#71
 1,429     Enebolig     0
Alle bilmerker har sine problemer. Men noen merker har færre enn andre, og noen blir mer populære på grunn av det. Honda har færrest feil, men er forblitt noe av et nisjemerke, aner ikke hvordan. VW er akkurat midt på treet, men lager tydeligvis flere biltyper som folk vi ha. De fleste sjekker ikke feilstatistikken før de handler, men ser på hva de liker. Min Touran kjøpte jeg blant annet fordi det allerede var byttet svinghjul på den, og det var ikke noen andre kjente standardfeil med den. Så langt har den vært svært billig i vedlikeholdet. Litt bremseklosser, et fjærbeinslager, et par fjærer og en demper er vel alt så langt på halvannet år. Med Renaulten jeg hadde for et par biler siden var det omtrent forbruket i måneden...  >:(

Et morsomt faktum er at Skoda har færre feil enn VW, og Audi har flere. Årsaken er ganske enkel: Først kommer en funksjon på Audi, og kjøperne får noe nytt og kult, men fungerer samtidig som alfatestere. Et år senrer kommer funksjonen til VW, og da er de verste feilene luket ut, så de er betatestere. To år senere kommer funksjonen endelig til Skoda. Kjøperne er de siste som får den, men da bare fungere den.  ;D Jeg holder meg i midten med VW, Audi hadde aldri vært aktuelt. Jeg opererer mer på statistikk enn typen "jeg har da aldri hatt noe galt med min bil". Eneste gang jeg ikke gjorde det, var med Renaulten. Det angret jeg på helt til jeg endelig fikk solgt svineriet... Fransk bil? Aldri mer.

   #72
 967     Stavangerområdet     0
Hvor får man tak i slik statistikk? Fruen har nettopp kjøpt seg ny bil (det ble en Toyota Yaris Hybrid), og jeg var på let etter statistikker om biltyper som en del av forarbeidet.

NAF hadde en gang i tiden en oversikt over merke og type med en omtale om hva som er typiske feil. Men den er ikke å oppdrive nå. Nå pusher de kun disse testene sine med selgersvada på hjemmesiden. Og autoindex er bare en kundetilfredshetsundersøkelse. Hva eier syns om bilholdet, ikke hva som faktisk er galt...