2,563    35    4  

Finne bremsevæskelekkasje

 5,111     Sørnorge     0
Finnes det noen triks for å identifisere hvor bremsevæsken blir av? Lekkasjen er såpass liten at det ikke er synlig reduksjon i nivået på tanken på daglig basis, men det tar ca 5000km fra den er fylt til max-merket til varsellampene om lavt nivå tennes.

Er det noen måte å snevre inn leteområdet på, f.eks identifisere til hvilket hjul det lekker, evt om det er clutchen?

Edit:
Når varsellampene kommer på, er det ESP og ABS som tennes først, mens bremsevæskenivå varsles et par minutter senere. Kan det indikere at lekkasjen er relatert til ESP/ABS? Har ESP/ABS funksjonene en egen krets med bremsevæske?
Siste redigering: Tuesday, January 26, 2016 12:03:39 PM av petterg

   #1
 6,009     Finnmark     0
Vil tro en visuell sjekk fra undersiden vil vise en såpass stor lekkasje.... Angel
Signatur
   #2
 3,234     Vestfold     0
Tja, om det f.eks lekker litt i en lufteventil, er ikke det lett å se på norske griseveier, der en bil omtrent er konstant våt (iallefall her i saltlake landet).

Bremserørene går til bremsene via en ABS enhet, med ventiler som kontrollerer trykket for at ABS bremsene skal fungere.

Dessverre kan det være mange skjulte småsteder det kan lekke. Vi snakker kanskje om så lite som 0.5 dl på 5000km.
   #3
 3,042     Akershus     0
Bremsevæske er noe svineri, men ganske tyntflytende så det er ikke så lett å finne synderen. Og nei, det er ingen egne kretser for ABS/ESP.

Titt rundt ABS-sentralen etter griseri. Følg rørene ned i motorrommet til forhjulene og undersiden. Sjekk rørene som går under bilen, også over tanken og lignende. Ofte det blir rust der. Sjekk alle bremseslanger og bøy på dem for å se om de er morkne. Etterstram lufteniplene på alle fire kalippere. Se etter griseri i felgene for å se om ett av hjulene får bremsevæske sølt på seg.

Edit: Jeg hadde lekkasje i hovedbremsesylinderen som lakk inn i bremsekraftforsterken. Resulterte i at pedalen ble helt stum og ikke mulig å bremse. Var sånn passe skummelt. Heldigvis var dette noe som skjedde da jeg skiftet turbo så det var gåfart og jeg kunne bruke brekket til å bremse med.
   #4
 372     Hedmark      0
Har det blitt byttet kalipperen/bremseslanger/rør noe sted så sjekk der først. Ei kvart runde for lite dratt igjen så kan man ha lekkasje
   #5
 5,416     Langhus     1
Veteranmercen hadde lekkasje i pumpa. Da rant bremseveska inn i servoen og ble presset ut via vacumrøret til innsuget når en trykket på pedalen... fiiiin James Bond effekt, full tåkelegging. Særlig i kø, ikke mulig å se lysene til bilene 4 meter bak...

men ingen synlig lekkasje, alt gikk til "forbrenning"...
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Jeg mangler James Bond-effekten....

Min første misstenkte var kalipperen som ble byttet i sommer, men klarer ikke å se noe der. Den ble byttet pga liten lekkasje i sylinderen. Den var så liten at jeg ikke så noe, men ble fuktig på fingeren da jeg byttet klosser. Tenkte jeg da hadde funnet synderen, men tydeligvis har det fortsatt å lekke i samme tempo. Det kan jo ha kommet en tilsvarende på et annet stempel... Men det nytter jo ikke å basere seg på at fingeren blir fuktig når man tar noe sted på denne tiden av året.

Har ikke ABS/ESP et slags kammer som det bygger opp trykk i?
   #7
 3,234     Vestfold     0
Nei, ABS har vel bare ventiler som løser ut trykk. Er kun bremsekraftforsterkern som hjelper til å bygge opp "trykk"

Biler med ESP må vel derimot ha noe som også kan skape trykk til et hjul osv.

   #8
 1,060     Jevnaker     0
Biler med ESP må vel derimot ha noe som også kan skape trykk til et hjul osv.

Alt mellom bremseservoen og hjulene skjer inni ABS-pumpa og det går et rør ut til hvert hjul:




Signatur
   #9
 347     1
Stå på bremsene for å skape mye trykk. Da vil du forhåpentligvis få et større hull.
Det er mye bedre med hull i bremserør når bilen står i ro enn når du bremser for å unngå å kjøre på noe/noen.
  (trådstarter)
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Etter en uke med uvanlig mye bykjøring (mye bremsing og clutching) har væskenivået falt fra toppen av max-streken til bunnen av max-streken. Det har altså falt med tykkelsen av selve streken.
Jeg undres om ikke lekkasjen er noe som oppstår i spesielle situasjoner, som f.eks når ESP jobber. Misstanken bygger på at etter at jeg skiftet ene kalipperen fulgte jeg nøye med på nivået og fikk inntrykket av at det ikke lakk noe lenger. Men så, etter 5000km kom altså varsellampene på. Jeg er litt usikker på når jeg sist sjekket nivået - antagelig i november og ca 2-3000km siden. Januar var preget av isete veier. Den siste uken har vært bare veier. Derfor undrer jeg om problemet kan være knyttet til kulde/is/esp/abs på et eller annet vis?
   #11
 347     0
Har du slitt mye klosser?
Bremsevæskenivået vil vel minke ettersom klossene slites. Stempelet i caliperen beveger seg lenger ut, og da vil det være mindre bremsevæske i beholderen.
   #12
 1,060     Jevnaker     0
Er det bensin eller dieselbil?

Hvis det er bensinbil: Ryker det uvanlig mye blått når du kjører i skarpe venstresvinger?
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 5,111     Sørnorge     0
Det er diesel. Røyk er kun avhengig av gasspådrag i motbakker.

Klossene er ikke veldig slitt. Det kan kanskje ha hatt noe med innkjøring av de nye klossene bak å gjøre? Klosser og skiver bak ble byttet samtidig med kalipperen. Men det er vel noe snodig at den innkjøringseffekten skulle komme først nå, og ikke i løpet av de første 2-3000km hvor jeg fulgte nøye med på væskenivået?
   #18
 389     1
Gjør som noen sier, sett deg i bilen og stå på pedalen til du merker at det begynner å svartne. Dette er vel en relativt moderne bil, så den har skiver på alle hjul. Da er det lettere å se om det er en lekkasje på calipere i motsetning til om det hadde vært tromler bak. Steder som kan lekke er tilkoblinger på hovedsylinder, ABS-enhet, T.stykke mellom bakhjul og nevnte kalippere. Hvis du har lekkasje så mye som du sier så skal det vises noe.

Et annet sted som også er nevnt er i bakkant av hovedsylinder. du vil ikke se noe her før du skrur av denne og kikker nedi BKFen. De fleste BKFer har påkobling av vakuum øverst, det vil si at det sjelden blir tilbakeslag av bremsevæske inn i manifold slik at eksos forandrer utseende.
   #19
 3,042     Akershus     1
Merk: Det å skru ut hovedsylinderen er en dritjobb av dimensjoner så inspiser så mye du kan før du går til det steget. Er du heldig så kan du skru den ut ved bare å demontere halve motorrommet, men uten å skru av rørene. Må rørene av så har du en fin-fin jobb med å blø hele systemet.
   #20
 5,416     Langhus     0
Gjør som noen sier, sett deg i bilen og stå på pedalen til du merker at det begynner å svartne. Dette er vel en relativt moderne bil, så den har skiver på alle hjul. Da er det lettere å se om det er en lekkasje på calipere i motsetning til om det hadde vært tromler bak. Steder som kan lekke er tilkoblinger på hovedsylinder, ABS-enhet, T.stykke mellom bakhjul og nevnte kalippere. Hvis du har lekkasje så mye som du sier så skal det vises noe.
...

Eller spenn opp en plankebit mellom sete og pedal, så kan den stå en stund uten at du blir svett Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #21
 5,111     Sørnorge     0
Jeg har en teori om at så lenge jeg væskenivået i beholderen synker ved gjentatt hard pumping på pedalen, så kommer jeg heller ikke til å se noen lekkasje noe sted. Jeg har prøvd pumping, med varm motor, og kald motor. Å holde pedalen lenge eller pumpe raskt. Stillestående, og i fart. Varme bremser og kalde bremser. Uansett hva jeg gjør ser ikke væskenivået ut til å synke. Likevel, antatt at problemet nå er det samme som før byttet av kalipper, opplever jeg altså at nivået etter noen måneders kjøring er veldig lavt.
  (trådstarter)
   #23
 5,111     Sørnorge     0
Clutchen funker i alle fall. Jeg sliter med å se noe der - har ikke engang klart å finne lufteskruen der. Ved de pumpetestene jeg har utført har jeg pumpet pedalene likt. (Når man først sitter der og har to bein, må man jo bruke begge.)
   #24
 3,277     I huset mitt     0
Clutch kan godt være synderen her ja. Slavesylinderen sitter ofte inne i clutchhuset, og skal lekke mye før man ser det renner ut.

Clutch har ofte et eget kammer/adskilt del av bremseveskebeholderen og det er jo enkelt å la nivået synke ned/tappe ut til skilleveggen og deretter se hvilken del som synker.
-Irriterende å se på varsellampa for bremseveæskenivå mens man tester, men må man så må man.Smile
  (trådstarter)
   #25
 5,111     Sørnorge     0
I dag skjedde det noe!
Etter 8km kjøring fikk jeg en litt myk bremsepedal. En titt på væskebeholderen viste nivå nesten nede på der varsellampene tennes. Sist jeg sjekket var to dager og 30km siden og nivået var da ved maksmerket, hvor det hadde vært siden 25. januar.

Dette var før det begynte å sludde og vegen var fortsatt tørr. Tilfeldigvis hadde jeg en pappeske i bagasjen som kunne flås. En bit papp ble lagt ved hvert hjul. Dermed ble det avslørt lekkasje i fremkant av venstre bakhjul. Det lakk faktisk så mye at jeg er overrasket over at jeg ikke har funnet det før.

Det var en litt uegnet anledning til å ta av hjulet for å se nøyaktig hvor det kom fra, men i.o.m at kalipperen sitter på baksiden av akslingen er det mest sannsynlig at lekkasjen på framsiden kommer fra rør/slange. Det er også en mulighet for at den er avhengig av hvor langt inn fjæringa er trykket (hvor mye last det er i bilen).
   #26
 3,234     Vestfold     0
Kan og være at lekkasjestedet har blitt større etter bruk, og dermed ble lett å finne. Bakbremsene får sjeldent mye trykk med mindre man bremser hardt, og ettersom lastventilen påvirker.

Da er det forhåpentligvis bare å reparere skaden, og slippe bekymre seg for lekkasjen i bremsesystemet.
  (trådstarter)
   #27
 5,111     Sørnorge     0
Jepp. Nå som området endelig er funnet er det forhåpentlig bare å vente på kombinasjonen dagslys og oppholdsvær for å få fikset det (og lasten som lå i bilen da det ble oppdaget skal bli liggende der til nøyaktig punkt er funnet). To år (og to eu-kontroller) har det tatt å lokalisere dette!
   #28
 5,866     OSLO     0
de som venter på noe "godt" venter ikke forgjeves... Grin

alltid irriterende med feil man ikke finner Sad flaks du fant den så  "enkelt"
  (trådstarter)
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Lekkasjen er i en 90-graders bøy nær enden på røret som kommer fra motorrommet. Er det noen som har erfaring med å bytte slike rør? Er det noen triks for å løsne det gamle røret uten å skade noe annet? Hvordan kommer man til for å løsne røret i motorrommet?

Finnes det noen måte å reparere røret på?
   #30
 38,337     Lillestrøm kommune     0
Rør byttes, når en først begynner så byttes ofte mer enn det ene røret.
   #31
 2,860     0
Forutsatt at resten av røret er i orden (ikke rust), så går det an å skjøte på et passende sted.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy-2000016992/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Skjotestykke-for-bremseror-2000018610/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Bremserornipler-2-stk-2000017969/

(Ett skjøtestykke+to nipler (pluss den som trengs ved tilslutning mot kaliper/slange) med tilsvarende utvendig gjenge. Verktøyet finnes i bedre og dyrere versjoner også...)


   #32
 25,377     Akershus     0
Nei, ABS har vel bare ventiler som løser ut trykk. Er kun bremsekraftforsterkern som hjelper til å bygge opp "trykk"

Biler med ESP må vel derimot ha noe som også kan skape trykk til et hjul osv.


ABS har en pumpe i controllerenheten. Når controlleren merker at et hjul slipper, avlastes trykket ved at væske pumpes tilbake mot pedalen/hovedsylinder.

EPS kan jeg ikke noe med.
Signatur
  (trådstarter)
   #33
 5,111     Sørnorge     0
Med litt oppholdsvær i dagslys har jeg fått sett litt mer. De siste 8cm av røret er ganske rustent. Her er røret ca 4,5mm (3/16"?). Før disse 8cm ser røret ut til å være av en helt annen sort - ingen synlig rust og tykkelse på ca 6,5mm (4/16"?). Mulig det er et ytterrør som ligger veldig tett utenpå, slik at det ser ut som ett stykke.

Koblingen mellom rør og slange er M10x1.0 og lot seg løsne relativt enkelt.

Jeg har lyst til å bytte alle de siste 8cm av røret. Jeg har altså lyst til å skjøte der røret er tykkest. Bremserørsnipler ser ut til å være 3/16". Noen unntak er 5/16". Ingen er imellom disse. Koningsverktøy er også for 3/16" eller 5/16". Jeg har ikke funnet noe imellom.
Hva blir beste måten å skjøte på her? Er det slingringsmonn slik at 3/16" nipler passer på den tykkere delen av røret? Kan de evt bores litt større? Eller forminsker man den tykke delen av røret på et vis?
  (trådstarter)
   #34
 5,111     Sørnorge     0
Nå er lekkasjen fikset. Det var et beskyttelsesrør utenpå selve bremserøret. Det ble fjernet med rørkutter som skar mange tverrsprekker i ytterrøret, og deretter baufil på langs. Etter oppdeling kunne bitene vippes av med skrutrekker.

Verktøyet som ble brukt er det Inge linker til. Om jeg skal gjøre noe slikt igjen skal jeg finne en mindre rørkutter. Den som ligger i settet er vanskelig å komme til med, selv i dette tilfellet hvor det egentlig var mye plass å jobbe på.