Det var vel dette som måtte godkjennes av produsent,
... og hva skjer hvis du bare sveiser det og gjør det så det holder, da?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det var vel dette som måtte godkjennes av produsent,
... og hva skjer hvis du bare sveiser det og gjør det så det holder, da?
sannsynligvis ingenting før hengeren kollapser i 80 på motorveg (for alle kjører vel maks 80 med henger? :p)
men det går nok bra
Det fordrer at man har litt peiling på hva man driver med, selvfølgelig. Skulle jeg reparert denne skaden så hadde jeg forsterket konstruksjonen slik at den hadde blitt forbedret. Sannsynligheten av kollaps hadde blitt senket.
det slik: Vinkeljer på utsiden og innsiden boltet sammen. Artig løsnig på den hengeren, draget er festet til vangen med noe som ser ut som brytebolter. Vanger og brakett er reservedeler, bolter er ikke funnet i lista. Det er også uklart om braketten kan demonteres og gjenbrukes. Det ser ut som om bolten er en vognbolt med kopper hode, men uten den firkantede delen under hodet, skrus på plass i påsveiset sylindrisk mutter. Deretter trekker en til ytterste del som antas sekskantet, til ytterste del brekker av.
For nokre år sidan var eg borti ein hengjar som var rammeknekt bak akselfeste etter grov overlast av ein gravemaskinskufftransport. La inn 50 x 50 x 4 mm firkantrøyr i ein god halvmeters lengd inni rammebjelken og eit 8mm flattjern under bjelken som akselfesteboltane òg vart akrudde gjennom. Dette er no over 15 år sidan og hengjaren er enno i bruk. Fjøringa er flat så nesten berre dekka gjer den jobben men ramma er like rett enno.
For nokre år sidan var eg borti ein hengjar som var rammeknekt bak akselfeste etter grov overlast av ein gravemaskinskufftransport. La inn 50 x 50 x 4 mm firkantrøyr i ein god halvmeters lengd inni rammebjelken og eit 8mm flattjern under bjelken som akselfesteboltane òg vart akrudde gjennom. Dette er no over 15 år sidan og hengjaren er enno i bruk. Fjøringa er flat så nesten berre dekka gjer den jobben men ramma er like rett enno.
Hengjarfabrikat er Maco.
Du veit – overdimensjonering er beste dimensjonering!
Det var vel dette som måtte godkjennes av produsent,
... og hva skjer hvis du bare sveiser det og gjør det så det holder, da?
sannsynligvis ingenting før hengeren kollapser i 80 på motorveg (for alle kjører vel maks 80 med henger? :p)
men det går nok bra
Hvis den kollapser, så har man jo gjort for dårlig arbeid. Jeg snakker ikke om å jukse til, men gjøre ting skikkelig. Det er jo ikke noen kontroll eller noe på hengere. Jeg ville bare fått det ordnet på en skikkelig måte og kjøre videre.
edit: Omtrent sånn som det har blitt gjort over her. Det ser ut som en god og holdbar løsning.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg sier ikke at det ikke blir sterkt nok, men en risikerer avskilting mm ved kontroll ute på veien slik jeg leser kravene gjengitt av andre.
Men kanskje er dette en kjent problemstilling så de har en reparasjonsmetode som er godkjent ?
Om hengeren har kollapset, så er vel avskilting det minste problemet man har?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
... og hva skjer hvis du bare sveiser det og gjør det så det holder, da?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
sannsynligvis ingenting før hengeren kollapser i 80 på motorveg (for alle kjører vel maks 80 med henger? :p)
men det går nok bra
Det fordrer at man har litt peiling på hva man driver med, selvfølgelig. Skulle jeg reparert denne skaden så hadde jeg forsterket konstruksjonen slik at den hadde blitt forbedret. Sannsynligheten av kollaps hadde blitt senket.
Men kanskje er dette en kjent problemstilling så de har en reparasjonsmetode som er godkjent ?
det slik:
Vinkeljer på utsiden og innsiden boltet sammen.
Artig løsnig på den hengeren, draget er festet til vangen med noe som ser ut som brytebolter. Vanger og brakett er reservedeler, bolter er ikke funnet i lista. Det er også uklart om braketten kan demonteres og gjenbrukes. Det ser ut som om bolten er en vognbolt med kopper hode, men uten den firkantede delen under hodet, skrus på plass i påsveiset sylindrisk mutter. Deretter trekker en til ytterste del som antas sekskantet, til ytterste del brekker av.
Fjøringa er flat så nesten berre dekka gjer den jobben men ramma er like rett enno.
Hengjarfabrikat er Maco.
Du veit – overdimensjonering er beste dimensjonering!
Hvis den kollapser, så har man jo gjort for dårlig arbeid. Jeg snakker ikke om å jukse til, men gjøre ting skikkelig. Det er jo ikke noen kontroll eller noe på hengere. Jeg ville bare fått det ordnet på en skikkelig måte og kjøre videre.
edit: Omtrent sånn som det har blitt gjort over her. Det ser ut som en god og holdbar løsning.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Om hengeren har kollapset, så er vel avskilting det minste problemet man har?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.