701
15
2
Det er viktig å sikre lasten sin.
615
Øvre Eiker
0
Ikke bare privatpersoner med tilhenger som sikrer last for dårlig: https://www.nrk.no/urix/russisk-fly-mistet-flere-hundre-gullbarrer-under-takeoff-1.13964539 . Jeg skulle tro at det var viktig å sikre last mot forskyving i et fly slik at lasten ikke skulle falle ut selv om døra gikk opp. Men tydeligvis ikke.
Selv har jeg opplevd å få en 30 cm lump av en granlegg i veien foran meg ved en fartshump i Mjøndalen. Jeg så jo på hvordan lasten lå i hengeren og tenkte at her måtte jeg være forberedt før det skjedde. Hvilket bringer meg videre til hvorfor kjører så mange helt inntil når jeg kjører med henger med last? Vet de hvor godt jeg har sikret lasten min?
Selv har jeg opplevd å få en 30 cm lump av en granlegg i veien foran meg ved en fartshump i Mjøndalen. Jeg så jo på hvordan lasten lå i hengeren og tenkte at her måtte jeg være forberedt før det skjedde. Hvilket bringer meg videre til hvorfor kjører så mange helt inntil når jeg kjører med henger med last? Vet de hvor godt jeg har sikret lasten min?
Dersom de ligger på taket, kommer de potensielt inn bakvinduet til han foran (hvis du er i bilen foran, hvordan skal du oppføre deg for å unngå det??)
Dersom de ligger på hengeren, og ikke er stemplet av, kommer de inn bakruten til sjåføren.
Jeg pleier også å sette stropper rundt stabelen slik baardes skriver, for å klemme den skikkelig sammen, og så sette andre stropper for å sikre selve stabelen. Syntes også at det sitter bra. Pleier å ta en runde på enden av stabelen og slå litt på hver enkelt lekt. Flytter de på seg, er det ikke godt nok.
Det kalles defensiv kjøring