(trådstarter)
   #21
 3,997     Oppland     0
Frodes:
Det går sannsynligvis bra med Mercedesen, den er kjent for å gå på hva som helst.
Men bare for å ha alt på det rene, jeg vil ikke anbefale deg dette og jeg har aldri prøvd selv, og jeg tar ikke ansvar for eventuelle skader, bare så vi har det ute av verden.
Men det er mange andre som har gjort dette med suksess, til og med på Top Gear eller 5th Gear, husker ikke i farten.. kanskje det var på begge.

Det fører til at dieselen blir tykkere og øker frysningspunktet på dieselen, så ikke gjør dette når det er fare for minusgrader, og jeg vil på det sterkeste anbefale å kun blande inn rundt 50% olje.

Personlig bruker jeg kun biodiesel, og komemr nok bare til å bruke biodiesel i framtiden også.

VonZu:
Plasttanker går bra, mange som har laget anlegg av dette.
Det største "problemet" er å få ut all metanolen av biodieselen.
Dette er viktig fordi glyserin og såpe fester seg til metanolen og alt vil derfor ikke felles ut. Såpe og glyserin kan føre til mye soting og tetting av dyser.

De som bruker plasttanker til biodieselproduksjon bruker la biodieselen sirkulere i en åpen tank med en vifte som blåser over i en ukes tid for å fordampe vekk det meste.
Det finnes sikkert flere metoder, men alle går ut på det samme prinsippet, fordamping.

Jeg bruker gamle varmtvannstanker hvor jeg kan varme opp biodieselen til ca 100-120grader mens den sirkulerer i tanken.
Ren metanol koker ved 65grader, men ettersom konsentransjon metanol i biodieselen minker så heves også koketemperatur, ved 100+ grader er det veldig små mengder igjen og den regnes som klar til bruk etter nedkjøling for de aller fleste.

Metanol tror jeg det er lov å hjemmeprodusere, jeg fikk i allefall ikke noe negative tilbakemeldinger om å destillere metanol av politimesteren i Stryn da jeg tok opp temaet.
Men det kan jo selvsagt være at han ikke visste regelverket rundt dette, det er jo ikke akkurat noen dagligdags problemstilling Wink

   #22
 187     Frei     0
Noen som har forsøkt og fyre med biodiesel ?  Har dieselbil men jeg tør nok ikke bruke det på den . Har hørt om folk som begynner og fyre med parafin men som skrur over på avgiftsfri diesel når ovnen har blitt varm . Hadde jo vært genialt og lage opp 1000 L og fyrt med det hvis det går .
  (trådstarter)
   #23
 3,997     Oppland     0
Det er folk som gjør det også.
Men det krever visst noe ombygging/justering av ovnen..
Ikke sikker på hva eller hvorfor i grunn.

Hehe, kjenner til skepsisen til biodiesel :D
Var selv nervøs de første 100L på min bil også. Det var en Volvo V40 med common rail innsprøytning.
Men når jeg så at alt var ok, så forsvant den av seg selv Grin
   #24
 2     Raudeberg      0
Jeg laget posessor av 2 200L varmtvannstanker, pumpe og masse rørdeler, ventiler etc.
Legger ved en skisse jeg laget i 2007, så er det enklere å skjønne, et bilde sier mer enn 1000ord.

Det jeg gjør er å samle inn frityrolje, den er det overflod av de fleste plasser, denne varmer jeg opp til ca 40grader og sender den gjennom en myggnetting for å fjerne mest mulig matrester og større partikler.
Deretter tilsetter jeg 20% metanol og 5g/L kastisk soda (+ en mengde jeg må ha for å nøytralisere frityren, kalt titrering), dette varmes opp til 50grader og får sirkulere i tanken i ca 2t.
Deretter har jeg tilsatt 5% vann som sirkulerer i 15min, for at glyserin og biodiesel skal skille seg mye raskere. Så lar jeg det hele stå i ro i 30min og tapper ut glyserinen.
Nå har du Biodiesel som inneholder noe metanol, dette varmer jeg opp til ca90 grader for å destillere ut mesteparten av metanolen, deretter sender jeg det over i "setteling" tanken hvor det får stå en stund (1-2uker) for å fordape det lille som er igjen av metanol og evt små rester av såpe vil legge seg på bunnen av denne tanken.

Deretter er det bare å fylle på tanken!

Det er gjor noen framskritt de siste årene som gjør prosessen litt raskere.
Det går ut på å enten nøytralisere biodiesel/glyserin blandingen med syre (fosforsyre eller saltsyre) for så å destillere så mye metanol du får ut av denne blandingen.
Eller du kan regne ut ca hvor mye metanol som skal være til overs etter at reaksjonen er gjort.
Reaksjonen trenger vanligvis ca 12,5% metanol, men jeg tilsetter 20% (ellers får du dårlig konvertering, det må være et betydelig overskudd for å få god omdanning til biodiesel), da vet du at det er ca 7,5% metanol i overskudd i tanken som kan destilleres av.
Om du forsøker å destillere av for mye risikerer du at prosessen snues (avansert kjemi, så går ikke dypere inn på hva som skjer).
Etter at metanolen er destilert ut av blandingen vil biodiesel og glyserin skille seg veldig raskt.

Det er da enkelt å destillere hver part for seg for å få ut restene av metanol.

Jeg hadde ingn problemer med å få kjøpt fat med metanol.
Jeg måtte riktinok innom politistasjonen og få en fullmakt, men det var ingen sak.
I grove trekk spurte han om jeg skulle drikke den og hva den skulle brukes til, og så var det greit.

Signatur
   #25
 2     Raudeberg      0
Gammal tråd, men likevel intersant. Sysler litt med det no. Må blandingen hold ca 50 grader i 2 timer, eller kan eg slå av varmen medan det sirkulerer?
Signatur
   #26
 5,336     Tromsø     0
Ser fram til E85 kommer her i distriktet, da skal Minien og Marinaen konverteres i allefall.

Marina? Wow. De begynner å bli sjeldne, de fleste er vel knust av fallende flygler? 😁
Signatur