HSt
   #71
 20 842     Sørum     0
De jeg kjenner har ikke lært noe de ikke kunne fra før i alle fall. Nå har jeg kun B så har ikke testet kurset selv, men jeg kan surre last.


Kurset er for å sikre at ALLE som kjører med henger kan sikre last. En kjapp ekskursjon til ditt lokale byggevarehus vil enkelt bevise at kompetansen på lastsikring er skremmende lav.

ja du hoppet over kravet mitt til fysikk egenskaper og vi få legge til litt evne til å tenke på mulige farer

Poenget mitt var bare at ikke alle B tilhengerførerer har noe å lære på er BE kurs. Jeg sa ikke at det gjaldt alle.

   #73
 311     1
De jeg kjenner har ikke lært noe de ikke kunne fra før i alle fall. Nå har jeg kun B så har ikke testet kurset selv, men jeg kan surre last.


Kurset er for å sikre at ALLE som kjører med henger kan sikre last. En kjapp ekskursjon til ditt lokale byggevarehus vil enkelt bevise at kompetansen på lastsikring er skremmende lav.

ja du hoppet over kravet mitt til fysikk egenskaper og vi få legge til litt evne til å tenke på mulige farer

Poenget mitt var bare at ikke alle B tilhengerførerer har noe å lære på er BE kurs. Jeg sa ikke at det gjaldt alle.

Jeg tok BE for et år siden. Hadde kjørt mye henger på forhånd, og hadde ikke noe problemer med kjøreteknikk, rygging og lastsikring. Lastsikringskurset var bare fjollete. Kjøretimene var jeg for øvrig veldig fornøyd med, kjørelæreren fokuserte mye på generell kjøring, og påpekte en del detaljer jeg ikke hadde tenkt over før og uvaner jeg hadde. Kanskje dette har noe med at jeg tok lappen "på landet" og nå bor i by, men uansett, de tusenlappene BE kostet meg var vel anvendte penger. Tror jeg ble en bedre sjåfør sånn generelt av det.
   #74
 4 901     Sørnorge     0
En ting er å ha lov å kjøre selv. Noe helt annet er om man trenger noen til å kjøre for seg. F.eks når båten settes ut har jeg valget mellom å la noen som ikke har E, men kunnskapen til å kjøre bilen hjem med tom henger, eller la noen lovlig kjøre båten hjem uten snøra peiling på hverken båt eller navigasjon. Mellomløsningen blir å la båten ligge, kjøre bil og henger hjem, og bli kjørt for å hente båten. Tilsvarende situasjoner dukker stadig opp for meg. F.eks. når både lastebilen (som ikke har hengerfeste for små hengere) og hengeren skal et sted. Så ved titting på bil var det et ønske for meg å se om det var mulig å finne en bil som passet til øvrige krav med totalvekt under 2200kg. Det var det ikke. Det nærmeste jeg kom mener jeg å huske var V70 på 2220kg.

Jeg synes det tåpelige med dagens hengerregler er at bilens størrelse avgjør hvor stor henger du kan kjøre. Skal du trekke en stor henger må du velge en liten bil. Mye mer logisk ville vært å ha en størrelsesbegrensning på hengeren, f.eks 1500kg AKTUELL totalvekt og 6m lengde, uavhengig av bilens størrelse.
   #75
 12     0
Det mest fornuftige er at du må ha E for å kjøre henger. Så er det ingen tåpelige regler å forholde seg til.
Er du ikke interessert i å ta E lappen så kan du holde deg vekke fra tilhengere. Enkelt og greit Smile