Når Easee er i en installasjon med flere ladere, og alle har L1, L2, L3 tilkoblet, vil de ulike Easee enhetene "forhandle" seg imellom og legge de ulike bilene, som oftest lader på én fase, på de kombinasjonene av L1, L2, L3 som gir best utnyttelse av hovedsikring. Til dette trenger de et sett individuelle releer på hver fase som kan styres individuelt. Dette er essensielt det samme som Zaptec var først ute med. Men Easee pakker dette inn i en rimeligere og mindre enhet...
Zaptec har Pro-versjon som kan det samme, men den er større og dyrere enn Easee. Så har de Go-versjon, som er mindre, men ikke har mulighet til å rotere fasene. Hvis du kobler alle tre faser til Zaptec Go vil alle tre fasene bli ført videre til bilen uansett (og det er det vel ikke alle biler som liker).
«og det er det vel ikke alle biler som liker" Det burde ikke være noe problem. Om en måtte passe på dette, så må en ha tilgang til bruksanvisning og rapport fra elektriker før en kobler seg til ladeuttak hos sviger, på bensinstasjon, hos venner, på campingen, …? Det synes som et for høyt aktsomhetskrav til bileier.
Dog, kom litt som overraskelse på VW, de leverte bilen med 3*16A kabel og tenkte ikke over at i åpen trekant på IT, så blir linjestrømmen i en av lederne ca 28A, mens på TN blir det 3*16A.
Easee sjefen kommenterer jo at de to tingene de kritiseres for er grundig gjennomgått av tyske godkjenning selskaper og funnet st de tilfredstiller fysiske krav. Jordfeil utkobling tester enheten mellom hver ladesyklus i motsetning til testknappen på et B vern som skal testes av brukeren med ujevne mellomrom
Dette med kontakt åpning er noe de kom med nå til slutt uten å spørre om tidligere. Det finnes visst 2 mer ukjente svenske produsenter av ladebokser ….
skjønner ikke problemet. Easee og Zaptec er jo bygget på samme prinsipp, begge to har elektronisk jordfeilbryter, som resettes ved og ta strømmen til laderen
Skal Easee bli forbudt, må også feks Zaptet og alle andre bli forbudt.... bare tull hele greia.
Nei, Easee og Zaptec Go er bygd forskjellig og har forskjellig funksjonalitet.
Zaptec Go støtter ikke faserotasjon, og bruker ett stk. mekanisk sammenkoblet rele for fra- og tilkobling av strøm:
Zaptec Go vil automatisk oppdage hvor mange faser den er koblet på. Dersom den er koblet som 3-fase vil den slippe gjennom alle tre faser og tilsvarende dersom den er koblet 1-fase. Grunnen til dette er at det er et krav om allpolig brudd i sikkerhetsrele for jordfeilbryter, det vil si a talle 3 faser er PÅ eller AV samtidig. Sagt på en annen måte, så vil ikke laderen kunne switche fra 3- til 1-fase automatisk, i henhold til sikkerhetsreglement.
Så der har du den store forskjellen. Zaptec har lest reglene og bygd et produkt deretter.
Så langt jeg ser det har Easee og Zaptec Pro mer eller mindre samme funksjonalitet, men det er åpenbart at disse også er bygd forskjellig, da Zaptec Pro har ett ekstra innvendig sikkerhetsrele som vist her: https://www.mnemonic.io/resources/blog/reverse-engineering-an-ev-charger/ i tillegg til releene for fasebytte.
kanskje litt off-topic, men samtidig ikke, hva med denne lille laderen da ? har de alle "påkrevde sikkerhetsfunksjoner/releer/brytere" inni sin lade-boks?
Amina-laderen skal installeres bak et jordfeilvern av typen A eller B for beskyttelse mot AC-lekkasjestrøm. DC-lekasjestrøm håndteres av laderen.
Vi har en Residual Direct Current Detecting Device (RDC-DD) i henhold til International Electrotechnical Commission (IEC) sin IEC62955 standard. Dette er en ny standard som er spesielt tilpasset elbilladere. DC-vern er integrert i laderen. Elektriker monterer fysisk jordfeilbryter Type A (eller B ) i sikringsskapet, i henhold til NEK-400.
Zaptec har Pro-versjon som kan det samme, men den er større og dyrere enn Easee. Så har de Go-versjon, som er mindre, men ikke har mulighet til å rotere fasene. Hvis du kobler alle tre faser til Zaptec Go vil alle tre fasene bli ført videre til bilen uansett (og det er det vel ikke alle biler som liker).
Det burde ikke være noe problem. Om en måtte passe på dette, så må en ha tilgang til bruksanvisning og rapport fra elektriker før en kobler seg til ladeuttak hos sviger, på bensinstasjon, hos venner, på campingen, …? Det synes som et for høyt aktsomhetskrav til bileier.
Dog, kom litt som overraskelse på VW, de leverte bilen med 3*16A kabel og tenkte ikke over at i åpen trekant på IT, så blir linjestrømmen i en av lederne ca 28A, mens på TN blir det 3*16A.
Dette med kontakt åpning er noe de kom med nå til slutt uten å spørre om tidligere. Det finnes visst 2 mer ukjente svenske produsenter av ladebokser ….
kanskje litt off-topic, men samtidig ikke, hva med denne lille laderen da ?
har de alle "påkrevde sikkerhetsfunksjoner/releer/brytere" inni sin lade-boks?
https://no.aminacharging.com/
NEK400 om jordfeilbeskyttelse av elbilladere?
Amina-laderen skal installeres bak et jordfeilvern av typen A eller B for beskyttelse mot AC-lekkasjestrøm. DC-lekasjestrøm håndteres av laderen.
Vi har en Residual Direct Current Detecting Device (RDC-DD) i henhold til International Electrotechnical Commission (IEC) sin IEC62955 standard. Dette er en ny standard som er spesielt tilpasset elbilladere. DC-vern er integrert i laderen. Elektriker monterer fysisk jordfeilbryter Type A (eller B ) i sikringsskapet, i henhold til NEK-400.