3,700
30
4
Brudd i ramme tilhenger
25,137
Akershus
0
En bekjent har en tilhenger som ser slik ut:
En ser venstre side. Konsollet for akslingen er revet løs og akslingen på vei bakover. Mener å ha sett flere tilhengere med lignende brudd.
Er det noen som vet hva dette skyldes?
Selv tror jeg det er utmatting. En kjører mye med tungt lass. Ved hver bremsing skyves akslingen bakover og vrikkingen fører til utmatting.
Andre forslag?
En ser venstre side. Konsollet for akslingen er revet løs og akslingen på vei bakover. Mener å ha sett flere tilhengere med lignende brudd.
Er det noen som vet hva dette skyldes?
Selv tror jeg det er utmatting. En kjører mye med tungt lass. Ved hver bremsing skyves akslingen bakover og vrikkingen fører til utmatting.
Andre forslag?
Signatur
Skedsmo pukkverk var nesten betuttet for å skulle ta full hengerpris for et halv lass med singel, jeg skulle på en hytte på fjellet og ville ikke ha mer enn jeg trengte. Når jeg kommenterte at det kanskje jevnet seg ut over hengerlassene så sa de ja du skulle sett han før i dag med over 2tonn på hengeren (som trolig kunne laste 1tonn som min)
Så jeg tror på overlast. Jeg har bekjent som har maken Tyssse henger som meg, en akslet med tipp, ca 1350kg totalvekt. Og bortsett fra at den er 20 år er det ingen antydning av slike defekter. Men jeg vet han gjør som meg og beregner antall cm tillatt last med jord eller singel.
I studietiden skulle vi hente betongstable stein med den gamle Volvo 145, leverandører var imponert når han så vi talte stein og kom igjen tur etter tur. Det var ikke mange km men normalt gikk dette med skrekkelig overvekt fortalte han.
Dersom hengeren står helt stille og du overlaster helt ekstremt, så vil aksligopphenget knekke sammen, eller vangene under hengeren måtte bøye seg. Ingen av disse vises her. Akel med festekonsoll er fortsatt ok. Vangene er øyensynlig rette, men aksekonsolet er vridd slik at akslingen er flyttet bakover. De eneste kreftene jeg kan se for meg som kan gi en slik deformasjon mener jeg er bremsing, hjulene står fast på veien mens lasten er på vei fremover. Noe bremsekraft vil via påløpsbrems i draget overføres til trekkbilen, men selve ideen med bremset henger er at majoriteten av bremsingen av hengeren skal hengeren utføre selv.
Da ser jeg to muligheter:
- hjulene sitter fast fordi hengeren har stått lenge med håndbrekket på. Bremseskoene er rustet fast. Med stort lass dras hengeren igang og underflensen av vangen rives av.
- hengeren har vært mye kjørt med mye last. Gjentatt bremsing har ført til utmatting.
Hvilken av disse forklaringene er mest sannsynlig? Eventuelt andre forklaringsmodeller?
1000kg totalvekt er ikke stort når hengeren selv spiser opp rundt 200 av dette. blir fort snaut om man skal laste tungt
man ser at stålet har revnet i der belastninga blir størst når henger fjører..
Akselen er faktisk festet på nesten samme måte, men det er jo en nesten 1m lang ramme forsterkning som ligger under rammen ... Jeg har anbefalt Tysse henger før og får visst fortsette med det
Det ligger en pall på gulvet under hengeren, forsterkningen er så lang at det ble lang vei til akslingen på bildet
DET er jo en bedre forklaring, ikke min utlegning av bremsevridning. Slik er det når amatører skal forsøke å tenke.
Ja jeg tenkte mest på lengden på flensen som gikk mot rammen, men ja enda en grunn til at det blir enda svakere på den som knakk. Men forsterkningen av rammen er i allefall en stor forskjell