#111
 44     0
Jeg var aldri avvist av bilverksteder (feks. Møller) når jeg ønsket at de monterer originale bildeler som jeg skaffet selv. Men tror at det finnes få elektriker som er villige å montere dine Elko kontakter og Nexans kabel som du kjøpte i nettbutikken. Vet noen grunn til det?
Signatur

   #112
 1,806     Trondheim     0
Egentlig burde bransjen gått sammen å laget en veiledende prisliste på materiell som man er pålagt å bruke "om ikke annet er konkret avtalt" Selv om en slik liste nok vil ha  høye priser, så hindrer det useriøse firmaer å ta fantasipriser når man ikke har avtalt noe.
 Grossistene prøvde dette for en del år tilbake.
Da ble de beskyldt av konkuransetilsynet for prissamarbeid...Nå opplever vi 20-95% luft i listeprisene, som det er bedre...? 
Vi er relativt ferske på mittanbud og det er til tider litt utfordrene å spille med åpne kort om timepris og påslag på våre nettopriser. Vi får ofte tilbakemelding på at våre timepris er for høy mot andre.. og at de ønsker å skaffe materiellet selv.. 

Fantastisk å skrive dette med Elby reklame over hele skjermen.. :) 

Noen påstår at elektrobransjen ikke har konkuranse. Det er feil,feil,feil.
Problemet er at kunden bestemmer ofte spillereglene. De forholder seg kun til timepris.. Så spør de kanskje om rabatt på materiell.

Start med å be om påslag på nettokost.   
   #113
 21,481     Enebolig     0
Det er rart at folk spør om timepris, og ikke total kostnad. Men slik er det.
   #114
 81     0
Elektrikkerbransjen er mafiabusiness vha lovverket. Rørleggerne pga. forsikringsselskapet. Elektrikkerbransjen er jo enda værre pga bukken og havresekken syndromet.

Hadde ei tante som skulle legge opp ny stikkontakt ute på innglassert veranda. 30 000 skulle de ha. Nei jeg gjorde det for et par hundrelapper i materiell + 500kr for 1/2 time elektrikker for å godkjenne.

Nå skal det sies at min tante ikke kan noe om dette så det kan jo ha vært snakk om ny kurs. Ville jo uansett vært synlig ledning så ikkje for mye jobb.
   #115
 758     Bærum     0
Saken fremstilles som at man ikke bør ha nevneverdig avanse på materiell. Da bør man få utarbeidet et regnestykke om hva som inngår i timepris for en elektriker. Den dekker generelt de reelle kostnadene ved å ha en ansatt (lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer, kurs, verktøy, bil osv) Jeg er klar over at bransjen kunne økt timeprisen 40% mot å redusere avanse på materiell. Hvem vil være først? Og i praksis vil det nok være umulig der markedet er stort, og enkelte vil selge seg inn på timepris.



Som et lite innspill på denne kommentaren har jeg avtalt med bedriften jeg skal bruke til elektrikerarbeider to forskjellige timespriser. Den lavest er når de leverer utstyr kjøpt igjennom dem og den andre er når jeg har kjøpt inn utstyr. Jeg synes dette er en helt grei måte å gjøre det på, ryddig for begge parter.
   #116
 21,481     Enebolig     0
Det er mulig, men totalprisen blir jo omtrentlig den samme.

Erfaringsmessig er det klokt å takke nei til større oppdrag der kunden bidrar med materiell. Det er ofte feil materiell eller kjøpt på Biltema. Jeg har feks hatt tilfeller der kunden blir gretten fordi jeg ikke kan bruke for lavt tverrsnitt på kurser, stikk u/jord, Biltema produkter osv. Da er det i mine øyne bedre å ha tydelige retningslinjer, og en ærlig prispolitikk.

Etter mitt syn må folk slutte å bestille et produkt uten å spørre om pris. Det betyr ikke at man skal svindle folk, men man må forvente at firma fakturere mer for materiell enn det kunden kan betale på Biltema/Megaflis/Clas osv. Som regel er det "dyrt" uavhengig av om det er "gjengs pris" eller ikke. Det er ikke kultur for å investere i el anlegg, kontra kjøkken, bad og terrasse. Det skal bare fungere.
   #117
 758     Bærum     0
Det er mulig, men totalprisen blir jo omtrentlig den samme.

Erfaringsmessig er det klokt å takke nei til større oppdrag der kunden bidrar med materiell. Det er ofte feil materiell eller kjøpt på Biltema. Jeg har feks hatt tilfeller der kunden blir gretten fordi jeg ikke kan bruke for lavt tverrsnitt på kurser, stikk u/jord, Biltema produkter osv. Da er det i mine øyne bedre å ha tydelige retningslinjer, og en ærlig prispolitikk.

Etter mitt syn må folk slutte å bestille et produkt uten å spørre om pris. Det betyr ikke at man skal svindle folk, men man må forvente at firma fakturere mer for materiell enn det kunden kan betale på Biltema/Megaflis/Clas osv. Som regel er det "dyrt" uavhengig av om det er "gjengs pris" eller ikke. Det er ikke kultur for å investere i el anlegg, kontra kjøkken, bad og terrasse. Det skal bare fungere.


Dette innebærer selvfølgelig kjennskap til krav og god kommunikasjon med elektriker. Man må selvfølgelig følge regelverk og tverrsnitt osv. Men i mitt øyemed så er dette en god besparelse da det er mye materialer og lite arbeid og jeg selv monterer boksene og k-rør. Jeg synes i hvert fall det er en god løsning p det hele.

   #118
 6,009     Finnmark     0
Erfaringsmessig er det klokt å takke nei til større oppdrag der kunden bidrar med materiell.

Skjønner den om det er pga dårlig materiell.....
Ser det er store forskjeller på ulike fabrikat: etman,chint, Schneider, Elko mm( Biltema selger vel etman?).

Men bransjen er litt inkonsekvent der, fordi det er også elektrikere som bruker billigste komponenter for å tjene maksimalt.....

Idag er det mulig å kjøpe akkurat samme "kvalitets" materiell som elektrikere bruker, men mye billigere......tenker da på Elko,Schneider, Nexans med flere........

"Vår" elektriker bruker ingen "veiledende " priser, men har påslag på sine priser..............Om jeg har noe materiell liggende som jeg ønsker å benytte ( selvsagt "kvalitet "), så justerer han timepris litt opp.......
Og ser her oppe i nord, så bestiller flere og flere elektrikerfirma materiell istedenfor å bruke lokal grossist.....

Signatur
   #119
 21,481     Enebolig     1
Det stemmer at stadig flere firmaer benytter materiell av dårlig kvalitet. Opprinnelig startet dette med at enkelte firma fikk det for seg at de kunne tjene gode penger, og andre aktører må nå følge samme linje for å være konkurransedyktige.
Dette har nå pågått i så mange år, at endel yngre elektrikere ikke har erfaring med annet utstyr enn Chint, Etman, Malmbergs ol.

Etman inngår nå i sortimentet på Biltema. Jeg regner med at Chint blir å se i hyllene innen relativt kort tid. Likevel finnes det produkter av enda dårligere kvalitet, og som er enda billigere. El materiell har forøvrig aldri vært billig på Biltema, de utnytter også kundens uvitenhet.
   #120
 21,481     Enebolig     0
Det er mulig, men totalprisen blir jo omtrentlig den samme.

Erfaringsmessig er det klokt å takke nei til større oppdrag der kunden bidrar med materiell. Det er ofte feil materiell eller kjøpt på Biltema. Jeg har feks hatt tilfeller der kunden blir gretten fordi jeg ikke kan bruke for lavt tverrsnitt på kurser, stikk u/jord, Biltema produkter osv. Da er det i mine øyne bedre å ha tydelige retningslinjer, og en ærlig prispolitikk.

Etter mitt syn må folk slutte å bestille et produkt uten å spørre om pris. Det betyr ikke at man skal svindle folk, men man må forvente at firma fakturere mer for materiell enn det kunden kan betale på Biltema/Megaflis/Clas osv. Som regel er det "dyrt" uavhengig av om det er "gjengs pris" eller ikke. Det er ikke kultur for å investere i el anlegg, kontra kjøkken, bad og terrasse. Det skal bare fungere.


Dette innebærer selvfølgelig kjennskap til krav og god kommunikasjon med elektriker. Man må selvfølgelig følge regelverk og tverrsnitt osv. Men i mitt øyemed så er dette en god besparelse da det er mye materialer og lite arbeid og jeg selv monterer boksene og k-rør. Jeg synes i hvert fall det er en god løsning p det hele.


Jeg kjenner ikke til din kompetanse, men å la kunden montere bokser og rør innebærer tilsvarende risiko for at man ender opp med konflikt.