3,018
79
2
Hva forventer du av en ny bil, og hva kan du godta av feil?
3,234
Vestfold
0
Kjøpte meg en ny bil i fjor. Bilen i seg selv har jeg stort sett vært fornøyd med. Noen småting er det alltid. Problemet er hvordan forhandlers verksted har løst dette, og service rundt. Noe som skulle ha vært ordnet på verksted en eneste dag, dro vel ut et års tid med inn og ut av verkstedet grunnet manglende faglig utførelse, manglende deler og annet rot og surr fra ende til annen. Jeg har også opplevd andre småting, riktig nok ikke like mye surr, men det har ikke vært rettet kjapt og elegant i mine øyne.
Derimot har jeg nå problemer knyttet til drivlinjen, som det virker som verkstedet ikke tar på alvor og nærmest ser på meg som problemet. Jeg er bruker av bilen og det problemet var der langt i fra det første året.
Jeg nevner hverken merke eller forhandler her, men det er et merkeverksted, da det er lite relevant i forhold til mine spm, men hva opplever folk rundt om av feil, og håndteringen av på fabrikk nye biler?
Jeg har på følelsen av at bilbransjen i Norge er på vei mot et lavmål, og at det er mye av den samme dritten over hele smørja. Alt er rosenrødt så lenge man betaler, mens det blir surr og rot av den minste reklamasjon. Bedre og bedre garantier er null verdt når man like vel ikke får noe igjen for det.
Er det bare å slenge seg på steder som din bilpartner osv? Sparer masse penger som en da kan bruke hvilket som helst verksted til å fikse problemet selv uten å krangle om ditt og datt først når fabrikk garantien er ute.
Jeg har uansett sett gått lei, og drømmer om å finne en nogenlunde seriøs forhandler/importør her i landet.
Derimot har jeg nå problemer knyttet til drivlinjen, som det virker som verkstedet ikke tar på alvor og nærmest ser på meg som problemet. Jeg er bruker av bilen og det problemet var der langt i fra det første året.
Jeg nevner hverken merke eller forhandler her, men det er et merkeverksted, da det er lite relevant i forhold til mine spm, men hva opplever folk rundt om av feil, og håndteringen av på fabrikk nye biler?
Jeg har på følelsen av at bilbransjen i Norge er på vei mot et lavmål, og at det er mye av den samme dritten over hele smørja. Alt er rosenrødt så lenge man betaler, mens det blir surr og rot av den minste reklamasjon. Bedre og bedre garantier er null verdt når man like vel ikke får noe igjen for det.
Er det bare å slenge seg på steder som din bilpartner osv? Sparer masse penger som en da kan bruke hvilket som helst verksted til å fikse problemet selv uten å krangle om ditt og datt først når fabrikk garantien er ute.
Jeg har uansett sett gått lei, og drømmer om å finne en nogenlunde seriøs forhandler/importør her i landet.
Jeg hadde sendt mail til produsenten og sagt at den norske forhandleren er udugelig. Tror de fleste bilprodusenter har lært å bry seg om ryktet sitt.
Får du slike undersøkelser fra ditt verksted?
Jeg har benyttet med av merkeverksted på Skøyen, og er veldig fornøyd. Hittil har det ikke vært noen store utfordringer annet at det tar tid å bestilt time og de ringer aldri tilbake samme dag som jeg tar kontakt. Det er også et annet merkeverksted på Økern som jeg kommer til å bruke i fremtide.
Siden jeg også har en engelsk bil er det ikke så mange muligheter. Jeg bruker her delvis merkverksted og delvis et verksted i Sandvika som er spesialist på dette merket. Sandvikaverkstedet har lavere timepriser, lavere påslag og god service. Merkeverkstedet har også topp service, men også topp priser og topp påslag.
Familien disponerer ytterligere en tysk sportbil, og her kan jeg ikke skryte nok av merkeverkstedet. Absolutt topp service, fri leiebil, innbydelse til presentasjonskvelder, banekjøring, rabatter og mye annet positivt.
Men siden jeg er i Tyskland ofte ser jeg at det er en god del kroner å spare på å t service der nede og jeg opplever servicen like god.
Jeg måtte nettopp skifte en xenonpære og dette skulle koste kr. 4.000,- på merkeverksted, men på verkstedet i Sandvika betale jeg kr. 1.800, og de gjorde det mens jeg ventet.
Jeg har hittil vært heldig med merkeverkstedene, men oppever at ikke alle er like heldige, og oppever generelt merkeverksted som dyre.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det har jeg aldri vært borti uansett merke. Men det virka ikke dumt.
Jeg forventer at en ny bil har minimalt med feil, men hvis det skulle dukke opp feil bør de utbedres så raskt og smertefritt som mulig.
Men vår erfaring er en ganske annen.
Kortverson: kjøpte ny bil i 2011 som har hatt mer eller mindre alvorlige feil siden dag én. For å nevne de alvorlige. Motoren kutter under pådrag, bilen vil ikke starte, og det elektriske håndbrekket virker ikke. At håndbrekket ikke virker er noe kjedelig da den fantastiske elektriske automatkassa ikke har "park" som vanlige automatkasser.
Bilen har vært levert på verksted utallige ganger, med forskjellige grunner til hvorfor de ikke kan reparere den.
Tok med bilen til merkeverkstedet i nabobyen og fikk verksmesteren til å ta en prøvetur. Etter endt tur får vi beskjed om at bilen er trafikkfarlig og må på verksted. Under hans prøvetur hadde motoren kuttet idet han skulle ut i et kryss og han holdt på å kollidere.
Vi satt for et års tid siden advokat på saken uten å komme noen vei. Advokaten til merkeverkstedet trekker denne saken ut i det uendelige og svarer stort sett i hvert brev at han ikke forstår hva som er problemet.
Det hele topper seg med at stedet der bilen ble kjøpt tydeligvis har gitt merkeverkstedet i nabobyen munnkurv. Da vår advokat kontaktet verksmesteren som holdt på å kræsje for å høre hva han mener om bilen, får han til svar at bilen virket fin og godt ivaretatt.
Neste steg er nå forliksrådet.
Garantier er null verdt når helt vanlige reklamasjoner ikke ordnes opp i.
Bilbransjen lever dessverre for godt beskyttet ved at heving og omlevering som oftest blir urimelig kostnad for selger. 2 rep forsøk for samme feil skulle vært nok. Urimelig at kunde skal tape fordi bilen ikke holdt mål, og forhandler gjør for lite i å prøve å rette dem opp.
Uke 2: rygge alarmen uler selv på motorveien i 90-100km/t, funker delvis når du rygger mot hinder. Feilkode slettes og 1 sensor skal byttes.
Uke 6: rygge kamera viser tidvis bildet. Når den viser, har den splittet skjermen i to hvor øvre halvdel vises nederst og nedre halvdel øverst. Bildet i tett snødrev! Får sporadisk ikke låst bilen. Ryggekamera er standard feilvare og blir byttet. Låsene feilsøkt og en sensor justert.
Uke 7: sliter fortsatt med å kunne låse dørene. Sporadisk problem, men når den ikke vil, så vil den ikke låses. Automaten girer ikke opp igjen etter oppbremsing mot rundkjøringer/fartsdumper når bilen selv har giret ned til første, men uten ful stendig stopp. Feilsøking låser og girkasse, men ikke noen funn og forbedringer.
Juni: Stort sett slutt på å låse dører. Parkeres som oftest ulåst på offentlig plass utenfor jobben. Automaten "nyser" ved pådrag og nekter å gire. Ny runde feilsøking, bytter 1 komplett dørlås med sensorer. Automaten blir flashet med oppgradering og virker etter dette
Juli: ny feilsøking, men den eneste kvalifiserte mekanikeren har ferie. Finner ingen ting...
August: blåser fortsatt kaldt på bena. Har målt og det ligger på 12 grader ved føttene. Får ikke låst dørene. Ny feilsøking på dørene og noe blir justert. Funker bedre, men langt fra bra.
Oktober : sjekker ut mulighetene for å heve kjøpet. Bilen er privat leaset og bilselgeren gir meg det han mener er et ok utkjøp og tilbud på ny bil. Jeg er IKKE enig i det oppsettet. Tar kontakt med leasing firmaet ( som jeg forhåpentligvis aldri mer skal bli kunde hos igjen!! ) hvor de bare sier at de ikke er en part i saken, bare en objektiv tredjepart og at dette er en sak mellom meg og selger... Selger sier at Santander er nøkkelen til innlevering og uttak av ny/annen bil. Så da ble jeg kasteball i noen runder på dette før jeg tok kontakt med advokat. Og der fikk jeg en liten overraskelse. Jeg hadde jo kjøpsloven i baktankene, men advokaten meddelte beklageligvis at privatleasing faller ikke inn under kjøpsloven ! Tok så kontakt med importøren og avtalte at de skulle se på både saken og bilen.
November: bilen på verksted. Importøren skal/skulle/har sendt en mekaniker/teknikker for å bistå verkstedet. Nå har den straks stått der i 3 uker og det eneste jeg har fått vite er at den nesten funker nå..... Men om importørens teknikker har vært der, får jeg ikke svar på ?!?!
Har kjøpt 6 nye biler hos denne forhandleren tidligere. Alle av samme merket og aldri hatt problemer med noen av dem. Forhandleren og verkstedet har alltid gitt god service, men nå spyr jeg snart av hele bilen og vil bare bli kvitt den.
Men jeg finner ingen god løsning. Men importøren har sagt at bilen ikke skal være slik. Så jeg håper at de vil ta den tilbake... Men når og hvor mye mer må jeg holde på før det skjer....? Har ikke lyst til å ta ut en ny lik heller. Hele inntrykket og følelsen rundt den bilen er bare negativ!
Man har kjøpt en vare av selger, og den varen skal være 100 %. En selger bør derfor legge seg flat og ordne opp, DERSOM det er en typisk reklamasjonsfeil som ikke kan legges kjøper til last.
Gratis leiebil må være et must og det bør selvsagt prioriteres å reparere hurtig.
På den annen side så vet vi at det ikke fungerer slik i virkeligheten. Selger/bilforhandler har ofte et regresskrav mot produsent og påberoper seg seg at det er disse som må ordne opp. produsenten vil granske og gjøre alt for å slippe ansvar, og vil så hevde at feilen ligger hos kjøper eller selger.
Og det er vel her det med service fra selgers side kommer inn. Den som er opptatt av å ha et godt navn vil, om ikke kjøper kan lastes, ordne opp og selv ta kranglene, slik at kjøper ikke blir skadelidende. Men ikke alltid er dette like lett, og det er vel et fåtall som vil ha unødvendige utlegg.
I den historien som Stein-K forteller, hvor det er så mange feil, BURDE i mine øyne selger lagt seg flat og gjort alt for å ordne opp UMIDDELBART. Heving av kjøpet vil være et naturlig resultat dersom man ikke klarer å reparere innen rimelig tid. I noen tilfeller bør ikke jus spille for stor rolle, det å finne en god løsning for kunden sin bør prioriteres, og da vil det som i utgangspunktet er en uheldig situasjon kunne snus til noe positivt.
Ofte er det slik at det nettopp i de situasjonene hvor noe går galt man kan vise lederskap og ordne opp i situsjonen, uten nødvendigvis å bruke jus og advokater.
Jeg har full forståelse for Stein-K sin frustrasjon og det er synd at han selv må ta saken lenger og lenger opp i hierarkiet for å få medhold og få den varen han har betalt for.
Selv har jeg vær ekstremt heldig med mine biler og forhandlere/verkstad, men det betyr dessverre ikke at det er slik i alle situasjoner.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Man kjøper bil for å bruke den, og ikke ha den på verksted. Du får nok retten på din side om du tar det videre, det er bare så synd det tar så mye tid og ressurser og få rett til tider.
Brukt biler er som regel gått over, og skiftet de deler som trengs, servicer er tatt mm.
Der du ser en bod, med gjerde rundt og bruktbiler, er som regel bilen tatt inn for å settes rett ut for salg, uten at noen ting er gjort.
Etter mange merker synes jeg Toyota er den som yder mest når det gjelder garantier/reklamasjoner mm,
Dette er min mening
De tilfeller det oppstår reklamasjons saker så rydder vi med en gang opp mot kunde og tar kampen med leverandør parallelt.
Dette irriterer meg grenseløst at bilforhandlere har egne tolkninger av kjøpsloven og "avventer" saker som i utgangspunktet er reklamasjon for kunde...utfall fra leverandør.
De blander de juridiske kortene på en kynisk måte mot kunde.. Det fremstiller seg selv kun som en budbringer uten ansvar.
Problemet er alltid grensesnittet privat og næringskjøp, samt balansering av risiko i forhandlerledd.
Forhandleren har jo gitt meg et innløsningsalternativ. Men jeg synes ikke at jeg skal bære kosten fra jeg bytter inn bilen til de evnt får videresolgt denne og i samme moment "ta et verditap" på 20-30.000,- mer enn om jeg i utgangspunktet hadde fått en bil som virket 100%.
Og leasing selskapet Santander kan jeg ikke skryte mye av. Hverken i denne saken her hvor de nekter å mene noe, eller flere andre småting. Feks, jeg ville ha kvartalsregning for å slippe alle de "skjulte" gebyrene som faktura gebyr og termingebyr ( blir noen tusenlapper ekstra! ) De kunne godt sende kvartalsvis, men de regnet gebyrer for hver måned uansett! Har ikke sjekket dette videre opp mot noe lovverk, men det strider mot min logikk! Og å bruke E-faktura eller avtalegiro er noe det absolutt ikke vil ha noe av. Har leaset fra andre selskap uten at dette har vært et problem.
Forhandler har alltid stilt opp med lånebil i kurrant størrelse og form. De har også kommet opp på jobben med lånebil og hentet min for versteds besøk, så den biten er jeg godt fornøyd med.
Når og hvis bilen blir fikset, vil den bli solgt og jeg er ferdig med merket og forhandleren. Tar de til vettet og ser en kunde som har handlet 7 biler på 6 år som en verdifull kunde og gir meg en løsning som ikke koster meg de store oengene, kan det hende de fortsatt har en kunde som kommer igjen. Tiden vil vise.....
Og ja, jeg har jo egentlig hatt utelukkende gode erfaringer med bilkjøp, forhandlere og verksted. Det er jo blitt 19 biler på 18 år
Det er sånn det skal være. Hvilken avtale de har igjen videre er totalt uinteressant for deg som kunde. Slike avtaler trenger ei heller å ha samme utfall som kjøp som faller under forbrukerkjøpsloven. Man forholder seg til forhandler, og de skal igjen forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov når du som kunde reklamerer. Slik ansvarsfraskrivelse er rett og slett råtent gjort. Det er rett og slett en enkel måte å komme seg unna på hos flere.
Vi har hatt vår DS3 nå i over 3 år og kjørt 68.000 km eneste feil så langt er et utvendig speil som låste seg i en posisjon. Byttet på garantien.
Jeg har hatt 60 biler hvorav 48 av merket Citroën og av disse 12 nye. Ikke hatt noe som helst å utsette på behandlingen jeg har fått angående de små sakene jeg har tatt opp innom garantidtiden.
Du får følge oss opp......
Egne prosjektfilmer på YouTube
Men snakket med verkstedet idag og da holdt de på med å bytte BSI'en. Det er vel såvidt jeg skjønte hoved computeren til bilen? i et håp om at det kunne hjelpe...
Så det eneste elektriske som ikke er byttet er vel snart pluggledninger og jordingskabelen til dynamoen.....
Jeg gikk igjennom papirene/ notatene ikveld for å forberede en lang klage til Citroen Norge. Og da ser jeg at jeg har glemt noen verkstedrunder litt opp i tråden!
Bilen ble utlevert ny med 13 km på telleren og skeiv forstilling. Rattet sto ti på tolv når bilen gikk rett frem. Ble fikset noen dager etter at jeg fikk bilen.
Påskeferien ble den kjørt til fjells på vaskebrettvei og jeg trodde den skulle ramle fra hverandre. 2 foringer og en lenkearm ble byttet før 200mil!
Når jeg nå går igjennom notatene, så lurer jeg på hvordan jeg har klart å eie dette makkverket i 8 månder! Har jo alltid hørt om noen av de gamle BX' ene og hvor lunefulle enkelte modeller har vært, men trodde jo at den tiden var over. Blir nok lenge til jeg kjøper en ny Citroen igjen.
Det går bra. Så lenge vi er innenfor samme kategori.....
Siden det har vært så mye feil, og da med det elektriske i alle former, så hadde jeg helt mer over mot basic. Skal se det kan ligge en eneste ledning som går til jord eller noe slikt. Men det burde de ha målt for lenge siden evnt.
Uansett, jeg håper virkelig, at de nå får den kjerra i stand, så du kan bruke den. Ellers burde de temmelig kjapt ha en ny bil som fungerer fra dag 1 og en stund framover.
Den forhandleren der burde vel skjønne nå at de overhode ikke har levert deg det du har bestilt. At du skal behøve å klage til Citroen Norge nå, burde vært totalt unødvendig om de tok sitt ansvar besvisst.
Innenfor kjøpsloven så skal feilretting skje innen rimelig tid. De kan godt dytte foran seg urimelige kostnader ved omlevering/heving, men det hjelper lite når de ikke klarer å reparere den. Gir de deg en ny bil kan de skru på denne til kråka tar dem, og kanskje får den i kjørbarstand en eller annen gang og kan videreselge den da. Du skal iallefall ikke sitte der å lide for dette. Dette er og en bil som bør sendes i retur til fabrikk for å feilsøkes og se hva som har gått galt der, for dette er helt vilt på en 8mnd nybil.....
Får frysninger på ryggen av å lese sånt. Personlig hadde jeg nok eksplodert med de konsekvenser det hadde medført.
Bytter du hele parken?
For øvrig kjipt å høre om problemene dine.
Jeg har aldri tenkt tanken på å kjøpe merket du har vært uheldig med, og særlig ikke når jeg hører slike historier.
Samtidig er det jo utrolig viktig å ikke høre på enkeltepisoder når det gjelder problemer med selve bilene. De finnes de utroligste historier innenfor alle merker, og man trenger et stort antall erfaringer for å danne et bilde som blir mer korrekt..
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
Men DS5`en blir solgt/gitt bort når og hvis den blir reparert. Får de ikke fikset den snart, så kansellerer jeg bilen og krever pengene tilbake. Aner ikke helt hvordan, men brevet/kravet blir sendt til uken.
Var innom verkstedet i dag med reserve nøkkelen. De ville teste den også da det ikke hjalp å bytte BSI`en, alle dørlåser og sensorer osv osv. De skal bytte en LMD boks også i morgen og etter det er verkstedet med spesialtekniker fra Citroen Norge rådløse. Da mener de at de har testet absolutt alle enheter og de har også byttet absolutt alt som har med dette å gjøre.... Det som de synes er morsomst er at alt de har demontert er blitt testet og virker 100% som det skal. Men sammen virker de ikke. De har sågar krysstestet med andre DS5 som de har inne!
Uansett utfall i morgen, så har forhandleren og Citroen brent broen og jeg vil ikke ha noe mer med franskmenn å gjøre på et par tiår. Da bør de i hvert fall komme med et rimelig stort plaster, og det fryktelig fort!!
Jeg kjenner verksmesteren godt gjennom mange år. Og han sier at de aldri har hatt problemer utover de jeg har hatt med rygge alarm og kamera på noen av disse bilene. Jeg har absolutt ingen grunn til å mistenke noe annet heller. Men det gir meg null og nada trøst så lenge min bil er slik!
Det sier jo seg selv at om de ikke har den fiksa i morgen med siste delen, og dermed er rådløse. Da er det kun omlevering/heving som gjenstår. Prøve seg på noe annet da blir i beste tilfelle patetisk.
Som Hans nevner, støtteapparatet. Det er som oftest her den største svikten feilen ligger når det skjer noe. Alle kan oppleve noe med bilen, men da må de ta ansvar å få ordnet det kjapt, uansett hva som må til.
Helt enig!
Det var derfor jeg skrev problemer med selve bilene..
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
DU GJØr ALT KORREKT!
Det gleder meg å lese måten du gjør dette på, og må være drømmekunden. Du er saklig og lar de få mulighetene til rette slik de har iht regelverket. Det er synd å lese at du har hatt så mye problemer med en så spennende bil som DS5, men det hjelper selvsagt ikke deg.
Jeg berømmer måten du har presentert problemet på her på byggebolig, uten følelser og uten synsing, men rene fakta og ikke noe mer.
Innlegget er i mine øyne en mal på hvordan man kan offentliggjøre et problem på, opprettholde integritet og saklighet og samtidig kunne offentliggjøre hvem som er leverandør.
Jeg ønsker deg lykke til med nytt bilvalg og håper Citroen er anstendig når de kompenserer for dine problemer.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det ble ikke orden på bilen denne fredagen her, så jeg sendte Santander en epost med hele feil oppstillingen og krevde å heve leasingen med øyeblikkelig virkning samt refusjon av innskuddet minus bruksfradrag. Ba om at den siste måneden også frigis. Får jeg ikke siste måneden, så er det greit så lenge de kanselerer leasingen. Viktigste for meg nå er bare å bli ferdig med den bilen!
Kommer det en skikkelig beklagelse og et plaster på såret, kan det hende jeg handler en ny Citroen en gang. Jeg er 100% sikker på at det er denne bilen og ikke generelt som er/har vært problemet. Så nå blir det spennende å høre hva Santander kommer med motsvar til uken.....
Jeg kan ikke nok juss, men har forhørt meg med NAF og advokat og de er jo også enige med problemstillngen med leasing. Det er dessverre ingen gode retningslinjer, rutiner og lover på dette ved leasing slik som kjøpsloven. Kanskje det blir det nå snart....
Det sørgeligste er jo at ALLE ( forhandleren, leasingselskapet og Citroen Norge ) mener at det ikke skal være slik og at bilen burde tas tilbake. Men ingen av dem har lyst til å ta den kostnaden..... Så da sitter jeg foreløpig med utgiftene og en grei lånebil som ikke er i nærheten av hva jeg betaler for!
Det hyggelig av dem å mene at den skal tas tilbake, men det hjelper ikke når ingen av den virkelig mener det...
Feilen er sikkert noe banalt slik som en dårlig terminering, kabelbrudd eller en kontakt sitter riktig i holderen.
En forhandler fortalte en historie om en Mercedes der batteriet feilet gang på gang (ladet seg ut). De byttet batteri flere ganger, sjekket alt uten å finne noe galt. Eieren var forbannet, verkstedet oppgitt.
Etter lang tid, og mange verkstedbesøk fant de til slutt feilen: Det viste det seg at lyset i bagasjerommet ikke slo seg av når det var lukket, og det tappet batteriet. Umulig å vite, om man ikke er inne i bagasjerommet med luken lukket.
Banal feil...
Dette høres ut som ei vandrehistorie.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Dette hørtes veldig rart ut! Jobber selv som bilselger, og det er ingen forskjell på en kjøpt bil og en leasingbil når det gjelder reklamasjon og en evt omlevering av bil. Dette må importøren ta på sin kappe, og hadde jeg vært deg ville jeg stilt det som et krav at de har 14 dager på å løse problemet, og hvis dette ikke rettes opp vil du ha en ny vare. Du må helt sikkert betale mellomlegget på kjørte km, ca 1.80 pr km.
Vi har 1-2 slike saker i året, og det løser seg alltid, og ofte er det leasing med i bildet, men dette er uten betydning da leasing kun er en betalingsform.
Selvsagt, hvis du har lange nok kabler og ikke minst......kommer på at luka må igjen
Egne prosjektfilmer på YouTube
Har ikke de noen ekstra "batteripoler" framme i motorrommet? Mener å huske jeg hjalp en venn med startkabler på hans W124 og da koblet vi de rett på noen "poler" i motorrommet? Kan være meg som husker feil, det er noen år siden.
Startmotor står tross alt framme i motorrommet på dei fleste biler.
Går det kun ein kabel fra batteriet og fram kan ein koble den ifra fremme og måle på den.
På 124, kan det nok rett og slett ha vært et batteri du fant fremme i motorrommet.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
OK? Godt kamuflert da? For jeg husker bare 2 bolter/poler som sto i området nært torpedovegg på førerside. Men noe batteri må ha vært godt kamuflert? Jeg så iallfall ikke noe som lignet på batteri. Dette var en 80-talls versjon, rundt 1986-modell tenker (før de plastskjørtene ble vanlige), vet ikke om det har noe å si?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men jeg fikk nå en epost fra Santander om at forhandleren tar tilbake bilen og leasing heves :-)
Gode nyheter, men "feirer" ikke før papir arbeidet er gjort!
Gode nyheter, håper det ordner seg. Det må være en god(?), gammeldags mandagsbil du har hatt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Steike. Hva jeg har sett, det lurer jeg jaggu på. Og jeg som bare røkte tobakk den gang...
Joda, bare å heve leasingen får jeg beskjed om. Så kommer det i dag en liten bisetning om at alt er greit!, men innskuddet får du ikke refundert.... Det er jo bare 60.000,- ut vinduet ??? Alle parter er jo nå enige om at bilen ikke kan brukes. Men ingen vil ta kosten ( Citroen Norge gidder ikke å bry seg. "Dette er en sak mellom deg og forhandler" ).
Ringer opp og spør pent om de er riktig friske. Da sier forhandleren at leasing selskapet ikke vil frigi innskuddet. Ringer så leasing selskapet og de sier at de ikke kan frigi noe jeg ikke har betalt til dem. Du har jo betalt innskuddet til forhandleren... Så da starter ny kasteball korrespondanse som i hvert øyeblikk ender med CC: til forbruker rådet, Broom og Autofil med mer.....
Nei, helt klart dem ikke har lyst. For det har jo spesielt du lyst til, som overhode ikke har gjort noe galt i denne saken, annet enn å handle en Citroen. Det er en helt uvirkelig ansvarsfraskrivelse bilforhandlerene har. De kan ikke skylde på ditt og datt nå. De har prøvd så til de grader å fikse den, men greier ikke. For at du skal da få det du har betalt for må du få ny bil. Alternativet er heving. Det skal ikke koste deg noe annet de få km du evnt har fått brukt den bilen. Men det burde de fint se bort i fra her.
Skammelig oppførsel er min mening.
La både forhandler, importør og leasingselskap være klar over at ingen av de tjener på at saken når media.
Santander har midlertidig lagt seg flatt på slutten, men vil jo nå ikke gå med på å heve kjøpet siden feilen er rettet. Forhandleren har null vilje og Citroen Norge har gitt blanke i den prosessen, men de har nå i hvert fall stilt med service teknikere.
Jeg skal ned i morgen og bytte lånebilen med min, og får jo se hva de sier/ gjør da. Men føler på meg at absolutt alle broer er brent. Forhandleren har da i mine øyne takket for seg og vil ikke ha meg som kunde i fremtiden. Ei heller vil jeg noen gang gi en anbefaling om å handle bil der. Veldig synd å kaste 7 fornøyde bilkjøp i dass spør du meg, men hvis det er det de ønsker for å kunne spare litt penger akkurat nå, så får jo det være greit.
Full og sannsynligvis siste rapport kommer i morgen... Før bilen legges ut for "salg"
Tenkte meg det kunne være noe så enkelt, siden det har vært så mye feil, til tross for massivt delebytte, og kryssjekking. Men, det har tatt alt for lang tid. Håper det fungerer i morra, så du kan selge den.
Jeg har aldri ville eie en Citroen, grunnet slike historier før. De sier det er blitt bedre, men denne viser noe helt annet. Uansett, feil, er nå en ting. Hadde bare forhandler/importør tatt litt mer ansvar å få rettet opp i det lenge før, så hadde saken vært en helt annen. I mine øyne er dette her å drive regelrett piss på kundens bekostning (bokstavelig talt også).
Så, da er det greit, at Citroen viser sitt sanne jeg. Jeg skal ALDRI i mitt liv eie en Citroen. Har jeg ikke vært sikker før, er jeg det nå. Det er ene og alene grunnet ansvarsfraskrivelsen dems. Så jeg er evig takknemlig for å få slikt fram i lyset.
Bare på jobben kan jeg nevne 3 andre med tilsvarende hendelse/saksgang hos 3 forskjellige merker. I gata hvor jeg bor er det 2 som ikke skal ha samme merke neste gang. Trist er det men ikke enestående for Citroen er mitt inntrykk, selv om jeg nok er litt farget av egen interesse for merket. Tror det er rådende kultur hos forhandler og importør som teller mest for hvordan eier føler saken blir håndtert.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Fikk heller ingen form for "unnskyldning" for at denne feilen har tatt over 6 måneder og 5 runder på verksted for å reparere, og at bilen har stått 7 uker på verksted, siste besøket nå varte nøyaktig 5 uker sammenhengende! Innstillingen fra forhandleren har heller ikke vært veldig service innstilt og hadde jeg behandlet mine kunder på denne måten, så hadde jeg ikke hatt returnerende kunder. Noe som er tilfelle i denne saken også. Jeg skal ikke handle bil igjen hos Autoco Bærum på Rud. Ei heller skal jeg på lenge handle en Citroen igjen hvis jeg i det hele tatt kommer til å vurdere dette merket igjen. Veldig synd, for jeg synes designen på spesielt DS serien er utrolig kul!
Får teste bilen en ukes tid før jeg prøver å videre lease den. Får jo håpe at den forblir feilfri ihvertfall noen år fremover og at noen og vil vurdere og overta en slik leasing. Kommer også til å sammenfatte en reportasje om bilen/ saken og oversende Bladet Bil og Broom slik at de forhåpentligvis kan gjøre en grundig analyse rundt rettslige krav for privat personer og leasing. Vet ikke om det hadde stoppet meg å privat lease hvis jeg visste om at man er tilnærmet rettsløs hvis bilen har større feil og mangler, for jeg hadde vel tenkt at " det skjer jo ikke meg...."! Men andre lurere individer vil kanskje tenke seg om en gang ekstra....? Min neste bil, skal ihvertfall ikke leases privat!
Det stemmer nok. Det er nok neppe noe ensrådene hos Citroen. Jeg har nettopp fått min egen bil omlevert. Saken har knapt vært så omfattende som med citroen, men verkstedet ødla mer enn de fiksa. Så da endte det heldigvis slik. Klart fratrekk for bruk ble det, men det er nå helt greit.
Bilforhandlere lever nok for godt og trygt. Det er og mange forhandlere å prøve seg igjennom. Men jeg tror de litt utafor byene har litt mer service enn de større i byen.
For min del er jeg ikke redd import. Den norske servicen er mange steder bånn i bøtta. Min måte å "ta igjen" er rett og slett at jeg finner meg steder utenlands som ordner opp billigere og langt mer serviceminded. Steder som derimot er unntaket, brukes flittig, og pris alene er ikke alt.
Jeg bruker Bertils bil i strømstad, Toyota forhandler. Det er ca halve prisen fra hjemme. Oljeskift og filter, så ser dem over alle foringer, dempere, ledd mm, sjekker ecu , for 1495kr svenske.....inkl alt
Etter at bilen var "reparert" sist, så har dørlåsene fungert som de skal. MEN!!! ved flere anledninger har jeg låst opp bilen, satt meg inn og trykket på startknappen. "KEY NOT DETECTED" kommer opp. vifter nøklene foran dashbordet og trykker igjen og igjen.... Ut av bilen, låse, låse opp og bilen starter. På vei til hytta i romjulen kom vi nesten frem. Men da forsvant 112 av de 115 hestene under panseret og den klarte ikke å flytte på seg selv på flatmark. Dyttet den ut i grøft og tok til fots.
Etter en pils og varmet oss foran peisen, ble det forfattet en liten epost med ren trussel om media. dagen etter ringte Santander og sa at de kjøpte ut bilen og så skulle de ordne opp internt med Citroen Norge og forhandler. De ville ikke ha slik negativ dekning...
Så nå er den levert og ny lett bruktbil er handlet. Tilbake til kvalitet og kjøreglede
Får satse på BMWen holder mål. BMW er iallefall stort sett kjent for å yte litt service om noe skulle skje.
Om det ikke har kommet i Media, tror jeg du allerede her inne har skremt mange potensielle Citroen kjøpere. Jeg har vært skeptisk før, og er helt sikker på at jeg ALDRI vil eie en Citroen. Her er det ikke bare forhandleren alene som har vært problemet. Citroen Norge har ei heller vist noen større interesse...
Citroen og forhandleren burde rett og slett skamme seg er min mening etter å lest dette.
For ordens skyld:
Jeg er ikke uenig i at bilen til Stein ikke holdt mål og at håndtering av forhandler/importør ikke var slik den burde i dette tilfellet. Vi har alle våre preferanser og synes ikke vi skal dytte disse på andre, egne erfaringer og tester/driftsundersøkelser bør legges til grunn for valg og ikke enkeltstående negative hendelser som finner veien til nettet. De positive hendelsene finner vi dessverre ikke ikke her
Egne prosjektfilmer på YouTube
Ellers har jeg jo hatt Ford Taunus, Fiat ritmo Abarth, Mazda 323, Mitzubishi Colt, Toyota Corolla, Smart Fourtwo, Jeep Wrangler ( fortsatt ) Honda Crv, Subaru Forester, Saab 95, Ford F150 ( vetran ) i tillegg til Citroen og Bmw. Den bilen foruten DS5' en som har vært "dårligst" var naturligvis Abarthen, men tett etter kommer CRV'en...
Mest savnet er F150'en, men den drakk litervis med suppe og ble rimelig dyr kjøre :-)
Det er vel lite vits å diskutere kvaliteten på de forskjellige merkene da alle, og jeg mener absolutt alle, har ting de sliter med. Men vet man hvilken modell, girkasse eller motor i det enkelte tilfelle, så er det jo bare å velge samme type bil med annen kombo, så får man som regel en god og driftsikker bil.
Ikke samme erfaring med Bertils Bil mht. pris.
Jeg har kun skifta olje der, og har ingen erfaring utover dette
Til tross for bedre kurs enn i dag, så sparte jeg nada, men topp service da jeg fyllte E85 på dieselpurka, skal de ha. Men å bestille time og rusle i Strømstad hele dagen, passer ikke meg.