#82
 336     Northwest     0
En enkel Golf taper seg nok mindre enn 3000 kroner pr måned over en 5 års periode.
En ordentlig bil taper seg langt mer enn de 1500-3000 kronene jeg skrev.

Jeg kjører en ti år gammel bil, kjøpt med cash og for min del spiller det ingen rolle om jeg får en reperasjon eller at den bruker en drøy liter på mila med blandet kjøring, sammenlignet med en tilsvarende ny bil har jeg latterlig billig bilhold.

På en typisk 1300-1600 kg's familiebil er det nitrist med 120hk.
   #84
 544     Nedre Romerike     0
Som tysker takker jeg selvfølgelig alle som kjøper tungt motoriserte kjøretøy fra Audi, Mercedes og BMW. Som noe edruelig person ser jeg derimot ikke helt vitsen med 150+ hester for å komme opp i den vanvittige hastigheten av 100 (hundre!) km/h* eller for å trekke tilhenger 3 ganger/år.

Billig: Rimeligste bil jeg har eiet i Norge var en Saab 900 (årsmodell 1990). Verditap pålydende 8000 kr på 3 år og 70000 km. Verkstedkostnader omtrent 20000 kr.

*Dersom du har flaks og bor i nærheten av de 400 km med motorvei.
   #85
 1,126     Østfold     0

Jeg har begynt å se etter "ny" bil. Derfor hadde det vært kjekt med en oversikt over hva som kan være lurt å sjekke en ekstra nøye på de forskjellige modellene, og hvilke styrker og svakheter modellene har. (Og evt forslag til andre modeller enn de jeg har kommet på til nå.)
De annonsene jeg har sett på har hatt vært firmakjørt av en person, årlig kjørelengde rundt 30Mm. (Det ser ut som at de som har bilene privat ikke velger kupevarmer.) Dvs at bilene vil nærme seg 200Mm i løpet av 2-3 år med min bruk. Hva kan man vente seg av større servicebehov rundt 150-200Mm?

Kravliste: 3-5år gammel, diesel, stasjonsvogn/suv, plass til en boks på 180x100x20cm (LxBxH) i bagasjerommet med nedfelt baksete, hengerfeste (minst 1300kg), ryggekamera, el vindu, el speil, varme i speil, dieseldrevet kupevarmer, ESP (jeg ble overrasket over at ikke alle i nevnte aldersgruppe har dette), klimaanlegg, minst 120hk, manuelt gir eller dsg-lignende automat.

Det kan gjerne være varebil dersom avstanden mellom vegg og førersete er stor nok til at man kan legge setet litt bakover uten å butte i veggen (det er neppe noen varebiler som har den muligheten?)
Gjerne 4wd, men ikke noe krav.


Modeller jeg har funnet er: (med antatte fordeler og ulemper)
Avensis
+ lave servicekostnader(?)
+ driftsikker
+ godt rykte
- kjedelig
- fås ikke med 4wd
- smalt turtallsområde med god trekkkraft.

Passat
+ fås med 140hk
+ fås med 4wd
- dyr på service

Outlander
+ antagelig den beste av disse for å trekke henger
+ 4wd
+ sterk motor
+ ekte diffsperre
- ikke samme comfort som passat/avensis på langtur
- høyt forbruk på motorvei
- ustabil automatgirkasse (dobbelkløtsj) - må stadig reprogrammeres i følge merkeforhandler.

V50
+ Litt kortere enn de overnevnte (=ledige lukeparkeringsplasser i oslo har en tendens til å være 470-480cm), men har likevel 180cm lastelengde.
+ stort fokus på sikkerhet

Accord
+ meget god på langkjøring
- få eksemplarer til salgs

Legacy
+ 4wd
- Endel høyere pris


Drit i diesel. Se etter en bil med 1ZR-FAE motoren til toyota, og så forer du den med 98-oktan. Resultatet er en utrolig behagelig og kjapp bil uten den irriterende turboen med sine forsinkelser og ulyder.

Jeg har en Corolla Verso 2002 1.6/110 hk  som jeg kjøpte ved 60.000 km/3 år. Nå har jeg måttet ha den på verksted ved 190.000 km for første gang på ordentlig, og betalte over 8000 kr for å få den eu-godkjent (håndbrekk: wire/tromler/bånd/vindusviskere)  Helt forferdelig, det ruinerte hele vedlikeholdsbudsjettet på 100 kr/år utover vanlig service...

   #86
 1,126     Østfold     0

Passat, liste over vanlige feil (sverige):
- Skjeve bremseskiver


Skjeve bremseskiver er veldig overdrevet. Saken er egentlig den at verkstedene ikke har noen
som helst interesse i å fortelle kunden at det de opplever som skjevhet egentlig bare er resultatet
av at de har stått i ro i et kryss med glovarme bremseklosser klemt om skivene, slik at man har fått
et 'hot spot' med bedre friksjon enn resten av skiva (google brake pad bed in)
   #87
 8,022     Bærum     0

Som tysker takker jeg selvfølgelig alle som kjøper tungt motoriserte kjøretøy fra Audi, Mercedes og BMW. Som noe edruelig person ser jeg derimot ikke helt vitsen med 150+ hester for å komme opp i den vanvittige hastigheten av 100 (hundre!) km/h* eller for å trekke tilhenger 3 ganger/år.


Er vel egentlig ikke hastighet, men heller akselerasjon som er kult med stor motor.
Har ikke noe jag etter masse HK, men for at bilen ikke skal føles undermotorisert bør det i alle fall være 100HK pr tonn bil for bensinmotorer.

   #89
 373     Hordaland     0
Tja. Smaken er ofte som baken. I et økonomisk perspektiv er jeg imt. sikker på at du vil komme fornøyd ut med Avensis.

Vi kjøpte en 11 modell 2,2 Advance aut. med skinn og endel ekstrautstyr før jul, og det er en milsluker av dimensjoner. Kjempebil. Hadde rullet 185k. da vi kjøpte den, men det er komplett umulig å merke. Stille, komfortabel og sikker. Ikke et knirk.

Har som cozmo skrudd meg lei, og i takt med mer teknologi har jeg meldt meg ut. Skal jeg skru igjen i fremtiden blir det på en veteran.  ;D

Har hatt taxikjørte Toyotaer siden 1995, og har aldri opplevd overraskelser som har kostet. Never. Har hatt andre biler av andre merker med "lav km." som jeg har måttet koste på (les skru) mye på. Jeg har imt. en god kontakt i Toyota-systemet som har guidet meg på modell- og motorvalg, for Toyota har hatt sine blundere de og.  Biler som er godt vedlikeholdt og har rullet litt på kort tid har ikke alle de "sykene" en 8-12 år gammel bil en gjerne må betale like mye for. 2,0 D er en volumselger som vil drukne i "alle de andre" den dagen den skal selges. Det vil ikke en 2,2. Som lett går 500.000 km. med normalt vedlikehold.  Understellsbehandling er de eneste som skal gjøres. Garantert km. som taxi er 180.000 for Avensis. 300.000 for Prius...  Det betyr at de er ment å tåle noen mil...

Det eneste en kan hevde er at det ligger endel selgerkjørte 2,0D 09-11 modeller  med ok pris. Har en litt tid og tråler litt andre kanaler kan en likevel komme borti en 2,2D til en fin pris. Og forskjellen i motorisering merkes. Godt!  ;D Bruker noe mer diesel, men sålangt har vi ikke målt den over 0,7 (hele tanker).

Bilen vi gikk fra var en 01 2,0 D4 bensiner (Avensis), og at det har skjedd endel på 2 generasjoner er det ikke tvil om. Selv om det også har vært en grei bil. Foruten service har det kun vært behov for to calippere (kjøpt hos høgger) og nye klosser foran ila. 2 år. Den har et par sensorer som nå skal skiftes, men alt i alt har den kostet ca. 12.000,- i vedlikehold inkl. 2 sett nye dekk på knappe to år.  Verditapet regner jeg med blir ned mot null når den er solgt.  Eller har både min sønn og min far hver sine Avensis. (1,6 V-VTI) Rusler og går de og.

Kjøper en ny bil og bytter hvert 3. år koster det deretter. Litt kreativ "approach" til bilhold kan spare en for store summer.
Signatur
   #90
 472     Asker     0

De fleste er nok klar over at økonomien i å kjøpe NY bil er lættis dårlig. Mange av de som kjøper ny bil gjør det rett og slett fordi de kan. Greit nok å kjøpe en brukt kjerre til 50k, men det blir aldri som å sette seg inn en NY bil som er tight og fin, ren og pen, ingen riper og ulyder osv. Så vil mange hevde at "følelsen av ny" ikke kan forsvares til den prisforskjellen, men siden det faktisk selges en del nye biler er det også mange som mener at det kan forsvares.

Jeg har levd på gamle biler i en årrekke nå. Hadde jeg plutselig fått råd til å kjøpe ny bil hadde jeg gjort det. 17 år med å skru på biler i all slags vær har egentlig gjort meg "ferdig" med det. Men ingen lottogevinster i sikte enda. Må kanskje begynne spille først  8)


Mulig det, men da er det vel lættis dårlig økonomi i å kjøpe nyere brukt også?

Skal ikke være for bastant jeg, men at mange er litt for gla i å se på salgsprisen på bilen, og KUN det, det er jeg ikke særlig tvil om.

http://www.dinepenger.no/bruke/smart-aa-eie-ny-bil-lenger/121248

http://www.dagbladet.no/2013/01/01/tema/bil/bruktbil/bil_og_trafikk/24918185/
Signatur