648    15    2  

Det er viktig å sikre lasten sin.

 563     Øvre Eiker     0
Ikke bare privatpersoner med tilhenger som sikrer last for dårlig: https://www.nrk.no/urix/russisk-fly-mistet-flere-hundre-gullbarrer-under-takeoff-1.13964539 . Jeg skulle tro at det var viktig å sikre last mot forskyving i et fly slik at lasten ikke skulle falle ut selv om døra gikk opp. Men tydeligvis ikke.

Selv har jeg opplevd å få en 30 cm lump av en granlegg i veien foran meg ved en fartshump i Mjøndalen. Jeg så jo på hvordan lasten lå i hengeren og tenkte at her måtte jeg være forberedt før det skjedde. Hvilket bringer meg videre til hvorfor kjører så mange helt inntil når jeg kjører med henger med last? Vet de hvor godt jeg har sikret lasten min? 

   #1
 16 036     Akershus     0
Eller Politiet, som mistet hele hengeren. Siden det var Politiet, så var dette «bare et hendelig uhell , ingen grunn til å nappe førerkort da! Laughing
Signatur
HSt
   #2
 17 410     Sørum     0
Kjørte bak en Maxbo lastebil som tømte hele lasset med stålstendere ut i veien i en oppoverbakke for en del år siden ...
   #3
 5 377     1
Oppsummeringen er vel at det smarteste man gjør er å anta at absolutt alle andre i trafikken er idioter, og handle deretter (min mening, basert på personlig erfaring, er at den antagelsen er 100% korrekt forøvrig, men det blir jo en annen diskusjon Smile )
   #4
 5 377     0
En släger, som alle kan observere med selvsyn på enhver byggesjappe når det nærmer seg vår, er han som skal kjøpe et lass med lekter, legger dem sirlig og pent stablet på hengeren eller på taket, 4-5 stk i bredden, 4-5 stk i høyden. Og så drar han jekkestropper over hele stabelen, gjerne mer enn nødvendig. Men får nok press på lektene i midten? Sannsynligvis ikke. Ved bråbrems blir de til prosjektiler.

Dersom de ligger på taket, kommer de potensielt inn bakvinduet til han foran (hvis du er i bilen foran, hvordan skal du oppføre deg for å unngå det??)

Dersom de ligger på hengeren, og ikke er stemplet av, kommer de inn bakruten til sjåføren.
   #5
 1 459     Akershus     0
Om han legger jekkestroppen rundt en gang og ned til festene synes jeg at det har sittet rimelig godt. Bruker da bare 4-8tonns stropper.
   #6
 4 394     Sørlandskysten     0
Hvis man tar øverste lekt i bunken ytterst på begge sider, og flytter til bunken(e) i midten, slik at stablingen blir høyere på mindten enn på sidene, pleier det å sitte ganske godt med jekkestropp. Det er verre med de som bruker et tau til samme formål.
Signatur
   #7
 5 377     0
Ja, det er absolutt mulig å sikre en last bestående av en stabel med lekter - men jeg har sett mange ekle eksempler på at det (sannsynligvis) ikke er godt nok sikret. Heldigvis har jeg aldri sett at det har gått galt.

Jeg pleier også å sette stropper rundt stabelen slik baardes skriver, for å klemme den skikkelig sammen, og så sette andre stropper for å sikre selve stabelen. Syntes også at det sitter bra. Pleier å ta en runde på enden av stabelen og slå litt på hver enkelt lekt. Flytter de på seg, er det ikke godt nok.

   #8
 799     0
Oppsummeringen er vel at det smarteste man gjør er å anta at absolutt alle andre i trafikken er idioter, og handle deretter (min mening, basert på personlig erfaring, er at den antagelsen er 100% korrekt forøvrig, men det blir jo en annen diskusjon Smile )

Det kalles defensiv kjøring Smile
   #9
 16 036     Akershus     1
Hadde engang en ugrei taklast fra byggesjappa. Av en eller annen grunn glemte jeg en hammer på biltaket. Den lå der fortsatt etter 12 km fra butikken. Forsiktig kjøring?
Signatur
   #10
 4 394     Sørlandskysten     0
Hadde en gang en last i lastebil som var umulig å få festet uten å skade lasten. Da satt jeg en halvfull 1,5l brusflaske på motorkassa. Så lenge flaska ikke veltet var jeg trygg på at lasten klarte seg. Ferden gikk fra Trondheim til Elverum.
Signatur