2,563
35
4
Finne bremsevæskelekkasje
5,111
Sørnorge
0
Finnes det noen triks for å identifisere hvor bremsevæsken blir av? Lekkasjen er såpass liten at det ikke er synlig reduksjon i nivået på tanken på daglig basis, men det tar ca 5000km fra den er fylt til max-merket til varsellampene om lavt nivå tennes.
Er det noen måte å snevre inn leteområdet på, f.eks identifisere til hvilket hjul det lekker, evt om det er clutchen?
Edit:
Når varsellampene kommer på, er det ESP og ABS som tennes først, mens bremsevæskenivå varsles et par minutter senere. Kan det indikere at lekkasjen er relatert til ESP/ABS? Har ESP/ABS funksjonene en egen krets med bremsevæske?
Er det noen måte å snevre inn leteområdet på, f.eks identifisere til hvilket hjul det lekker, evt om det er clutchen?
Edit:
Når varsellampene kommer på, er det ESP og ABS som tennes først, mens bremsevæskenivå varsles et par minutter senere. Kan det indikere at lekkasjen er relatert til ESP/ABS? Har ESP/ABS funksjonene en egen krets med bremsevæske?
Siste redigering: Tuesday, January 26, 2016 12:03:39 PM av petterg
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Bremserørene går til bremsene via en ABS enhet, med ventiler som kontrollerer trykket for at ABS bremsene skal fungere.
Dessverre kan det være mange skjulte småsteder det kan lekke. Vi snakker kanskje om så lite som 0.5 dl på 5000km.
Titt rundt ABS-sentralen etter griseri. Følg rørene ned i motorrommet til forhjulene og undersiden. Sjekk rørene som går under bilen, også over tanken og lignende. Ofte det blir rust der. Sjekk alle bremseslanger og bøy på dem for å se om de er morkne. Etterstram lufteniplene på alle fire kalippere. Se etter griseri i felgene for å se om ett av hjulene får bremsevæske sølt på seg.
Edit: Jeg hadde lekkasje i hovedbremsesylinderen som lakk inn i bremsekraftforsterken. Resulterte i at pedalen ble helt stum og ikke mulig å bremse. Var sånn passe skummelt. Heldigvis var dette noe som skjedde da jeg skiftet turbo så det var gåfart og jeg kunne bruke brekket til å bremse med.
men ingen synlig lekkasje, alt gikk til "forbrenning"...
Min første misstenkte var kalipperen som ble byttet i sommer, men klarer ikke å se noe der. Den ble byttet pga liten lekkasje i sylinderen. Den var så liten at jeg ikke så noe, men ble fuktig på fingeren da jeg byttet klosser. Tenkte jeg da hadde funnet synderen, men tydeligvis har det fortsatt å lekke i samme tempo. Det kan jo ha kommet en tilsvarende på et annet stempel... Men det nytter jo ikke å basere seg på at fingeren blir fuktig når man tar noe sted på denne tiden av året.
Har ikke ABS/ESP et slags kammer som det bygger opp trykk i?
Biler med ESP må vel derimot ha noe som også kan skape trykk til et hjul osv.
Alt mellom bremseservoen og hjulene skjer inni ABS-pumpa og det går et rør ut til hvert hjul:
Det er mye bedre med hull i bremserør når bilen står i ro enn når du bremser for å unngå å kjøre på noe/noen.
Jeg undres om ikke lekkasjen er noe som oppstår i spesielle situasjoner, som f.eks når ESP jobber. Misstanken bygger på at etter at jeg skiftet ene kalipperen fulgte jeg nøye med på nivået og fikk inntrykket av at det ikke lakk noe lenger. Men så, etter 5000km kom altså varsellampene på. Jeg er litt usikker på når jeg sist sjekket nivået - antagelig i november og ca 2-3000km siden. Januar var preget av isete veier. Den siste uken har vært bare veier. Derfor undrer jeg om problemet kan være knyttet til kulde/is/esp/abs på et eller annet vis?
Bremsevæskenivået vil vel minke ettersom klossene slites. Stempelet i caliperen beveger seg lenger ut, og da vil det være mindre bremsevæske i beholderen.
Hvis det er bensinbil: Ryker det uvanlig mye blått når du kjører i skarpe venstresvinger?
Klossene er ikke veldig slitt. Det kan kanskje ha hatt noe med innkjøring av de nye klossene bak å gjøre? Klosser og skiver bak ble byttet samtidig med kalipperen. Men det er vel noe snodig at den innkjøringseffekten skulle komme først nå, og ikke i løpet av de første 2-3000km hvor jeg fulgte nøye med på væskenivået?
Hva er vitsen med det? Nivået vil stige - hva har man påvist?
Hvor mye nivået stiger ved den lille bevegelsen.
Et annet sted som også er nevnt er i bakkant av hovedsylinder. du vil ikke se noe her før du skrur av denne og kikker nedi BKFen. De fleste BKFer har påkobling av vakuum øverst, det vil si at det sjelden blir tilbakeslag av bremsevæske inn i manifold slik at eksos forandrer utseende.
Eller spenn opp en plankebit mellom sete og pedal, så kan den stå en stund uten at du blir svett
Clutch har ofte et eget kammer/adskilt del av bremseveskebeholderen og det er jo enkelt å la nivået synke ned/tappe ut til skilleveggen og deretter se hvilken del som synker.
-Irriterende å se på varsellampa for bremseveæskenivå mens man tester, men må man så må man.
Etter 8km kjøring fikk jeg en litt myk bremsepedal. En titt på væskebeholderen viste nivå nesten nede på der varsellampene tennes. Sist jeg sjekket var to dager og 30km siden og nivået var da ved maksmerket, hvor det hadde vært siden 25. januar.
Dette var før det begynte å sludde og vegen var fortsatt tørr. Tilfeldigvis hadde jeg en pappeske i bagasjen som kunne flås. En bit papp ble lagt ved hvert hjul. Dermed ble det avslørt lekkasje i fremkant av venstre bakhjul. Det lakk faktisk så mye at jeg er overrasket over at jeg ikke har funnet det før.
Det var en litt uegnet anledning til å ta av hjulet for å se nøyaktig hvor det kom fra, men i.o.m at kalipperen sitter på baksiden av akslingen er det mest sannsynlig at lekkasjen på framsiden kommer fra rør/slange. Det er også en mulighet for at den er avhengig av hvor langt inn fjæringa er trykket (hvor mye last det er i bilen).
Da er det forhåpentligvis bare å reparere skaden, og slippe bekymre seg for lekkasjen i bremsesystemet.
alltid irriterende med feil man ikke finner
Finnes det noen måte å reparere røret på?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy-2000016992/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Skjotestykke-for-bremseror-2000018610/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremseror-og-Nipler/Bremserornipler-2-stk-2000017969/
(Ett skjøtestykke+to nipler (pluss den som trengs ved tilslutning mot kaliper/slange) med tilsvarende utvendig gjenge. Verktøyet finnes i bedre og dyrere versjoner også...)
ABS har en pumpe i controllerenheten. Når controlleren merker at et hjul slipper, avlastes trykket ved at væske pumpes tilbake mot pedalen/hovedsylinder.
EPS kan jeg ikke noe med.
Koblingen mellom rør og slange er M10x1.0 og lot seg løsne relativt enkelt.
Jeg har lyst til å bytte alle de siste 8cm av røret. Jeg har altså lyst til å skjøte der røret er tykkest. Bremserørsnipler ser ut til å være 3/16". Noen unntak er 5/16". Ingen er imellom disse. Koningsverktøy er også for 3/16" eller 5/16". Jeg har ikke funnet noe imellom.
Hva blir beste måten å skjøte på her? Er det slingringsmonn slik at 3/16" nipler passer på den tykkere delen av røret? Kan de evt bores litt større? Eller forminsker man den tykke delen av røret på et vis?
Verktøyet som ble brukt er det Inge linker til. Om jeg skal gjøre noe slikt igjen skal jeg finne en mindre rørkutter. Den som ligger i settet er vanskelig å komme til med, selv i dette tilfellet hvor det egentlig var mye plass å jobbe på.