i ro i 30min og tapper ut glyserinen.
Nå har du Biodiesel som inneholder noe metanol, dette varmer jeg opp til ca90 grader for å destillere ut mesteparten av metanolen, deretter sender jeg det over i "setteling" tanken hvor det får stå en stund (1-2uker) for å fordape det lille som er igjen av metanol og evt små rester av såpe vil legge seg på bunnen av denne tanken.
Deretter er det bare å fylle på tanken!
Det er gjor noen framskritt de siste årene som gjør prosessen litt raskere.
Det går ut på å enten nøytralisere biodiesel/glyserin blandingen med syre (fosforsyre eller saltsyre) for så å destillere så mye metanol du får ut av denne blandingen.
Eller du kan regne ut ca hvor mye metanol som skal være til overs etter at reaksjonen er gjort.
Reaksjonen trenger vanligvis ca 12,5% metanol, men jeg tilsetter 20% (ellers får du dårlig konvertering, det må være et betydelig overskudd for å få god omdanning til biodiesel), da vet du at det er ca 7,5% metanol i overskudd i tanken som kan destilleres av.
Om du forsøker å destillere av for mye risikerer du at prosessen snues (avansert kjemi, så går ikke dypere inn på hva som skjer).
Etter at metanolen er destilert ut av blandingen vil biodiesel og glyserin skille seg veldig raskt.
Det er da enkelt å destillere hver part for seg for å få ut restene av metanol.
Jeg hadde ingn problemer med å få kjøpt fat med metanol.
Jeg måtte riktinok innom politistasjonen og få en fullmakt, men det var ingen sak.
I grove trekk spurte han om jeg skulle drikke den og hva den skulle brukes til, og så var det greit.
Biodiesel vil ødelegge motoren!
Nei, biodiesel smører rundt 1000ganger bedre enn vanlig diesel, på grunn av dette er 30% økt levetid er en godt akseptert påstand.
Biodiesel fører til økt forbruk!
Sant!
Biodiesel har ca 10% lavere energiinnhold og du får derfor, ja du gjettet riktig, ca 10% økt fobruk med B100 (100% biodiesel).
Biodiesel soter mer!
Nei, biodiesel avgir ca 12% mindre sotpartikler på grunn av en mer fullstendig forbrenning.
Sammen med passive partikkelfiler viser tester en reduksjon på rundt 70%! mot petroleums diesel.
MEN biodiesel avgir noe mer NOx, ca 10%
Biodiesel ødelegger partikkelfilteret!
Nei, tester viser som sagt en økt filtrering sammen med partikkelfilter!
MEN!! Noen bilfabrikanter bruker post injection, hvor en liten mengde diesel sendes ut i eksosen under utblåsing av eksos for å heve eksostemperatur som igjen hjelper å rengjøre partikkelfiteret. Biodieselen viser seg å henge mer igjen på sylinderveggene under denne prosessen og noe biodiesel vil så bli presset ned i bunnpannen på motoren og tynner ut motoroljen.
Så det er noe å være obs for!
Biodiesel er tykkere enn diesel!
Nja..
Den er ørlite tykkere, men det er så lite at det er godt innenfor spesifikasjonene til bilfabrikantene.
Biodiesel fryser ved høyere temperatur
Helt riktig!
Biodiesel laget av raps "fryser" ved ca -5grader, men frityr som jeg bruker fryser ved ca 3-4 grader. Dette kan forbedres ved å tillføre litt diesel eller parafin (10%), større mengde parafin/diesel vil gjøre den mer motstandsdyktig for frysing.
Frysing er ikke noe problem sommerstid, men også avhengig av hva slags olje du lager biodieselen av.
Biodiesel vil ødelegge slanger og pakninger i motoren!
Nja..
Stort sett alle nyere biler (fra nittitallet og nyere) har allerede slanger og pakninger som tåler biodiesel, og de er hverken vanskelig eller dyre å bytte om nødvendig.
Det var noen biler som hadde samme problem med lav-svovel diesel da dette kom, men det ser ikke ut til å være noe problem lenger.
Biodiesel ødelegger Common Rail motorer (TDI motorer)!
Nei, har selv kjørt flere tusen km med en Volvo V40 med common rail, og mange i USA har kjørt hundretusenvis av kilometer uten problemer.
Biodiesel tetter diesel fileret!
Nei og ja..
En bil som har gått langt på vanlig diesel er full av voks partikkler og annen møkk fra denne dieselen, biodiesel er et svært godt løsemiddel i denne sammenhengen og vil løse opp all denne dritten og rense hele drivstofflinjen og denne dritten blir fanget opp av dieselfilteret.
Jeg måtte bytte filter 2 ganger de første 1000km pga dette(bilen hadde gått 150.000km på vanlig diesel)
Det er altså ikke Biodieselens feil, men dinosaur dieselen sin skyld.
Dette er hva jeg kommer på i farten, det har sikkert vært flere påstander som jeg ikke kom på akkurat nå.
Få da 200L fat 100% metanol.
Koster forøvrig ca 16kr/L ink.mva