#31
 2,843     0
Forutsatt at resten av røret er i orden (ikke rust), så går det an å skjøte på et passende sted.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy-2000016992/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Skjotestykke-for-bremseror-2000018610/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Bremserornipler-2-stk-2000017969/

(Ett skjøtestykke+to nipler (pluss den som trengs ved tilslutning mot kaliper/slange) med tilsvarende utvendig gjenge. Verktøyet finnes i bedre og dyrere versjoner også...)



   #32
 25,140     Akershus     0
Nei, ABS har vel bare ventiler som løser ut trykk. Er kun bremsekraftforsterkern som hjelper til å bygge opp "trykk"

Biler med ESP må vel derimot ha noe som også kan skape trykk til et hjul osv.


ABS har en pumpe i controllerenheten. Når controlleren merker at et hjul slipper, avlastes trykket ved at væske pumpes tilbake mot pedalen/hovedsylinder.

EPS kan jeg ikke noe med.
Signatur
  (trådstarter)
   #33
 5,111     Sørnorge     0
Med litt oppholdsvær i dagslys har jeg fått sett litt mer. De siste 8cm av røret er ganske rustent. Her er røret ca 4,5mm (3/16"?). Før disse 8cm ser røret ut til å være av en helt annen sort - ingen synlig rust og tykkelse på ca 6,5mm (4/16"?). Mulig det er et ytterrør som ligger veldig tett utenpå, slik at det ser ut som ett stykke.

Koblingen mellom rør og slange er M10x1.0 og lot seg løsne relativt enkelt.

Jeg har lyst til å bytte alle de siste 8cm av røret. Jeg har altså lyst til å skjøte der røret er tykkest. Bremserørsnipler ser ut til å være 3/16". Noen unntak er 5/16". Ingen er imellom disse. Koningsverktøy er også for 3/16" eller 5/16". Jeg har ikke funnet noe imellom.
Hva blir beste måten å skjøte på her? Er det slingringsmonn slik at 3/16" nipler passer på den tykkere delen av røret? Kan de evt bores litt større? Eller forminsker man den tykke delen av røret på et vis?
  (trådstarter)
   #34
 5,111     Sørnorge     0
Nå er lekkasjen fikset. Det var et beskyttelsesrør utenpå selve bremserøret. Det ble fjernet med rørkutter som skar mange tverrsprekker i ytterrøret, og deretter baufil på langs. Etter oppdeling kunne bitene vippes av med skrutrekker.

Verktøyet som ble brukt er det Inge linker til. Om jeg skal gjøre noe slikt igjen skal jeg finne en mindre rørkutter. Den som ligger i settet er vanskelig å komme til med, selv i dette tilfellet hvor det egentlig var mye plass å jobbe på.