#13
 340     0
vag tilbyr vell et ganske så stort utvalg av serier, og er stort sett hele tiden i tet når de gjelder utvikling og teknologi.. så at de også kommer på noen lister er vell ganske så naturlig i så tilfelle..?:)

Mercedes står på mange lister de også.. vito var vell kåret til verdens dårligste bil en gang..

stort sett er alt som er simpelt å enkelt bygd, mer holdbart ofte.. som toyota var tidligere hvertfall..?

Sierra var vell bestselger flere år på rad på 80 tallet, men å si at de var en bra bil..? de blir nok å overdrive. 
   #14
 340     0
Er skeptisk selv til nyere biler med avanserte gearkasser å motorer faktisk, og er man det, og ikke føler man har råd til en større reparasjon, er de kanskje greit å velge noe litt mer enkelt å sikkert.

Men min erfaring er at dsg kassene ikke er så dårlige som sitt rykte, selv om de er langt fra feilfrie..
   #15
 3,234     Vestfold     1
Jeg kjøpte ny bil med bensin og DSG i fjor våres. Forleøpig veldig fornløyd med hvordan den fungerer. Den skal ha en varsling om den blir for varm etter instruksjonsboka. Foreløpig har ikke det skjedd for min del. Har da kjørt med både henger og mye lass.

Det som kan slites, og som nevnes er køkjøring i høyvarme, da vil jeg tro at det er lettere for varmgang. I køkjøring pleier jeg å heller styre den manuelt for å slippe for mye opp og nedgiring. Kjøkjøring er i det store hele ikke bra for hverken DSG eller annet girkasse med lamellclutch.

Satser på kassa holder. Med ny bil har jeg iallefall reklamasjonsmuligheter. Kjøpte ene og alene DSG fordi jeg synes den er svært behagelig og kjapp. Bilen går meget pent når man har 7gir å veksle mellom.
   #16
 336     Northwest     0

I forhold til ein Freelander er den feilfri ja.... ;)  Ref "Nesten feilfri"
Freelander (eldre modeller) får ikkje bruktkjøpforsiking på pga. myyyyykje feil på den.
Her er jo ei grei oppsummering
Alle andre Range/Landrovere er også bannlyst.
Audi var visst på lista også. Overraskande. ;)

Angående SAAB:
Oppgraderingen av veivhusventilasjonen var sterkt subsidiert av SAAB og kostet 300 kroner i deler. Det var veivhusventilasjon kombinert med for lang intervall på oljeskift som var problemet så det som står i artikkelen er det at hvis man ikke har kostet på bilen 300 kroner i deler så vil den ikke bli forsikret.

Motorgarantien ble også utvidet til 8 år for "problemmodellene".






   #17
 967     Stavangerområdet     0
Jeg har en 2007 2.0L (170Hk) Toruan med 6-trinns DSG kasse, kjørt 116k. Jeg er veldig fornøyd. Den skifter presis og jevnt og har veldig jevnt drag. Når det er sagt, så har jeg fått byttet alle dieseldysene (på garanti) og etter det syns jeg den er litt mer "nøkkete" når man slipper gassen. Om det er fordi kassa girer (for) sent ned, eller om det motoren som "limer" farten er jeg usikker på.

Forrige eier snakket han hadde problemer med at den ikke var presis; at den var hard. En programvareoppdatering av firmwaren i kassa og han fikk en ny bil sa han.

Nå vet jeg at det florerer rykter om at svinghjulet ryker etter en tid på disse. Et uavhengig verksted strekker seg så langt som "Det er ikke om den ryker, men når" og at de jevnlig bytter svinghjul. Møller avkrefter dette og sier at dette kun gjelder på 1.6l utgaven. Så får man tro dem man vil. NAF skriver at DSG kassene til VW kan ha problemer med sluring.

pwb
   #18
 2,283     Ski     0
Svinghjulene ryker på moderne oljebrennere fordi de er doble med noen fjærer i mellom for å ta bort viberasjoner fra oljebrenneren.
   #19
 5,725     0
Største problemet med VAG er vel forhandler/merkeverksted mange steder i Norge.
Møller var jo ute og sa at VAG var så pålitelig at det ikkje var behov for lengre garanti enn 1 år, snakk om sjølvmål!
Grunn nok i seg sjølv til aldri å handle bli der iallefall, i tillegg til at dei førsøkte å svindle meg med den einaste VAG bilen eg har hatt, så er Møller på svartelista for godt tenkjer eg.
Ikkje uten grunn dei ligg langt under midten på Autoindexen for verksted.
   #20
 5,725     0

Svinghjulene ryker på moderne oljebrennere fordi de er doble med noen fjærer i mellom for å ta bort viberasjoner fra oljebrenneren.

Dei ryker ofte på lågt turtall og høg belasting (dvs. oppoverbakker), det er vel akkurat slik kjøreskuleelever lærer å kjøre i dag?