2,277    85    0  

Eu kontroll

 519     Østfold     0
Hadde en 07 ford connect på eu kontroll i dag (129.000 km)

Fikk åtte 2 feil på bremsene. En av feilene er 25% rust på ene siden av en bremseskive. Det er ikke noe rust å se på yttersiden. Brukte speil for å sjekke baksiden, ser ok ut der også. Skal løfte opp bilen til mandagen for å ta en god sjekk. Om jeg fremdeles ikke er enig i feilen, kan jeg da sette den på naf og ta ny kontroll? Eller vil de se feilene som forrige verksted fant i en database? Tenkte å ta en blindtest.

Hva kan forårsake forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel >30% av høyeste verdi svak hs foran.

   #2
 3,109     Norge     0
Ja du kan ta en ny test, og dersom neste verksted godkjenner bilen, vil den første kontrollen berre stå der uten at biltilsynet bryr seg.

Biltilsynet har ingen kontroll på førstegangs kontrollane, det er berre den endelige rapporten at bilen er godkjent dei har i sitt system.
Men OFV derrimot fører statistikk over feil, men ikkje over kvar individuelle bil.
   #3
 545     Øvre Romerike     0
Så vidt jeg har hørt så legges ikke manglene inn i noen database, så neste verksted kan se dem. Tror man kan forsøke på et nytt verksted uten å vise forrige test. Hvis man gidder kan man jo prøve helt til man får den igjennom  ;D Opplever ganske stor forskjell avhengig av hvor man er, så det er nok personavhengig hvordan man vurderer og hvor nøye man er.

Opplevde på NAF testestasjon at de denne gangen måtte skrape tectylen av ramma for å finne chassis nummeret, det virket det ikke som om noen andre hadde gjort før ham  Wink
   #4
 3,109     Norge     0
Jo feila legges inn i en database, det er der OFV hentar statistikken sin frå, men biltilsynet får ikkje melding frå desse databasene før bilen er endeleg andefalt godkjent.

Eg skriver databasene fordi det finnast fleuire firma som tilbyr slike databaser, sist eg sjekka var det 9 stk, men den dessidert største er BUS AS som sikkert har 50 % markedsandel.

Alle som har abbonement på samme databasen kan sjå feila som bilen har hatt på forrige kontrollplass, men dersom første kontrollplass har ein annan database enn den nye  kontrollplass kan ikkje dei ikkje sjå om bilen har vert inne til kontroll og følgeleg heller ikkje mangelane.

Dette veit eg en god del om då eg faktisk dreiv verksted i over 10 år.
   #5
 545     Øvre Romerike     0
Men gidder verkstedet å gå inn i denne databasen da når de får en bil inn til kontroll?
   #6
 3,109     Norge     0
Når kontrollen er tatt skal verkstedet legge inn feila i denne databasen, om denne bilen allerede ligger her med en kontroll som var tatt dagen før, spelar ingen rolle.

Grunnen for at feila skal leggast inn er at det skal førast statistikk over kva feil som er på bilane ved kontrolltidspunket, dette er det OFV som gjør.

Pga at det kostar en gitt sum kvar gang det vert lagt inn en kontroll/etterkontroll, har det skjedd at verksted berre fyller ut en manuell kontrollseddel med mangelane på, så legg dei inn bilen på databasa med anbefaling om godkjenning først når feila er retta.
Men dette er ikkje lovleg.

Så er det ingen feil på bilen vil verkstedet verte belasta med 1 stk gebyr frå databasen.
Dersom bilen må tilbake på etterkontroll, vert verkstedet belasta med 2 stk gebyr frå databasen, men dette er litt forskjelleg praksis på frå database til database, og kva type abbenoment du har.
   #7
 3,234     Vestfold     0
Du kan selvsagt ta en ny test på et annet sted om du mener at resultatet er feil. Men om det virkelig stemmer at det er 8 toer feil på bremsene alene, så er det et godt tegn på bremsene trenger en skikkelig overhaling.

Bilen er ca 6 år nå. Og med de saltsøleveiene vi har, kan det godt hende at du må skifte det som er av bremsedeler om disse ikke er jevnlig vedlikeholdt og vasket.

Ujevn bremseeffekt er ofte at et stempel sitter fast på en caliper/går mye tregere enn på andre siden.

   #9
 3,042     Akershus     0
Skriv opp alle feilene; åtte feil bare på bremsene var da voldsomt.

Rust på en skive trenger ikke du ikke se med et utrent øye. En bil som har stått stille en periode kan få skikkelig gravrust på skivene. Da hjelper det ikke å bruke bremseklosser for å slite dette av. Enten må skiva dreies (gjør man bortimot aldri) eller man handler ny. Calipere er også utsatt for gravrust og da kiler klossene seg fort (og slites skjevt eller ikke tar i hele tatt). Hadde du noe på håndbrekk eller bremserør/-slanger også?
   #10
 725     Lier     0
Dreie skivene kan anbefales. Sparte en del tusenlapper på fransketralla til kjerringa.
Signatur
   #11
 3,109     Norge     0
Ujevn bremseeffekt kan også kpmme av forskejlleg diameter på stemplene, dette er en "vanleg" feil på trommelbremser, då man til feks. Opel får mange forskjellege dimmensjonar på hjulsylinderane, men med samme utsjånad. Så her er det lett å gjøre feil.

Opplevde en gang at to helt like bremsecaliptere hadde forskjeleg diameter også,
dette var en bil som hadde fine bremseskive, stempla og glidehylser gjekk helt fint.

Så skeivbremsing kan komme av dei mest usansynlege ting.
   #12
 3,109     Norge     0

Dreie skivene kan anbefales. Sparte en del tusenlapper på fransketralla til kjerringa.


Ved dreing av bremseskivene må man passe på å ikkje komme under minimumm tjukkelsen på skiva,
+ at man må jo ha noko ekstra å slite på, skal det i det heiletatt lønne seg å dreie dei.


   #13
 3,109     Norge     0
Som svar på det første såpørsmålet, så er rette klageinstans, (drsom man ikkje er enig med feila som kontrollorganet har gitt) er Biltilsynet.

Biltilsynet brukar også en av desse databasene (for nokre år sidan var dette BUS AS, veit ikkje om dei brukar dette i dag)
  (trådstarter)
   #14
 519     Østfold     0
At det ble funnet feil med bremsene regnet jeg med, da brekket på disse bilene er helt elendige. Ettersom brekket mitt ikke fungerer, satte jeg den inn til eu alt nå for å kunne fikse det kjapt, bilen skal ikke inn før i mai egentlig. Tatt i betrakning at bilen har kjørt 45000 siden sist eu så er jeg ikke sjokkert over at de finner feil. Selv om det var litt flere en jeg regnet med. Planen er å bytte delene selv da jeg jobber på ombyggerverksted, men ble litt overrasket over at det er rust på skiva som jeg ikke kan se så langt. Etter å ha sovet på det Regnner jeg med at jeg bytter begge skivene så er det gjort. Må være skralt bremsesystem på disse bilene når de to siste feilene på kontrollen var parklys og skiltlys Smile i min karriere som. Connect eier har jeg påkostet ett kyllingbein og ett batteri i løpet av 50.000 km/2 år. Så bilen er knakende god når bremsene er i orden.
   #15
 3,042     Akershus     0
Hvor du får bilen kontrollert spiller også en rolle. Egentlig skal jo en EU-kontroll gi likt resultat uansett sted man leverer bilen, men jeg har opplevd at to verksteder gav veldig ulikt resultat. Jeg leverte en gammel Escort inn til etterkontroll og bl.a. "oljelekkasje fra motor" strøk bare den siste mekanikeren fra listen siden bilen var gammel og gamle motorer svetter. Det dryppet ingenting fra den.

Høres litt rart ut med rust på skivene hvis bilen har vært aktivt brukt, men jeg har klart å ødelegge skiver pga. kjerringkjøring på vinteren.  ;D Ingen hard nedbremsing betyr at skivene bak nesten ikke brukes. Så er du flink til å anpasse fart som meg så tar du en hard nedbremsing i løpet av turen for å slite vekk litt rust på bakskivene. Heller ikke dumt å plukke ned bremsene på våren for å gjøre rent etter vinterens herjinger. Stålbørste, sinkspray og noe lakk utenpå dette igjen holder unna en del. Trenger ikke sandblåse alt hele tiden for å stagge forfallet. Selv grov rengjøring og sink hjelper (men er såklart langt fra så godt som sandblåsing og skikkelig overhaling). Trenger ofte ikke ta av bremseslangen heller, men det gjør ingenting for de fleste av oss har godt av å skifte bremsevæske oftere.

PS: EU-kontroll er ikke en veldig god kontroll for å se hva som bør gjøres med bilen, men det vet du sikkert. I en PKK så sjekkes for det meste sikkerheten, mens funksjon på motor, girkasse, etc. bryr kontrollen seg ikke om. NAF har jo egne kontroller for dette og det har nok de fleste andre verksteder også.
  (trådstarter)
   #16
 519     Østfold     0
Har tromler bak, de er fine :)
Jeg tror kalipperen på vf sitter litt pga at den klossen er mer nedslitt enn hf. Så kommer feilen under som sier: forskjell i bremsekraft på samme aksel >30% av høyeste verdi svak hs foran. Hadde det vært vs foran hadde nok kalipperen vært synderen. Eller tenker jeg feil nå?
   #17
 3,042     Akershus     0
Tromler :(

Leser jeg teksten riktig så registreres HF som svak og du ser mer slitasje på VF. Da stemmer det nok at caliper er synderen. Plukk den ned og puss rent. En repsats på begge er nok ikke å forakte. Saus inn med egnet spray også.
   #18
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0

Dreie skivene kan anbefales. Sparte en del tusenlapper på fransketralla til kjerringa.


Evt. kjøp dem orginal i utlandet til 1/3 av prisen i norge.


Sansynligvis er kalipperene rustet fast og stemplene går treigt.

Når byttet du bremsvæske sist? Sikkert aldri.
   #19
 25,422     Akershus     0

Har tromler bak, de er fine :)


Bil 1: 4 trommer, dreid en gang på 18 år, skiftet sko en gang, 180000km
Bil 2: 2 trommer, dreid en gang på 19 år, skiftet sko en gang, 210000 km
Bil 3: 2 trommer, ikke gjort noe på 25 år, 195000 km.

Bil 3: 4 skiver, alt skiftet etter 6 år, 75000 km.

Hva er feil med tromler?
Signatur
   #20
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Elendige egenskaper ved litt bremsing, fading, elendig kapasitet. Supert for skogsmaskiner..
   #21
 5,416     Langhus     0
At de ikke kan lede bort like mye varme som skiver, som er vesentlig med dagens relativt tunge biler som lett når 200 kmt
Signatur
  (trådstarter)
   #22
 519     Østfold     0
Tromler er fint til slike dølle biler som skal ta meg fra a til b. Transit er stort i england så satser på å bestille der.
  (trådstarter)
   #23
 519     Østfold     0


Dreie skivene kan anbefales. Sparte en del tusenlapper på fransketralla til kjerringa.


Evt. kjøp dem orginal i utlandet til 1/3 av prisen i norge.


Sansynligvis er kalipperene rustet fast og stemplene går treigt.

Når byttet du bremsvæske sist? Sikkert aldri.


Aldri så lenge jeg har eid den Wink vet at væska blir fuktig og får ting til å ruste. Har tatt oljeskift etc men lett å "glemme" andre ting. Nå skal den byttes da Smile
   #24
 3,109     Norge     0
Problemet med trommelbrems er at når du trykker på pedalen vil trommelen utvide seg og du før en langer vandring på pedalen.
Desse bremsene er vanskligare å få til å bremse likt, er vel såå seie håplause å få til eit skikkeleg system med etterjustering som virkar.
(nettopp pga dette er trommelbrems helt uegna som frambremse)

Når alt dette er sagt er det ingen tvil om at trommelbrems er billigare å vedlikeholde og går gjerne 100000 - 150000 km utan problem.

Fading har ingenting spesielt med trommelbrems å gjør, det får man også på skiver.
   #25
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Tull. Fading oppstår spesielt når temperaturen øker og på det punktet kan du vel ikke akkurat skyte champagnekorken i været for at trommelbremser leder vekk varme bra.

Har kjørt endel på bane og selv skivebremser har sine svakheter som man lett provoserer fram ved litt aktiv kjøring. Med trommelbremser kan man bare dra hjem.

Men at vedlikeholdsmessig er bedre, ja definitivt.
   #26
 3,109     Norge     0
Helt rett, fading er at man mister friksjonen pga at bremsebelegg har vorte varmt, det har ingenting mad koking av bremsevæska å gjøre.

Ei uventiletr bremseskive har vel ikkje noko bedre kjøling enn en trommel?
   #27
 3,042     Akershus     0
Beleggslipp på trommelbremser er ganske skummelt også. Låser fort hjulet. Med skive så mister du bremsene på hjulet som også er skummelt, men å få et låst bakhjul i 100km/t er livsfarlig. Neppe veldig ofte det skjer dog.
   #29
 3,042     Akershus     0
Ja, jeg skrev det. Effekten er dog at bremsen på det hjulet blir ubrukelig eller du oppdager feilen ved at stemplet skyver metallplaten som er igjen av klossen mot skiven. Begge deler er skummelt, men en låst trommel er fryktelig farlig.
   #31
 25,422     Akershus     0

Begge deler er skummelt, men en låst trommel er fryktelig farlig.


Prøvd bremsevæskelekkasje på trommelbrems? "Spett i hjulet"


Blir det levert bremseskiver i rustfritt slik at en kan bli ferdig med tullet? (Eller er ikke det egnet?)
Signatur
   #32
 3,042     Akershus     0
Lurt på det samme, men tror ikke stålet egenskaper holder seg pga. varmen. Vi får vente til keramiske skiver detter litt i pris. Smile
   #33
 3,234     Vestfold     0
Det hadde sikkert ikke vært noe problem tror jeg, men det er som med det meste snakk om pris. Eksos i rustfritt kunne også bilene ha blitt levert med. Så hadde den vært tett og hel for lifetime.

Ufattelig mye på en bil som kunne vært laget i langt mer holdbare materialer. Men om en ser hva en bil egentlig koster så er det ikke så mye igjen å lage den av. Bare vi på berget her som betaler som om den skulle vært laget i 24 karat gull  Wink
   #34
 1,512     Nordpolen     0
jeg har god erfaring med å handle fra eurocarparts.com i England. har ofte 25 prosent på bremsedeler. eneste bak delen er at du må kreve engelsk moms tilbake i ettertid og taper litt på det :)
   #35
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0

Det hadde sikkert ikke vært noe problem tror jeg, men det er som med det meste snakk om pris. Eksos i rustfritt kunne også bilene ha blitt levert med. Så hadde den vært tett og hel for lifetime.

Ufattelig mye på en bil som kunne vært laget i langt mer holdbare materialer. Men om en ser hva en bil egentlig koster så er det ikke så mye igjen å lage den av. Bare vi på berget her som betaler som om den skulle vært laget i 24 karat gull  ;)



Teknisk verdi på bilen er veldig mye lavere sett i forhold til hva du betaler for i Norge. Dvs byggekostnaden er langt lavere.

Jeg har helt sluttet å kjøpe deler til bilene i norge, annet enn veldig hast eller veldig spesial. Det kan ikke forsvares at jeg for 1/3 av prisen får samme orginaldel levert på døren av dhl, tre dager seinere, enn norske forhandle.

Honda er et bra merke. Men forhandlerapparatet er så dårlig i Norget jeg ikke kan anbefale Honda uten videre.
   #36
 3,042     Akershus     0

Det hadde sikkert ikke vært noe problem tror jeg, men det er som med det meste snakk om pris. Eksos i rustfritt kunne også bilene ha blitt levert med. Så hadde den vært tett og hel for lifetime.

Ufattelig mye på en bil som kunne vært laget i langt mer holdbare materialer. Men om en ser hva en bil egentlig koster så er det ikke så mye igjen å lage den av. Bare vi på berget her som betaler som om den skulle vært laget i 24 karat gull  ;)
Pris har kun noe å si for originaldeler. Det finnes jo et hav av uoriginale deler som har anderledes spesifikasjoner og langt høyere pris enn originaldeler. F.eks. bremsekit med caliper med 4-8 stempler, skiver som krever 17-18" felg (der original krever 15"), Stålomspunnet bremseslange, rustfritt eksosanlegg, gjerne 2 1/2" eller 3" der original er 2". Personlig favoritt er dog polyuretanforinger. Skifter fra gummi til dette der jeg kan på bilen og er strålende fornøyd med det. Litt stivere uten at man trenger nyrebelte og så utrolig mye mer holdbart. Koster fort 2-10 ganger mer enn en gummiforing da.

Pga. det over så skjønner jeg ikke hvorfor rustfrie skiver ikke skulle være å oppdrive, iallefall som uoriginal oppgraderingssats. Tittet på http://materialteknologi.hig.no/Materiallare/arbeidsplan/korrosjonsbestandige%20stal/Materiallaere-korrosjonsbestandige%20stal-kompendium.pdf og rustfritt har bedre varmefasthet så det kan det ikke være. Det har dog dårligere varmeledningsevne. Kan dette gi problemer ved at det vil magasinere varmen det får tilført bedre? I tillegg så har rustfritt en film på utsiden som kobber og aluminium. Kan det være denne som steller til bråk?

Er det ingenting i veien for rustfrie skiver så kommer nok "Logi&TiaZzz Purdy Brakes 2000" på markedet snart.  ;D
   #38
 3,042     Akershus     0
Søkte litt mer og det virker som motorsykler er de eneste kjøretøyene som har rustfrie skiver. Det fantes noen amerikanske sider med kits for pickuper og slikt, men lite for europeiske merker. Tipper det er en grunn for det. En motorsykkelside anbefalte vanlig stål hvis man skulle ha god effekt på bremsene så det kan jo tenkes det ikke er lov med rustfritt på bil.
   #39
 533     Søgne     0
Fant hvertfall rustfrie skiver og annet til min toyota prius i usa
http://www.tennesseespeedsport.com/Stainless-Steel-Brakes-33475AA3R-Big-Bite-Cross-Drilled-Rotors.html

Tenkte å høre med dem om fullt kit. De har og rør osv..

Vil det bli problemer med godkjenning i norge?

Noen som vet om noen i norge som selger slikt?

Problemet med rust på bremseskivene er et ekstra stort problem på Prius, da man skal bruke minst mulig bremser for å kjøre mest mulig  økonomisk.. Og med de godt saltede veiene her på sørlandet, tar det ikke mange ukene før de er godt dekket med rust. Pleier å dreie de i danmark, da de ikke vil gjøre det her, bare bytte..
Signatur
   #40
 557     Sørlandet     0

Honda er et bra merke. Men forhandlerapparatet er så dårlig i Norget jeg ikke kan anbefale Honda uten videre.


Her flytta Honda forhandleren inn sammen med BMW og de gikk fra å være et hyggelig og brukbart sted til et sted jeg holder meg unna.

Men fikk min 13 år gamle CR-V med nesten 350.000km på telleren glatt gjennom eu-kontroll hos NAF for en drøy uke siden. Noen kommentarer, men ingen feil ble markert.
   #41
 3,234     Vestfold     0
Som nevnt, så er det rustfrittppå MC. Har selv hatt moped med rustfri bremseskive.

I norge har jeg neppe noen tro på at den varmen man får fra de hastighetene her har mye å si om det er stål eller rustfritt stål. Eneste er de med mye fjell og daler, men da må man nesten bruke girene litt mer aktivt og bremse på det.

Ser jo på bare noe så enkelt, som deler i forstilling osv, kunne ha vært galvanisert. Som oftest har det et tynt lag møkkalakk bare.

Plyuretanforinger holder lengre, men jeg har en følelse av at disse lager fort mye mer knirkelyd i bilen (og sånne lyder orker ikke jeg).

   #42
 3,042     Akershus     0

Fant hvertfall rustfrie skiver og annet til min toyota prius i usa
http://www.tennesseespeedsport.com/Stainless-Steel-Brakes-33475AA3R-Big-Bite-Cross-Drilled-Rotors.html

Tenkte å høre med dem om fullt kit. De har og rør osv..

Vil det bli problemer med godkjenning i norge?

Noen som vet om noen i norge som selger slikt?

Problemet med rust på bremseskivene er et ekstra stort problem på Prius, da man skal bruke minst mulig bremser for å kjøre mest mulig  økonomisk.. Og med de godt saltede veiene her på sørlandet, tar det ikke mange ukene før de er godt dekket med rust. Pleier å dreie de i danmark, da de ikke vil gjøre det her, bare bytte..

"Precision Turbo slotting maintains a clean pad surface giving you maximum grip and quiet braking."

Turbo ja, det har mye med bremseskiver å gjøre. ::)

Det kan godt tenkes de ikke er godkjent. Vet ikke om man må ha TÜV-godkjenning på skiver. Uoriginale deler bruker å gå greit gjennom EU-kontroll, men blir man sendt til biltilsynet så sliter man. Jeg tror det er en grunn til at det ikke finnes for biler på det europeiske markedet. Det finnes en drøss svindyre oppgraderingssett så pris kan ikke være den eneste faktoren.

Stålomspunnet bremseslange finnes mengder av. Strengt tatt ikke godkjent de heller. Bremserør bruker man å erstatte med kobber hvis man skifter de ut.
   #43
 3,234     Vestfold     0
Det er også noe jeg ikke forstår, at de originale bremserøra er av stål. Alle andre bytterør er i kobber. De er riktig nok glødde så de er enklere å skifte og bøye. Men ville også tro at kobberør er mer holdbare om det hadde vært fra fabrikk.

Eller nok en gang, om de stålrøra hadde vært galvaniserte på yttersiden fra fabrikk.
   #44
 3,042     Akershus     0

Som nevnt, så er det rustfrittppå MC. Har selv hatt moped med rustfri bremseskive.

I norge har jeg neppe noen tro på at den varmen man får fra de hastighetene her har mye å si om det er stål eller rustfritt stål. Eneste er de med mye fjell og daler, men da må man nesten bruke girene litt mer aktivt og bremse på det.

Ser jo på bare noe så enkelt, som deler i forstilling osv, kunne ha vært galvanisert. Som oftest har det et tynt lag møkkalakk bare.

Plyuretanforinger holder lengre, men jeg har en følelse av at disse lager fort mye mer knirkelyd i bilen (og sånne lyder orker ikke jeg).

Rustfritt tåler varmen bedre så det er nok ikke problemet. (I følge PDF-en jeg linket). Vet ikke om de tåler gjentatt oppvarming og nedkjøling dårligere.

Sliter selv med at i en relativt rustfri bil så er alt av bevegelige, eksponerte deler fulle av rust. Tror det blir en runde med Arcanol etter iherdig pussing. Blir helt dårlig av å se rusten som bygger seg opp i calipere o.l.

Poly-foringer knirker ikke noe mer enn gummi, heller tvert om, men man skal smøre foringen når den settes inn og man skal rengjøre godt før foringen settes inn. Har hørt en del klage på billige poly-foringer også. Selv bruker jeg bare PowerFlex og de er knall. Blir jo ny bil selv når man skifter helt greie gummiforinger.
  (trådstarter)
   #45
 519     Østfold     0
Jeg har kjøpt PowerFlex foringer til en annen ikke godkjent bil jeg har stående, blir spennende å se på resultatet. De koster "nesten ingenting" fra UK.
   #46
 3,109     Norge     0

Det er også noe jeg ikke forstår, at de originale bremserøra er av stål. Alle andre bytterør er i kobber. De er riktig nok glødde så de er enklere å skifte og bøye. Men ville også tro at kobberør er mer holdbare om det hadde vært fra fabrikk.

Eller nok en gang, om de stålrøra hadde vært galvaniserte på yttersiden fra fabrikk.


Veit ikkje om det er grunnen, men kobber-rør skal festast for kvar 20 cm minimum.

Skal bilprodusenten til med tre gangar fleire fester på alle miljona bilane dei produserar, så vert det en betydeleg sum.
   #47
 3,042     Akershus     0
Årsaken jeg har fått høre er ganske enkelt at kobber er dyrt. Synes den forklaringen høres litt for simpel ut, men hvem vet. Nå varer jo dagens bremserør ganske lenge og jeg vil tro at det kun er her i nordlige strøk med salting at bremserør ikke varer bilens levetid. (Vi har vel gammel bilpark også)
   #48
 3,234     Vestfold     0
2 kr mer pr bil, er mer enn nok til at det kan bli uaktelt. Småpenger for oss som kjøper de til 450 000kr her, men en krone spart pr bil blir noen millioner av for de store.

Skulle vært en egen produsent av biler til nordiske saltsøle forhold. De kunne godt ha brukt det dobbelte av en vanlig fabrikk på bildelene, og det hadde knapt nok merkes på kjøpsprisene her. Vi hadde garantert spart pengene igjen over tid i form av mindre verkstedopphold og deleskift.

Synet av rust er noe som får det til å grøsse kaldt nedover ryggen min  Sad
   #49
 3,042     Akershus     0
Det finnes jo ulike versjoner av biler for ulike markeder - varme i seter for oss her i nord, ventilasjon i seter for markeder nærmere ekvator. Kunne godt spandert litt ekstra rustbeskyttelse på de nordlige markedene.

Sparingen er ganske ekstrem til tider der man sparer på lakk i motorrom og på chassi som ikke er synlig. God mat for rust.
   #50
 3,234     Vestfold     0
Ja, de få kronene dem sparer, blir det oss som kjøper bilene som får svi for.

Blir helt oppgitt til tider jeg.
  (trådstarter)
   #51
 519     Østfold     0
Lurer på om mercedes understellsbehandler bilene sine når de kommer til norge. Samt at de monterer megapulse på batteriene på sprinter og vito pga klimaet. Så visse grep foretar de seg.
   #52
 725     Lier     0

Lurer på om mercedes understellsbehandler bilene sine når de kommer til norge. Samt at de monterer megapulse på batteriene på sprinter og vito pga klimaet. Så visse grep foretar de seg.


http://www.dagbladet.no/2011/11/30/tema/motor/klikk/bil/19227402/
Signatur
  (trådstarter)
   #53
 519     Østfold     0
Se der ja, litt forskjellig praksis.

Heiste opp bilen i dag. Skiva var etter min mening ikke rusten, ett par harde nedbremsinger hadde nok vært ok, men nå bytter jeg skiver uansett ettersom klossene er dårlige på ene siden, samt at skivene er slitt ned en del. Kalipperen henger noe på ene siden, skal bestille rep sett. Bestiller alt fra uk så det blir "billig". Når det gjelder bremserøra så var de knapt rustene. Så lite rust hadde vært akseptert midt på døra på en ny mercedes Wink Tok en flattrekker og skrapet det lett bort. Tok ett par puss med smergelpapir og de var blanke og fine. Det var to felt som var anmerket på kontrollen, de var ikke mange mm hver. Så det syns jeg er overdrivelse å måtte bytte dem. Resten av røra var strøkne. Håndbrekkwire på ene bakhjulet var helt fastrusta noe som har resultert i at ene bremseskoen er en del mer slitt enn den andre i en og samme trommel. Så jeg bestiller nye sko til begge tromlene, igjen fra uk. Ca 400 nok mot 1400nok i norge. Kjent merke fra uk, ukjent fabr. I norge (meca).

Så da slipper jeg kanskje unna med noen tusen i deler og litt tapt fritid.

Tenkte å bytte bremsevæske selv, googla og ser det er en del smarte vakumsystemer til noen få hundrelapper. Noen erfaringer med disse?
   #54
 3,234     Vestfold     0
Det er rusta man ofte ikke kommer til å ser, som er værst. Bremserør over besintanker osv. er fort værre enn steder som blir spylt av innimellom.

Der du renser bremserør for rust, så avfett dem og få på noe lakk i etterkant, eller annen god beskyttelse.
   #55
 10,486     Akershus     0
Vår 9 år gamle, norsksolgte e-klasse har noen prikker i hjulbuen bak. Møkkabil, like greit å sende rett i pressa ... Det er STOR forskjell på e-klasse (og noen andre modeller) fra midten av 90-tallet, og de som kom etterpå.


Sånne "pizzabiler" som transit connect er vanligvis ikke bygget for å vare særlig mange år. At det hagler feil på bremsene etter såpass "kort" tid tyder jo ikke akkurat på at ting er laget for å vare. Til sammenlikning byttet jeg calippere bak på min 1992-modell Mercedes "E-klasse" nå i høst, da de hadde begynt å henge. Etter bare 540.000 km? Reklamasjon?

Appropos eu-kontroll, så er det fullt mulig å ta bilen til statens vegvesen og be dem gå gjennom hvis du er misfornøyd med verkstedet. Hvis de kommer til et annet resultat, kan i verste fall verkstedet miste bevilgningen sin. Det er sikkert noen som spekulerer i å gi litt ekstra mye feil i håp om å få utbedre, men det er også "bare mennesker" som gjør kontrollen, og det er mye skjønn inne i bildet. Det høres ut som i hvert fall en del av feilene kanskje var berettiget allikevel?
Signatur
   #56
 725     Lier     0

Vår 9 år gamle, norsksolgte e-klasse har noen prikker i hjulbuen bak. Møkkabil, like greit å sende rett i pressa ... Det er STOR forskjell på e-klasse (og noen andre modeller) fra midten av 90-tallet, og de som kom etterpå.


Sånne "pizzabiler" som transit connect er vanligvis ikke bygget for å vare særlig mange år. At det hagler feil på bremsene etter såpass "kort" tid tyder jo ikke akkurat på at ting er laget for å vare. Til sammenlikning byttet jeg calippere bak på min 1992-modell Mercedes "E-klasse" nå i høst, da de hadde begynt å henge. Etter bare 540.000 km? Reklamasjon?

Appropos eu-kontroll, så er det fullt mulig å ta bilen til statens vegvesen og be dem gå gjennom hvis du er misfornøyd med verkstedet. Hvis de kommer til et annet resultat, kan i verste fall verkstedet miste bevilgningen sin. Det er sikkert noen som spekulerer i å gi litt ekstra mye feil i håp om å få utbedre, men det er også "bare mennesker" som gjør kontrollen, og det er mye skjønn inne i bildet. Det høres ut som i hvert fall en del av feilene kanskje var berettiget allikevel?


Derfor tar man kontrollen hos naf og utbedring/etterkontroll på verksted Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #57
 519     Østfold     0
Oi. Traff jeg ett litt ømt punkt kanskje? Snakk om å fyre av for en så liten spøk. Kjenner ikke e klasse, men c, vito/viano og sprinter. er ikke mange km/år på baken før vito og sprinter ruster som fy. Og sammenlikne en E klasse med Connect er godt gjort. E klasse før 96 er nok det beste mercedes har hatt, så de vet jeg er gode. Nå har jeg byttet ett kyllingbein på nesten 50.000 km så driftsikkerheten/kvaliteten syns jeg at er god. Selv om det nå kommer noen feil på eu kontrollen. I hovedsak er det to feil som har bidratt til at ting må byttes. En kalipper som henger og en rusten håndbrekkwire. Så kan man jo si at om jeg hadde vært mer påpasselig hadde jeg ikke måtte bytte f.eks skiver. Kos deg med din E klasse Smile
   #58
 3,109     Norge     0
W123 var nok bedre enn W124, mens W210 ikkje kan sammanlignast i det heiletatt.
   #59
 10,486     Akershus     0
Poenget mitt var at en sånn pizzabil er ikke laget for å vare lenge, så etter 7 år i nordisk klima, er det ikke så rart at det begynner å bli slitent.


(og at de nyere mercedesene heldigvis er veldig mye bedre enn de som kom midt på 90-tallet)
Signatur
   #60
 22,342     Akershus     0
Ang pizzabil. Har noen sette en Ford Courier på veien i det siste. Jeg kjøpte en slik bil for mange år siden. Den hadde en motor feil, men jeg endte med å hive bilen da den hadde alvorlige rustskader. Alle disse bilene hadde rustskader ved hjulbuene bak, men da jeg sjekket bedre var det skader på mange bærende deler, selv langt opp på bilen. Rusbeskyttelse var det lite av.

I de siste årene har jeg kjørt VW. (Flere biler fra 93 og nyere) Disse har rustet lite. På de nyeste med fullforsiket karosseri har det ikke vært noe rustproblem bortsett fra litt bremsegreier. Jeg kjører bla en Caddy som ikke er ekstra rustbeskyttet. (8 år? samme modell som selges nå bare at den er faceliftet, ikke den gamle Polo typen) Det er kun rust der steiner har ødelagt lakken. Denne bilen har kun kjørt på ultrahardsaltete veier om vinteren. Det er nok en viss forskjell på pizzabiler. Couriern var mindre enn 8 år da den ble spiker.
   #61
 472     Asker     0
Onkel og tante har en Mercedes E-klasse og en Bmw 1-serie i garasjen. Begge er omkring 5 år gamle. Har lagt merke til at bremseskivene er helt frie for rust på begge to. Så det finnes vel noen form for behandling som produsentene kan gjøre for å hindre rust, selv om det ikke er snakk om "rustfritt stål" i nevnte forstand..

Det er i alle fall store forskjeller ulike produsenter i mellom. Og da tenker jeg særlig på originale varer versus uoriginale. Sistnevnte har jeg dårlige erfaringer med, men jeg vet det  innimellom kan være fullt brukanes likevel..
Signatur
  (trådstarter)
   #62
 519     Østfold     0

Ang pizzabil. Har noen sette en Ford Courier på veien i det siste. Jeg kjøpte en slik bil for mange år siden. Den hadde en motor feil, men jeg endte med å hive bilen da den hadde alvorlige rustskader. Alle disse bilene hadde rustskader ved hjulbuene bak, men da jeg sjekket bedre var det skader på mange bærende deler, selv langt opp på bilen. Rusbeskyttelse var det lite av.

I de siste årene har jeg kjørt VW. (Flere biler fra 93 og nyere) Disse har rustet lite. På de nyeste med fullforsiket karosseri har det ikke vært noe rustproblem bortsett fra litt bremsegreier. Jeg kjører bla en Caddy som ikke er ekstra rustbeskyttet. (8 år? samme modell som selges nå bare at den er faceliftet, ikke den gamle Polo typen) Det er kun rust der steiner har ødelagt lakken. Denne bilen har kun kjørt på ultrahardsaltete veier om vinteren. Det er nok en viss forskjell på pizzabiler. Couriern var mindre enn 8 år da den ble spiker.


Courier var en særdeles dårlig bil Wink Den var bygget på Fiesta platformen (så det kan jo ikke bli rare varebilen), mens Connecten er bygget på egen. Bremser og pizzabiler er tydeligvis skralle greier. Har to bekjente som begge har Caddyer (08 og 09 mod om jeg ikke husker feil) Den ene som har gått ca samma som min måtte bytte alle skiver, rør og en eller to calippere. Den andre har også byttet bremsedeler. Fordelen med disse bilene er at delene er billige. Ikke kjenner jeg Caddy, men har nå kjøpt inn Skiver og klosser foran, bremsesko bak, monteringssett, 1x rep.set til kalipper, komplett håndbrekkwire bak og bremsevæske fra mekonomen med noe rabatt. Havner på ca 2500 - 3000,- så da droppet jeg å bestille fra det store utland. Og da bytter jeg mer enn jeg egentlig må, men siden jeg alikevell må ha opp tromlene bak for å bytte wire så skifter jeg skoene også. Og jeg er ikke i tvil, hadde jeg vraket denne bilen hadde jeg kjøpt meg en lik en, dog ikke med 75HK... Fordelen med mine 75 HK er at når jeg setter meg inn i Avensisen våres med 125HK går den som en rakkett!
   #63
 336     Northwest     0
Angående pizzabil så har jeg en 2003 modell Yaris Verso diesel.

Da jeg kjøpte den for 4 år siden hadde den gått 97k og hadde vært kondemnert en gang (kjøpte den ferdig reparert fra oppretter).

Nå har den gått 155k og i den perioden har den vært på 2 EU kontroller, begge med null feil. Eneste som har blitt gjort av vedlikehold er er oljeskift bytte av, luft, olje og drivstoff filtre, skiver og klosser foran samt vifte og servoreim. Det er gjort av eier og bilen har ikke vært på service siden 09. Fortsatt ikke en rustflekk på bilen og NAF mannen påpekte at bilen var i god stand på EU forrige måned.

Hvis ikke det sier noe om kvaliteten på bilen så vet ikke jeg.

   #64
 22,342     Akershus     0
Det med brenser og rust har mest med bruk å gjøre. Det værste for bilen er at den ikke brukes.
   #65
 3,234     Vestfold     0
Dessuten er det stort sett for lave hastigheter til at vi bremser hardt nok. De bakre bremsene er stort sett innaktive, og ruster fortere fast.

Når det er MULIG så ta en hardere oppbremsing i en lengre bakke osv. Bruk også håndbrekket fast, dra iallefall i spaken innimellom så ting beveger på seg.

Det er ikke bare bremsene som har blitt dårligere. Verkstedene har vel så å si kutta ut alt som heter smøring og vedlikehold av bremser (samme med dørhengsler osv). De hiver det gamle av, og på med nytt. Å skifte bremser selv kan være en fordel. Bruke litt ekstra tid på å gjøre rent, og smøre diverse punkter med riktig fett/pasta. Har aldri hatt noe problem med at ting henger så lenge det er biler jeg har utført service og reperasjoner på selv. De få minuttene ekstra med rengjøring og smøring sparer en for mye plunder.
   #66
 725     Lier     0

Dessuten er det stort sett for lave hastigheter til at vi bremser hardt nok. De bakre bremsene er stort sett innaktive, og ruster fortere fast.

Når det er MULIG så ta en hardere oppbremsing i en lengre bakke osv. Bruk også håndbrekket fast, dra iallefall i spaken innimellom så ting beveger på seg.

Det er ikke bare bremsene som har blitt dårligere. Verkstedene har vel så å si kutta ut alt som heter smøring og vedlikehold av bremser (samme med dørhengsler osv). De hiver det gamle av, og på med nytt. Å skifte bremser selv kan være en fordel. Bruke litt ekstra tid på å gjøre rent, og smøre diverse punkter med riktig fett/pasta. Har aldri hatt noe problem med at ting henger så lenge det er biler jeg har utført service og reperasjoner på selv. De få minuttene ekstra med rengjøring og smøring sparer en for mye plunder.


på verkstedet jeg bruker smører de opp bremsene på hver service. Og bruk ikke håndbrekket med mindre det er behov. Fastlåste bakhjul er ikke noe tess
Signatur
   #67
 3,042     Akershus     0

på verkstedet jeg bruker smører de opp bremsene på hver service. Og bruk ikke håndbrekket med mindre det er behov. Fastlåste bakhjul er ikke noe tess
Da gir du opp parkeringsbremsen på en mengde biler. Brukes det ikke så ruster det i stykker. Du er mer plaget med at det fryser etc.

Er man veldig plaget med at parkeringsbremsen henger seg så er sjansen stor for at tiden er moden for å overhale dem/skifte wire. Med mindre det er helt feildesignet i utgangspunktet og da er det hele bare å gi opp.
   #68
 725     Lier     0


på verkstedet jeg bruker smører de opp bremsene på hver service. Og bruk ikke håndbrekket med mindre det er behov. Fastlåste bakhjul er ikke noe tess
Da gir du opp parkeringsbremsen på en mengde biler. Brukes det ikke så ruster det i stykker. Du er mer plaget med at det fryser etc.

Er man veldig plaget med at parkeringsbremsen henger seg så er sjansen stor for at tiden er moden for å overhale dem/skifte wire. Med mindre det er helt feildesignet i utgangspunktet og da er det hele bare å gi opp.


Vel, et par dager stillstand på en mengde eldre biler så er det jokketid på asfalten. Håndbrekk brukes i bakker, ikke på flat mark Smile
Signatur
   #69
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Jeg mener defekte bremsesystem skal repareres. Og det skal tåle å brukes. 

Man bruker parkbrems der det er hensiktsmessig. Det å ikke bruke parkbrems fordi man er redd den skal henge pga feil eller lign. er for meg stupid.

Det var faktisk et dødsfall for ikke lenge siden hvor jeg bor. En kar hadde kjøpt bensin og skulle betale. Da trilte bilen sakte ned en veldig slakk helning, ca 50 meter. En mann ble da kvestet mot en annen bil og døde seinere av skadene.

At bremsesko ruster fast ved lite bruk kan skje med helt nye biler, det skjer ofte om vinteren når jeg bruker leiebiler i jobbsammenheng og de ikke er brukt på noen uker.

Bilene mine står ofte stille lenge og det merkes på bremsene. Så under bruk bruker jeg "move" på det meste. Spesielt kjøring om vinteren tærer mye på.
   #70
 25,422     Akershus     0
Er så gammel at jeg lærte bakkestart med håndbrekk. Fine greier - god kontroll og så får en masert bremsene samtidig.  ;D
Signatur
   #72
 25,422     Akershus     0
Ja? Eksamen for ungene i pappas kjøreopplæring var ryggebakkkestart med tung henger på grusvei. Hjulspinn, knæling av motor eller fremrulling over 5cm var stryk.

Hvordan ordner dere køller dette, uten automatikk?
Signatur
   #73
 3,042     Akershus     0
Korrekt metode da jeg kjørte opp var å slippe clutchen til den tok nok til at bilen ikke ville trille bak (ved bakkestart). De aller fleste biler klarer litt belastning selv på tomgang. Etter at man slapp bremsen så var det å gasse litt for å kunne slippe clutchen helt opp.

Om dette er mer eller mindre skånsomt for clutchen er en annen diskusjon.
   #74
 10,486     Akershus     0

Ja? Eksamen for ungene i pappas kjøreopplæring var ryggebakkkestart med tung henger på grusvei. Hjulspinn, knæling av motor eller fremrulling over 5cm var stryk.

Hvordan ordner dere køller dette, uten automatikk?


Høyrebeinet på både brems og gass samtidig. Går helt fint.

Brekkstart er for kjærringer Smile
Signatur
   #76
 725     Lier     0

Ja? Eksamen for ungene i pappas kjøreopplæring var ryggebakkkestart med tung henger på grusvei. Hjulspinn, knæling av motor eller fremrulling over 5cm var stryk.

Hvordan ordner dere køller dette, uten automatikk?


Høyrelabben fikser gass og brems mens venstre labben tar seg av clutch. Ikke noe problem Smile
Signatur
   #77
 2,265     0
Hvordan gjør lastebiler det når de starter i bratt bakke med full last?

Traktor med last er relativt kurant, med håndgass er det bare å legge ut brems og inn clutch samtidig. Alternativt, kan du dra på brekket så lite som mulig mens det fortsatt sitter, gi gass og legge ut clutch. Husk å ta av brekket etterpå :)
(Glemmer du dette,kan du påregene å måtte bytte av hydralikkolje 2 ganger (100-150 liter), bytte hydralikkfilter 3-4 ganger på rappen og bremsene, før du er kvitt all metallspon i hydraulikken).

Andre kuriositeter: Ikke trykk inn clutchen for brått når du pløyer i 7-9 km/t med 5 eller flere skjær på plogen. Det er som å kjøre inn i en betongvegg.
   #78
 3,109     Norge     0
Nesten som eg vert flau av å lese om bakkestart.

Bakkestart skjer utan parkeringsbremse uansett kva bil, traktor eller maskin man har.
Er dette vanskeleg bør man revurdere om man er egna til å køyre bil.
   #79
 10,486     Akershus     0


Brekkstart er for kjærringer :-)


Trives sammen med damene jeg  ;)


Jeg og, men man trenger vel ikke la dem kjøre bil for det?  ;D
Signatur
   #80
 5,746     0

Bakkestart skjer utan parkeringsbremse uansett kva bil, traktor eller maskin man har.

Ja, ein erfaren sjøfør klarer ofte det.
Men eg vil minna om kva reglar som gjeld navigering til sjøs, eg meiner at dei same retningslinjene også er aktuelle på land: Ein brukar alle tilgjengelige hjelpemidler.
Så om det er sikrare å bruke handbrekk er det det ein god sjøfør bruker, ikkje kva ein klarer seg med for imponere nokon... ;)
Menn har til tider ei blind tillit til egen kunnskaper og ferdigheter, der har me litt å lære av andre.
   #81
 25,422     Akershus     0

Er dette vanskeleg bør man revurdere om man er egna til å køyre bil.


Får vel det siden fotgymnastikk er et krav. Litt synd etter 1mill km skadefri kjøring gjennom flere ti-år, men må man så må man.  :(

Vil fortsatt påstå at brækkstart gir best kontroll når det er vanskelige forhold: ingen siging av kjøretøy, ingen sliping av kobling, ingen kvelning av motor, og i godt selskap.  :)



Signatur
   #82
 3,234     Vestfold     0
Selvsagt er det vel ikke noe problem å ta en bakkestart uten håndbrekket. Men jeg ser ikke poenget med å være "tøff" å gjøre det enn å bruke håndbrekket. Hele poenget er at man da har et lem til hver kontroll.

Om en idiot kommer til å havne inni meg fordi han triller bakover i en bakke, fordi han ikke skulle være kjærring og bruke håndbrekket, så kommer jeg til å gjøre kjerring ut av han.

Dessuten burde flere bruke håndbrekket når de parkerer bilene sine. Jeg har sett nok biler i min tid som kommer rullende. Folk har en overdreven tro på at kassene på 1500kg med fire hjul står som fjell uansett. Fysikk er kanskje ett fag alle som skulle ha lappen burde ha hatt, da en hel del tydligvis ikke er kjent med naturen lover.
   #84
 130     Hordaland     0

Det var faktisk et dødsfall for ikke lenge siden hvor jeg bor. En kar hadde kjøpt bensin og skulle betale. Da trilte bilen sakte ned en veldig slakk helning, ca 50 meter. En mann ble da kvestet mot en annen bil og døde seinere av skadene.


Tenker du på den hendelsen på Statoil-stasjonen ved Spelhaugen, eller har det vært en identisk situasjon et annet sted i landet?
   #85
 336     Northwest     0

Hvordan gjør lastebiler det når de starter i bratt bakke med full last?

Traktor med last er relativt kurant, med håndgass er det bare å legge ut brems og inn clutch samtidig. Alternativt, kan du dra på brekket så lite som mulig mens det fortsatt sitter, gi gass og legge ut clutch. Husk å ta av brekket etterpå :)
(Glemmer du dette,kan du påregene å måtte bytte av hydralikkolje 2 ganger (100-150 liter), bytte hydralikkfilter 3-4 ganger på rappen og bremsene, før du er kvitt all metallspon i hydraulikken).

Andre kuriositeter: Ikke trykk inn clutchen for brått når du pløyer i 7-9 km/t med 5 eller flere skjær på plogen. Det er som å kjøre inn i en betongvegg.

Med lastebil så har man en viss treghet (påløpstid) på luftbremsene så bakkestart er faktisk enklere med lastebil enn med personbil for en øvet sjåfør.