(trådstarter)
   #11
 25,137     Akershus     0
Ser ut til at denne hengertypen er reparerbar. De selger nye vanger som reservedel. Montert med en drøss pop-nagler. Da blir den som ny, men med en like svak konstruksjon.
Signatur

   #12
 3,042     Akershus     0
Fikses vel best med slegge og sveis? Hamre på plass det som er bøyd og sveise inn forsterkinger. Gjort det på hengere før med hell.
   #13
 2,068     klippdalen     0
er et helvette å sveise galvaniser stål. samt et helvette og fjerne. ikke minst er det farlig Smile

men man overlever. hatt et par kuler med sveisesjuke.

kanskje bedre å investere i ny henger? blir jo dyrt om man skal sette bort. og om man blir stoppa av vesnet med gule vester langs vegen så kan det hende de ikke blir drit imponert over reparasjonen om det er gjort hjemme Smile

er jo tross alt ramma på hengeren
   #14
 3,042     Akershus     0
Uff, ja. Brant meg da jeg fikset hengeren til en nabo. Du får vekk galvaniseringen med flap-disk på en vinkelsliper, men jeg var tydeligvis ikke grundig nok.

Jeg orker ikke finlese forskriftene på hengere, men det synses mye om hva som er lov og ikke på alt som har med biler. Hvor mye man kan sveise på ramma på en bil er regulert, men det er lov. Burde vel være det på henger også? Jeg synes mye hengere er puslete i konstruksjonen og kan man fikse det selv så kan man forsterke konstruksjonen slik at det ikke skjer igjen. Men det fordrer jo at man kan og at det er lov. Jeg er nok litt miljøskadd av å ha vokst opp på et småbruk. Smile
   #15
 563     Stavanger     0
Kjørte opp til BE i vinter, og de siste forskriftene sier at ingen sveising på ramme er tillatt.
  (trådstarter)
   #16
 25,137     Akershus     0
Her blir det trolig en bukket skinne, boltet og limt til dagens vange. Tykkere og lengre enn dagens løsning.
Alternativet ville vært å bytte til nye vanger. De er poppet og skrudd, ingen sveising, men like svake som det som røk.
Signatur
   #17
 3,042     Akershus     0
Kjørte opp til BE i vinter, og de siste forskriftene sier at ingen sveising på ramme er tillatt.

Nettopp, men hvor står det? Det er ikke så lenge siden jeg kjørte opp til BE, men jeg fikk ikke høre noe slikt.

§17 i Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften) spesifiserer hvor i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) reparasjoner er regulert. Mitt kjappe søk fant ikke annet enn de samme reglene som for bil.

Det kan argumenteres for rammen ikke lenger tilsvarer "originalen", men da tror jeg det er opp til humøret til den som undersøker:

"For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for."


   #18
 10,486     Akershus     0
Jeg tror nok det er så enkelt som hst'n sier, at fjæringen har vridd løs festet. For dårlig feste i forhold til last, så skjer dette.

Her må det vel gå an å banke greiene på plass, poppe sammen med noe vinkeljern, og legge i litt forsterkninger?
Signatur
HSt
   #19
 37,739     Lillestrøm kommune     0
Det var vel dette som måtte godkjennes av produsent,

Jeg gikk forbi en haug med nye Gaupen tilhengere her en dag, det så ut som forsterkning Tysse har lagt inn ikke er så vanlig, men mulig det er spesielt på min henger med tipp.
   #20
 2,068     klippdalen     0
kommer vel ann på gaupen hengeren. de har jo fler utgaver. min har forsterkninger Smile

jeg har da en 2 tonns "proff" henger