Når du siterer keal, så bør du ta med begge forutsetningene:
Nåvel, du presenterte dine to punkter som separate, uavhengige (og det var eksplisitt vist at jeg siterte punkt 2 av flere punkter - det var ikke noe forsøk på å skjule noe). Det er vanskelig å se at du mente at de 15 årene som FM-slukkingen kom for tidlig var ment å løpe fra et fiktivt slukke-tidspunkt i 2010 istedetfor fra den reelle slukkingen i 2017. Om du reelt mente å si "minst åtte år etter den faktiske slukken in 2017, det vil si femten år fra slukkingen ble vedtatt i 2010" (vel... det endelige vedtaket ble gjort i 2011, ikke 2010, men la oss glemme den detaljen...) så godtar jeg det.
Poenget mitt er det samme: Haddevi utsatt FM-slukking til 2025. da ville det store flertall nordmenn utsatt til 2025 å vurdere/installere DAB-radio i bilen. Og delvis hjemme.
Det absolutte årstallet - om det er 2014, 2017, 2025, 2026 eller 2032 - betyr minimalt. Det som betyr noe er når man må. På det tidspunkt man må, er situasjonen tilnærmet den samme, uansett hva årstallet er.
Mitt svar har samme gyldighet om vi antar at du reelt mente 15 år etter 2010, dvs. 2025, 15 år etter det endelige vedtaket i 2011 om FM-stenging, dvs. 2026, eller 15 år etter reell FM stenging (ihht. 2011-vedtaket) i 2017, dvs. 2032. Publikum reagerer nå de må, ikke før det. Om vi flytter det fra 2017 til 2025 eller 5til 2032 endrer fint lite.
(Definisjonen av "må" kan være noe individuelt: Jeg "måtte" få meg DAB-radio for å høre på NRK Jazz, flere år før FM-sendingene ble stengt. Andre "måtte" ha DAB for NRK Klassisk. Noen er avhegig av nasjonal reklameradio; de "måtte" først ha DAB i 2017. De som er tilfreds med lokal reklame kan vente enda lenger...)
Hadde de sørget for at det var funksjonelle adaptere på markedet så hadde det kanskje vært noe annet, hører folk er på tur til nordvest landet med adapter montert av merkevetksted og de har bortfall av signal på mer enn 1/3 av distansen. CD stasjonen er i bruk foreløpig i min bil, må finne en beskrivelse hvordan en får ut en helintegrert radio, har funnet oppskriften på AUX inngang som mangler.
Jeg har montert tiny C10 i et par biler her. Fungerer egentlig ganske bra.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har kjørt en del på nordvestlandet bare med en liten "kjøkkenradio" i bilen. Veldig sjelden jeg mister signalet. Hvis folk mister dekning på 1/3 av strekninga, må det være noe feil med installasjonen.
Jeg har rett nok ikke vært på nordvestlandet, men jeg har vært mye i Sogn og Fjordane, også langt utenfor riksveiene, og har faktisk aldri hatt utfall. Alle tunneler (og det er ikke få!) som jeg var gjennom hadde DAB. Tviler ikke på at det er steder uten god nok dekning, men jeg har i hvert fall ikke funnet den.
Bor i Valdres - ikke akkurat bortskjemt med FM-signaler, men i mine biler har jeg knapt opplevd utfall. Har vært fra Arendal i sør til Levanger i nord (ja, det kan knapt kalles nord...) og fra Fagernes til Eidsbugarden i Jotunheimen og Gaularfjell.
Det skal rett nok sies at jeg stort sett hører på P13 - jeg har forstått at Riksblokka har noe (mye) dårligere dekning. Har original radio i en VW Touareg. Har også en eldre Audi med Tiny C6 - den er sjelden på langtur, men har i hvert fall fungert gull der den har vært.
Hadde de sørget for at det var funksjonelle adaptere på markedet så hadde det kanskje vært noe annet, hører folk er på tur til nordvest landet med adapter montert av merkevetksted og de har bortfall av signal på mer enn 1/3 av distansen. CD stasjonen er i bruk foreløpig i min bil, må finne en beskrivelse hvordan en får ut en helintegrert radio, har funnet oppskriften på AUX inngang som mangler.
Det er ikke adapteren skyld men at folk skal spare penger og får installert en kjip vindusantenne. En ordentlig antenne på taket gir mye bedre mottak, men koster selvsagt også mye mer i installasjon da taktrekk må løsnes, hull må bores og rustbeskyttes, kabel må trekkes i A-stolpe osv.
Jeg kommenterer bare det som folk får tilbudt fra merkeforhandlere, vi kan ikke forvente at en pensjonist som går til merkeforhandler og ber om hjelp skal forklare dem at det er for dårlig det de tilbyr ...
Nå tror jeg også NRK er medskyldig for det er dårlig med informasjon om hvilke kanaler folk skal velge i bil så service following skal fungere, så kanskje er det egentlig mye bedre enn det virker som. Men prøv på nrk.no det er ingen "dette heter våre dab-kanaler" link med anbefalinger som jeg beskriver over.
Nå tror jeg også NRK er medskyldig for det er dårlig med informasjon om hvilke kanaler folk skal velge i bil så service following skal fungere
Advarsel: Dette er et langt, forklarende innlegg. De som ikke kan handtere grundige forklaringer: Hopp over dette og gå videre til neste innlegg!
Praktisk talt alle DAB-mottakere jeg har sett har en mer eller mindre halvvegs løsning. SF er ikke alene nok. Digitalradio Norge har ikke vært flinke til å forklare når SF fungerer OK, og når det ikke gjør det - de har presentert SF (alene) som en fullstendig løsning på flytting mellom regioner. Oversolgt løsningen.
Problemet er at når du kjører inn i en ny region er det ingenting i en mottaker som automatisk oppdager at det der finnes en annen blokk som muligens inneholder en kanal som har samme ID som den du lytter til; det kreves et fullt kanalsøk, som vanligvis tar diverse sekunder. SF fungerer mellom kanalene i kanallista, den du oppdaterer når du trykker på Rescan/Kanalsøk (eller hva det nå heter på din mottaker).
Finner du ei "treriksrøys" mellom regionene du oftest ferdes i, og der gjør et kanalsøk, da vil SF fungere greit i disse tre regionene, f.eks. for alle fylkene Hedemark, Oppland (region 05), Akershus, Oslo, Østfold (region 01), Buskerud, Telemark og Vestfold (region 02) - litt nord/vest for Oslo finner du områder der du tar inn alle tre regioner. Eller i indre deler av Rogaland kan du ta inn både Sogn og Fjordane, Hordaland (region 04), Rogaland, Agder (region 03), Buskerud, Telemark og Vestfold (region 02).
Så drar du nordover på ferie. Når du kommer over i Møre og Romsdal / Trøndelag, må du gjøre nytt kanalsøk, selv med Service Following, for at mottakeren skal oppdage den nye blokka. Så å si alle mottakere skraper ut den gamle kanallista og bygger opp en ny, og da finner den igjen kanalen du lyttet til - men når du kommer hjem etter ferien må du gjøre et nytt kanalsøk. Og ikke bare må du gjøre et kanalsøk når du kommer inn i M&R/Trøndelag, du må gjøre nytt kanalsøk når du krysser grensa til Nordland, for at SF skal sjekke om kanalene der har samme ID, Og igjen når kommer opp i nord-Troms.
Min bilradio avhjelper det litt: For de kanalene jeg har på forvalgsknappene husker den hvilken "fysisk" blokk (det vi vanligvis ser som 5A til 13F) de ble valgt under, så når jeg kommer hjem, klarer den å finne tilbake til disse prorgramkanalene uten ny programmering. Men det gjelder kun forvalgs-kanalene, og kun der de ble programmert: Da jeg krysset fra Trøndelag til Nordland og måtte gjøre kanalsøk, og så dro videre til Finnmark og gjorde nytt kanalsøk da Nordland forsvant, glemte radioen Nordlands-nettet. Så på vei sørover visste den ingenting om Nordlands-nettet og måtte igjen ha et nytt kanalsøk for å oppdage dem. Jeg har stygg mistanke om at dette er ganske typisk oppførsel for bilradioer også av andre merker.
Den fullstendige løsningen - den andre halvdelen: Å ha en mottaker med to tunere - den ene er den du bruker for lytting, den andre scanner hele tiden båndet for å oppdage automatisk at du har kommet inn i et område med andre "fysiske" blokker, og oppdaterer kanallista i det skjulte. Da trenger du ingen Rescan/Kanalsøk-knapp - det gjøres hele tiden. Ulempe #1 er at tuner #2 og logikken for å oppdatere kanallista krever like mye strøm som tuner #1. I en bil med 120 Ah batteri burde dette være kurant, men du vil neppe se det i lomme-mottakere drevet på to AAA-batterier. Ulempe #2 er at to tunere krever dobbelt så mange komponenter. #2 kan være noe enklere i seg selv, men må ha logikk for å oppdatere kanallista, koordinere med tuner #1 osv. I praksis blir tuner-delen langt mer kompleks å bygge - ihvertfall så lenge dagens tuner-brikker ikke har mer enn én tuner og du må bruke to tuner-brikker. Det kan hende at om fem år har alle DAB-brikker dobbel tuner (og da er problemet løst!), men det definitivt ikke tilfelle i dag.
Det finnes bil-DAB-radioer med dobbelt tuner, og alltid holder kanallista oppdatert; Rescan/Kanalsøk er helt overflødig. Ferdes du på kryss og tvers mellom land i mellom-Europa er det helt flott: Kanallista viser til enhver tid hva som finnes der du befinner deg. Men jeg har ikke enda hørt om noen av disse dobbel-tuner-modellene som også har Service Following! Når du krysser en regiongrense i Norge vil disse radioene hele tiden vise i kanallista at nå har P1 region 02 forsvunnet, og P1 region 03 kommet inn, men oppdager ikke at de to har samme ID, og vil ikke flytte mottakere automatisk fra den ene blokka til den andre; det må du gjøre manuelt. Det bør snart komme mottakere med både Service Following og dobbel tuner. Da er problemet løst! (Kanskje det har kommet, uten at jeg vet om det.)
Hvorfor har ikke alle dobbel-tuner-modeller også SF? I Norge har vi akkurat samme DAB-standard som i andre land, men vi bruker den på en litt spesiell måte: Nedover i Europa har som regel én kringkaster, i forstand én innholdskonsesjonær, ett nett (evt. del av et nett). Hvis én kringkaster har flere nett, er det som regel for uavhengige kanaler, med separat programinnhold. "Samsending" mellom ulike nett, av identisk likt innhold til eksakt samme tid, er egentlig ganske spesielt. Behovet for SF er ikke spesielt stort i andre land enn Norge; derfor har mottaker-produsentene prioritert det lavt (selv om det er noe som har vært med i DAB-standarden som en "valgfri" opsjon helt fra starten for over 20 år siden).
Men... FM-mottakere med RDS fikser jo slikt! Hvorfor kan ikke DAB-radioer fikse det like godt? Spørsmålet er relevant, men har en forklaring: Selv om det er samme RDS på FM og på DAB (og RDS omfatter langt mer enn bare å skifte sender atuomatisk!), er den tekniske implementasjonen totalt ulik. På FM sendes RDS-data helt uavhengig av lyden på FM-kanalen, som en egen side-kanal. RDS handteres av en helt annen type tuner og digitale analysekretser, ganske uavhengig av det analoge lyd-signalet. I DAB er RDS langt mer integrert i den samme digitale datastrøm som multiplekser ulike digitale lydkanaler. Siden lydkanaler i en DAB-pakke kan komme og gå må gjenkjennelse av en kanal være integrert i analysen av den digitale pakken, den kan ikke legges "utenfor", slik det gjøres i FM. Følgen er at der en FM-RDS-mottaker kan være enkel og isolert og kun gjøre RDS-stoff, krever DAB-RDS noe bortimot en komplett tuner for å få tak i RDS-dataene.
For de aller, aller fleste RDS-funksjoner er det ikke noe problem: Informasjonen er knyttet til den kanalen du lytter på i øyeblikket (f.eks. rulletekster i displayet), og mottakeren plukker ut RDS-infoen sammen med lyden. SF er ganske spesiell i at mottakeren må sammenholde info fra flere ulike DAB-blokker. Behovet er langt mindre enn på FM: Der må RDS-infoen tolkes for å skifte fra den ene sendermasta til den neste. I DAB kan du passere hundre sendermaster uten å behøve å skifte - de sender alle på samme frekvens. Så lenge du hører på kommersielle kanaler i riksblokka, eller holder deg innenfor samme NRK-region, f.eks. fra Ørsta/Volda, Oppdal, Røros i sør til Namskogan i nord, har du intet behov for SF, selv for NRK-kanalene. Så selv om RDS teknisk sett er samme standard på FM og DAB kan det lett bli misforstått om vi tenker på SF som å skifte mellom sendere, slik RDS på FM er.
Den eneste grunnen til at vi "trenger" SF i Norge er for å få mulighet til å sende "Distriktsprogram" deler av dagen. De aller fleste NRK-kanaler har identisk program over hele Norge, og kunne sendt på samme blokk over hele landet, akkurat som den kommersielle riksblokka, uten noe behov for SF. Det var slik det opprinnelig var foreslått i "Digitalradio i Norge" (2005): Norkring skulle bygge ut tre blokker, to av dem riksdekkende, der NRK skulle ha hele den ene og evt. deler av den andre, til sine nasjonale sendinger. Den tredje skulle være delt opp i regioner, for NRKs distriktssendinger (med antydning om at det kunne utvikles til 24/7 distrikts-kanaler), men også kommersielle kanaler og nisje-kanaler med regional dekning. Med dette som en "ren" regional blokk, uten kanaler med nasjonal dekning, ville det heller ikke vært behov for SF - du ville uansett ikke finne igjen samme innhold i en annen region.
Slik ble det ikke, av flere grunner: De kommersielle kanalene var ikke interessert i regional dekning, de ville ha hele landet. Lokalradioene var ikke interessert i å dekke to-tre fylker; det strider mot "lokal"-ideen. Dessuten kom DAB+, med langt bedre komprimering. Det var ikke lenger behov for to nasjonale nett pluss ett regionalt nett; to var tilstrekkelig. Det kunne vært gjort ved ganske enkelt å slå sammen de to foreslåtte landsdekkende nettene, med både NRK-kanaler og kommersielle. Men region-nettene ville stå med bare noen få prosent utnyttelse, og med alle NRKs ikke-regionale kanaler ville det være lite igjen til flere kommersielle.
Det var da det ble besluttet å istedet flytte de ikke-regionale NRK-kanalene over i det regionale nettet behovet for SF ble påtrengende. Jeg er ikke sikker på når denne beslutningen ble tatt - jeg fikk den ikke med meg før rundt 2014-2015; den var nok tatt et par år før. Men den ble ikke endelig effektuert før i januar 2017. Hadde vi holdt riksdekkende og regionale kanaler adskilt ville det ikke vært behov for SF, men NRK valgte, av rene økonomiske hensyn, å samle alle sine kanaler i regionnettet (eller egentlig: region-nettene). Ganske spesielt, i internasjonal sammenheng! Og behovet oppstod først etter at vi hadde har DAB-sendinger i rundt 15 år, så det er ikke så underlig at mottaker-produsentene ble tatt på senga: I all verden - er det noen som har bruk for den funksjonen?
(Mitt stalltips: Når produsentene hev seg rundt og raskt fikk utviklet nye modeller med den valgfrie funksjonen som brukes nesten bare i Norge, så skyldes det at Norge er tidlig ute med DAB: For suksess på det internasjonale markedet bør man ikke gjøre bommerter på det norske markedet! Det er viktig å lykkes hos oss. Hadde DAB vært garantert suksess uten Norge som et foregangsmarked, da ville SF blitt prioritert betydelig lavere, og mange flere bilister ville vært avhengig av å manuelt skifte kanal ved kryssing av regiongrenser.)
for lange svar igjen, men du bekrefter bare det jeg sier at utstyret og kanaltildeling ikke nødvendigvis er tilpasset hverandre, da burde de ha bestilt DAB utstyr som var tilpasset de krav de har siden markedet er så lite. Nå sier forøvrig NRK at hvis du velger P1 uten distrikt tilknytning så skal SF fungere hele veien, men det er jo mulig at det er feil.
Hovedproblem for NRK er at det blir for mange kanaler totalt, en kan ikke bla gjennom 29 Dab kanaler slik et rescan gir her jeg bor.
Nåvel, du presenterte dine to punkter som separate, uavhengige (og det var eksplisitt vist at jeg siterte punkt 2 av flere punkter - det var ikke noe forsøk på å skjule noe). Det er vanskelig å se at du mente at de 15 årene som FM-slukkingen kom for tidlig var ment å løpe fra et fiktivt slukke-tidspunkt i 2010 istedetfor fra den reelle slukkingen i 2017. Om du reelt mente å si "minst åtte år etter den faktiske slukken in 2017, det vil si femten år fra slukkingen ble vedtatt i 2010" (vel... det endelige vedtaket ble gjort i 2011, ikke 2010, men la oss glemme den detaljen...) så godtar jeg det.
Poenget mitt er det samme: Haddevi utsatt FM-slukking til 2025. da ville det store flertall nordmenn utsatt til 2025 å vurdere/installere DAB-radio i bilen. Og delvis hjemme.
Det absolutte årstallet - om det er 2014, 2017, 2025, 2026 eller 2032 - betyr minimalt. Det som betyr noe er når man må. På det tidspunkt man må, er situasjonen tilnærmet den samme, uansett hva årstallet er.
Mitt svar har samme gyldighet om vi antar at du reelt mente 15 år etter 2010, dvs. 2025, 15 år etter det endelige vedtaket i 2011 om FM-stenging, dvs. 2026, eller 15 år etter reell FM stenging (ihht. 2011-vedtaket) i 2017, dvs. 2032. Publikum reagerer nå de må, ikke før det. Om vi flytter det fra 2017 til 2025 eller 5til 2032 endrer fint lite.
(Definisjonen av "må" kan være noe individuelt: Jeg "måtte" få meg DAB-radio for å høre på NRK Jazz, flere år før FM-sendingene ble stengt. Andre "måtte" ha DAB for NRK Klassisk. Noen er avhegig av nasjonal reklameradio; de "måtte" først ha DAB i 2017. De som er tilfreds med lokal reklame kan vente enda lenger...)
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Bor i Valdres - ikke akkurat bortskjemt med FM-signaler, men i mine biler har jeg knapt opplevd utfall. Har vært fra Arendal i sør til Levanger i nord (ja, det kan knapt kalles nord...) og fra Fagernes til Eidsbugarden i Jotunheimen og Gaularfjell.
Det skal rett nok sies at jeg stort sett hører på P13 - jeg har forstått at Riksblokka har noe (mye) dårligere dekning. Har original radio i en VW Touareg. Har også en eldre Audi med Tiny C6 - den er sjelden på langtur, men har i hvert fall fungert gull der den har vært.
Det er ikke adapteren skyld men at folk skal spare penger og får installert en kjip vindusantenne. En ordentlig antenne på taket gir mye bedre mottak, men koster selvsagt også mye mer i installasjon da taktrekk må løsnes, hull må bores og rustbeskyttes, kabel må trekkes i A-stolpe osv.
Nå tror jeg også NRK er medskyldig for det er dårlig med informasjon om hvilke kanaler folk skal velge i bil så service following skal fungere, så kanskje er det egentlig mye bedre enn det virker som. Men prøv på nrk.no det er ingen "dette heter våre dab-kanaler" link med anbefalinger som jeg beskriver over.
Advarsel:
Dette er et langt, forklarende innlegg. De som ikke kan handtere grundige forklaringer: Hopp over dette og gå videre til neste innlegg!
Praktisk talt alle DAB-mottakere jeg har sett har en mer eller mindre halvvegs løsning. SF er ikke alene nok. Digitalradio Norge har ikke vært flinke til å forklare når SF fungerer OK, og når det ikke gjør det - de har presentert SF (alene) som en fullstendig løsning på flytting mellom regioner. Oversolgt løsningen.
Problemet er at når du kjører inn i en ny region er det ingenting i en mottaker som automatisk oppdager at det der finnes en annen blokk som muligens inneholder en kanal som har samme ID som den du lytter til; det kreves et fullt kanalsøk, som vanligvis tar diverse sekunder. SF fungerer mellom kanalene i kanallista, den du oppdaterer når du trykker på Rescan/Kanalsøk (eller hva det nå heter på din mottaker).
Finner du ei "treriksrøys" mellom regionene du oftest ferdes i, og der gjør et kanalsøk, da vil SF fungere greit i disse tre regionene, f.eks. for alle fylkene Hedemark, Oppland (region 05), Akershus, Oslo, Østfold (region 01), Buskerud, Telemark og Vestfold (region 02) - litt nord/vest for Oslo finner du områder der du tar inn alle tre regioner. Eller i indre deler av Rogaland kan du ta inn både Sogn og Fjordane, Hordaland (region 04), Rogaland, Agder (region 03), Buskerud, Telemark og Vestfold (region 02).
Så drar du nordover på ferie. Når du kommer over i Møre og Romsdal / Trøndelag, må du gjøre nytt kanalsøk, selv med Service Following, for at mottakeren skal oppdage den nye blokka. Så å si alle mottakere skraper ut den gamle kanallista og bygger opp en ny, og da finner den igjen kanalen du lyttet til - men når du kommer hjem etter ferien må du gjøre et nytt kanalsøk. Og ikke bare må du gjøre et kanalsøk når du kommer inn i M&R/Trøndelag, du må gjøre nytt kanalsøk når du krysser grensa til Nordland, for at SF skal sjekke om kanalene der har samme ID, Og igjen når kommer opp i nord-Troms.
Min bilradio avhjelper det litt: For de kanalene jeg har på forvalgsknappene husker den hvilken "fysisk" blokk
(det vi vanligvis ser som 5A til 13F) de ble valgt under, så når jeg kommer hjem, klarer den å finne tilbake til disse prorgramkanalene uten ny programmering. Men det gjelder kun forvalgs-kanalene, og kun der de ble programmert: Da jeg krysset fra Trøndelag til Nordland og måtte gjøre kanalsøk, og så dro videre til Finnmark og gjorde nytt kanalsøk da Nordland forsvant, glemte radioen Nordlands-nettet. Så på vei sørover visste den ingenting om Nordlands-nettet og måtte igjen ha et nytt kanalsøk for å oppdage dem. Jeg har stygg mistanke om at dette er ganske typisk oppførsel for bilradioer også av andre merker.
Den fullstendige løsningen - den andre halvdelen: Å ha en mottaker med to tunere - den ene er den du bruker for lytting, den andre scanner hele tiden båndet for å oppdage automatisk at du har kommet inn i et område med andre "fysiske" blokker, og oppdaterer kanallista i det skjulte. Da trenger du ingen Rescan/Kanalsøk-knapp - det gjøres hele tiden. Ulempe #1 er at tuner #2 og logikken for å oppdatere kanallista krever like mye strøm som tuner #1. I en bil med 120 Ah batteri burde dette være kurant, men du vil neppe se det i lomme-mottakere drevet på to AAA-batterier. Ulempe #2 er at to tunere krever dobbelt så mange komponenter. #2 kan være noe enklere i seg selv, men må ha logikk for å oppdatere kanallista, koordinere med tuner #1 osv. I praksis blir tuner-delen langt mer kompleks å bygge - ihvertfall så lenge dagens tuner-brikker ikke har mer enn én tuner og du må bruke to tuner-brikker. Det kan hende at om fem år har alle DAB-brikker dobbel tuner (og da er problemet løst!), men det definitivt ikke tilfelle i dag.
Det finnes bil-DAB-radioer med dobbelt tuner, og alltid holder kanallista oppdatert; Rescan/Kanalsøk er helt overflødig. Ferdes du på kryss og tvers mellom land i mellom-Europa er det helt flott: Kanallista viser til enhver tid hva som finnes der du befinner deg. Men jeg har ikke enda hørt om noen av disse dobbel-tuner-modellene som også har Service Following! Når du krysser en regiongrense i Norge vil disse radioene hele tiden vise i kanallista at nå har P1 region 02 forsvunnet, og P1 region 03 kommet inn, men oppdager ikke at de to har samme ID, og vil ikke flytte mottakere automatisk fra den ene blokka til den andre; det må du gjøre manuelt. Det bør snart komme mottakere med både Service Following og dobbel tuner. Da er problemet løst! (Kanskje det har kommet, uten at jeg vet om det.)
Hvorfor har ikke alle dobbel-tuner-modeller også SF? I Norge har vi akkurat samme DAB-standard som i andre land, men vi bruker den på en litt spesiell måte: Nedover i Europa har som regel én kringkaster, i forstand én innholdskonsesjonær, ett nett (evt. del av et nett). Hvis én kringkaster har flere nett, er det som regel for uavhengige kanaler, med separat programinnhold. "Samsending" mellom ulike nett, av identisk likt innhold til eksakt samme tid, er egentlig ganske spesielt. Behovet for SF er ikke spesielt stort i andre land enn Norge; derfor har mottaker-produsentene prioritert det lavt (selv om det er noe som har vært med i DAB-standarden som en "valgfri" opsjon helt fra starten for over 20 år siden).
Men... FM-mottakere med RDS fikser jo slikt! Hvorfor kan ikke DAB-radioer fikse det like godt? Spørsmålet er relevant, men har en forklaring: Selv om det er samme RDS på FM og på DAB (og RDS omfatter langt mer enn bare å skifte sender atuomatisk!), er den tekniske implementasjonen totalt ulik. På FM sendes RDS-data helt uavhengig av lyden på FM-kanalen, som en egen side-kanal. RDS handteres av en helt annen type tuner og digitale analysekretser, ganske uavhengig av det analoge lyd-signalet. I DAB er RDS langt mer integrert i den samme digitale datastrøm som multiplekser ulike digitale lydkanaler. Siden lydkanaler i en DAB-pakke kan komme og gå må gjenkjennelse av en kanal være integrert i analysen av den digitale pakken, den kan ikke legges "utenfor", slik det gjøres i FM. Følgen er at der en FM-RDS-mottaker kan være enkel og isolert og kun gjøre RDS-stoff, krever DAB-RDS noe bortimot en komplett tuner for å få tak i RDS-dataene.
For de aller, aller fleste RDS-funksjoner er det ikke noe problem: Informasjonen er knyttet til den kanalen du lytter på i øyeblikket (f.eks. rulletekster i displayet), og mottakeren plukker ut RDS-infoen sammen med lyden. SF er ganske spesiell i at mottakeren må sammenholde info fra flere ulike DAB-blokker. Behovet er langt mindre enn på FM: Der må RDS-infoen tolkes for å skifte fra den ene sendermasta til den neste. I DAB kan du passere hundre sendermaster uten å behøve å skifte - de sender alle på samme frekvens. Så lenge du hører på kommersielle kanaler i riksblokka, eller holder deg innenfor samme NRK-region, f.eks. fra Ørsta/Volda, Oppdal, Røros i sør til Namskogan i nord, har du intet behov for SF, selv for NRK-kanalene. Så selv om RDS teknisk sett er samme standard på FM og DAB kan det lett bli misforstått om vi tenker på SF som å skifte mellom sendere, slik RDS på FM er.
Den eneste grunnen til at vi "trenger" SF i Norge er for å få mulighet til å sende "Distriktsprogram" deler av dagen. De aller fleste NRK-kanaler har identisk program over hele Norge, og kunne sendt på samme blokk over hele landet, akkurat som den kommersielle riksblokka, uten noe behov for SF. Det var slik det opprinnelig var foreslått i "Digitalradio i Norge" (2005): Norkring skulle bygge ut tre blokker, to av dem riksdekkende, der NRK skulle ha hele den ene og evt. deler av den andre, til sine nasjonale sendinger. Den tredje skulle være delt opp i regioner, for NRKs distriktssendinger (med antydning om at det kunne utvikles til 24/7 distrikts-kanaler), men også kommersielle kanaler og nisje-kanaler med regional dekning. Med dette som en "ren" regional blokk, uten kanaler med nasjonal dekning, ville det heller ikke vært behov for SF - du ville uansett ikke finne igjen samme innhold i en annen region.
Slik ble det ikke, av flere grunner: De kommersielle kanalene var ikke interessert i regional dekning, de ville ha hele landet. Lokalradioene var ikke interessert i å dekke to-tre fylker; det strider mot "lokal"-ideen. Dessuten kom DAB+, med langt bedre komprimering. Det var ikke lenger behov for to nasjonale nett pluss ett regionalt nett; to var tilstrekkelig. Det kunne vært gjort ved ganske enkelt å slå sammen de to foreslåtte landsdekkende nettene, med både NRK-kanaler og kommersielle. Men region-nettene ville stå med bare noen få prosent utnyttelse, og med alle NRKs ikke-regionale kanaler ville det være lite igjen til flere kommersielle.
Det var da det ble besluttet å istedet flytte de ikke-regionale NRK-kanalene over i det regionale nettet behovet for SF ble påtrengende. Jeg er ikke sikker på når denne beslutningen ble tatt - jeg fikk den ikke med meg før rundt 2014-2015; den var nok tatt et par år før. Men den ble ikke endelig effektuert før i januar 2017. Hadde vi holdt riksdekkende og regionale kanaler adskilt ville det ikke vært behov for SF, men NRK valgte, av rene økonomiske hensyn, å samle alle sine kanaler i regionnettet (eller egentlig: region-nettene). Ganske spesielt, i internasjonal sammenheng! Og behovet oppstod først etter at vi hadde har DAB-sendinger i rundt 15 år, så det er ikke så underlig at mottaker-produsentene ble tatt på senga: I all verden - er det noen som har bruk for den funksjonen?
(Mitt stalltips: Når produsentene hev seg rundt og raskt fikk utviklet nye modeller med den valgfrie funksjonen som brukes nesten bare i Norge, så skyldes det at Norge er tidlig ute med DAB: For suksess på det internasjonale markedet bør man ikke gjøre bommerter på det norske markedet! Det er viktig å lykkes hos oss. Hadde DAB vært garantert suksess uten Norge som et foregangsmarked, da ville SF blitt prioritert betydelig lavere, og mange flere bilister ville vært avhengig av å manuelt skifte kanal ved kryssing av regiongrenser.)
Hovedproblem for NRK er at det blir for mange kanaler totalt, en kan ikke bla gjennom 29 Dab kanaler slik et rescan gir her jeg bor.