926
13
1
Dieselmotor stopper ved last
5,111
Sørnorge
0
Mens jeg fortsatt er på reise har en bekjent lånt pajero'n (som sto hjemme), og fått motorstopp.
Bilen hadde stått i noen måneder da han hentet den. Batteriet var flatt så han hadde brukt startkabler fra et løst batteri for å starte.
Etter noen mil hadde han stoppet for litt mat. Han kom ut, startet, satt giret i D, i samme øyeblikk som han ga gass, stoppet motoren. Han startet igjen, satt giret i D, og så fort han ga gass, stoppet motoren igjen. Deretter ville ikke motoren starte mer.
Motoren hadde ikke vist tegn til ujevn gange før dette.
Noen tanker om hva som kan være feil nå? Min første tanke er sprekk i drivstoffrør som har gjort at det kom luft inn.
Bilen hadde stått i noen måneder da han hentet den. Batteriet var flatt så han hadde brukt startkabler fra et løst batteri for å starte.
Etter noen mil hadde han stoppet for litt mat. Han kom ut, startet, satt giret i D, i samme øyeblikk som han ga gass, stoppet motoren. Han startet igjen, satt giret i D, og så fort han ga gass, stoppet motoren igjen. Deretter ville ikke motoren starte mer.
Motoren hadde ikke vist tegn til ujevn gange før dette.
Noen tanker om hva som kan være feil nå? Min første tanke er sprekk i drivstoffrør som har gjort at det kom luft inn.
Kondens/vann i dieselfilteret?
Som nevnt luft i dieselsystemet
Tror faktisk ikke det er EGR på den. 3,2l fra 2001. Og selv med åpen EGR, vil den vel ikke stoppe, bare ha lite kraft?
Nei, vet ikke. Men er den stuck open så går den knapt på tomgang da den får kun nesten ren eksos inn.
Har dem prøvd igjen etter en stund å starte den?
EGR på den bilen jeg reiser med har satt seg fast flere ganger, kanskje ikke i 100% åpen posisjon, men dog åpen. Det har ikke artet seg på annet vis enn at den har mistet kraft. Aldri stoppet, aldri ujevn gange. Bare veldig slapt, typisk at man må kjøre 3. gir i bakker man normalt klarer på 5.
Jeg heller mot sprekk i dieselrør/slange. Kanskje temperaturforskjellen av en liten stopp gjorde at noe som var i ferd med å sprekke fikk det siste lille som skulle til for en sprekk og deretter sugde luft ved neste start?
Etter start med startkabler så sluttet klimaanlegget på vår forrige Nissan X-trail å virke kort tid etter. Eller mer korrekt stod det på full blås hele tiden. Tydeligvis (etter googling) så har iaf den bilen veldig sensitiv elektronikk og bør ikke startes med startkabler med mindre de har god beskyttelse.
Skiftet for et års tid siden en 21 år gammel diesel Transit med en flunkende ny diesel Transit som oppfyller alle Euro-6 krav (ihvertfall påstår de det). Til å være en 2,4 meter høy, to tonn tung kassebil, som på langturer lastes opp med flere hundre kilo utstyr og innredning i lasterommet, er den svær snill på dieselforbruket - sist sommer lå jeg under 0,6 liter/mil.
Men: Gammelbilen var det praktisk talt umulig å kvele med uforsiktig bruk av gasspedal og girvalg. Den nye er langt mer "fin på det". De første månedene kvalte jeg motoren ved annenhver oppstart eller parkering; det tok en god stund å legge bort sleivete vaner, og bli mer bevisst gass og gir. Jeg antar at det har å gjøre med at autmatikken i motoren fintrimmer drifstoff-tilførselen til det absolutt minimale for å "gjøre jobben", både for å holde utslipp nede og for å holde forbruket lavt (det er jo i betydelig grad to sider av samme sak), med langt mindre marginer enn den gamle motoren.
Virkemåten til slik «beskyttelse stusser jeg over. Har bygget systemer til bil med CMOS-kretser. De kunne være så følsomme at de røk «bare en så på dem , men systemene mine fungerte i mange år. Beskyttelsen lå i de nye enhetene, ikke i en startkabel.
Men etter fadesen med klimaanlegget og noe googling så skaffet jeg da startkabler med beskyttelse. Disse har blitt brukt et par ganger på en utladet Golf uten problem, men jeg har ikke satt meg inn i om beskyttelsen gir noen faktisk beskyttelse eller om det er en tulleprodukt.
Ny informasjon om pajero'n: Frammdiffen var våt og det våte luktet diesel. De kunne ikke se lekkasje noe sted. Bilen er nå tauet til nærmeste sted med grav for at de skal titte oppunder i morgen. Får håpe det er en slange som er årsaken, og ikke dieselpumpa (som jeg tror sitter like over diffen og er fullstendig utilgjengelig uten demontering av alt i motorrommet).