5,713    95    3  

Detonere skattebombe: Firmabil.

 22,342     Akershus     0
Jeg har i forbindelse med ny jobb fått tilbud om "håndtverkerbil". Dvs en varebil fylt med verktøy og rot.

Bilen skal hovedsaklig brukes til å dra ut til kunder og jobbe hos dem. Bilen skal stå hjemme hos meg, antakelig i garasjen da det er en del dyre saker i den.

En annen grunn til at bilen skal stå hos meg er at kontoret og lageret jeg har er et stykke unna.

Så kommer greia, jeg vil ikke betale masse skatt for denne bilen, helst ingenting.

Mine antagelser og spørsmål:

1. Reise fra hjem til kunde. Dette regner jeg med er skattefritt da dette ikke er til fast oppmøtested.

2. Reise fra hjem til kontor/lager. Jeg får et kontor der jeg antakelig er 1-2 ganger i uken. Der er det også et delelager. Deler fra lager må utveksles med det som er i bilen noen av gangene jeg er der. Ofte blir det nok handlet deler på vei til/fra kontoret også. Hvordan skattes dette? Er dette fast oppmøtested?

3. Hvordan er det hvis man stopper på butikken på veien til/fra arbeid, eller i arbeidstid?

4. Hvordan stiller det seg hvis man etter endt arbeid ikke reiser hjem, men en tur på hytta som ligger nærmere arbeidssted enn hjemmet?

5. Sjefen ser også at jeg tar med meg bilen mest mulig da jeg kanskje må rykke ut, og den inneholder utstyret som trengs for å få saker igang igjen. Det at jeg reiser til kontoret med min bil og lar "verktøykassa" stå hjemme er ikke ansett som ok da jeg må reise tilbake til hjemmet som er i feil retning og hente bilen og kaste bort tid.

Noen med erfaring om slikt?

   #1
 1,494     Nordpolen     0
4 kan du glemme. med unntak at du har lov å låne bilen noen få ganger hvis du feks skal flytte eller lignende.

Dessverre så ser det ut som reglene tolkes forskjellig alt etter hvem du spør
   #3
 6,009     Finnmark     0
Firmabiler skal  parkeres ved kontoret er vel regelen...
Største "misbruket" av firmabiler er at de brukes privat(og altså brukes til fra arbeide og parkeres på bopel).
....tror du kan få problemer med "hjemmeparkeringen" :-\
Signatur
   #4
 175     0
Hei.

Er en artikkel om dette i siste Dine Penger. Har ikke lest den da firmabilproblematikk ikke er no som gjelder for meg.

Chiefen.
   #5
 5,850     OSLO     0

Firmabiler skal  parkeres ved kontoret er vel regelen...
Største "misbruket" av firmabiler er at de brukes privat(og altså brukes til fra arbeide og parkeres på bopel).
....tror du kan få problemer med "hjemmeparkeringen" :-\


finns vel noen unntak...
husker jeg fikk noe info fra jobben min anngående dette, kan se om jeg ikke finner igjen den infoen. det sto blant annet at du kunne stoppe innom ditt og datt osv.
   #6
 570     Askøy-Hordaland     1
Det vi fikk beskjed om når sjefen inngikk avtale med Abax var at sporadisk bruk er lov. Hva som faktisk er sporadisk bruk har vi ikke fått et klart svar på. Kjøring til og fra jobb er ok hvis det ikke er fast oppmøte sted, dette definerte de som ikke oppmøte på samme sted i mer enn 2 uker sammenhengende men egentlig fikk vi ikke et 100% svar her heller. Å stoppe innom butikk eller barnehage på vei til eller fra jobb var ifølge selgeren fra Abax ok men det måtte være langs veien, altså ikke store omveier fra ruten du ellers ville kjørt.

Min svoger har arbeidsbil der han skatter for fordelen av bilen til og fra jobb. Han betaler ikke mye skatt men kan heller ikke bruke bilen utenom jobb. Han har også elektronisk kjørebok. Dette er også en varebil full i utstyr.

Jeg skatter for fri bil, Toyota Hiace full i verktøy, siden jeg ofte har fast oppmøte på samme sted i lengre perioder og har behov for bil på fritiden. Får lagt til ca 60k på toppen av inntekten min men da kan jeg bruke bilen som jeg vil uten noen annen kostnad enn den ekstra skatten.

Jeg tror at under gitte forutsetninger er det mulig å slippe unna skatt på bilen men det sikreste er kanskje å betale den lille skatten for fordelen av kjøringen til og fra jobb og ikke bruke bilen til privatkjøring.
   #7
 725     Lier     0

Jeg har i forbindelse med ny jobb fått tilbud om "håndtverkerbil". Dvs en varebil fylt med verktøy og rot.

Bilen skal hovedsaklig brukes til å dra ut til kunder og jobbe hos dem. Bilen skal stå hjemme hos meg, antakelig i garasjen da det er en del dyre saker i den.

En annen grunn til at bilen skal stå hos meg er at kontoret og lageret jeg har er et stykke unna.

Så kommer greia, jeg vil ikke betale masse skatt for denne bilen, helst ingenting.

Mine antagelser og spørsmål:

1. Reise fra hjem til kunde. Dette regner jeg med er skattefritt da dette ikke er til fast oppmøtested.

2. Reise fra hjem til kontor/lager. Jeg får et kontor der jeg antakelig er 1-2 ganger i uken. Der er det også et delelager. Deler fra lager må utveksles med det som er i bilen noen av gangene jeg er der. Ofte blir det nok handlet deler på vei til/fra kontoret også. Hvordan skattes dette? Er dette fast oppmøtested?

3. Hvordan er det hvis man stopper på butikken på veien til/fra arbeid, eller i arbeidstid?

4. Hvordan stiller det seg hvis man etter endt arbeid ikke reiser hjem, men en tur på hytta som ligger nærmere arbeidssted enn hjemmet?

5. Sjefen ser også at jeg tar med meg bilen mest mulig da jeg kanskje må rykke ut, og den inneholder utstyret som trengs for å få saker igang igjen. Det at jeg reiser til kontoret med min bil og lar "verktøykassa" stå hjemme er ikke ansett som ok da jeg må reise tilbake til hjemmet som er i feil retning og hente bilen og kaste bort tid.

Noen med erfaring om slikt?


Nummer 5 er din redning, står det 24 timers vakt på bilen? Om det er det så er du "på jobb" hele døgnet og må ha med deg bilen over alt da det alltid er en mulighet for utrykning Smile
Signatur

   #8
 51     0
Reglene her er ganske firkantet:
FSFIN § 5-13-2.Sporadisk bruksadgang
      "Adgang til sporadisk bruk skal ikke utløse fordelsbeskatning etter disse bestemmelser. Adgang til bruk med en viss regularitet eller varighet anses ikke som sporadisk.
      Har arbeidstakeren adgang til mer omfattende bruk av arbeidsgivers bil, utløses fordelsbeskatning etter disse bestemmelser selv om den faktiske bruken er sporadisk."

På godt norsk betyr dette at du fordelsbeskattes for sporadisk bruk hvis du har fri tilgang til bilen.. Det vil du ha hvis den står hjemme hos deg.

Merreise for private gjøremål, svippturer innom barnehagen etc er i utgangpunktet å regne som privat bruk.
Se http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Lonn-og-arbeidsgiveravgift/Lonns--og-trekkoppgaver/Lonns-ABC/Lonns-ABC-2012/
Trykk på pdf-lenken og se side 31 og utover.

Det som betegnes som yrkesreiser er greit, arbeidsreiser er privat bruk.
Blant håndtverkerne virker det som om 2-ukersregelen er kjent, men færre er klar over 2 måneders regelen ved flere ikke-faste arbeidssteder.

Når det gjelder vaktordninger, så må disse ha realitet, dvs. at du faktisk tilkalles ved ujevne mellomrom.

Er du i tvil så bør du kontakte Skatteetaten. Det er mulig å innrette seg etter regelverket og unngå beskatning, men en skal ha tungen rett i munnen her. Du stiller uansett svært mye sterkere i forhold til skattemyndighetene hvis du skriver kjørebok, selv om loven ikke krever dette.
  (trådstarter)
   #9
 22,342     Akershus     0
Snakket med skattekontoret. Dama hadde ikke helt peil, og når det kom til detaljene henviste hun til forhåndsutalelse, som ikke er gratis.
   #10
 7,686     Bærum     0
Skal du betale for å vite hvordan du skal gjøre ting riktig? Det er utrolig frekt. Du får si til dem at med så dårlig service er du ikke interessert i benytte dem til skatteinnbetaling.
   #11
 2,297     Ski     0
Det går nok greit så lenge det er en yrkesbil, altså en bil som ikke er mulig å bruke i daglig bruk fordi den er full av utstyr. Men du kan ikke bruke den til butikken i helgene Wink En viktig faktor er også hvor mange hjemme hos deg som har førerkort og antall biler ellers, er dere to som har førerkort (du og fruen) og allerede har to biler så taler det positivt for at du ikke blir beskattet for yrkesbilen. Ett annet viktig moment er å føre så nøyaktig kjørebok som overhode mulig slik at du kan dokumentere at du ikke har brukt bilen privat. Det er jo snylterne de vil til livs (og dem er det mange av), ikke de som bare gjør jobben sin selv om det kan virke slik veldig ofte.
   #12
 5,741     0

Skal du betale for å vite hvordan du skal gjøre ting riktig? Det er utrolig frekt. Du får si til dem at med så dårlig service er du ikke interessert i benytte dem til skatteinnbetaling.


Kr. 430 for ein bindende forhåndsuttalese?
Gitt vekk i sak som dette og dei fleste andre.
Hør med ein skattejurist, han har rådgi men ikkje bestemme, i tillegg ser ein fort at kr 430 knapt holder til ein kopp kaffi der i gården.
Hos skatteetaten får du uttalese fra dei som faktisk behandler likninga.
Dette er det beste skatteetaten har kommet opp med på mange år ;D ;D ;D
Gebyret må være der for ikkje å blir oversvømt med saker.
Men det beste hadde naturligvis vore at regleverket var så eintydig at ein ikkje kunne ta feil.
  (trådstarter)
   #13
 22,342     Akershus     0

Det går nok greit så lenge det er en yrkesbil, altså en bil som ikke er mulig å bruke i daglig bruk fordi den er full av utstyr. Men du kan ikke bruke den til butikken i helgene Wink En viktig faktor er også hvor mange hjemme hos deg som har førerkort og antall biler ellers, er dere to som har førerkort (du og fruen) og allerede har to biler så taler det positivt for at du ikke blir beskattet for yrkesbilen. Ett annet viktig moment er å føre så nøyaktig kjørebok som overhode mulig slik at du kan dokumentere at du ikke har brukt bilen privat. Det er jo snylterne de vil til livs (og dem er det mange av), ikke de som bare gjør jobben sin selv om det kan virke slik veldig ofte.
Ikke lov å kjøre til butikken hvis du skulle snidde forbi en på vei til jobben etter det som ble sagt.

Uansett kan jeg ikke skjønne at det skal være så mye vinning eller moro med å kjøre en bil som er en blanding av verktøyskasse og askebeger.

Rådet  fra skattefolka var å føre en 110% sikker kjørebok.
   #14
 51     0
Det er sikkert lite moro i å kjøre en Berlingo rundt omkring, men noe greia er at man ikke skal få reisefradrag samtidig som arbeidsgiver dekker kjøring mellom hjem og arbeid.
Kjøring mellom hjem og fast arbeidssted. Slik kjøringen er skattepliktig også hvis man har utstyr med seg i bilen, man kjører lastebil osv.

Egentlig er regelverket for fri bil ganske greit (og firkantet)
1) Hvis bilen er egnet til privat bruk

De fleste varebiler er det, Når det gjelder biler med verktøy/utstyr, så må det være store mengder utstyr, som ikke uten videre lar seg gjøre å fjerne.

Og
2) arbeidstakeren har denne fritt tilgjengelig

Den står hjemme hos arbeidstakeren

Og
3) arbeidstakeren bruker bilen i det minste sporadisk privat

Privat bruk er blant annet å kjøre innom butikken, å kjøre til hytta eller fotballtrening og å kjøre mellom hjem og fast arbeidssted.

Reglene for yrkes- og arbeidsreiser er kompliserte, men godt forklart i lenken min over.

Fordi 1 og 2 som regel er oppfylt så blir spørsmålet om bilen er brukt privat eller ikke. De som har kjørebok som viser at all kjøring er yrkesreiser vil naturligvis slippe beskatning.

De som har kjørt privat... De får en ofte urimelig høy standardfordel.
   #15
 1,494     Nordpolen     0
Du har krav på fradrag for kjøring til og fra jobb selv om du bruker firmabil og drar rett ut til kunde
   #17
 774     Konnerud i Drammen     0
Alle de punktene du nevner der gjør jeg. jeg er da montør som jobber stort sett ute, jeg har da bil hjemme full av utstyr. nå er ikke jeg så ofte innom kontoret som 2 dager i uka, men i enkelte tider kan jeg ha oppmøte på kontoret hver dag i månedsvis, for så å dra ut til kunde derfra igjen.
jeg har bilen stående her hjemme året rundt, handler mat og henter unger i barnehagen, om det er lov er jeg usikker på.

hørte rykter om at det muligens ville bli lov å henre barn i barnehage, da det var mer miljøvenning, i forhold til å dra hjem og kaldstarte en bil for å hente unger.. går ikke ann for politikerne å bruke sunn fornuft.

om jeg skal til noen som er mellom jobb og hus, så bruker jeg firmabilen, f.eks trening.

de gangene jeg har vakt, døgnvakt,en uke i slengen.. så tar jeg med meg bilen uansett hvir jeg skal.. hender støtt fruen kjører en bil og jeg jobbilen om vi skal i selskap eller noe mens jeg har vakt, så kjører ikke den fordi det er billigere eller veldig gøy. men for å være i beredskap.

vi har gps sporing i bilenene så vet ikke helt hvordan det stiller seg. men bruker såklart firmabilen minst mulig når jeg ikke trenger den, men bruker såklart sunn fornuft..

og nei, jeg skstter ingen ting av dette.
Signatur
   #18
 2,297     Ski     0

Alle de punktene du nevner der gjør jeg. jeg er da montør som jobber stort sett ute, jeg har da bil hjemme full av utstyr. nå er ikke jeg så ofte innom kontoret som 2 dager i uka, men i enkelte tider kan jeg ha oppmøte på kontoret hver dag i månedsvis, for så å dra ut til kunde derfra igjen.
jeg har bilen stående her hjemme året rundt, handler mat og henter unger i barnehagen, om det er lov er jeg usikker på.

hørte rykter om at det muligens ville bli lov å henre barn i barnehage, da det var mer miljøvenning, i forhold til å dra hjem og kaldstarte en bil for å hente unger.. går ikke ann for politikerne å bruke sunn fornuft.

om jeg skal til noen som er mellom jobb og hus, så bruker jeg firmabilen, f.eks trening.

de gangene jeg har vakt, døgnvakt,en uke i slengen.. så tar jeg med meg bilen uansett hvir jeg skal.. hender støtt fruen kjører en bil og jeg jobbilen om vi skal i selskap eller noe mens jeg har vakt, så kjører ikke den fordi det er billigere eller veldig gøy. men for å være i beredskap.

vi har gps sporing i bilenene så vet ikke helt hvordan det stiller seg. men bruker såklart firmabilen minst mulig når jeg ikke trenger den, men bruker såklart sunn fornuft..

og nei, jeg skstter ingen ting av dette.


Hvis du blir tatt vil det bli jævla dyrt, de skattelegger deg mange år tilbake også.
   #19
 51     0
@Julenissen - Det er helt korrekt, jeg ønsket bare å belyse sammenhengen med skatteplikten for arbeidsreiser dekket av arbeidsgiver.

@Tanngarden - Du bærer selv risikoen her, skulle kemneren komme på kontroll hos din arbeidsgiver vil de nok se og ta opp dette. Normalt vil du omliknes for 3 år og få tilleggsskatt på 30 % ordinær + 15 % skjerpet.
Eks
Varebil kr 150 000 gir skattepliktig fordel på kr 45 000 per år. Marginalskattesats på 38% gir en skatt på kr 17 100. 3 år med tilleggskatt og alt kan gi en regning på kr 74 385 + renter.

Det er nettopp når man skal ta hensyn til miljø og alt annet rart i skattereglene at de blir så innmari infløkte og uforståelige
   #20
 629     Bergen     0
Når først skatteguruene er lokket fram:

-Hvordan er det egentlig med "arbeidsreiser" med yrkesbil?
Jeg fører kjørebok med spesifisering av "yrkes-" "arbeidsreiser"
"Arbeidsreisene" blir beskattet. 

Jeg hadde en lang oppklarende samtale med det lokale kemmnerkontoret når kjørebøkene kom, så jeg har kontroll på kjøringen i jobbregi. (håper jeg)

Men hvordan er det så med disse turene innom butikken, legen osv ifbm en yrkesreise? 
Kan jeg føre en "arbeidsreise" tur-retur  butikk-hjem, bli skattet for det, og ha ren samvittighet?

Og er det i så fall en grense for hvor mange slike turer jeg kan føre uten å risikere å ha "fått" bilen av arbeidsgiver?

Det får gå at jeg betaler noen tiere i millimeterrettferdighetens navn, men det plager meg at yrkesbilen skal bli en fotlenke og tidstyv .
-Spesielt med tanke på at alternativet, oppmøte på kontoret, hadde betydd 5-30 minutts buss/sykkeltur med fullt reisefradrag og full frihet.. >Sad
   #21
 51     0
@theShadow
Jeg skjønte ikke helt om du er selvstendig næringsdrivende med egen bil eller om du er ansatt med arbeidsgivers bil? Det er to forskjellige regelverk.

Mht reiser innom butikken og legen etc er det kun merreisen som anses som arbeidsreise (skattepliktig privatreise). Er omveien 3 km så er det denne kjøringen som er skattepliktig.


   #22
 629     Bergen     0
Ansatt med arbeidsgivers bil.

At det bare er omveien som er skattepliktig var stikk motsatt av det jeg har fått oppgitt tidligere.  (men informasjonen har komt fra arbeidsgiver som nok liker å tolke allt til sin egen fordel/min ulempe.. Tongue )

Uansett, kjernen i spørsmålet var om  man med "godkjent" yrkesbil kan ha så mange skattbare turer man vil, så lenge de blir oppgitt til futen? 
(det blir litt som å "leie" en firmabil på timesbasis..)
  (trådstarter)
   #23
 22,342     Akershus     0

Mht reiser innom butikken og legen etc er det kun merreisen som anses som arbeidsreise (skattepliktig privatreise). Er omveien 3 km så er det denne kjøringen som er skattepliktig.
Jeg ble fortalt at reise til butikk osv ikke var en arbeidsreise, men privat bruk som medfører at hele "skatten" skal betales.
   #24
 629     Bergen     0
Ja, vis man "får" bilen ved å kjøpe et brød, er det muligens mer økonomisk å tinge taxi til kneipen... ::)
   #25
 2,297     Ski     0

Ansatt med arbeidsgivers bil.

At det bare er omveien som er skattepliktig var stikk motsatt av det jeg har fått oppgitt tidligere.  (men informasjonen har komt fra arbeidsgiver som nok liker å tolke allt til sin egen fordel/min ulempe.. Tongue )

Uansett, kjernen i spørsmålet var om  man med "godkjent" yrkesbil kan ha så mange skattbare turer man vil, så lenge de blir oppgitt til futen? 
(det blir litt som å "leie" en firmabil på timesbasis..)


Nei, så fort man er over sporadisk bruk så utløser man full beskatning.
   #26
 1,092     0
Sakset

Fastsettelse ved skjønn
Myndighetene har nylig endret forskriften FSFIN § 5-13-5 annet ledd. Denne fastsetter «I særlige tilfeller hvor listeprisen klart ikke står i forhold til fordelen ved privat bruk, kan fordelen fastsettes ved skjønn.»

I et rundskriv til fylkesskattekontorene og ligningskontorene av 23.12.04 presiserer Skattedirektoratet at det ved vurderingen av om unntaksbestemmelsen kommer til anvendelse understrekes at regelen skal praktiseres strengt. I rundskrivet har man sågar understreket ordene «i særlige tilfeller hvor listeprisen klart ikke står i forhold til…» For type biler som faller inn under denne kategorien skal den skattbare fordelen settes til 42 000 kroner i året. Dette tilsvarer en bil med listepris på 148 000 kroner.
   #27
 51     0
De som har arbeidsgiver bil som er egnet til privat bruk (tolkes slik at nesten alle er det) og har bilen hjemme (adgang til fri bruk privat) får standardfordel fri bil hvis den bare brukes privat nesten fra første privatur (mindre enn sporadisk, se avsnitt under)

De som har arbeidsgiver bil som er egnet til privat bruk (tolkes slik at nesten alle er det) og parkerer på jobb ( ikke fritt tilgjengelig til å brukes privat) får standardfordel fri bil hvis den bare brukes privat sporadisk.  Sporadisk bruk er normalt under 10 - 12 ganger i året.

De som bruker arbeidsgiver bil som ikke er egnet til privat bruk (lastebil over 7500 kg etc) for eksempel til kjøring mellom hjem og fast arbeidssted (privatreise) blir skattlagt for faktisk bruk, altså etter en kilometersats.


   #28
 1,494     Nordpolen     0

De som har arbeidsgiver bil som er egnet til privat bruk (tolkes slik at nesten alle er det) og har bilen hjemme (adgang til fri bruk privat) får standardfordel fri bil hvis den bare brukes privat nesten fra første privatur (mindre enn sporadisk, se avsnitt under)

De som har arbeidsgiver bil som er egnet til privat bruk (tolkes slik at nesten alle er det) og parkerer på jobb ( ikke fritt tilgjengelig til å brukes privat) får standardfordel fri bil hvis den bare brukes privat sporadisk.  Sporadisk bruk er normalt under 10 - 12 ganger i året.

De som bruker arbeidsgiver bil som ikke er egnet til privat bruk (lastebil over 7500 kg etc) for eksempel til kjøring mellom hjem og fast arbeidssted (privatreise) blir skattlagt for faktisk bruk, altså etter en kilometersats.

Hos min forige arbeidsgiver så ble det innberettet bruk av firmabil(slik som du skisserer om bil over 7500kg), dette var bla MB Vito, Toyota Hiace og Ford Transit, vi måtte skrive under på at vi ikke brukte bilen privat
   #29
 629     Bergen     0
Høres ut som om de har strammet inn minst et par hakk.
Når dette med kjørelister og skatt først kom på banen (7-8 år siden), hadde jeg en lang samtale med  Skatt Vest, og da var de veldig optatt av om bilen hadde innredning i lasterommet, og om den var godt skrudd fast.
Det var utslagsgivende for om den var egnet til privat bruk, og hvor interessert de var i den. 
-De bekreftet forsåvidt at regelverket var sånn at omtrent alle kunne "taes" om de først ville, men det var landcruisere med fiskeskrin de var ute etter, ikke hiacer med reol..

Men nå høres det ut som et nytt "marked" har åpnet seg..  ::)
   #30
 6,009     Finnmark     0
I de østligste kommunene i Finnmark har skattetaten hatt litt "razzia" for å "ta" de kriminelle som kjører firmabil privat....de fleste har fått advarsel med beskjed om å parkere på arbeidsplass, og ikke bruke bilene privat.
Kjenner 3-4 stykker som måtte kjøpe seg egen "privatbil" pga dette(Ja, de har brukt firmabiler også privat i flere år).
Signatur
   #31
 1,494     Nordpolen     0

I de østligste kommunene i Finnmark har skattetaten hatt litt "razzia" for å "ta" de kriminelle som kjører firmabil privat....de fleste har fått advarsel med beskjed om å parkere på arbeidsplass, og ikke bruke bilene privat.
Kjenner 3-4 stykker som måtte kjøpe seg egen "privatbil" pga dette(Ja, de har brukt firmabiler også privat i flere år).

Det synes jeg er den rette måten å gjøre det på.
Forøvrig så var det en innskjerping for 2 år siden der det ble sendt ut info/holdt møter med regskapsførere om hvordan reglene er skal følges, bla så kan firmaets leder bli holdt personlig ansvarlig og de kan miste momsfradraget på bilene.
Da ble det endringer hos oss:)
   #32
 6,009     Finnmark     0
Tror forøvrig at å bruke firmabil privat er en dårlig løsning på alle måter:
Ofte varebiler uten kjørekomfort, lite tilpasset familiebruk.....og veldig streng straff om man blir tatt for det.............
Signatur
   #33
 629     Bergen     0
Dårlig løsning kansje, men det er en catch 22 her:
Man kan gjerne ikke velge om man vil ha en yrkesbil med seg hjem. Dette er en ordning som arbeidsgiver dikterer.
Arbeidsgiver tillater ikke privat bruk uansett hvordan du skatter, mens futen legger verdien av bilen på ligningen din om du gjør stopp på hjemveien. Dermed blir du enten kriminell, eller fanget på "jobb" en ekstra time hver dag.

Det blir litt som jobbtelefon/pc, men der er skatteulempen til å leve med.
   #34
 2,297     Ski     0

Dårlig løsning kansje, men det er en catch 22 her:
Man kan gjerne ikke velge om man vil ha en yrkesbil med seg hjem. Dette er en ordning som arbeidsgiver dikterer.
Arbeidsgiver tillater ikke privat bruk uansett hvordan du skatter, mens futen legger verdien av bilen på ligningen din om du gjør stopp på hjemveien. Dermed blir du enten kriminell, eller fanget på "jobb" en ekstra time hver dag.

Det blir litt som jobbtelefon/pc, men der er skatteulempen til å leve med.


Yrkesbil trenger man ikke skatte for. Er du pålagt å ha en yrkesbil fordi du har en vaktordning så er den gjerne utformet slik at den ikke kan brukes til noe annet enn det yrke du bedriver. Bil full av rørleggerutstyr og som er dritmøkkete inni kan ikke brukes til vanlig kjøring.
   #35
 1,494     Nordpolen     0
pwb , er nok ikke sånn lengre at det er nok at den utstyrt med innredning OL.
   #36
 2,297     Ski     0

pwb , er nok ikke sånn lengre at det er nok at den utstyrt med innredning OL.


Lovdata sier noe annet

"b. biler som etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk og som ikke brukes privat utover arbeidsreise. "
   #37
 1,494     Nordpolen     0


pwb , er nok ikke sånn lengre at det er nok at den utstyrt med innredning OL.


Lovdata sier noe annet

"b. biler som etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk og som ikke brukes privat utover arbeidsreise. "


Problemet er at dette kan tolkes og de velger å tolke det slik at de fleste håndverkerbiler kan brukes privat

Teksten under fra skatteetatens sider

3.3.2 I liten grad egnet til privat bruk – kriterier

Om bilen i liten grad er egnet til privat bruk vil i de fleste tilfeller bero på en helhetsvurdering hvor det må tas hensyn til flere forhold. Vurderingen skal gjelde forhold vedrørende bilen som sådan, dvs. at forhold hos den enkelte skattyteren ikke er relevant. Nedenfor er det gitt anvisning på de viktigste momentene ved avgjørelsen av spørsmålet om en bil i liten grad er egnet til privat bruk. Oppregningen er ikke uttømmende.

    Bilens størrelse og vekt tillegges betydning. Jo større og tyngre bilen er, desto lettere vil bilen kunne karakteriseres som i liten grad egnet til privat bruk. Det må imidlertid ses hen til bilens beskaffenhet. Visse biltyper er konstruert og utstyrt på en måte som gjør de godt egnet til privat bruk til tross for at de er forholdsvis store og tunge.

    Biltyper som varevogn, pick-up o.l. er ikke i seg selv i liten grad egnet til privat bruk. Andre biler med dominerende lasteplan vil ofte i liten grad være egnet til privat bruk. Det må her foretas en konkret vurdering hvor det ses hen til de øvrige momentene.

    Biler som inneholder faste innredninger og store mengder av verktøy/utstyr, vil ofte i liten grad være egnet til privat bruk. Det må imidlertid vurderes om innredningen er lett å demontere og/eller om verktøyet/utstyret er lett å fjerne. Hvis bilen kun har lasteplan og det av den grunn er nødvendig å ha verktøy/utstyr av et visst omfang inne i førerhuset, taler dette for at bilen i liten grad er egnet til privat bruk.

    En bil som etter ombygging, bare har sitteplass til føreren, vil i utgangspunktet i liten grad være egnet til privat bruk.

    Spesialbiler av typen renovasjonsbiler, tankbiler mv. vil aldri være egnet til privat bruk.

    Smuss, lukt og støy er forhold som kan tale for at bilen i liten grad er egnet til privat bruk. Dersom setene i kupe/førerhus jevnlig må dekkes til for å unngå at fører/passasjer får flekker på klærne, vil dette være et tungtveiende moment.

    Ved vurderingen av om bilen er egnet til privat bruk, kan det til en viss grad ses hen til bilens alder og slitasjegrad.

   #38
 51     1
Dere er inne på noe vesentlig. Det er vanskelig å skattekontoret og skatteoppkrever til å akseptere at en "håndtverksbil" ikke kan brukes privat. Poenget er ikke om den kan erstatte familiestasjonsvogna i alle henseende, men om den kan brukes til noen private gjøremål, handle grandis på butikken, kjøre til fotballtreninga, tur til Ikea ol.

For å unngå beskatning må man heller satse på at det ikke kjøres privat, man må innrette seg etter regelverket om hva som er yrkesreiser hvis man har med seg bilen hjem. Kjørebok er veldig lurt og man kan vel snart bare "tanke" GPSen over i en elektronisk kjørebok, eller kanskje noen har en app?

   #39
 629     Bergen     0
Abax satser hardt på å komme inn i enhver varebil i disse dager.. -Jeg klarer å styre min begeistring..

I teorien er det enkelt å "innrette seg" ved å la bilen stå utenfor arbeidstid og ikkejobbe sammenhengende på samme sted i mer en to uker. Problemet er at man har et liv å leve og ofte har ærend som må gjøres på vei hjem fra jobb. (Lege, advokat, rimi, osv..)
I teorien kan tydeligvis noen få avstikkere gjøre deg til "vinner" av en helt ny brødbil i futens øyne, mens du i praksis bare oppbevarer den for arbeidsgiveren din.. >Sad
   #40
 154     sarpsborg     0
prøver meg på noen spørsmål her.

er det noen løsning på når man ikke har arbeidssted/plass?

dvs jobber i oslofirma (offisielt ivaffall), men jobbene er i fredrikstadområdet så er aldri i oslo

møtes gjerne på grossist sammen med "sjefen", dvs han som ordner jobber, og hvor/når etc,

blir da grossisten definert som arbeidssted/plass? (sånn firmabil-skattemessig)

kan jo liksom ikke kjøre bilen til oslo hver dag for å sleppe skatt heller (parkere på arbeidsplass), og grossisten/sjefen er nok ikke begeistret om bilen står på grossisten hele tia, ender garantert med innbrudd da)

hakke jobba der så lenge så per nå har jeg ingen form for kjørebok elns, (kan jo ikke få så ille skatt alikevell)

   #41
 1,505     0
Jeg skatter for kjøringa om jeg er innom jobben før første kunde eller etter siste kunde. Fant ut i samråd med sjefen at det vil være i tråd med regelverket. Tror det vil koste meg 2-3000 i året... 5 km til jobb, så det blir aldri ille. To kaldstarter i 15 minus frister i alle fall mindre! Spesielt siden transportern utenfor har parkeringsvarmer med timer og fjernkontroll  ;D

Synes forsåvidt det er greit å skatte litt av fordelen selv om jeg egentlig har vaktordning året rundt.
Signatur
   #42
 106     Hjemme     0
Forstod ikke helt denne løsningen.

Problemet med hele ordningen er jo at man ikke kan gradere bruken og beskatningen - dette er en enten/eller ordning.  Enten betaler man skatt, eller så betaler man ikke skatt
   #43
 1,505     0
Poenget er at jeg helst skal møte opp med kunde. Men når man har en drøss småjobber sier det seg selv at jeg må innom jobb 3-10 ganger i uken. Når jeg møter opp på jobb er dette privat bruk og ikke yrkesbruk.

Dette er i alle fall sjefens tolkning. temmelig stabil type.
Signatur
   #44
 5,111     Sørnorge     0
Til mer man kjører i jobb, til mer lønner det seg å eie bilen privat og skrive kjøregodtgjørelse. Hør med arbeidsgiver om du kan kjøpe bilen billig, ferdig innredet. Du kan gjerne gjøre det med penger lånt av arbeidsgiver, og lånet nedbetales med kjøregodtgjørelsen. (Sørg for å ha en uoffisiell kontrakt på at arbeidsgiver skal kjøpe den tilbake dersom arbeidsforholdet opphører. Pass også på at du kjøper kun bilen, ikke innredningen/verktøyet.
Med en slik ordning skriver du ikke km for reise hjem-kontor, men du skriver for reise hjem-hytte når du må ha med deg bilen pga beredskap. (Og du skriver km for hjem-hytte når du reiser hjem-kontor-hytte-kontor-hjem.) Om du skriver hjem-kunde eller kontor-kunde er opptil deg, men vær konsekvent. Lag deg noen retningslinjer for hvordan du praktiserer km-skrivingen som du legger ved første reiseregning. Arbeidsgiver må videre sørge for at de retningslinjene følger bilaget slik at revisor i praksis godkjenner det, eller har ansvar for å protestere. (Og du må følge retningslinjene du selv har laget.) Hvis du vil at hjem-kontor også skal godtgjøres, så opprett et avdelingskontor for selskapet hjemme hos deg. Da blir kjøring mellom hjem-kontor å regne som kjøring mellom selskapets kontorer. Har du en isolert bod med egen inngang du kan innrede som kontor kan du ta husleie for den også.

Jeg skriver f.eks. km for reise hjem(=kontor)-kunde-hjem-kunde-hjem, selv om jeg bare reiser hjem-kunde-hjem og sover hos en bekjent som bor like ved kunden. Jeg tok opp problemstillingen med skatteetaten og vi kom frem til at det var en bedre praksis enn å skrive godtgjørelse for overnatting. Følgelig har jeg skrevet i mine rettningslinjer for reiseregning at jeg skriver kjøregodtgjørelse for retur-tur reise i de tilfeller tiden mellom avreise og ankomst i selskapets kontor kunne vært gjort innenfor 12 timer selv om jeg har overnattet. I de tilfeller hvor dagsreisen ville vart over 12 timer ved tur-retur skrives godtgjørelse for overnatting. Bakgrunnen for at skatteetaten foretrakk å skrive km fremfor overnatting er at totalbeløpet er som oftest noe lavere. Saken kom opp etter et bokettersyn hvor de reagerte på at jeg hadde høy kost- og overnattingsgodtgjørelse, så de ba meg redusere dette for fremtiden. (Det er kanskje ikke så rart at den blir høy, da jeg har hatt opptil 250 overnattinger pr år innenfor en radius av 30 mil.) De klart ikke å si noe konkret om hvordan de mente det skulle kunne reduseres, så jeg foreslo å skrive reise i steden, hvilket de mente var en god løsning. Min praksis for reiseregning er tydelig beskrevet på reiseregningen. Det er også laget en egen regnskapsnote om dette i årsregnskapet, og jeg har brevskorrespondansen med skatteetaten. De skal få det vanskelig om de prøver å si at jeg har lurt unna noe i denne sammenhengen.
  (trådstarter)
   #45
 22,342     Akershus     0
Jeg har også tenkt på dette med å kjøpe bilen, men lurer på om arbeidsgiver vil betale 50-60k i året i kmgodtgjørelse. De synes vel de betaler nok i kost.

For å være helt ærlig synes jeg det er direkte smålig hvis man skal skatte av en varebil som er nesten 10 år gammel og har gått 200'. Skikkelig damemagnet på stripa. En slik bil er ikke verdt mange lappene.
   #46
 106     Hjemme     0

Poenget er at jeg helst skal møte opp med kunde. Men når man har en drøss småjobber sier det seg selv at jeg må innom jobb 3-10 ganger i uken. Når jeg møter opp på jobb er dette privat bruk og ikke yrkesbruk.

Dette er i alle fall sjefens tolkning. temmelig stabil type.


Men noe av poenget med reglene er jo ikke at du bare skal skatte av fordelen av å bruke bilen x antall kilometer, men også skatte av fordelen av å slippe å eie en bil (eller en ekstra bil). 
   #47
 5,111     Sørnorge     0

Jeg har også tenkt på dette med å kjøpe bilen, men lurer på om arbeidsgiver vil betale 50-60k i året i kmgodtgjørelse. De synes vel de betaler nok i kost.

For å være helt ærlig synes jeg det er direkte smålig hvis man skal skatte av en varebil som er nesten 10 år gammel og har gått 200'. Skikkelig damemagnet på stripa. En slik bil er ikke verdt mange lappene.


Dere kan lage til en avtale med satser (lavere enn statens) slik at arbeidsgiver kommer ut helt likt økonomisk som om han hadde eid bilen. Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.
  (trådstarter)
   #48
 22,342     Akershus     0

Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.

FY!
;D
   #49
 1,494     Nordpolen     0

Jeg har også tenkt på dette med å kjøpe bilen, men lurer på om arbeidsgiver vil betale 50-60k i året i kmgodtgjørelse. De synes vel de betaler nok i kost.

For å være helt ærlig synes jeg det er direkte smålig hvis man skal skatte av en varebil som er nesten 10 år gammel og har gått 200'. Skikkelig damemagnet på stripa. En slik bil er ikke verdt mange lappene.

Om de betaler 50-60 k i kmgodgjørelse,som uansett vel er småpenger, eller må holde firmabil så er vel det det samme?
  (trådstarter)
   #50
 22,342     Akershus     0
Jeg vet ikke hva det koster for dem å holde bilen, men for meg ville driftsutgifter bli ca

6000 for årsavgift og forsikring (delkasko)
5000 Delikehold
10 000 Diesel (15 000 km)

Det blir ca 20 000 kr i driftsutgifter. Da blir det 30-40 000 til "overs". Dette skal dekke verditap, men det er ikke så galt på en gammel bil. Den burde holde i minst to år, og hva er en slik bil verdt? Hadde det vært en ny bil ville det blitt noe annet.

Skulle jeg kjøpt en ny bil for å drive på slikt hadde det blitt renteutgifter, dyrere forsikring osv.
   #51
 5,111     Sørnorge     0


Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.

FY!
;D


Ja, men når de skal henge alle som ikke sitter permanent i egen stue når de må være i beredskap, må jo folk finne andre løsninger.
Hvor høy blir firmabilskatten om du skal skatte av den som fri bil?
  (trådstarter)
   #52
 22,342     Akershus     0
Det vet jeg ikke. Det blir trukket fra noe fordi bilen er gammel. Listeprisen aner jeg ikke. Tipper den kostet rett under 200. Greia er at jeg ikke vil betale noe for noe jeg ikke har noe glede av. Hadde det vært en stasjonsvogn jeg kunne brukt i ferier osv: ok, men denne er nesten ubrukelig ellers, kanskje jeg kan kjøpe øl på supern, men det er det.
   #53
 570     Askøy-Hordaland     0
Hvis bilen hadde listepris som ny på 200k vil den koste deg 15k+ i året litt avhengig om du kommer opp i toppskatt med inntektspåslaget bilen gir. Har du nok reise til at du får reisefradrag på skatten? Hvis du har det trenger det ikke å koste allverden.
  (trådstarter)
   #54
 22,342     Akershus     0
Slik jeg har forstått det har jeg et kontor det tar med under ti minutter å kjøre til. Men: Over halvparten av jobben min gjør jeg andre steder. Dette er slik jeg har skjønt yrkesreise som jeg ikke kan trekke fra.
   #55
 570     Askøy-Hordaland     0
Kan nok stemme det med yrkesreiser. Har selv sittet å fundert på hvordan jeg kan slippe firmabilskatten men har gitt opp. Sjefen var ikke interessert i at jeg skulle eie bilen selv og få kjøregodtgjørelse, så har komt frem til at det ikke er en vei utenom full skatt for min del.
   #56
 6,009     Finnmark     0


Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.

FY!
;D


DOBBELT FY Shocked Shocked Shocked Shocked :o

en slik avtale fører til......lavere pensjonsgrunnlag, sykepengegrunnlag, evt stønader fra NAV, vanskeligere å låne penger pga lavere inntekt mm Shocked Shocked Shocked Shocked
Signatur
   #57
 2,297     Ski     0



Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.

FY!
;D


DOBBELT FY Shocked Shocked Shocked Shocked :o

en slik avtale fører til......lavere pensjonsgrunnlag, sykepengegrunnlag, evt stønader fra NAV, vanskeligere å låne penger pga lavere inntekt mm Shocked Shocked Shocked :o


Kun ett fåtall som tenker på det, kan man snyte litt på skatten så er det en såpass god følelse at man i det store og hele godt kan tape mye penger bare for ha gjort det.
   #58
 6,009     Finnmark     0
;D
Signatur
   #59
 5,111     Sørnorge     0
Setter ikke alle det de sparer på skatten i rakettaksjer på børsen slik at de slipper å være avhengige av staten når pensjonstiden kommer?
   #60
 3,109     Norge     0



Enda bedre er det om dere tilpasser det slik at kjøregodtgjørelsen blir maksimal, og arbeidsgivers utgifter kompenseres ved at du går ned i lønn. Totalt sett havner da arbeidsgiver likt, og du tjener på det da du i praksis får omgjort deler av din skattbare lønn til skattefri godtgjørelse.

FY!
;D


Og eit lavare feriepengegrunnlag.
DOBBELT FY Shocked Shocked Shocked Shocked :o

en slik avtale fører til......lavere pensjonsgrunnlag, sykepengegrunnlag, evt stønader fra NAV, vanskeligere å låne penger pga lavere inntekt mm Shocked Shocked Shocked :o
   #61
 9,677     Kysten     0
Har ikke lest hele tråden. Det du kan gjøre er å sette inn en gps som logger hvor du kjører. Og da må du kun bruke denne til arbeid. Da unngår du beskatning. Det at du tar bilen med hjem er greit så lenge du har vakttjeneste. Men avklar dette med ligningskontoret slik at du har det skriftlig.
   #62
 36     0
Stikkordet er kjørebok, for å slippe skatt. Og ikke bruke bilen privat, overhodet.

Sitter selv i styret i klubben, og vi har nå holdt på i 6mnd med å holde gps ute av firmabilene. Det er flere grunner til dette, som jeg ikke skal gå inn på nå, men kan dele litt informasjon om situasjonen vår.

Vi har ca 20 opel combo'er.
Alle mann jobber hjemmefra, men vi har felles lager i oslo, og dette er nettopp for å unngå kjøring til kontoret.

Det er definert i arbeidsavtalene våres at bilen skal tas med hjem. fordi da slipper arbeidsgiver å leie 20 parkeringsplasser, og vi tross alt skal jobbe hjemmefra, og dra direkte ut til kunde.

Kjørebok skal fylles ut, og sendes inn til lønnsansvarlig hver måned.

Og her kommer et par ting vi sjekket med skatt øst og har skriftelig fra de.

Hvis bilen kjøres hjemmefra og til lageret, og så hjem igjen, mer enn 10 dager i løpet av en måned, eller totalt mer enn 50% av et arbeidsår (pendlerbil) så skal det skattes.

Bilene kan brukes privat i unntakstilfeller, som f.eks ved flytting, så lenge det avklares skriftelig med nærmeste leder på forhånd. Dette må da føres inn i kjørebok

Det skal skattes hvis bilen blir brukt til handleturer, barnehagehenting o.l

Personen(e) som har vakt skal bruke firmabil så lenge de har vakt (vi har lovpålagt responstid på noen anlegg)


Videre, så hvis du kan kjøre på km, så vit at 60k er ingenting for en arbeidsgiver, kontra hva det koster å holde en bil i drift i ett år. (leasing, lån, forsikring, drivstoff, vedlikehold, dekk, dekkhotell, innredning, verditap osv)

Når du kjører på km, så vil du også forplikte deg til å stille med en egnet, driftsikker bil. (det er ingen arbeidsgivere som tar lett på om du ikke kan jobbe fordi bilen nok en gang står på verksted)
Selv kjører jeg på km, nettopp fordi jeg trenger bil til å hente i barnehage etter jobb. Min arbeidsgiver sparer penger på at jeg er ansvarlig for bilen, mens jeg tjener penger på bilen jeg kjører.
   #63
 9,677     Kysten     0
Enig i at det nok kan være noen bakdeler med GPS om denne styres av arbeidsgiver. Men denne kan TS ha kontroll på selv og forevise dersom ligningskontoret lager krøll.
   #64
 5,111     Sørnorge     0
Går det an å fordele bilutgiftene mellom privat og jobb? F.eks om man kjører med GPS i jobb, og uten GPS privat, så vet man at antall km i avvik mellom total gps-distanse og bilens km-teller er privat kjørelengde. Hvis bedrift og ansatt betaler bilutgiftene etter samme forhold, burde det vel være anledning for å få ligningsmyndighetene med på at man ikke betaler ekstra skatt av bilen.
   #65
 1,494     Nordpolen     0

Går det an å fordele bilutgiftene mellom privat og jobb? F.eks om man kjører med GPS i jobb, og uten GPS privat, så vet man at antall km i avvik mellom total gps-distanse og bilens km-teller er privat kjørelengde. Hvis bedrift og ansatt betaler bilutgiftene etter samme forhold, burde det vel være anledning for å få ligningsmyndighetene med på at man ikke betaler ekstra skatt av bilen.


går ikke Smile
   #66
 2,297     Ski     0


Går det an å fordele bilutgiftene mellom privat og jobb? F.eks om man kjører med GPS i jobb, og uten GPS privat, så vet man at antall km i avvik mellom total gps-distanse og bilens km-teller er privat kjørelengde. Hvis bedrift og ansatt betaler bilutgiftene etter samme forhold, burde det vel være anledning for å få ligningsmyndighetene med på at man ikke betaler ekstra skatt av bilen.


går ikke :)


Uansett er det ikke mange km man skulle kjørt privat før full beskatning hadde lønt seg. Det koster jo over 7,- pr km å ha en ny bil.
   #67
 5,111     Sørnorge     0
Han må sørge for å være i beredskap hver gang han skal i butikken
  (trådstarter)
   #68
 22,342     Akershus     0
Det er mye man ikke skjønner seg på. Jeg snakket med noen som kan regelverket og lærte:

- 100 timers uke var fy.
- Mobiltelefon, også alarmtelefon, kan ikke medbringes fra arbeid uten å skatte av dette.
- Firmabil kan ikke brukes til å kjøpe lunch og det er heller ikke lov å stoppe for mat langs veien uten å betale full firmabilskatt. (Betaler lastebilsjåfører firmabilskatt, eller bryter de loven?)
- Reiser du langt i et oppdrag og arbeider du borte i over to uker blir de km skatt for tusenvis av spenn.
- Det er bare en viss tid man kan ha vakttjeneste.
- Reiser du på et oppdrag kan man ikke overnatte på privat hytte (presiserte ikke om den var nærmere eller ikke) uten å betale firmabilskatt.

(Lurer på hvordan det er med leiebil når man flyr til et sted og så leier bil der.)

Telefonen kunne man komme unna hvis man hadde spesifisert utskrift og kunne forklare hvorfor man ringte de forskjellige numrene, men bilen var værre.

Jeg har ingen glede av denne bilen på noen måte og nekter å betale ti øre for at jeg skal gjete denne bilen. Jeg skjønner at bare jeg titter på firmabilgliset bryter jeg loven, og jobber jeg lange uker er det også fy. Nå heller det mot å nekte å ha firmabilen. Blir dette et problem får de fyre meg. Jeg skjønner at det ikke er lov å jobbe lange uker så da kan man like godt bli NAVer, det er vel det eneste som er lov. Alle skal med!
   #69
 5,111     Sørnorge     0
Skriv timelister for vakttjenesten. Du har da vakt de timene før /etter at du kjører til hytta. Du har også vakt i timene etter normal arbeidstid hvor du kjører innom barnehagen.

Jeg har valgt å skrive godtgjørelse for bruk av privat bil og telefon. Km-godtgjørelsen dekker alle bilkostnadene med god margin. (Jeg kjører under 100mil i året som ikke er jobbrelatert, hovedsaklig er dette omveiene for å kjøpe mat på jobbreise.)
På telefonen har jeg en app som skriver en kalenderoppføring for hver eneste samtale. Dermed dytter jeg kalenderen inn i excel en gang i året, sorterer kalenderteksten etter privat/jobb kontakter, og får ut antall samtaler og total varighet. Firmaet betaler så kr 0,39 pr min + 0,39 i oppstart. Det summerer seg til like under kostnaden av fastprisabbonnementet. (Kalenderen brukes også for å skrive timelister for telefonsupport.) Jeg må være påpasselig med å legge inn alle telefonnummere jeg ringer i kontaktlista, ellers blir det rot i hva som jobb og privat.
Siden jeg har fastprismobil med stor datapakke betalt privat betyr det at fiberlinja til hjemmekontoret ikke er nødvendig for meg privat. (Hjemmekontoret inneholder backupservere for firmaet.) Dermed dekkes også fiberen av firma uten at jeg skatter av den. Dette har gått igjennom 6 år med revisjon og ett bokettersyn.

Jeg sørger for å skrive ned praksis i kommentarfelt både i privat selvangivelse og i selskapets regnskap.
   #70
 9,677     Kysten     0
Hans:
Personlig synes jeg firmabil er en lite gunstig ordning. En er låst til den bilen firma måtte finne på å kjøpe. Bilen kan være uegnet til privat bruk og ikke minst skal du skatte kommer du fort oppi en kostnad for deg på 4-5000. Firma må betale arbeidsgiveravg på summen du blir tillagt inntekt.

Om du tar 4000 av lønnen din og kjøper en bil og får firma til å betale deg 6000 i mnd og statens satser om du kjører mer enn for dette beløpet. Da vil jeg påstå det er vinn vinn for deg og firma. Forutsatt at du kjøper en fornuftig bil 1-2 år gammel. For den summen kan du kjøre bra bil og du skal rulle noen mil for ikke å komme i mål.
   #71
 36     0

Det er mye man ikke skjønner seg på. Jeg snakket med noen som kan regelverket og lærte:

- 100 timers uke var fy.
- Mobiltelefon, også alarmtelefon, kan ikke medbringes fra arbeid uten å skatte av dette.
- Firmabil kan ikke brukes til å kjøpe lunch og det er heller ikke lov å stoppe for mat langs veien uten å betale full firmabilskatt. (Betaler lastebilsjåfører firmabilskatt, eller bryter de loven?)
- Reiser du langt i et oppdrag og arbeider du borte i over to uker blir de km skatt for tusenvis av spenn.
- Det er bare en viss tid man kan ha vakttjeneste.
- Reiser du på et oppdrag kan man ikke overnatte på privat hytte (presiserte ikke om den var nærmere eller ikke) uten å betale firmabilskatt.

(Lurer på hvordan det er med leiebil når man flyr til et sted og så leier bil der.)

Telefonen kunne man komme unna hvis man hadde spesifisert utskrift og kunne forklare hvorfor man ringte de forskjellige numrene, men bilen var værre.

Jeg har ingen glede av denne bilen på noen måte og nekter å betale ti øre for at jeg skal gjete denne bilen. Jeg skjønner at bare jeg titter på firmabilgliset bryter jeg loven, og jobber jeg lange uker er det også fy. Nå heller det mot å nekte å ha firmabilen. Blir dette et problem får de fyre meg. Jeg skjønner at det ikke er lov å jobbe lange uker så da kan man like godt bli NAVer, det er vel det eneste som er lov. Alle skal med!


Hei igjen
100timers uker er veldig fy. Det mange ikke er klar over, er at yrkesskadeforsikringen deres blir redusert ganske hardt ved for mange arbeidstimer. I gamle firma, var det en kar som datt ned fra en stolpe. Dette skjedde kl 18 om kvelden, og han hadde jobbet overtid i to dager. Forsikringsselskapet kalte det ulykke grunnet overarbeid, og reduserte erstatningen hans med 50% (og sikkert mer etterhvert) Man er selv ansvarlig for å følge norsk lov. maks 50 arbeidstimer totalt i en uke uten søknad om utvidet overtid. maks 200timer i året.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 mer info og fakta om overtid.

Når det kommer til firmatelefon burde man godta skatt, og praktisere fri bruk. hvis arbeidsgiver har et problem med dette burde du heller gå over til bruke privat telefon, og fakturere firma for samtaler i arbeidstiden. maks skatt er tilleggskatt av opptil 6000kr. (maks skatt vil da tilsi at du blir trekt 3000kr i året for fri bruk)

Når det kommer til firmabil virker det som om du har fått en veldig hard tolkning av regelverket. Må du skatte hvis du stopper for å fylle drivstoff? Må du skatte når du tar lovpålagt pause i kjøringen?(du har krav på pause ved behov for det) Her er det mange "smutthull", og så lenge du har en kjørebok er det nok ingen som har noe å si på det. Jeg tviler også veldig sterkt på at skattevesenet har full oversikt over hvor det er veiarbeid og omkjøringer i norge, noe det er over alt, og hele tiden. bare å skrive ned i kjøreboka. Det viktigste med en kjørebok, er at antall km kjørt i jobb, går sånn ca opp med kilometertelleren på bilen.

Ved langvarige oppdrag gjelder egne regler, men er det essensielt for oppdraget at du bruker egen bil, er det bare å fylle ut kjørebok. Er oppdraget av en slik art at du bor på motell og jobber på samme anlegg 14 dager i strekk skal du egentlig skatte (tviler på at det noen gang blir et problem, da folk flest drar hjem i helgene)

Vakt skal være definert i lønnsavtalene deres, med syklus, maks antall timer, godtgjørelser for å ha vakt, rutiner for vakta, o.l. uten dette vil du ikke være forsikret ved arbeid utover normal arbeidstid i henhold til overtidsbestemmelsene. døgnvakt utover 7 døgn krever spesielle tillatelser og tilretteleggelser.

Når det kommer til å kjøre til en privat hytte blir jeg usikker. Hvis denne hytta ligger nærmere arbeidssted enn f.eks ett motell, så er det ikke noe problem. Er det fordi arbeidsgiver heller vil ha deg inn på enn hytte enn å betale for motell, burde du skrive det i kjøreboka.
Ved et bokettersyn vil mye av kjøreboka di dømmes etter skjønn. det er vanlig at vedkommende tar stikkprøver mot f.eks google maps og sjekker avstander. (dette er ut av erfaring her i oslo og buskerud)

Det virker på meg som om du er bekymret for utgiftene til arbeidsgiver. Jeg syntes du heller burde tenke på hva som vil maksimere din inntekt. (kjøre gammel h1 og kanskje bli ilagt straffeskatt, kontra kjøre f.eks ny eller nesten ny touran, og tjene penger på det samtidig, er et enkelt valg)

I min bedrift er praksisen som følger for de som kjører privat bil på statens km satser:
Fredag: Kjøre til jobb, rundt på jobb i arbeidstiden, og direkte til hytta. I kjøreboka står det: til jobb, rundt i arbeidstiden, og hjem.

Hva du gjør med din egen bil på egen tid er det absolutt ingen som har noe med.

Mvh
Lars N
   #72
 5,111     Sørnorge     0

Når det kommer til firmabil virker det som om du har fått en veldig hard tolkning av regelverket. Må du skatte hvis du stopper for å fylle drivstoff? Må du skatte når du tar lovpålagt pause i kjøringen?(du har krav på pause ved behov for det) Her er det mange "smutthull", og så lenge du har en kjørebok er det nok ingen som har noe å si på det. Jeg tviler også veldig sterkt på at skattevesenet har full oversikt over hvor det er veiarbeid og omkjøringer i norge, noe det er over alt, og hele tiden. bare å skrive ned i kjøreboka. Det viktigste med en kjørebok, er at antall km kjørt i jobb, går sånn ca opp med kilometertelleren på bilen.


De fleste km-tellere på person/varebiler teller 5-10% flere km enn du faktisk kjører. Dette er det samme som missvisningen i hastighet. Så om gps-kjørebok sammenlignes med km-teller på bilen, og du har kjørt 20.000km i jobb, kan det bli ansett at du har kjørt 2000km privat uten at du har kjørt en meter utenom jobb.



Vakt skal være definert i lønnsavtalene deres, med syklus, maks antall timer, godtgjørelser for å ha vakt, rutiner for vakta, o.l. uten dette vil du ikke være forsikret ved arbeid utover normal arbeidstid i henhold til overtidsbestemmelsene. døgnvakt utover 7 døgn krever spesielle tillatelser og tilretteleggelser.


Det er mange som har 24timers vakter. Å sette begrensninger i tid er umulig for små selskaper, og det gir heller ikke mening å behandle en vakttjeneste med daglig uttrykning likt med en vakttjeneste hvor utrykning kanskje skjer et par ganger i året. Små bedrifter har ikke råd til å ansette ekstra personell og drive opplæring av noen som i bestefall skal utføre arbeid en dag i året.


Når det kommer til å kjøre til en privat hytte blir jeg usikker. Hvis denne hytta ligger nærmere arbeidssted enn f.eks ett motell, så er det ikke noe problem. Er det fordi arbeidsgiver heller vil ha deg inn på enn hytte enn å betale for motell, burde du skrive det i kjøreboka.


Ref. bokettersyn i mitt selskap, skal man skrive km til privat overnattingsted (hjem/hytte) dersom reisegodtgjørelsen for dette blir lavere enn overnattingsgodtgjørelsen.

Jeg fikk da godtatt unntak fra denne anbefalte praksisen i tilfelle der reisetiden til/fra medfører at jeg ikke får en full natt søvn. Eller der reisen inkluderer ferge/tog/fly som vil medføre at jeg ved en reise ikke ville kunne være tilbake på arbeidsstedet på tidspunkt arbeidet skulle tiltatt. Etter de retningslinjene er det likevel (ofte) tilfeller at jeg ikke ser noen hensikt i å reise hjem mellom arbeidsdagene. I de tilfellene har revisor godkjent skriftlig, og skatteetaten godkjent over telefon, at jeg skriver reisegodtgjørelse selv om jeg velger overnatting. Overnattingen er da en privat kostnad, som i praksis har blitt dekket av reisegodtgjørelsen.


I min bedrift er praksisen som følger for de som kjører privat bil på statens km satser:
Fredag: Kjøre til jobb, rundt på jobb i arbeidstiden, og direkte til hytta. I kjøreboka står det: til jobb, rundt i arbeidstiden, og hjem.

Høres ut til å være den samme praksis som jeg har.


Generell anbefaling:
Kjører du mye privat, og lite i jobb: velg firmabil, fri bil
Kjører du mye i jobb, og lite privat: velg privatbil med km-godtgjørelse
Ringer du mye privat, og lite i jobb: velg firmatelefon
Ringer du mye i jobb, og lite privat: velg privattelefon med pakkeabbonement og legg inn en app som logger samtaler slik at du kan få utskrift over alle jobbsamtalene.
  (trådstarter)
   #73
 22,342     Akershus     0
Det med arbeidstiden er fordi jeg velger å gjøre sakene unna raskt og komme hjem tidligere. Arbeidet er da ca 12 timer "mekkis arbeid", og så er det noen timer på hotellrommet med PC. Jeg føler ikke akkurat at jeg blir sliten av dette. Jeg får vel prøve å begrense dette.

Med telefon så er det slik at jeg allerede har to telefoner en vanlig privat og privatbusiness, i tillegg til den har jeg en ikke listet telefon som jeg bruker når jeg skal ha "fri". Da overlater jeg privattelefonen min til noen andre. Firma telefonen kommer i tillegg. Ingen jeg er i kontakt med i jobben skal ha mitt privat nummer og private samtaler skal ikke komme på firmatelefonen. Dette slik at det skal være enkelt å overlate telefonene til noen andre.

Personlig synes jeg beløpet på 6000 kr er høyt. Jeg ringer ikke for så mye privat, men på jobbtelefonen ser det ut til å bli en del mere, men det er fordi en god del av samtalene går til utlandet.

Bilen jeg har er helt ok, det er egentlig ikke noe galt med den som en jobbil. Kjørbarheten er god. Jeg vil ikke ha en kombinert jobb og privatbil da det blir en god del søl i jobben, og jeg drar dette med meg inn i bilen. Jeg har ved en del tilfeller brukt privat bil, men da har det kun vært snakk om "ren" jobbing. Jeg føler det er behagelig å bruke denne bilen som "stuntbil" og ikke tenke på vedlikehold. De pengene jeg kanskje kunne tjent på km er ikke så viktige. Kjøper jeg bilen/en annen bil må det betales en god del, dette blir uansett en bil i tillegg. Da jeg bruker privatbilen er dette en bil jeg uansett har betalt faste avgifter for. Jeg prøver meg på en løsning med kjørebok og finne et sted man kan sette bilen slik at den ikke står her.

Problemet var ikke å stoppe for pauser, men kjøper man noe til privat bruk, dvs mat, så er det privat bruk. Derfor er det ikke lov til å kjøpe pølse.
  (trådstarter)
   #74
 22,342     Akershus     0


Vakt skal være definert i lønnsavtalene deres, med syklus, maks antall timer, godtgjørelser for å ha vakt, rutiner for vakta, o.l. uten dette vil du ikke være forsikret ved arbeid utover normal arbeidstid i henhold til overtidsbestemmelsene. døgnvakt utover 7 døgn krever spesielle tillatelser og tilretteleggelser.


Det er mange som har 24timers vakter. Å sette begrensninger i tid er umulig for små selskaper, og det gir heller ikke mening å behandle en vakttjeneste med daglig uttrykning likt med en vakttjeneste hvor utrykning kanskje skjer et par ganger i året. Små bedrifter har ikke råd til å ansette ekstra personell og drive opplæring av noen som i bestefall skal utføre arbeid en dag i året.
Det er snakk om et fåtall av uttrykninger. det er nok ingen sjanse for at de finner noen som er kvalifisert og vil ha denne jobben.


Når det kommer til å kjøre til en privat hytte blir jeg usikker. Hvis denne hytta ligger nærmere arbeidssted enn f.eks ett motell, så er det ikke noe problem. Er det fordi arbeidsgiver heller vil ha deg inn på enn hytte enn å betale for motell, burde du skrive det i kjøreboka.


Ref. bokettersyn i mitt selskap, skal man skrive km til privat overnattingsted (hjem/hytte) dersom reisegodtgjørelsen for dette blir lavere enn overnattingsgodtgjørelsen.

Jeg fikk da godtatt unntak fra denne anbefalte praksisen i tilfelle der reisetiden til/fra medfører at jeg ikke får en full natt søvn. Eller der reisen inkluderer ferge/tog/fly som vil medføre at jeg ved en reise ikke ville kunne være tilbake på arbeidsstedet på tidspunkt arbeidet skulle tiltatt. Etter de retningslinjene er det likevel (ofte) tilfeller at jeg ikke ser noen hensikt i å reise hjem mellom arbeidsdagene. I de tilfellene har revisor godkjent skriftlig, og skatteetaten godkjent over telefon, at jeg skriver reisegodtgjørelse selv om jeg velger overnatting. Overnattingen er da en privat kostnad, som i praksis har blitt dekket av reisegodtgjørelsen.

Grunnen til dette med overnatting på hytte er at jeg ved et par av arbeidsstedene har tilgang til hytte og at jeg føler det mere komfortabelt enn et hotell. Jeg synes også privat overnatting hos kjente er bedre enn hotell det også.
   #75
 6,009     Finnmark     0
Signatur
   #76
 5,111     Sørnorge     0
Konklusjonen i artikkelen var også at man må dokumenter når man har fordel av det. Altså kjører du firmabil som brukes lite privat må du dokumentere at du kjører lite privat. Jeg vil tro det lar seg krangle til godt nok dokumentert dersom man teller antall ganger man henter barnehagen og ganger opp med antall km omvei for å gjøre akkurat det.

Opprettes en avdeling av firmaet på arbeidstagerens hjemmeadresse har man bilen parkert på arbeidsplassen selv om den står hjemme.

Alternativet er å eie arbeidsbilen privat og skrive reiseregning. Til mer man kjører i arbeid til mer lønner det seg å ikke ha firmabil.
   #77
 1,574     Trondheim     0
Fra innsiden. Skatteetaten har tilgang til Autopass passeringer og det skremmende en kamerat omtalt som "skattefuten" kan fortelle: De kontrollerer passeringstidspunkter på ulike bompunkt og sammenholder det med firmaets virke.

Eksempel 1: Firmabil benyttet til å kjøre Trondheim Stjørdal i helgene (Hytte på Storlien, svenskesida). Firma med næringsadresse Trondheim og "normal" åpningstid. Manglende rapportering av privat bruk = skatteyter satt i saksa

Eksempel 2: Firmabil oppgitt kun til bruk i jobben. Skatteyter bosatt i nabokommunen. Autopass har lagret passeringer om morgen og ettermiddag gjennom hele året. Konklusjon hos skatteetaten, privat fordel av transport mellom arbeidssted og hjem. Resultat; fratrekk reise mellom hjem og arbeid falt bort og fordelsbeskatning for bruk av firmabil.

Hva Datatilsynet mener om dette skal jeg ikke uttale meg om, men kan positivt bekrefte at eksemplene ovenfor er reelle og har resultert i tilleggsskatt.
Signatur
   #79
 2,297     Ski     0
Du kan sette at det skal være anonymt på passeringer, da har de ikke passeringstider, bare antall passeringer.
En jobbkompis byttet jobb og skulle finne ut hvor mye nye jobben skulle betale av passeringer og spurte om en oversikt, fikk til svar at siden han hadde merket av for anonym så var det ikke lagret tidspunkter, bare antall.

   #80
 82     0




På telefonen har jeg en app som skriver en kalenderoppføring for hver eneste samtale. Dermed dytter jeg kalenderen inn i excel en gang i året, sorterer kalenderteksten etter privat/jobb kontakter, og får ut antall samtaler og total varighet. Firmaet betaler så kr 0,39 pr min + 0,39 i oppstart. Det summerer seg til like under kostnaden av fastprisabbonnementet. (Kalenderen brukes også for å skrive timelister for telefonsupport.) Jeg må være påpasselig med å legge inn alle telefonnummere jeg ringer i kontaktlista, ellers blir det rot i hva som jobb og privat.



Hvilken app er dette?
   #81
 1,574     Trondheim     0
Litt ustødig på hjemmelsgrunnlaget, men mener å ha lest at Skatteetaten har grunnlag for å innhente opplysninger fra offentlige registre . Autopass er å betrakte som et offentlig register. Her er lesing som er verdt å få med seg http://www.datatilsynet.no/Global/05_vedtak_saker/2007/07-00112-6_skatteetaten_bompenger.pdf

Det betyr ikke at hvermannsen kan sjekke hvor du har vært, men vit at infoen på autopass brikken sendes ukryptert over nett med bilens regnr i strengen. For å få tilgang til denne må du har driftsavtale og databehandleravtale.
Signatur
   #82
 1,494     Nordpolen     0

Fra innsiden. Skatteetaten har tilgang til Autopass passeringer og det skremmende en kamerat omtalt som "skattefuten" kan fortelle: De kontrollerer passeringstidspunkter på ulike bompunkt og sammenholder det med firmaets virke.

Eksempel 1: Firmabil benyttet til å kjøre Trondheim Stjørdal i helgene (Hytte på Storlien, svenskesida). Firma med næringsadresse Trondheim og "normal" åpningstid. Manglende rapportering av privat bruk = skatteyter satt i saksa

Eksempel 2: Firmabil oppgitt kun til bruk i jobben. Skatteyter bosatt i nabokommunen. Autopass har lagret passeringer om morgen og ettermiddag gjennom hele året. Konklusjon hos skatteetaten, privat fordel av transport mellom arbeidssted og hjem. Resultat; fratrekk reise mellom hjem og arbeid falt bort og fordelsbeskatning for bruk av firmabil.

Hva Datatilsynet mener om dette skal jeg ikke uttale meg om, men kan positivt bekrefte at eksemplene ovenfor er reelle og har resultert i tilleggsskatt.

Fratrekk for for reise mellom jobb og hjemme har du krav på selv om de bruker firmabil hjem
   #83
 5,111     Sørnorge     0
Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.
   #84
 2,297     Ski     0

Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.
  (trådstarter)
   #85
 22,342     Akershus     0
Har noen blitt tatt for brikkebytte? Er det virkelig ulovlig?
  (trådstarter)
   #86
 22,342     Akershus     0
I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.
Hvis brikken ikke skal leses må du legge den under setet, jeg har opplevd at brikken har blitt lest selv om den ligger i hanskerommet eller på gulvet.

Når jeg har bedt om passeringsinformasjon i forbindelse med arbeidreiser har jeg ringt inn og fått dette oppgitt bare ved å si navn og bilnummer. (Fjellinjen)
   #87
 5,111     Sørnorge     0


Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.


Hvorfor skulle ikke det være lov? Man betaler jo pr passering uansett om passeringen er registrert på skilt eller brikke. Før da man hadde månedsabbonnement med ubegrenset antall passeringer kunne et slik forbud hatt noe for seg. Likevel var det helt normalt å ta med seg brikka når man hadde lånebil mens ens egen var på verksted, ta med seg brikka fra hverdagsbilen over i veteranbilen når en var på søndagstud, osv. Den gangen jeg var statsansatt (og det fortsatt var kontantbetaling i alle bomstasjoner) var instruksen at man skulle man skulle ta brikke fra en av personbilene de gangene man skulle ha med en lastebil igjennom bomringen. (Vi disponerte 8 lastebiler, 6 vare/kombibiler, 3 personbiler og hadde 2 brikker.)

Og hvordan skulle de ta stikkprøver? Det kan neppe være lett å bevise at privatbilen din ikke kjørte til byen på det tidspunktet den er registrert i bomringen.
   #88
 82     0


Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.

For rundt ti år siden var demt ikke lov. Jeg ble "tatt" for dette, men skjedde ikke mer enn at jeg fikk beskjed om å skaffe meg en brikke til.
   #89
 2,297     Ski     0



Slike brikke-skatteting unngår man ved å sette brikka fra privatbilen i firmabilen. Da vil begge biler belaste privatbrikka, og du kan også kjøre privatbilen igjennom bommer uten brikke. Da vil denne bli avlest på skiltnummer og belaste brikka. I firmabilen kan du bytte på hvilken brikke du har i handskerommet og hvilken som ligger i vinduet.


Det er ikke lov, og det tas stikkprøver.


Hvorfor skulle ikke det være lov? Man betaler jo pr passering uansett om passeringen er registrert på skilt eller brikke. Før da man hadde månedsabbonnement med ubegrenset antall passeringer kunne et slik forbud hatt noe for seg. Likevel var det helt normalt å ta med seg brikka når man hadde lånebil mens ens egen var på verksted, ta med seg brikka fra hverdagsbilen over i veteranbilen når en var på søndagstud, osv. Den gangen jeg var statsansatt (og det fortsatt var kontantbetaling i alle bomstasjoner) var instruksen at man skulle man skulle ta brikke fra en av personbilene de gangene man skulle ha med en lastebil igjennom bomringen. (Vi disponerte 8 lastebiler, 6 vare/kombibiler, 3 personbiler og hadde 2 brikker.)

Og hvordan skulle de ta stikkprøver? Det kan neppe være lett å bevise at privatbilen din ikke kjørte til byen på det tidspunktet den er registrert i bomringen.


Stikkprøvene tar dem med at det tas bilde av bilen, hvis brikka ikke tilhører bilen så er du tatt. Ganske enkelt i grunnen.
Blir det samme som månedskort på bussen, skal ikke overdras til andre det heller. Klippekort hadde vært noe annet.

Fra fjellinjen.no

Flytting av brikke/bytte bil

Det er kun lov å flytte brikken dersom du bytter bil. Brikken er koblet til bilnummeret. Hvis du bytter bil, må du melde fra til ditt bompengeselskap slik at fakturaen blir knyttet opp til den nye bilen din.


Fra Oslofjordtunnelen

Kan jeg bruke samme brikke i flere biler?

Nei. Din AutoPASS-avtale er registrert på bilens registreringsnummer. Dersom du bruker en brikke som er registrert på en annen bil, blir passeringen regnet som ugyldig og du må betale et tilleggsgebyr.
   #90
 5,111     Sørnorge     0
Det blir veldig feil å sammenligne bombrikke med månedskort, og i neste setning si at klippekort hadde vært noe annet. Dette fordi du med bombrikke betaler pr passering uansett hvor mange passeringer du har. Det er samme praksis som klippekort.
(Det er vel rundt 7 år siden eu satt en stopper for bompasseringer i kategori månedskort)

Flere bomselskaper tilbyr også at man har flere brikker på samme avtale, og felles rabatt mellom brikkene. Det eneste man betaler ekstra er depositum for en ekstra brikke.
  (trådstarter)
   #91
 22,342     Akershus     0
Jeg trodde månedskortene i Olsoområdet ikke var personlige og at de kunne bytte bruker. Jeg ble stoppet i kontroll med et slikt og fikk ikke noe problem.
   #92
 5,111     Sørnorge     0
Det finnes (usikker på om det fortsatt stemmer etter siste omlegging av billettsystemet) både personlig og ikke-personlig månedskort for kollektivtrafikken i Oslo. De personlige er en smule rimeligere.
   #93
 1,574     Trondheim     0
Litt fasinerende avsporing av debatten dette. Fra å diskutere firmabil til månedskort for kollektivtransport. Er det nå det er grunn til å tro på en grønn fremtid?

Venter bare på byggebolig bussen fra byggsjappa, litt i IKEA bussen stil.
Signatur
   #94
 2,297     Ski     0

Det blir veldig feil å sammenligne bombrikke med månedskort, og i neste setning si at klippekort hadde vært noe annet. Dette fordi du med bombrikke betaler pr passering uansett hvor mange passeringer du har.


Nei, med brikke blir man i hvertfall i Fjellinja kun belastet en gang pr time. Det samme gjelder vel bommene i bærum, men passering av en bom i bærum og en i oslo innen en time gjelder ikke. Kunne man da bytte brikken mellom biler så kunne man spart en del penger hvis man var ett budfirma som kjørte my ut og inn av oslo.




   #95
 5,111     Sørnorge     0


Det blir veldig feil å sammenligne bombrikke med månedskort, og i neste setning si at klippekort hadde vært noe annet. Dette fordi du med bombrikke betaler pr passering uansett hvor mange passeringer du har.


Nei, med brikke blir man i hvertfall i Fjellinja kun belastet en gang pr time. Det samme gjelder vel bommene i bærum, men passering av en bom i bærum og en i oslo innen en time gjelder ikke. Kunne man da bytte brikken mellom biler så kunne man spart en del penger hvis man var ett budfirma som kjørte my ut og inn av oslo.


Ved bruk av hvilken som helst kollektivbillett i oslo har du også fri overgang til andre kollektivtilbud innen en time. Altså er bombrikke og f.eks kuppongkort/reisepengekort helt likt på dette området også.

Skulle likt å se det budfirmaet som sendte brikka fra en budbil på innsiden av bomringen med bud til en bil på utsiden for at denne bilen skulle dra nytte av overgangen fra den første bilen.