#11
 25,136     Akershus     0
skjønner ikke problemet. Easee og Zaptec er jo bygget på samme prinsipp, begge to har elektronisk jordfeilbryter, som resettes ved og ta strømmen til laderen

Skal Easee bli forbudt, må også feks Zaptet og alle andre bli forbudt.... bare tull hele greia.
Vi bruker fortsatt Easee, hvertfall der det allerede er montert Easee fra før.


Leste at Easee skulle gå til sak mot svenskene, fordi dem tar grovt feil.....

Bruker Hakostra skriver at Zaptec har et eget flerpolig frakoblingsrelé, noe Easee ikke har. Zaptec sitt rele har tilstrekkelig luftgap på min 3 mm, noe Easee ikke har (2,3mm).
Der er også uklarheter rundt IP klasse og manglende dobbeltisolering.
Selve RCD-funksjonen er jeg usikker på om der svenske tilsynet har kommentarer til.

Easee hevder at de har andre løsninger, som at deres releer er elektronisk forriglet og slik er like gode som mekanisk forrigling. Det er jeg ikke enig i! men det kan goft hende at Easee sin løsning er god nok.

Luftgapet kan de ikke prate eeg bort fra på annen måte enn å bevise at kravet om 3-4mm er unødig strengt. Her kan en undres over at de ikke valgte andre relleer, men det har kanskje med plass å gjøre.

Alt i alt, synes meget kritisk for Easee dette, dessverre.
Signatur

   #12
 5,807     OSLO     0
skjønner ikke problemet. Easee og Zaptec er jo bygget på samme prinsipp, begge to har elektronisk jordfeilbryter, som resettes ved og ta strømmen til laderen

Skal Easee bli forbudt, må også feks Zaptet og alle andre bli forbudt.... bare tull hele greia.
Vi bruker fortsatt Easee, hvertfall der det allerede er montert Easee fra før.


Leste at Easee skulle gå til sak mot svenskene, fordi dem tar grovt feil.....

Bruker Hakostra skriver at Zaptec har et eget flerpolig frakoblingsrelé, noe Easee ikke har. Zaptec sitt rele har tilstrekkelig luftgap på min 3 mm, noe Easee ikke har (2,3mm).
Der er også uklarheter rundt IP klasse og manglende dobbeltisolering.
Selve RCD-funksjonen er jeg usikker på om der svenske tilsynet har kommentarer til.

Easee hevder at de har andre løsninger, som at deres releer er elektronisk forriglet og slik er like gode som mekanisk forrigling. Det er jeg ikke enig i! men det kan goft hende at Easee sin løsning er god nok.

Luftgapet kan de ikke prate eeg bort fra på annen måte enn å bevise at kravet om 3-4mm er unødig strengt. Her kan en undres over at de ikke valgte andre relleer, men det har kanskje med plass å gjøre.

Alt i alt, synes meget kritisk for Easee dette, dessverre.


Dette var relativt nytt for meg, har ikke fått med meg så spesifikke detaljer om Easee, som dere nevner.
hvis det stemmer, da skjønner jeg hvorfor svenskene har blitt kritiske


Men hvorfor dukker dette "problemet" opp først nå egentlig? Er det fordi først nå at ting blir sjekket/kontrolert ?

det har jo omtrentlig eksplodert med elbiler siste 5 årene, og samme med lade-robotter, ingen har kanskje rukket og følge med på utviklingen, gått for fort ?

Har det vært "for lett" og lage/konstruere slike lade-robotter, at kontroll-organene i norge ikke har rukket og følge med og følge opp med tester og sikkerhets sjekker ?
   #13
 25,136     Akershus     0
I gamle dager måtte nytt utstyr N-merkes av Nemko. Nå er det bare for fabrikanten å klaske på et CE-merke.
Ved å gjøre det går fabrikanten god for produktet. Det testes ikke nødvendigvis av en 3. part.
I Sverige har en omsider gjennomført en stikkontroll, i Norge ikke.
Frem til nå har mao Easee dels stolt på egne tester og forståelse og dels på innkjøpte tester. Svenskene mener at totalpakka er mangelfull.
Signatur
HSt
   #14
 37,736     Lillestrøm kommune     0
De hadde tyske tester så vidt jeg forsto og NEK forskriften åpnet opp for lignende løsninger. De har vel ikke NEK i Sverige
   #15
 25,136     Akershus     0
NEK er et norsk standardiseringsorgan, men sakset fra deres nettsider:

«Elektrotekniske forskrifter og standarder blir i økende grad internasjonale, og Norge har gjennom avtaler i WTO og EØS forpliktet seg til å arbeide for fjerning av de resterende tekniske handelshindringer."

Mao, de arbeider i tett samarbeid med internasjonale standardiseringsfora. Måler er at Norge skal bli minst mulig sær. Varer skal kunne flyte fritt under de samme reglene.

Tidligere samarbeidet Nemko, Semko og Demko tett. Ble et utstyr godkjent i et land, var det godkjent i alle. Nemko ble reorganisert under Nkom. Nemko i dag har est veldig og har kontorer i en rekke land og beskjftiger seg med langt mer enn å godkjenne stikkontakter.
Signatur
HSt
   #17
 37,736     Lillestrøm kommune     0
Mitt poeng med å nevne NEK er at de skriver/formulerer norske krav og tolker trolig da en del internasjonale standarder. Når de da legger til en «eller lignende«  beskrivelse så er jo dette Easee har fulgt.  Hvis de nå faktisk monitorerer releene på 600k enheter og de ikke finner feil så er det jo lite trolig at releene ikke kobler ut. Så er det kanskje kontakt avstand i releet, men boksen kan jo ikke være strømløs selv med utkoblet rele så hva som skjer ved lynnedslag i nærheten er jo uansett spennende, jeg vil håpe at flere da ikke har satt på ladekabelen

   #18
 25,136     Akershus     0
Nemko ble reorganisert under Nkom.


Sikker på det? Trodde ikke de to hadde/hadde hatt noe med hverandre å gjøre.

Mulig jeg bommer litt. Ser nå at Nemko ble skilt fra staten og etablert som privat testlaboratorium i 1991.
Televerket/Telenor hadde også testlaboratorier for godkjenning av privateiet teleutstyr, i starten mye modemer.
En rekke lab-folk på Kjeller ble etterhvert overført til Nemko som opprettet (radio)lab på Kjeller, hvor Nemko fortsatt har lokaler.
Jeg ble vel noe forvirret av at svenske Elsäkerhetsverket omtaler Easee-boksen som «radioutrustning".
Signatur
   #19
 911     0
skjønner ikke problemet. Easee og Zaptec er jo bygget på samme prinsipp, begge to har elektronisk jordfeilbryter, som resettes ved og ta strømmen til laderen

Skal Easee bli forbudt, må også feks Zaptet og alle andre bli forbudt.... bare tull hele greia.

Nei, Easee og Zaptec Go er bygd forskjellig og har forskjellig funksjonalitet.

Zaptec Go støtter ikke faserotasjon, og bruker ett stk. mekanisk sammenkoblet rele for fra- og tilkobling av strøm:

https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/8892964790289-Lading-p%C3%A5-IT-3-fas-med-Zaptec-Go-#effekt-og-sikkerhet-0-3

Sitat:
Sikkerhet først

Zaptec Go vil automatisk oppdage hvor mange faser den er koblet på. Dersom den er koblet som 3-fase vil den slippe gjennom alle tre faser og tilsvarende dersom den er koblet 1-fase.
Grunnen til dette er at det er et krav om allpolig brudd i sikkerhetsrele for jordfeilbryter, det vil si a talle 3 faser er PÅ eller AV samtidig. Sagt på en annen måte, så vil ikke laderen kunne switche fra 3- til 1-fase automatisk, i henhold til sikkerhetsreglement.

Så der har du den store forskjellen. Zaptec har lest reglene og bygd et produkt deretter.

Zaptec Go ble kontrollert av svenske Elsäkerhetsverket i september 2022 uten at det ble funnet mangler ref. TU: https://www.tu.no/artikler/konkurrenten-etter-easee-forbudet-ikke-bekymret-for-eget-produkt/528042

Så langt jeg ser det har Easee og Zaptec Pro mer eller mindre samme funksjonalitet, men det er åpenbart at disse også er bygd forskjellig, da Zaptec Pro har ett ekstra innvendig sikkerhetsrele som vist her: https://www.mnemonic.io/resources/blog/reverse-engineering-an-ev-charger/ i tillegg til releene for fasebytte.
   #20
 25,136     Akershus     0
Dette

Sitat:
Sikkerhet først

Zaptec Go vil automatisk oppdage hvor mange faser den er koblet på. Dersom den er koblet som 3-fase vil den slippe gjennom alle tre faser og tilsvarende dersom den er koblet 1-fase.
Grunnen til dette er at det er et krav om allpolig brudd i sikkerhetsrele for jordfeilbryter, det vil si a talle 3 faser er PÅ eller AV samtidig. Sagt på en annen måte, så vil ikke laderen kunne switche fra 3- til 1-fase automatisk, i henhold til sikkerhetsreglement.

Forsto jeg lite av. Zaptec synes å ha ett felles 4-polig rele AHER4191 som sikkerhetsrelé. Dette releet gir allpolig brudd uansett hvor mange linjeledere denne ladeboksen er tilknyttet.

Easee i god stand, gir også allpolig brudd, men da ved at 3-4 releer slipper i parallell. Usikkerheten er at disse tre er ikke mekanisk tvunget til å operer i parallell. At kontaktene skal være forriglet mekanisk, ikke bare elektronisk, synes å være et krav - som Easee ikke oppfyller. Easee mener at deres løsning er moderne og god nok, svenskene er ikke enig.

Kanskje kan Easee utvides med et passende allpolig relé for å komme inn i varmen igjen, men er det plass i kassa? For installerte ladeuttak kan det bli aktuelt å ettermontere en utvendig jfb type B.
Signatur