2,509    35    4  

Finne bremsevæskelekkasje

 5,111     Sørnorge     0
Finnes det noen triks for å identifisere hvor bremsevæsken blir av? Lekkasjen er såpass liten at det ikke er synlig reduksjon i nivået på tanken på daglig basis, men det tar ca 5000km fra den er fylt til max-merket til varsellampene om lavt nivå tennes.

Er det noen måte å snevre inn leteområdet på, f.eks identifisere til hvilket hjul det lekker, evt om det er clutchen?

Edit:
Når varsellampene kommer på, er det ESP og ABS som tennes først, mens bremsevæskenivå varsles et par minutter senere. Kan det indikere at lekkasjen er relatert til ESP/ABS? Har ESP/ABS funksjonene en egen krets med bremsevæske?
Siste redigering: Tuesday, January 26, 2016 12:03:39 PM av petterg

   #1
 6,009     Finnmark     0
Vil tro en visuell sjekk fra undersiden vil vise en såpass stor lekkasje.... Angel
Signatur
   #2
 3,234     Vestfold     0
Tja, om det f.eks lekker litt i en lufteventil, er ikke det lett å se på norske griseveier, der en bil omtrent er konstant våt (iallefall her i saltlake landet).

Bremserørene går til bremsene via en ABS enhet, med ventiler som kontrollerer trykket for at ABS bremsene skal fungere.

Dessverre kan det være mange skjulte småsteder det kan lekke. Vi snakker kanskje om så lite som 0.5 dl på 5000km.
   #3
 3,042     Akershus     0
Bremsevæske er noe svineri, men ganske tyntflytende så det er ikke så lett å finne synderen. Og nei, det er ingen egne kretser for ABS/ESP.

Titt rundt ABS-sentralen etter griseri. Følg rørene ned i motorrommet til forhjulene og undersiden. Sjekk rørene som går under bilen, også over tanken og lignende. Ofte det blir rust der. Sjekk alle bremseslanger og bøy på dem for å se om de er morkne. Etterstram lufteniplene på alle fire kalippere. Se etter griseri i felgene for å se om ett av hjulene får bremsevæske sølt på seg.

Edit: Jeg hadde lekkasje i hovedbremsesylinderen som lakk inn i bremsekraftforsterken. Resulterte i at pedalen ble helt stum og ikke mulig å bremse. Var sånn passe skummelt. Heldigvis var dette noe som skjedde da jeg skiftet turbo så det var gåfart og jeg kunne bruke brekket til å bremse med.
   #4
 372     Hedmark      0
Har det blitt byttet kalipperen/bremseslanger/rør noe sted så sjekk der først. Ei kvart runde for lite dratt igjen så kan man ha lekkasje
   #5
 5,416     Langhus     1
Veteranmercen hadde lekkasje i pumpa. Da rant bremseveska inn i servoen og ble presset ut via vacumrøret til innsuget når en trykket på pedalen... fiiiin James Bond effekt, full tåkelegging. Særlig i kø, ikke mulig å se lysene til bilene 4 meter bak...

men ingen synlig lekkasje, alt gikk til "forbrenning"...
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Jeg mangler James Bond-effekten....

Min første misstenkte var kalipperen som ble byttet i sommer, men klarer ikke å se noe der. Den ble byttet pga liten lekkasje i sylinderen. Den var så liten at jeg ikke så noe, men ble fuktig på fingeren da jeg byttet klosser. Tenkte jeg da hadde funnet synderen, men tydeligvis har det fortsatt å lekke i samme tempo. Det kan jo ha kommet en tilsvarende på et annet stempel... Men det nytter jo ikke å basere seg på at fingeren blir fuktig når man tar noe sted på denne tiden av året.

Har ikke ABS/ESP et slags kammer som det bygger opp trykk i?
   #7
 3,234     Vestfold     0
Nei, ABS har vel bare ventiler som løser ut trykk. Er kun bremsekraftforsterkern som hjelper til å bygge opp "trykk"

Biler med ESP må vel derimot ha noe som også kan skape trykk til et hjul osv.

   #8
 1,060     Jevnaker     0
Biler med ESP må vel derimot ha noe som også kan skape trykk til et hjul osv.

Alt mellom bremseservoen og hjulene skjer inni ABS-pumpa og det går et rør ut til hvert hjul:




Signatur
   #9
 347     1
Stå på bremsene for å skape mye trykk. Da vil du forhåpentligvis få et større hull.
Det er mye bedre med hull i bremserør når bilen står i ro enn når du bremser for å unngå å kjøre på noe/noen.
  (trådstarter)
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Etter en uke med uvanlig mye bykjøring (mye bremsing og clutching) har væskenivået falt fra toppen av max-streken til bunnen av max-streken. Det har altså falt med tykkelsen av selve streken.
Jeg undres om ikke lekkasjen er noe som oppstår i spesielle situasjoner, som f.eks når ESP jobber. Misstanken bygger på at etter at jeg skiftet ene kalipperen fulgte jeg nøye med på nivået og fikk inntrykket av at det ikke lakk noe lenger. Men så, etter 5000km kom altså varsellampene på. Jeg er litt usikker på når jeg sist sjekket nivået - antagelig i november og ca 2-3000km siden. Januar var preget av isete veier. Den siste uken har vært bare veier. Derfor undrer jeg om problemet kan være knyttet til kulde/is/esp/abs på et eller annet vis?