5,418
76
5
Er 2 måneder normal levetid for bremseskiver?
615
Øvre Eiker
0
1. oktober leverte jeg bilen på Autohjørnet bilverksted i Hokksund for at de skulle finne ut av hvorfor motoren fusket og en ulyd i understellet. Bilen er gammel så jeg ga dem beskjed om å si ifra før de gjorde noe dyrt. Dagene gikk uten at jeg hørte noe fra dem. På onsdagen prøver jeg å ringe første gang, på torsdag får jeg endelig svar fra sjefen der, men han var ikke på verkstedet da så han skulle undersøke og ringe tilbake om en halvtime, men han mente det var et rele til glødingen de ventet på. Han ringte ikke tilbake.
Neste uke får jeg tak i dem igjen på tirsdag. Da har de fått tak i delen som manglet. Jeg forteller at jeg trenger bilen på torsdag, så jeg må hente den før det. På slutten av dagen på onsdag henter jeg bilen. Da har de ikke gjort noe enda og sier at de skal ringe meg mandag for å avtale ny tid og sier det skal gå fort denne gangen fordi de nå har alle delene. Et par uker senere ringer jeg dem og får avtalt ny time 1. november.
Jeg ringer neste dag og da sier de at de nå venter på deler til bremsene. Bremsene har ikke vært nevnt i det hele tatt tidligere. Tirsdag 6. november på ettermiddagen er endelig bilen ferdig til å hentes. Da jeg kom var en annen kunde i ferd med å få sin regning og betale. Det blir min tur og jeg får beskjed om at systemet for å skrive ut regning er nede så de må ettersende regningen, og de kan ikke engang gi overslag over hvor mye det blir fordi systemet er nede. Regningen kommer noen dager senere og er på 14 456 kroner for endeledd (årsaken til ulyden), glødeplugger, dieselfilter, dyserens, bremseklosser foran og bak, bremseskiver foran og bak, bremsekalipere foran og 5 timer arbeid.
Jeg bestemmer meg for å ikke bruke dem mer etter alt det rotet og den dårlige kommunikasjonen. Så jeg bestiller eu-kontroll hos Mjøndalen Auto 3. januar. Da finner de en så lang rekke med feil at de mener det ikke vil lønne seg å reparere. Å fikse alle feilene, inkludert bremseskive med for mye rust, vil koste 10 000 til 20 000 som de mener er omtrent så mye bilen er verdt. Noen av feilene på listen, som bakdør som ikke lar seg åpne fra utsiden, knust glass på tåkelys, og horn som ikke virker var der også for to år siden, så Mjøndalen Auto er tydeligvis en del strengere på eu-kontroll enn Autohjørnet.
Hva ville dere gjort i denne situasjonen?
Neste uke får jeg tak i dem igjen på tirsdag. Da har de fått tak i delen som manglet. Jeg forteller at jeg trenger bilen på torsdag, så jeg må hente den før det. På slutten av dagen på onsdag henter jeg bilen. Da har de ikke gjort noe enda og sier at de skal ringe meg mandag for å avtale ny tid og sier det skal gå fort denne gangen fordi de nå har alle delene. Et par uker senere ringer jeg dem og får avtalt ny time 1. november.
Jeg ringer neste dag og da sier de at de nå venter på deler til bremsene. Bremsene har ikke vært nevnt i det hele tatt tidligere. Tirsdag 6. november på ettermiddagen er endelig bilen ferdig til å hentes. Da jeg kom var en annen kunde i ferd med å få sin regning og betale. Det blir min tur og jeg får beskjed om at systemet for å skrive ut regning er nede så de må ettersende regningen, og de kan ikke engang gi overslag over hvor mye det blir fordi systemet er nede. Regningen kommer noen dager senere og er på 14 456 kroner for endeledd (årsaken til ulyden), glødeplugger, dieselfilter, dyserens, bremseklosser foran og bak, bremseskiver foran og bak, bremsekalipere foran og 5 timer arbeid.
Jeg bestemmer meg for å ikke bruke dem mer etter alt det rotet og den dårlige kommunikasjonen. Så jeg bestiller eu-kontroll hos Mjøndalen Auto 3. januar. Da finner de en så lang rekke med feil at de mener det ikke vil lønne seg å reparere. Å fikse alle feilene, inkludert bremseskive med for mye rust, vil koste 10 000 til 20 000 som de mener er omtrent så mye bilen er verdt. Noen av feilene på listen, som bakdør som ikke lar seg åpne fra utsiden, knust glass på tåkelys, og horn som ikke virker var der også for to år siden, så Mjøndalen Auto er tydeligvis en del strengere på eu-kontroll enn Autohjørnet.
Hva ville dere gjort i denne situasjonen?
Det er endret regler på EU kontroll og en del er endret fra bare advarsel til ikke godkjent fordi folk ikke reparerte det med bare advarsel.
Gravrust kommer krypende inn fra kanten ytterst, av og til også fra innerkant av bremseklossene. Dette sliter bort deler av bremseklossen, mer rust der klossen ikke blankpusser, sliter mer på klossen...slik går nu dagan. Hard bremsing etc har liten virkning da slik bremsing bare påvirker den blanke del av skiva. Slik rusting tar mnd og år.
Overflaterust er en tynn brun rusthinne som legger seg på blanke skiver, kanskje etter bare en natt. Slik rust er en bagatell, forsvinner etter litt bremsing og kontrolløren bør kort og godt overse dette! Det er den bagatell.
Her kan en spørre seg: er skivene byttet, eller er det bare en påstand?
Ellers har jeg min egen teori om noe av rustproblemet. Caliperne er vanligvis med sylinder på utsiden. De «glir derfor på glidebolter. Glideboltene ruster og etter noe tid bremser en bare med yttersiden av skiva. Hvis en orker bør en demontere og smøre opp disse boltene jevnlig.
En Transporter jeg har gikk med samme skivene i 25 år. Her er det stiv caliper og sylinder på begge sider.
Mitsubishi L/L varmepumpe
Venstre bak:
Når jeg byttet skiver foran i vår så hadde de nye et belegg på seg slik at der klossene ikke sliter så vil de ikke ruste like lett.
En ser at dette er den siden der bremsesylinderen ikke står. Noen mulighet for foto av samme skive på innsiden? Dersom rusten her og blank på innsiden, så er det glideboltene sin ikke erglatte nok.
Skivene skal holde i årevis, men ruster jo raskt hvis de ikke brukes og er mye utsatt for norsk vintervær.
Ellers er nok knust glass og defekt horn ting som burde vært anmerket på forrige eukontroll også.