#71
 36     0

Det er mye man ikke skjønner seg på. Jeg snakket med noen som kan regelverket og lærte:

- 100 timers uke var fy.
- Mobiltelefon, også alarmtelefon, kan ikke medbringes fra arbeid uten å skatte av dette.
- Firmabil kan ikke brukes til å kjøpe lunch og det er heller ikke lov å stoppe for mat langs veien uten å betale full firmabilskatt. (Betaler lastebilsjåfører firmabilskatt, eller bryter de loven?)
- Reiser du langt i et oppdrag og arbeider du borte i over to uker blir de km skatt for tusenvis av spenn.
- Det er bare en viss tid man kan ha vakttjeneste.
- Reiser du på et oppdrag kan man ikke overnatte på privat hytte (presiserte ikke om den var nærmere eller ikke) uten å betale firmabilskatt.

(Lurer på hvordan det er med leiebil når man flyr til et sted og så leier bil der.)

Telefonen kunne man komme unna hvis man hadde spesifisert utskrift og kunne forklare hvorfor man ringte de forskjellige numrene, men bilen var værre.

Jeg har ingen glede av denne bilen på noen måte og nekter å betale ti øre for at jeg skal gjete denne bilen. Jeg skjønner at bare jeg titter på firmabilgliset bryter jeg loven, og jobber jeg lange uker er det også fy. Nå heller det mot å nekte å ha firmabilen. Blir dette et problem får de fyre meg. Jeg skjønner at det ikke er lov å jobbe lange uker så da kan man like godt bli NAVer, det er vel det eneste som er lov. Alle skal med!


Hei igjen
100timers uker er veldig fy. Det mange ikke er klar over, er at yrkesskadeforsikringen deres blir redusert ganske hardt ved for mange arbeidstimer. I gamle firma, var det en kar som datt ned fra en stolpe. Dette skjedde kl 18 om kvelden, og han hadde jobbet overtid i to dager. Forsikringsselskapet kalte det ulykke grunnet overarbeid, og reduserte erstatningen hans med 50% (og sikkert mer etterhvert) Man er selv ansvarlig for å følge norsk lov. maks 50 arbeidstimer totalt i en uke uten søknad om utvidet overtid. maks 200timer i året.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 mer info og fakta om overtid.

Når det kommer til firmatelefon burde man godta skatt, og praktisere fri bruk. hvis arbeidsgiver har et problem med dette burde du heller gå over til bruke privat telefon, og fakturere firma for samtaler i arbeidstiden. maks skatt er tilleggskatt av opptil 6000kr. (maks skatt vil da tilsi at du blir trekt 3000kr i året for fri bruk)

Når det kommer til firmabil virker det som om du har fått en veldig hard tolkning av regelverket. Må du skatte hvis du stopper for å fylle drivstoff? Må du skatte når du tar lovpålagt pause i kjøringen?(du har krav på pause ved behov for det) Her er det mange "smutthull", og så lenge du har en kjørebok er det nok ingen som har noe å si på det. Jeg tviler også veldig sterkt på at skattevesenet har full oversikt over hvor det er veiarbeid og omkjøringer i norge, noe det er over alt, og hele tiden. bare å skrive ned i kjøreboka. Det viktigste med en kjørebok, er at antall km kjørt i jobb, går sånn ca opp med kilometertelleren på bilen.

Ved langvarige oppdrag gjelder egne regler, men er det essensielt for oppdraget at du bruker egen bil, er det bare å fylle ut kjørebok. Er oppdraget av en slik art at du bor på motell og jobber på samme anlegg 14 dager i strekk skal du egentlig skatte (tviler på at det noen gang blir et problem, da folk flest drar hjem i helgene)

Vakt skal være definert i lønnsavtalene deres, med syklus, maks antall timer, godtgjørelser for å ha vakt, rutiner for vakta, o.l. uten dette vil du ikke være forsikret ved arbeid utover normal arbeidstid i henhold til overtidsbestemmelsene. døgnvakt utover 7 døgn krever spesielle tillatelser og tilretteleggelser.

Når det kommer til å kjøre til en privat hytte blir jeg usikker. Hvis denne hytta ligger nærmere arbeidssted enn f.eks ett motell, så er det ikke noe problem. Er det fordi arbeidsgiver heller vil ha deg inn på enn hytte enn å betale for motell, burde du skrive det i kjøreboka.
Ved et bokettersyn vil mye av kjøreboka di dømmes etter skjønn. det er vanlig at vedkommende tar stikkprøver mot f.eks google maps og sjekker avstander. (dette er ut av erfaring her i oslo og buskerud)

Det virker på meg som om du er bekymret for utgiftene til arbeidsgiver. Jeg syntes du heller burde tenke på hva som vil maksimere din inntekt. (kjøre gammel h1 og kanskje bli ilagt straffeskatt, kontra kjøre f.eks ny eller nesten ny touran, og tjene penger på det samtidig, er et enkelt valg)

I min bedrift er praksisen som følger for de som kjører privat bil på statens km satser:
Fredag: Kjøre til jobb, rundt på jobb i arbeidstiden, og direkte til hytta. I kjøreboka står det: til jobb, rundt i arbeidstiden, og hjem.

Hva du gjør med din egen bil på egen tid er det absolutt ingen som har noe med.

Mvh
Lars N

   #72
 5,111     Sørnorge     0

Når det kommer til firmabil virker det som om du har fått en veldig hard tolkning av regelverket. Må du skatte hvis du stopper for å fylle drivstoff? Må du skatte når du tar lovpålagt pause i kjøringen?(du har krav på pause ved behov for det) Her er det mange "smutthull", og så lenge du har en kjørebok er det nok ingen som har noe å si på det. Jeg tviler også veldig sterkt på at skattevesenet har full oversikt over hvor det er veiarbeid og omkjøringer i norge, noe det er over alt, og hele tiden. bare å skrive ned i kjøreboka. Det viktigste med en kjørebok, er at antall km kjørt i jobb, går sånn ca opp med kilometertelleren på bilen.


De fleste km-tellere på person/varebiler teller 5-10% flere km enn du faktisk kjører. Dette er det samme som missvisningen i hastighet. Så om gps-kjørebok sammenlignes med km-teller på bilen, og du har kjørt 20.000km i jobb, kan det bli ansett at du har kjørt 2000km privat uten at du har kjørt en meter utenom jobb.



Vakt skal være definert i lønnsavtalene deres, med syklus, maks antall timer, godtgjørelser for å ha vakt, rutiner for vakta, o.l. uten dette vil du ikke være forsikret ved arbeid utover normal arbeidstid i henhold til overtidsbestemmelsene. døgnvakt utover 7 døgn krever spesielle tillatelser og tilretteleggelser.


Det er mange som har 24timers vakter. Å sette begrensninger i tid er umulig for små selskaper, og det gir heller ikke mening å behandle en vakttjeneste med daglig uttrykning likt med en vakttjeneste hvor utrykning kanskje skjer et par ganger i året. Små bedrifter har ikke råd til å ansette ekstra personell og drive opplæring av noen som i bestefall skal utføre arbeid en dag i året.


Når det kommer til å kjøre til en privat hytte blir jeg usikker. Hvis denne hytta ligger nærmere arbeidssted enn f.eks ett motell, så er det ikke noe problem. Er det fordi arbeidsgiver heller vil ha deg inn på enn hytte enn å betale for motell, burde du skrive det i kjøreboka.


Ref. bokettersyn i mitt selskap, skal man skrive km til privat overnattingsted (hjem/hytte) dersom reisegodtgjørelsen for dette blir lavere enn overnattingsgodtgjørelsen.

Jeg fikk da godtatt unntak fra denne anbefalte praksisen i tilfelle der reisetiden til/fra medfører at jeg ikke får en full natt søvn. Eller der reisen inkluderer ferge/tog/fly som vil medføre at jeg ved en reise ikke ville kunne være tilbake på arbeidsstedet på tidspunkt arbeidet skulle tiltatt. Etter de retningslinjene er det likevel (ofte) tilfeller at jeg ikke ser noen hensikt i å reise hjem mellom arbeidsdagene. I de tilfellene har revisor godkjent skriftlig, og skatteetaten godkjent over telefon, at jeg skriver reisegodtgjørelse selv om jeg velger overnatting. Overnattingen er da en privat kostnad, som i praksis har blitt dekket av reisegodtgjørelsen.


I min bedrift er praksisen som følger for de som kjører privat bil på statens km satser:
Fredag: Kjøre til jobb, rundt på jobb i arbeidstiden, og direkte til hytta. I kjøreboka står det: til jobb, rundt i arbeidstiden, og hjem.

Høres ut til å være den samme praksis som jeg har.


Generell anbefaling:
Kjører du mye privat, og lite i jobb: velg firmabil, fri bil
Kjører du mye i jobb, og lite privat: velg privatbil med km-godtgjørelse
Ringer du mye privat, og lite i jobb: velg firmatelefon
Ringer du mye i jobb, og lite privat: velg privattelefon med pakkeabbonement og legg inn en app som logger samtaler slik at du kan få utskrift over alle jobbsamtalene.
  (trådstarter)
   #73
 22,342     Akershus     0
Det med arbeidstiden er fordi jeg velger å gjøre sakene unna raskt og komme hjem tidligere. Arbeidet er da ca 12 timer "mekkis arbeid", og så er det noen timer på hotellrommet med PC. Jeg føler ikke akkurat at jeg blir sliten av dette. Jeg får vel prøve å begrense dette.

Med telefon så er det slik at jeg allerede har to telefoner en vanlig privat og privatbusiness, i tillegg til den har jeg en ikke listet telefon som jeg bruker når jeg skal ha "fri". Da overlater jeg privattelefonen min til noen andre. Firma telefonen kommer i tillegg. Ingen jeg er i kontakt med i jobben skal ha mitt privat nummer og private samtaler skal ikke komme på firmatelefonen. Dette slik at det skal være enkelt å overlate telefonene til noen andre.

Personlig synes jeg beløpet på 6000 kr er høyt. Jeg ringer ikke for så mye privat, men på jobbtelefonen ser det ut til å bli en del mere, men det er fordi en god del av samtalene går til utlandet.

Bilen jeg har er helt ok, det er egentlig ikke noe galt med den som en jobbil. Kjørbarheten er god. Jeg vil ikke ha en kombinert jobb og privatbil da det blir en god del søl i jobben, og jeg drar dette med meg inn i bilen. Jeg har ved en del tilfeller brukt privat bil, men da har det kun vært snakk om "ren" jobbing. Jeg føler det er behagelig å bruke denne bilen som "stuntbil" og ikke tenke på vedlikehold. De pengene jeg kanskje kunne tjent på km er ikke så viktige. Kjøper jeg bilen/en annen bil må det betales en god del, dette blir uansett en bil i tillegg. Da jeg bruker privatbilen er dette en bil jeg uansett har betalt faste avgifter for. Jeg prøver meg på en løsning med kjørebok og finne et sted man kan sette bilen slik at den ikke står her.

Problemet var ikke å stoppe for pauser, men kjøper man noe til privat bruk, dvs mat, så er det privat bruk. Derfor er det ikke lov til å kjøpe pølse.
  (trådstarter)
   #74
 22,342     Akershus     0


Vakt skal være definert i lønnsavtalene deres, med syklus, maks antall timer, godtgjørelser for å ha vakt, rutiner for vakta, o.l. uten dette vil du ikke være forsikret ved arbeid utover normal arbeidstid i henhold til overtidsbestemmelsene. døgnvakt utover 7 døgn krever spesielle tillatelser og tilretteleggelser.


Det er mange som har 24timers vakter. Å sette begrensninger i tid er umulig for små selskaper, og det gir heller ikke mening å behandle en vakttjeneste med daglig uttrykning likt med en vakttjeneste hvor utrykning kanskje skjer et par ganger i året. Små bedrifter har ikke råd til å ansette ekstra personell og drive opplæring av noen som i bestefall skal utføre arbeid en dag i året.
Det er snakk om et fåtall av uttrykninger. det er nok ingen sjanse for at de finner noen som er kvalifisert og vil ha denne jobben.


Når det kommer til å kjøre til en privat hytte blir jeg usikker. Hvis denne hytta ligger nærmere arbeidssted enn f.eks ett motell, så er det ikke noe problem. Er det fordi arbeidsgiver heller vil ha deg inn på enn hytte enn å betale for motell, burde du skrive det i kjøreboka.


Ref. bokettersyn i mitt selskap, skal man skrive km til privat overnattingsted (hjem/hytte) dersom reisegodtgjørelsen for dette blir lavere enn overnattingsgodtgjørelsen.

Jeg fikk da godtatt unntak fra denne anbefalte praksisen i tilfelle der reisetiden til/fra medfører at jeg ikke får en full natt søvn. Eller der reisen inkluderer ferge/tog/fly som vil medføre at jeg ved en reise ikke ville kunne være tilbake på arbeidsstedet på tidspunkt arbeidet skulle tiltatt. Etter de retningslinjene er det likevel (ofte) tilfeller at jeg ikke ser noen hensikt i å reise hjem mellom arbeidsdagene. I de tilfellene har revisor godkjent skriftlig, og skatteetaten godkjent over telefon, at jeg skriver reisegodtgjørelse selv om jeg velger overnatting. Overnattingen er da en privat kostnad, som i praksis har blitt dekket av reisegodtgjørelsen.

Grunnen til dette med overnatting på hytte er at jeg ved et par av arbeidsstedene har tilgang til hytte og at jeg føler det mere komfortabelt enn et hotell. Jeg synes også privat overnatting hos kjente er bedre enn hotell det også.
   #75
 6,009     Finnmark     0
Signatur
   #76
 5,111     Sørnorge     0
Konklusjonen i artikkelen var også at man må dokumenter når man har fordel av det. Altså kjører du firmabil som brukes lite privat må du dokumentere at du kjører lite privat. Jeg vil tro det lar seg krangle til godt nok dokumentert dersom man teller antall ganger man henter barnehagen og ganger opp med antall km omvei for å gjøre akkurat det.

Opprettes en avdeling av firmaet på arbeidstagerens hjemmeadresse har man bilen parkert på arbeidsplassen selv om den står hjemme.

Alternativet er å eie arbeidsbilen privat og skrive reiseregning. Til mer man kjører i arbeid til mer lønner det seg å ikke ha firmabil.
hro
   #77
 1,574     Trondheim     0
Fra innsiden. Skatteetaten har tilgang til Autopass passeringer og det skremmende en kamerat omtalt som "skattefuten" kan fortelle: De kontrollerer passeringstidspunkter på ulike bompunkt og sammenholder det med firmaets virke.

Eksempel 1: Firmabil benyttet til å kjøre Trondheim Stjørdal i helgene (Hytte på Storlien, svenskesida). Firma med næringsadresse Trondheim og "normal" åpningstid. Manglende rapportering av privat bruk = skatteyter satt i saksa

Eksempel 2: Firmabil oppgitt kun til bruk i jobben. Skatteyter bosatt i nabokommunen. Autopass har lagret passeringer om morgen og ettermiddag gjennom hele året. Konklusjon hos skatteetaten, privat fordel av transport mellom arbeidssted og hjem. Resultat; fratrekk reise mellom hjem og arbeid falt bort og fordelsbeskatning for bruk av firmabil.

Hva Datatilsynet mener om dette skal jeg ikke uttale meg om, men kan positivt bekrefte at eksemplene ovenfor er reelle og har resultert i tilleggsskatt.
Signatur

pwb
   #79
 2,292     Ski     0
Du kan sette at det skal være anonymt på passeringer, da har de ikke passeringstider, bare antall passeringer.
En jobbkompis byttet jobb og skulle finne ut hvor mye nye jobben skulle betale av passeringer og spurte om en oversikt, fikk til svar at siden han hadde merket av for anonym så var det ikke lagret tidspunkter, bare antall.

   #80
 82     0




På telefonen har jeg en app som skriver en kalenderoppføring for hver eneste samtale. Dermed dytter jeg kalenderen inn i excel en gang i året, sorterer kalenderteksten etter privat/jobb kontakter, og får ut antall samtaler og total varighet. Firmaet betaler så kr 0,39 pr min + 0,39 i oppstart. Det summerer seg til like under kostnaden av fastprisabbonnementet. (Kalenderen brukes også for å skrive timelister for telefonsupport.) Jeg må være påpasselig med å legge inn alle telefonnummere jeg ringer i kontaktlista, ellers blir det rot i hva som jobb og privat.



Hvilken app er dette?