DHL har jeg bevisst unngått i årevis, nettopp på grunn av det håpløse leveringssystemet. Alt virker å bryte sammen når man ikke er hjemme i arbeidstiden. Virker å være et system bygget for USA anno 1970 da man kunne forvente at fruen i huset var hjemme, eller noe...
Men, her om dagen fikk jeg en pakke med DHL igjen. Og nå fungerte det bedre. Fikk en sms med link til nettside der jeg kunne administrere leveransen. Kunne krysse av at pakken kunne leveres i postkasse, og det ble den.
Det er nesten så jeg kan slutte å styre unna butikker som insisterer på DHL nå.
Kan svare på det om et par dager, vil jeg tro. Fått en sms fra DHL der de skriver at pakken er ferdig fortollet og at jeg vil motta faktura.
Pakken hadde verdi på under 350 kroner, så jeg er litt spent på hvor mye jeg må betale DHL i ekstraavgift for at de har krevd inn kr 0,- på vegne av Staten...
Edit: Rettelse... Varene, fra USA, kostet $19, men med frakt ble det $55 - så dermed over NOK350, og dermed toll. Nå husker jeg hvorfor jeg stort sett kjøper fra Kina...
Så for varer verdt kr160 betaler du kr300 i frakt + antagelig ca kr 200 i gebyr for å få lov til å betale kr115 i avgift. Totalt kr 775, eller nesten 5 ganger varens verdi. Det er en fin demonstrasjon på hvordan KrF's gjennomslagskraft vil slå ut for oss om et år.
Så for varer verdt kr160 betaler du kr300 i frakt + antagelig ca kr 200 i gebyr for å få lov til å betale kr115 i avgift. Totalt kr 775, eller nesten 5 ganger varens verdi. Det er en fin demonstrasjon på hvordan KrF's gjennomslagskraft vil slå ut for oss om et år.
Så om regel om mva fra første krone blir innført, så er det samme pris som nå for psv021 med 350.- unntaket.
-Det må jo være gode nyheter;Om forslaget med mva fra første krone eller ikke blir innført så spiller det ikke noen rolle.
350-kr-grensa er et felt der jeg ikke ønsker at mine egne prinsipper skal prinsippfast følges
For i prinsipp ser jeg ingen grunn til vi skal kunne snike oss utenom moms og toll, verken ved å køpe ting "bitvis" eller på annen måte. Det er bare at jeg synes det er helt bak mål at vi, folk som helhet, skal bruke ressurser verd kanskje 200 kr for å flytte kanksje 20 kr fra den ene til den andre. Uansett om det er meg som kunde som betaler 200 kr for fortollingen, eller om det dekkes på annen måte: Store ressurser brukes på å flytte knøttsmå summer. (Jeg har ikke noe problem med å tro at en full tollbehandling reelt forbruker ressurser for 200 kr.)
I min barndom betalte vi radiolisens. Den falt bort da det ble dyrere å kreve inn lisensen enn den bidro med i kassa; det var en netto utgift. Det var en klok beslutning å droppe radiolisensen.
Jeg har både fått restskatt så lav at jeg har fått beskjed om den inne behøver betales, og tilbakebetalt så lavt beløpt at jeg har fått beskjed om at det ikke vil utbetales. (Er det 200 kr som er grensa nå?) Det er greit, det også. Ikke sett i gang et stort apparat for å inndrive 26 kroner i restskatt; det er ressurssløsing. Selv om jeg prinsipielt er for at alle skal betale sin del av samfunnets kostnader.
Det er ressurssløsing å sette igang et stort apparat for å inndrive 26 kroner i moms, også. Samfunnet blir ikke rikere av at toll-folk bruker ressurser verd 200 kr på det. Derfor går jeg imot prinsippet om at man ikke skal kunne snike seg unna offentlige avgifter. Derfor er 350-kr-grensa bra. Eller: Egentlig burde grensa ligge så høyt at det laveste beløp som tilfaller statskassa i form av avgifter minst er så høyt som ressursbruken: Hvis staten dekket utgiftene til innkreving av tollen skulle de ikke gå med underskudd på aktiviteten (jfr. radiolisensen). Det burde gå med i det minste litt overskudd. Etter den logikken burde grensa heller ligge på en tusenlapp.
Jeg holder fortsatt på prinsippet om det burde betales moms, toll og andre avgifter på "alt". Så sant ikke innkrevingen koster mer enn det som kreves inn.
Det bør kunne løses så enkelt som at alle har en importkonto hvor de kan sette inn penger. Når en liten pakke kommer over grensa leses verdien av maskinelt - det står jo like lett lesbart som adressen som allerede leses maskinelt. 25% av oppgitt verdi trekkes fra på adressatens konto. Det bør være gebyrfritt. Kontoen slås sammen med neste skatteoppgjør, så om den står i minus blir det restskatt med rente tilsvarende restskatten.
Om pakka er over en viss størrelse eller verdi ikke er oppgitt, går den til manuell verdivurdering. Der kan det trekkes gebyr som i dag.
Godt forslag. Selvsagt om man ikke har penger på konto så går behandlingen manuelt der og da med høyere gebyrer enn idag. (Staten legger ikke ut mva for bedrifter idag over noe tid, så antar at de ikke vil gjøre det for private heller).
Alternativt at pakka ligger på hold til man har selv betalt inn mva, etc via nettside/nettbanken, etc. -Lagerkost blir det jo for transportør da, og dette vil dem jo ha penger for, ev at om pakka ikke fortolles innen 5 dager så blir det gebyrer/lagerleie, etc..........
Men, her om dagen fikk jeg en pakke med DHL igjen. Og nå fungerte det bedre. Fikk en sms med link til nettside der jeg kunne administrere leveransen. Kunne krysse av at pakken kunne leveres i postkasse, og det ble den.
Det er nesten så jeg kan slutte å styre unna butikker som insisterer på DHL nå.
Pakken hadde verdi på under 350 kroner, så jeg er litt spent på hvor mye jeg må betale DHL i ekstraavgift for at de har krevd inn kr 0,- på vegne av Staten...
Edit: Rettelse... Varene, fra USA, kostet $19, men med frakt ble det $55 - så dermed over NOK350, og dermed toll. Nå husker jeg hvorfor jeg stort sett kjøper fra Kina...
Så om regel om mva fra første krone blir innført, så er det samme pris som nå for psv021 med 350.- unntaket.
-Det må jo være gode nyheter;Om forslaget med mva fra første krone eller ikke blir innført så spiller det ikke noen rolle.
For i prinsipp ser jeg ingen grunn til vi skal kunne snike oss utenom moms og toll, verken ved å køpe ting "bitvis" eller på annen måte. Det er bare at jeg synes det er helt bak mål at vi, folk som helhet, skal bruke ressurser verd kanskje 200 kr for å flytte kanksje 20 kr fra den ene til den andre. Uansett om det er meg som kunde som betaler 200 kr for fortollingen, eller om det dekkes på annen måte: Store ressurser brukes på å flytte knøttsmå summer. (Jeg har ikke noe problem med å tro at en full tollbehandling reelt forbruker ressurser for 200 kr.)
I min barndom betalte vi radiolisens. Den falt bort da det ble dyrere å kreve inn lisensen enn den bidro med i kassa; det var en netto utgift. Det var en klok beslutning å droppe radiolisensen.
Jeg har både fått restskatt så lav at jeg har fått beskjed om den inne behøver betales, og tilbakebetalt så lavt beløpt at jeg har fått beskjed om at det ikke vil utbetales. (Er det 200 kr som er grensa nå?) Det er greit, det også. Ikke sett i gang et stort apparat for å inndrive 26 kroner i restskatt; det er ressurssløsing. Selv om jeg prinsipielt er for at alle skal betale sin del av samfunnets kostnader.
Det er ressurssløsing å sette igang et stort apparat for å inndrive 26 kroner i moms, også. Samfunnet blir ikke rikere av at toll-folk bruker ressurser verd 200 kr på det. Derfor går jeg imot prinsippet om at man ikke skal kunne snike seg unna offentlige avgifter. Derfor er 350-kr-grensa bra. Eller: Egentlig burde grensa ligge så høyt at det laveste beløp som tilfaller statskassa i form av avgifter minst er så høyt som ressursbruken: Hvis staten dekket utgiftene til innkreving av tollen skulle de ikke gå med underskudd på aktiviteten (jfr. radiolisensen). Det burde gå med i det minste litt overskudd. Etter den logikken burde grensa heller ligge på en tusenlapp.
Jeg holder fortsatt på prinsippet om det burde betales moms, toll og andre avgifter på "alt". Så sant ikke innkrevingen koster mer enn det som kreves inn.
Om pakka er over en viss størrelse eller verdi ikke er oppgitt, går den til manuell verdivurdering. Der kan det trekkes gebyr som i dag.
Selvsagt om man ikke har penger på konto så går behandlingen manuelt der og da med høyere gebyrer enn idag. (Staten legger ikke ut mva for bedrifter idag over noe tid, så antar at de ikke vil gjøre det for private heller).
Alternativt at pakka ligger på hold til man har selv betalt inn mva, etc via nettside/nettbanken, etc.
-Lagerkost blir det jo for transportør da, og dette vil dem jo ha penger for, ev at om pakka ikke fortolles innen 5 dager så blir det gebyrer/lagerleie, etc..........