#42
 1,010     0


V50 er innenfor på alle områder bortsett fra ryggekamera, ser det ut til. (Merkelig at det ikke finnes en eneste på finn med kamera)

Bare ikke kjøp V50 med 1.6 Diesel. Makan til traktormotor. Bråker helt grusomt. Og bilen er ikke godt nok isolert mot støyen.


helt enig,satt på med en ca 09 model v50 med 1,6tdi,må ha spart på lyddempingen der,vet ikke hvilken utstyrsmodell det var,men i forhold til min 07 s60 2,4tdi summum,så var stor forskjell på lyd i kupeen
  (trådstarter)
   #43
 5,111     Sørnorge     0
Ingen som har kjennskap til om motor/svinghjulproblemene på avensis har blitt fikset på modeller nyere enn 2008?

Den avensisen jeg prøvde på torsdag er en favoritt. 2010-modell, 2,0l D-4D. Den har 3000km igjen av garantien.
   #44
 745     Sponvika     0

Antar at mye av svinghjulsproblematikken ( uff, langt ord) kommer av brukerfeil. Det er lett å tro at en kan "true" dieselpurka på lavt turtall, noe som ikke er bra.
Kjørte en gang i tiden go-kart og den som ikke varma opp på riktig vis, havna ofte i depoet med maskin-trøbbel.
Fox
   #45
 519     Østfold     0
Har Avensis 07 og har hatt V50 06 (i 2010).

Avensisen er bensin så den har jeg ikke mye å si om. Hvis AC kompressoren går hele tiden mens motoren går så sørg for at det har vært AC service på den. Våres røyk. Kosta 8000,- Sjekka mange steder og prisen varierte fra 8000 til 15000,- AC service er ikke en del av vanlig service ble vi fortalt.

Hadde V50 før og fikk ikke Volvo kvalitetsfølelse. 1.6D. Syns bilen er super pen (hadde sport, tilsvarende R-design.) Setestoffet (Dalatec) sprakk ved 100.000km, hjullager ryker jevnlig. Motorlampa lyste to ganger i løpet av perioden jeg hadde, men forsvant igjen på brøkdelen av ett sekund. Så aner ikke årsaken. Og ikke minst, denne bilen er liten. Kan ikke sammenliknes med Avensis/Passat.

Ang dieselvarmer så tror jeg de fleste (mulig jeg tar veldig feil) som annonserer med dette har det som kalles parkeringsvarmer. Altså at man kan stille inn tidspunkt for den uten at bilen går. Alle V50 diesel norsk solgte er jeg ganske sikker på har dette. De aller fleste som ikke har parkeringsvarmer, men rein kjørevarmer kan oppgraderes til parkeringsvarmere. Nå er ikke jeg noe fan av integrerte dieselvarmere som styres via infodisplay eller liknende. Dette fordi delene er ekstremt mye dyrere enn om du hadde hatt ettermonterte varmere (og noen få originalmonterte) Min eberspacher røyk. 16000,- hos Ford + jobb, men ettersom jeg jobber med dette så sjekket jeg mye rundt dette og fant ut at en universal varmer passet, og det til halve utsalgsprisen. Annet delenummer men helt like stikk etc. Plug and play. Dieselvarmeren til V50 fjuska også, men den var en smal sak å demontere og sette inn en byttevarmer.

Så om du finner en bil du liker så ikke heng deg for mye opp i om den har parkeringsvarmer eller ikke. Har liste over alle bilene som kan oppgraderes/full installasjon om du lurer på hvilke som passer. Dog monterer vi p.d.d. ikke for private Smile
   #46
 797     østfold     0
Nesten 20.000 skal dem ha på toyota for å bygge den om til parkeringsvarmer,  Smile
Fox
   #47
 519     Østfold     0
20000-25000,- er typisk fullinstallasjon med varmer Wink Bytt verksted Wink

   #48
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Etter ca 7-10 år:

-Treige bremsekalippere, bør byttes på begge sider når de havarerer.

-Foringer gir etter i bærearmer etc. Kostbart.

-Rustskader opptrer i større grad. Gamle steinsprutskader som aldri er reparert er en klassiker.

-Elektriske problemer, vindusheiser, motorer, belysning.

-Eksosanlegg på siste verset. Skjold løsner og lager klirrelyd, hull i rør.

-Synkronisering på girene begynner å bli dårlig. Prøv alle gir og se at de fungerer greit, opp og ned i ulike hastigheter. Er den "trang" så blir det ikke bedre med tiden.


Generelt mye penger å spare hvis man lærer seg å ordne bilen selv. Kjøpe deler i Norge kan i mange tilfeller ikke forsvares.

1200 kr timen for å fikse bilen samt delepriser som er 2-4 ganger høyere enn i england? Ublu pris spør du meg. Skjønner ikke at folk med normale lønninger ikke mekker mer. På en annen side, så bør man være sikker på sine kunskaper hvis man mekker. Informasjon får man fra verkstedhåndboken til bilen f.eks.

Kan anbefale Hondas 2.2 liter dieselmotor. Den ligger et lysår foran andre hva egenskaper angår.

Accord, CRV etc har ellers grei kvalitet men gir ingen premiumfølelse. Et rimelig og fornuftig bilvalg.
pwb
   #49
 2,291     Ski     0
Det beste må vel være å kjøpe en bil til 30-50.000,- I forhold til en ny bil og verditap så kan man jo nesten bare grave den ned og kjøpe en ny billig bruktbil når man skal bytte over fra vinterdekk til sommerdekk f.eks. Satt litt på spissen, men det er mye penger å spare på å kjøpe en billig bil, uansett om den må repareres for 50.000,- i løpet av 2 år så har man fortsatt spart MYE penger og man kan sitte å le av alle som kjøper ny(ere) biler. Har selv kjøpt helt nye biler flere ganger og de to siste er nå 6 år gammel og 4 år gammel, men det kommer ikke til å skje igjen. Nå skal de få gå til årlige reperasjonskostnader overstiger 50.000,- først da vil det lønne seg å vurdere å bytte bilen. Da vil det nok bli en 8-12 år gammel bil.

Hvis folk hadde begynt å heller faktisk se på hva man kunne spart av penger på å kjøpe en billig bruktbil så ville det også hatt den effekten at nybiler ville blitt billigere.
Når nybilsalget hadde falt med 50% så hadde regjeringen våknet og satt ned avgiftene.
Mere salg av bruktbiler ville også muligens justert verditapet slik at flere hadde vurdert nybil etter hvert, så en 10 års dugnad hvor folk hadde kjøpt billigere bruktbiler ville egentlig vært veldig positivt i det lange løp. Miljømessig ville det også vært ett kjempeløft hvis man tenker globalt og ikke bare tenker 1 meter rundt sin egen sfære.

La gamle biler leve Smile
  (trådstarter)
   #50
 5,111     Sørnorge     0

Etter ca 7-10 år:

-Treige bremsekalippere, bør byttes på begge sider når de havarerer.

-Foringer gir etter i bærearmer etc. Kostbart.

-Rustskader opptrer i større grad. Gamle steinsprutskader som aldri er reparert er en klassiker.

-Elektriske problemer, vindusheiser, motorer, belysning.

-Eksosanlegg på siste verset. Skjold løsner og lager klirrelyd, hull i rør.

-Synkronisering på girene begynner å bli dårlig. Prøv alle gir og se at de fungerer greit, opp og ned i ulike hastigheter. Er den "trang" så blir det ikke bedre med tiden.


Hvilken bil tenkte du på da du skrev den lista? Eller er den generell?
Accord er definitivt en modell på ønskelista, men det ser ikke ut som om accordeiere har nevneverdig lyst til å kvitte seg med bilen sin. De få som er til salgs er lite brukt og dertil høyt priset.