hro
   #81
 1,574     Trondheim     0
Litt ustødig på hjemmelsgrunnlaget, men mener å ha lest at Skatteetaten har grunnlag for å innhente opplysninger fra offentlige registre . Autopass er å betrakte som et offentlig register. Her er lesing som er verdt å få med seg http://www.datatilsynet.no/Global/05_vedtak_saker/2007/07-00112-6_skatteetaten_bompenger.pdf

Det betyr ikke at hvermannsen kan sjekke hvor du har vært, men vit at infoen på autopass brikken sendes ukryptert over nett med bilens regnr i strengen. For å få tilgang til denne må du har driftsavtale og databehandleravtale.
Signatur

   #82
 1,396     Nordpolen     0

Fra innsiden. Skatteetaten har tilgang til Autopass passeringer og det skremmende en kamerat omtalt som "skattefuten" kan fortelle: De kontrollerer passeringstidspunkter på ulike bompunkt og sammenholder det med firmaets virke.

Eksempel 1: Firmabil benyttet til å kjøre Trondheim Stjørdal i helgene (Hytte på Storlien, svenskesida). Firma med næringsadresse Trondheim og "normal" åpningstid. Manglende rapportering av privat bruk = skatteyter satt i saksa

Eksempel 2: Firmabil oppgitt kun til bruk i jobben. Skatteyter bosatt i nabokommunen. Autopass har lagret passeringer om morgen og ettermiddag gjennom hele året. Konklusjon hos skatteetaten, privat fordel av transport mellom arbeidssted og hjem. Resultat; fratrekk reise mellom hjem og arbeid falt bort og fordelsbeskatning for bruk av firmabil.

Hva Datatilsynet mener om dette skal jeg ikke uttale meg om, men kan positivt bekrefte at eksemplene ovenfor er reelle og har resultert i tilleggsskatt.

Fratrekk for for reise mellom jobb og hjemme har du krav på selv om de bruker firmabil hjem
   #83
 5,111     Sørnorge     0
Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.
pwb
   #84
 2,283     Ski     0

Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.
  (trådstarter)
   #85
 22,342     Akershus     0
Har noen blitt tatt for brikkebytte? Er det virkelig ulovlig?
  (trådstarter)
   #86
 22,342     Akershus     0
I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.
Hvis brikken ikke skal leses må du legge den under setet, jeg har opplevd at brikken har blitt lest selv om den ligger i hanskerommet eller på gulvet.

Når jeg har bedt om passeringsinformasjon i forbindelse med arbeidreiser har jeg ringt inn og fått dette oppgitt bare ved å si navn og bilnummer. (Fjellinjen)
   #87
 5,111     Sørnorge     0


Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.


Hvorfor skulle ikke det være lov? Man betaler jo pr passering uansett om passeringen er registrert på skilt eller brikke. Før da man hadde månedsabbonnement med ubegrenset antall passeringer kunne et slik forbud hatt noe for seg. Likevel var det helt normalt å ta med seg brikka når man hadde lånebil mens ens egen var på verksted, ta med seg brikka fra hverdagsbilen over i veteranbilen når en var på søndagstud, osv. Den gangen jeg var statsansatt (og det fortsatt var kontantbetaling i alle bomstasjoner) var instruksen at man skulle man skulle ta brikke fra en av personbilene de gangene man skulle ha med en lastebil igjennom bomringen. (Vi disponerte 8 lastebiler, 6 vare/kombibiler, 3 personbiler og hadde 2 brikker.)

Og hvordan skulle de ta stikkprøver? Det kan neppe være lett å bevise at privatbilen din ikke kjørte til byen på det tidspunktet den er registrert i bomringen.

   #88
 82     0


Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.

For rundt ti år siden var demt ikke lov. Jeg ble "tatt" for dette, men skjedde ikke mer enn at jeg fikk beskjed om å skaffe meg en brikke til.
pwb
   #89
 2,283     Ski     0



Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.


Hvorfor skulle ikke det være lov? Man betaler jo pr passering uansett om passeringen er registrert på skilt eller brikke. Før da man hadde månedsabbonnement med ubegrenset antall passeringer kunne et slik forbud hatt noe for seg. Likevel var det helt normalt å ta med seg brikka når man hadde lånebil mens ens egen var på verksted, ta med seg brikka fra hverdagsbilen over i veteranbilen når en var på søndagstud, osv. Den gangen jeg var statsansatt (og det fortsatt var kontantbetaling i alle bomstasjoner) var instruksen at man skulle man skulle ta brikke fra en av personbilene de gangene man skulle ha med en lastebil igjennom bomringen. (Vi disponerte 8 lastebiler, 6 vare/kombibiler, 3 personbiler og hadde 2 brikker.)

Og hvordan skulle de ta stikkprøver? Det kan neppe være lett å bevise at privatbilen din ikke kjørte til byen på det tidspunktet den er registrert i bomringen.


Stikkprøvene tar dem med at det tas bilde av bilen, hvis brikka ikke tilhører bilen så er du tatt. Ganske enkelt i grunnen.
Blir det samme som månedskort på bussen, skal ikke overdras til andre det heller. Klippekort hadde vært noe annet.

Fra fjellinjen.no

Flytting av brikke/bytte bil

Det er kun lov å flytte brikken dersom du bytter bil. Brikken er koblet til bilnummeret. Hvis du bytter bil, må du melde fra til ditt bompengeselskap slik at fakturaen blir knyttet opp til den nye bilen din.


Fra Oslofjordtunnelen

Kan jeg bruke samme brikke i flere biler?

Nei. Din AutoPASS-avtale er registrert på bilens registreringsnummer. Dersom du bruker en brikke som er registrert på en annen bil, blir passeringen regnet som ugyldig og du må betale et tilleggsgebyr.
   #90
 5,111     Sørnorge     0
Det blir veldig feil å sammenligne bombrikke med månedskort, og i neste setning si at klippekort hadde vært noe annet. Dette fordi du med bombrikke betaler pr passering uansett hvor mange passeringer du har. Det er samme praksis som klippekort.
(Det er vel rundt 7 år siden eu satt en stopper for bompasseringer i kategori månedskort)

Flere bomselskaper tilbyr også at man har flere brikker på samme avtale, og felles rabatt mellom brikkene. Det eneste man betaler ekstra er depositum for en ekstra brikke.