453
17
0
Død el-vindusheis
5,111
Sørnorge
0
Vindusheisen på ene bakdøra har sluttet å virke - den tar i allefall ikke vinduet ned, og opp vil det uansett ikke så lenge det står helt oppe.
Jeg har målt spenning på de ledningene som jeg tror går til motoren (målt på bryter. Det var første gang på denne bilen at fargemarkering på koblingsskjema tilsynelatende stemte med bilen.). Der er det 2,1V når bryter er aktiv. Spenning inn på bryter når bryter ikke er aktiv er 12,1V. Er det riktig tolkning at dette indikerer en nesten røket ledning (type flertrådet hvor alle bortsett fra en tråd er røket) slik at det blir stort spenningsfall i bruddstedet så fort det blir belastning på kretsen?
Finnes det noen smarte triks for å identifisere hvor et slikt delvis brudd befinner seg?
Kabelføringen i følge koblingskjema er: batteri - fusable link - circuit breaker - rele (styrt av tenningsnøkkel) - bryter (bakdør) - motor - bryter (bakdør) - bryter (framdør) - jord.
Det var kretsen når bryter i bakdør betjenes. Det går to ledninger mellom dørene, slik at når bryter i framdør betjenes får motor + via framdør slik at kretsen blir enda lenger. I.o.m at problemet gjelder for begge brytere, antar jeg at problemet ligger et sted mellom motor og jord, men hvor?
Jeg har målt spenning på de ledningene som jeg tror går til motoren (målt på bryter. Det var første gang på denne bilen at fargemarkering på koblingsskjema tilsynelatende stemte med bilen.). Der er det 2,1V når bryter er aktiv. Spenning inn på bryter når bryter ikke er aktiv er 12,1V. Er det riktig tolkning at dette indikerer en nesten røket ledning (type flertrådet hvor alle bortsett fra en tråd er røket) slik at det blir stort spenningsfall i bruddstedet så fort det blir belastning på kretsen?
Finnes det noen smarte triks for å identifisere hvor et slikt delvis brudd befinner seg?
Kabelføringen i følge koblingskjema er: batteri - fusable link - circuit breaker - rele (styrt av tenningsnøkkel) - bryter (bakdør) - motor - bryter (bakdør) - bryter (framdør) - jord.
Det var kretsen når bryter i bakdør betjenes. Det går to ledninger mellom dørene, slik at når bryter i framdør betjenes får motor + via framdør slik at kretsen blir enda lenger. I.o.m at problemet gjelder for begge brytere, antar jeg at problemet ligger et sted mellom motor og jord, men hvor?
Og barnesikringen er siste punkt før jord i kretsen. (Det jeg omtalte som "bryter framdør" er egentlig to brytere i serie, hvor den siste er barnesikringen.)
Jeg bytta om brytere mellom høyre og venstre dør, uten at det gjorde noen endring på noen av vinduene.
Jeg tror det første jeg skal gjøre er å lage en jordforbindelse direkte fra bryter bak for å eliminere alt som har med framdør å gjøre. Funker det ikke da heller, er jeg jo helt på villspor i tolkningen av koblingsskjema.
Dette fordi den blir utsatt for bøyepåvirkning hver gang døra åpnes og lukkes.
Og det er den døra som har flest slike sykluser. (Hvor ofte går noen inn/ut venstre bakdør uten at sjåføren går inn/ut sin dør?)
Prøv med en jumperwire å parallellkoble ledningene mellom bryter i førerdør og første koblingsstykke i dashboard en for en. Om det hjelper så har du identifisert ledningen og lokasjonen.
BTDT!
Det prosjektet får vente til sommeren.
Eventuelt kan det være oljen har reagert med vann og blitt hard eller svært seig.
Hvordan kretsen ser ut ved opp og ned er ganske forskjellig. Brytere er topolet og sitter derfor på begge sider av motor. I nøytral posisjon på brytere er alle poler koblet til jord.
For første gang på denne bilen har farge på kabler og pinnenummerering i kontakt stemt overens med farger og nummerering i koblingsskjema. Jeg føler meg derfor rimelig trygg på å ha sendt strøm igjennom motor ved å koble ledningene fra bryterpanelet i bakdøra.