7 668    73    5  

DSG-kassene til VAG

 8 022     Bærum     0
For moro skyld kan jeg jo sjekke "tempen" på dette forumet også - svarene ellers er ganske så tvetydige.

Noen som har noen mening om kvaliteten på DSG-kassene til VAG?  Har lest så mangt - men som vanlig så er det jo stort sett problemene som blir belyst på nettet - og ikke det som bare fungerer..


   #1
 22 342     Akershus     0
Det var noen barnesykdommer med disse. En jeg kjenner måtte bytte, og så har det funket.
  (trådstarter)
   #2
 8 022     Bærum     0
Mhm. I USA har VAG utvidet garantien til 10 år på DSG-kassene pga trøbbel, og i Kina har nesten 400.000 solgte biler blitt tilbakekallt pga problemer.

I Europa har man valgt å ikke tilbakekalle noen eksemplarer, ei heller utvide garantien.

Så vidt jeg skjønner er det primært 7trinns kassen med tørrlamellclutch som har skapt problemer pga varmgang.

Spørsmålet er om det er høyrisikosport å kjøpe en VAG m/DSG og drøye 100k km tilbakelagt...
   #3
 394     Strömstad     0
Faren min har värt med å utvikle styringssystemet til disse kassene, og har dermed hatt slik kasse på en del prototypebiler for en del år siden.
Jeg kjörer Passat som firmabil og er stort sett fornöyd med kassen. Når du setter den i revers tar det et örlite irriterende sekund för du kan gasse. Har ikke opplevd problemer med den
Signatur
   #5
 22 342     Akershus     1

Spørsmålet er om det er høyrisikosport å kjøpe en VAG m/DSG og drøye 100k km tilbakelagt...

Jeg har valgt å holde meg unna. Hvis jeg skal ha en slik bil vil jeg ikke betale mere enn at jeg kan bytte bilen uten å føle at jeg har lidd noe tap, Dvs jeg ville ikke gitt mye for en slik bil. En del av grunnen til det er at jeg ikke føler at Møllerfolka ivaretar mine interesser.
   #6
 331     Hordaland     0
Det er et problem med 7 trinns kassene med tørrplate clutcher brukt i varme land med mye køkjøring.  De små tørre clutchene og elektronikken blir overopphetet. Kassen henger for mye på girene med for mye sluring på lav fart. Dette gir ekstra varmeutvikling.  Jeg ville ha kjøpt en bil med de andre kassene med bedre kjøling selv her i Norge. Må ha olje kjøling i kassene for lang levetid.
   #7
 270     Eidsvoll     0
Jeg hadde en Superb 1,8TSI med 7-trinns DSG. Den var litt rykkete i starten, men etter litt misbruk gikk den seg til. Etter 170.000km med bykjøring og tilhenger på 1,5 tonn på vestlandsturer var den som ny!  :)

Men det er jo ingen tvil om at det har vært endel rart for andre med DSG.
Signatur

   #8
 340     1
var vell litt forskjeligt på den gamle 6trinn også..? men har ikke intrykk av at de var et stort problem på de jevne..?
mye ble bedre med bare opdateringer og oljeskift osv, og en del skifte av mechatronikken, men tror ikke så enormt mye totalhavari på de gamle hvertfall

Å kjøpe en bil som er gått over garanti og reklamasjonstiden og mer enn 100000km er risikosport uansett merke egentlig.. men en liten yaris er nok gjerne litt biligere å drifte;) men er ikke særlig gøy da..

KIA har så vidt jeg vet ikke DSG..?
   #9
 22 342     Akershus     0

Å kjøpe en bil som er gått over garanti og reklamasjonstiden og mer enn 100000km er risikosport uansett merke egentlig.. men en liten yaris er nok gjerne litt biligere å drifte;) men er ikke særlig gøy da..
Vel, det er stor forskjell på biler, hva med Freelander, eller hva den nå het. Den er det ingen som vil ha. Rav4 er omtrent feilfri i forhold.
   #10
 864     Sokna, Ringerike     0
Tja, Rav4 er vel ikke helt feilfri. Har vel litt problemer med clutch/turbo og svinghjul i utgavene med d4-d motoren ved rundt 100 000km.

Toyota hadde vel og en del motorhavari på 1,8 bensinmotoren til Avensis.

Toyota er ikke det det en gang var ;D. Tror ikke det er så stor forskjell på merkene i dag. De bruker mye av de samme delene, og låner motorer av hverandre
Signatur