10 712    208    5  

Bruktbilkjøp - vanlige feil

 5 111     Sørnorge     0
Jeg har begynt å se etter "ny" bil. Derfor hadde det vært kjekt med en oversikt over hva som kan være lurt å sjekke en ekstra nøye på de forskjellige modellene, og hvilke styrker og svakheter modellene har. (Og evt forslag til andre modeller enn de jeg har kommet på til nå.)
De annonsene jeg har sett på har hatt vært firmakjørt av en person, årlig kjørelengde rundt 30Mm. (Det ser ut som at de som har bilene privat ikke velger kupevarmer.) Dvs at bilene vil nærme seg 200Mm i løpet av 2-3 år med min bruk. Hva kan man vente seg av større servicebehov rundt 150-200Mm?

Kravliste: 3-5år gammel, diesel, stasjonsvogn/suv, plass til en boks på 180x100x20cm (LxBxH) i bagasjerommet med nedfelt baksete, hengerfeste (minst 1300kg), ryggekamera, el vindu, el speil, varme i speil, dieseldrevet kupevarmer, ESP (jeg ble overrasket over at ikke alle i nevnte aldersgruppe har dette), klimaanlegg, minst 120hk, manuelt gir eller dsg-lignende automat.

Det kan gjerne være varebil dersom avstanden mellom vegg og førersete er stor nok til at man kan legge setet litt bakover uten å butte i veggen (det er neppe noen varebiler som har den muligheten?)
Gjerne 4wd, men ikke noe krav.


Modeller jeg har funnet er: (med antatte fordeler og ulemper)
Avensis
+ lave servicekostnader(?)
+ driftsikker
+ godt rykte
- kjedelig
- fås ikke med 4wd
- smalt turtallsområde med god trekkkraft.

Passat
+ fås med 140hk
+ fås med 4wd
- dyr på service

Outlander
+ antagelig den beste av disse for å trekke henger
+ 4wd
+ sterk motor
+ ekte diffsperre
- ikke samme comfort som passat/avensis på langtur
- høyt forbruk på motorvei
- ustabil automatgirkasse (dobbelkløtsj) - må stadig reprogrammeres i følge merkeforhandler.

V50
+ Litt kortere enn de overnevnte (=ledige lukeparkeringsplasser i oslo har en tendens til å være 470-480cm), men har likevel 180cm lastelengde.
+ stort fokus på sikkerhet

Accord
+ meget god på langkjøring
- få eksemplarer til salgs

Legacy
+ 4wd
- Endel høyere pris

   #1
 2 265     0
Du kan stryke "driftsikker" under Avensis hvis du ser på diesel.
Statistikken jeg har sett gjør forskjell på bensin og diesel når det gjelder Avensis. Bensin = bra, diesel ikke så bra.

Dieselrelaterte problemer med vår 2007 Avensis D4d:

  • Tett ERG-ventil (skjer jevnlig med 1-3 års mellomrom, enkelt å fikse, men er ikke en del av service)

  • Tett partikkelfilter, til tross for mye langkjøring. Potensielt ca 30 000 å fikse, men ble tatt av importør til tross for at bilen hadde gått 170 000 og var 6 år gammel.

  • Defekt dieselvarmer (glødeplugg), gjenganger på alle dieselvarmere etter 3-5 år, ca 6000 å fikse.

  • Etelleranna gæli med motor, hele motoren ble byttet på garanti/goodwill. Ville kostet rundt 100 000 å betale dette. Forhandler målte karbon i kjølevæske, så tipper sprekk i blokka.

  • Innsugsspjeld som iser fast. Kjent designfeil, men de skulle ha 11 000 for å fikse det. (Nytt forbedret spjeld fra Toyota). Løste seg ved at det ble vår og slutt på kuldegrader, uten spjeldbytte.

  • Defekte dyser, byttet på garanti/goodwill. Verdi på ca 10 000.



Ikke dieselrelaterte problemer:

  • Begge hjullager foran var gåene etter 150 000.

  • Bolter i hjuloppheng løsnet. Ble oppdaget like før deler av opphenget hadde løsnet.

  • Varmeskjold over eksospotte rustet løs og datt ned. Feil bruk av metaller/galvanisk rekkefølge, da alu-skjoldet hadde korrodert rundt bolter.



Alt overnevnte skjedde på 2 år. De fleste motorfeilene gjorde at bilen gikk i nødmodus og hadde ca 20 hk tilgjengelig i motoren. (Umulig å kjøre på motorvei). De dyreste feilene ble fikset uten kostnad for oss, men vi kom til ett punkt der vi ikke visste om bilen ville ta oss fra A til B tilslutt, så den ble solgt. Mange av feilene krevde 2 eller 3 besøk på verksted, da man måtte bytte en væske etter 1000-2000 kjørte kilometer etterpå.
   #2
 336     Northwest     0
En venn av meg har hatt akkurat de samme motorproblemene med sin Avensis som er fra 07 og har gått 140t km.

  (trådstarter)
   #4
 5 111     Sørnorge     0
Jeg ser at mange skriver i annonsene (avensis) at motorer byttet på rundt 100Mm. Er byttemotorene bedre, eller er samme problem forventet å dukke opp etter nye 100Mm?

Tenker pris mellom 100k og 200k, men kan gå utenfor om det dukker opp noe som ser ut som et godt kjøp.
  (trådstarter)
   #5
 5 111     Sørnorge     0
Er det noen som har erfaring med nyere mini-volum motorer og tung last?

Jeg har nå 1,9l diesel med 120hk. Den føler jeg blir i svakeste laget med tilhenger. På nye biler får man like mange hester på 1,6l. I min uvitenhet antar jeg at slike små motorer blir svakere enn sine forgjengere med samme antall hester. Blir det helt feil å tro noe slikt?
   #6
 796     østfold     0
Om man kjører en tur i butikken borti gata en gang i mellom er ikke diesel noe alternativ.
Nye diesel motorer trenger  bli skikkelig varme, så den får brent rent diesel partikkelfilter. Har selv avensis 07 d4d som er gått 200.000. Jeg er strålende fornøyd, men kjører 30.000km i året.
   #7
 5 990     Finnmark     0
Om du skal ha bil som virker hele tiden så anbefaler jeg Subaru Legacy eller Outback!
....Jada jeg er en lykkelig Subaru eier ;D... med 2 Subaru med automat(1998 og 2007 modell)
Bensinforbruket på Legacy med 2.0 bensinmotoer er akseptabelt, Outbacken med 2,5 bensin bruker selvsagt litt mer......
Subaru med dieselmotor bør du bare kjøpe dersom du ikke har mye småkjøring, men forbruket er lavt på disse.......

...dessuten er kjøreegenskapene veldig gode på disse bilene ;)


Signatur

  (trådstarter)
   #8
 5 111     Sørnorge     0
Passat, liste over vanlige feil (sverige):
- Skjeve bremseskiver
- elektronisk parkeringsbrems reagerer ikke på når man trykker på knappen. (Finnes det noen triks for å få den av, f.eks ved å ta ut sikringen?)
- feilaktige feilmeldinger
- defekte xenonlys (usikker på om det gjelder høydejusteringen eller selve lyset)
- slurv med oljeskift har ført til motorhavari (hva menes med det?)
- rust i fester for drivstofftank
- DSG feiler ved 200Mm
- Bobler i lakken
- EGR på FSI-motorene
- Dubbemassesvänghjul (hva er det på norsk?) "Kör bilen varm sedan öppnar du motorhuven och lyssnar om det slår i område runt växellåda svänghjul."
  (trådstarter)
   #10
 5 111     Sørnorge     0
Jeg elsker Legacy. Men må dessverre et stykke opp i pris for å få diesel. Tidligere hadde subaru endel problemer med clutchen. Gjelder det de nyere modellene også?

Jeg kjører nesten aldri kortere enn 2 mil mellom start og stopp. Normal småkjøring er 10 mil.